Hop til indhold

Forskellen mellem sport- og hyrdelinier


ANGI
 Share

Recommended Posts

Hey,

 

Jeg er på BC jagt, eller rettere - jeg forsøger at finde ud af hvilke linier, jeg skal kigge nærmere på.

Og jeg har lidt svært ved at definere, hvad forskellen reelt er mellem sport- og hyrde-linier.

 

Tælles der hyrderesultater, brug i drift eller hvordan?

 

Umiddelbart når jeg tænker med de hunde jeg har set/mødt og har fået oplyst linie - så tænker jeg det primært er noget lyd og merler i forhold til sportslinier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey,

 

Jeg er på BC jagt, eller rettere - jeg forsøger at finde ud af hvilke linier, jeg skal kigge nærmere på.

Og jeg har lidt svært ved at definere, hvad forskellen reelt er mellem sport- og hyrde-linier.

 

Tælles der hyrderesultater, brug i drift eller hvordan?

 

Umiddelbart når jeg tænker med de hunde jeg har set/mødt og har fået oplyst linie - så tænker jeg det primært er noget lyd og merler i forhold til sportslinier.

 

...? :vedikke:

 

Uuuuha, det er et lidt "følsomt emne" du ta'r op her... :blink:

 

Sådan rent definitionsmæssigt er hyrdelinjer hunde der i generationer har været avlet med henblik på hyrdning. "Sportslinjer" er en selvopfundet benævnelse for de hunde der er avlet med henblik på hundesport, og i de linjer kan forekomme både hyrdelinjer og "showlinjer". Mht farver så findes alle farver sådan set i alle typer linjer. Så langt tror jeg at alle er enige!

 

Hvad opdrætterne selv mener, kan være ret forskelligt - og ikke mindst hvad de mener om "de andre"! :lol: Der burde jo ikke være ret meget tvivl om hyrdelinjer, de skal jo være avlet på baggrund af deres hyrdearbejdsegenskaber. Men hvis man bruger disse hunde for at avle med henblik på hundesport - hvor længe kan man reelt sige at det er hyrdelinjer? Og det samme med "showlinjer" som avles med henblik på hundesport? Og hvor meget kan man egentlig tale om "linjer" i det hele taget, når der stort set ikke eksisterer linjeavl i DK idag? :vedikke:

 

"Sportslinjer" er IMO et vidt begreb, da man måske ønsker forskellige egenskaber til forskellige slags hundesport, og de derfor ikke kan siges at ha' nogle bestemte fællesnævnere mht. hvilke arbejdsegenskaber de har. Dertil kommer smag og behag...

 

Jeg kan kun anbefale dig at kigge på så mange BC'ere du overhoved kan, og finde ud af hvilke du selv kan li', få info på dem og sæt dig ved computeren og leg detektiv! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

...? :vedikke:

 

Uuuuha, det er et lidt "følsomt emne" du ta'r op her... :blink:

Selvom jeg har gået og kigget på BC'er (Dog uden at tankerne har været andet end laaaangt ude i fremtiden hvalpekøb) de sidste par år - så er det jo stadig en meget begrænset del jeg har set og endnu mindre jeg har spurgt - så det er langt fra sikkert at jeg har ret.

 

Men nu er det ved at være tid, også må jeg jo forsøge at forholde mig til det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom jeg har gået og kigget på BC'er (Dog uden at tankerne har været andet end laaaangt ude i fremtiden hvalpekøb) de sidste par år - så er det jo stadig en meget begrænset del jeg har set og endnu mindre jeg har spurgt - så det er langt fra sikkert at jeg har ret.

 

Men nu er det ved at være tid, også må jeg jo forsøge at forholde mig til det :)

 

Jamen jeg forstår ikke helt hvad du mente med det du skrev..? Mener du at lyd og merle = sportslinjer, eller hvordan? :vedikke: Lyd skal der jo helst ikke være hos nogle af dem, og merle findes også blandt hyrdehundene, omend det nok ikke er den mest alm. farve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg forstår ikke helt hvad du mente med det du skrev..? Mener du at lyd og merle = sportslinjer, eller hvordan? :vedikke: Lyd skal der jo helst ikke være hos nogle af dem, og merle findes også blandt hyrdehundene, omend det nok ikke er den mest alm. farve.

Det kan være jeg udtrykker mig kluntet - Det jeg umiddelbart har set at der ofter er merler i sportlinier og at der er mere lyd på dem.

Jeg forsøger at blive klogere på hvad forskellen er - hvis der reelt er en der påvirker sind og bygning på hundene.

Men hvis jeg "bare" skal nøjes med at holde styr på udstilling og hyrde - så er jeg vist ok med :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være jeg udtrykker mig kluntet - Det jeg umiddelbart har set at der ofter er merler i sportlinier og at der er mere lyd på dem.

Jeg forsøger at blive klogere på hvad forskellen er - hvis der reelt er en der påvirker sind og bygning på hundene.

Men hvis jeg "bare" skal nøjes med at holde styr på udstilling og hyrde - så er jeg vist ok med :)

 

Jo, der er nok oftere merle i sportslinjerne. Indenfor showlinjerne har sort/hvid helt klart altid været det mest ønskede, så der er de ikke ret almindelige.

 

Det med lyd synes jeg er en svær størrelse, jeg synes det er lidt svært at gennemskue. Det siges jo at til dels være arveligt, men der er vel også en stor portion læring i det. Jeg har jo én sportsmodel (Iso) og nu også en hyrdemodel (Terkel). Iso kører i ret højt gear, men var stille som hvalp og havde ikke rigtig lyd på før hun blev lidt ældre. Hun kan gø ad enkelte ting herhjemme (posten!!!), men er fuldstændigt stille på banen. Hun piver udenfor banen, og der kan komme enkelte vuf! i frustrationssituationer til træning. Terkel ejer ikke stress i sit hoved. Men han larmer som ind i helvede! Han gøer og galper så snart han ikke er tilfreds, og ikke får det han vil! Ellers er han stille, han gøer ikke ad ting eller i træningen (som endnu kører på meget stille og roligt niveau dog). Så lige de to modsiger i hvert fald teorien om at højstreshunde skulle gø mere end de mere coole...

 

Mht. sind og bygning... Jeg kender ikke andre hyrde-opdrættere end Terkels. Så den del skal jeg ikke udtale mig om. Men ellers synes jeg at lige en ting som bygning lader til at ha' en alt for lille betydning, i hvert fald når man læser de "reklametekster" der bli'r skrevet om kommende kuld. Så bli'r der dog skrevet mere om sind og evner indenfor den pågældende sport hunden er aktiv indenfor.

 

Show- og hyrdeopdrætterne har jo altid været i totterne på hinanden, hvor showopdrætterne mente at hyrdeopdrætterne kun kiggede på arbejdsegenskaber og dermed sjuskede med sundhed og bygning, og hyrdeopdrætterne mente at showopdrætterne kun kiggede på udseende og ødelagde BC'ens arbejdsegenskaber. Jeg tror personligt at det er farligt at stirre sig blind på hverken det ene eller det andet. Lidt det samme mht. de forskellige hundesporter - f.eks. agilityhunde som bli'r avlet på udelukkende fordi de er vildt hurtige, og der findes sikkert andre egenskaber indenfor andre hundesportsgrene. Jeg tror det er enormt vigtigt at få hele hunden med, så vidt muligt.

 

I det hele taget mangler jeg at de danske opdrættere kommer med en mere dybdegående begrundelse til hvorfor de vælger lige netop den kombination de gør, hvilke egenskaber de forventer at de enkelte hunde giver videre - og hvad de bygger denne forventning på. Det er jo ikke så nemt som at sætte to gode konkurrencehunde sammen og så tro at der kommer virkelig gode konkurrencehunde ud af det!

 

Ejjjj, nu fik du sat gang i mig, så lidt OT kom der vist også med - undskyld! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg valgte selv en BC af hyrdelinjer(dkk) ud af et køkkenopdræt hos en fårehyrde ved Århus.

Moren er opdrættet ved Netty Groeneweg ( fårehyrde) på Fyn. Hun har avlet mange hunde til hyrd og også en del agilityhunde.

Faren er også ren hyrdelinjer men jeg ved ikke så meget om hans opdrætter.

Jeg kiggede nøje på forældrene og hvordan de var under arbejde ( lydighed og på får) og hvordan de var når de ikke arbejdede.

Og selvfølgelig deres sind og temperament og bygning.

Hvalpene er jo altid søde.

Jeg valgte en korthåret BC da jeg ikke er så meget for lang pels.

 

Jeg har fået lige den hund jeg gerne ville have. Meget rolig og men utrolig samarbejdsvillig.

Sød og rar ved alt og alle.

Han bruges til rally, lidt hyrden og løbe agility.

Men han løber stærkt og han springer langt og løber gerne lidt i buer.

Han har lært mig så meget om at løbe agility, for han kræver at vide hvor han skal hen ellers vælger han bare selv.

Så snart han ikke er på agilitybanen er han helt cool. Og ligger gerne og ser agility.

 

Der er ikke rigtig noget jagt i ham, hverken mus eller harer ( dsg'en mener BC'en er åndsvag på det punkt)

Og jeg har ikke haft problemer med uønsket hyrdning. Da han er blevet stoppet i det med det samme.

 

Jeg vil anbefale dig at kigge grundigt på forældredyrene, både i arbejdssituation og i hjemmet. Om det er sportslinjer eller ren hyrdelinjer tror jeg ikke betyder så meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et vældig svært spørgsmål at svare på.

 

For sportslinjer er jo egentlig bare et begreb er opfundet som benævnelse for de hunde der ikke er avlet på baggrund af deres egenskaber indenfor hyrdning, eller deres eksteriør, men på nogle egenskaber man mener er fordelagtige indenfor en eller anden sport.

Hundene kan reelt set være fra rene ISDS linjer, men hvor forældrene ikke har set får de sidste mange generationer, de kan være efter udstillingshunde, egentlige hyrdehunde der rent faktisk kan hyrde og efter hunde der kun har dyrket forskellige sportsgrene.

 

Så jeg synes det er vildt svært at sige noget generelt om dem der går ind under den betegnelse - Men klart at der ses en større farve variation hos dem, end hos hyrdehundene. Der findes bestemt også merles blandt hyrdehundene, men meget, meget få. Langt overvejende er det tri color eller sort/hvide hunde, især hvis man kigger på racens hjemland som stadig laver nogle af verdens bedste hyrdehunde.

 

 

Så der er ikke noget klart svar på dit spørgsmål, det handler meget om de enkelte hunde og kombinationen.

 

Den eneste klare og indiskutable forskel er, at hyrdehundene er avlet mod hyrd og der selekteres på egenskaberne indenfor hyrdning og det er det primære.

Men det er forskelligt hvad folk ønsker sig - Nogle skal have en tough hund der kan tåle meget pres og kan gå på stædige kreaturer og andre skal bruge en pleasende og virkelig samarbejdsvillig hund til konkurrencer.

Så selv indenfor hyrd er der ret stor forskel på hundene, selvom de generelt er ret cool og har stort overskud i arbejdet på får, fordi det er nødvendigt.

 

Sundhedsmæssigt er mange af hyrdehunde-opdrætterne begyndt at komme godt med og man ser OCD, HD, AD og CEA test på mange af forældrene efterhånden, selvom der har været lidt en sløv start.

Den hund jeg har kig på pt. kommer fra en fuldtidshyrde og der er fuldstændig lige så meget styr på sundheden som man kunne ønske sig og lige så stor ansvarlighed.

Men der er naturligvis brodne kar blandt opdrættere af alle typerne, så man skal lige se sig lidt for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg lige pipper med her, men der er altså ikke noget som hedder sportslinjer hos BC'ere. Der er showlinjer og hyrdelinjer.

 

Vi har ikke rigtige showlinjer i DK. Til gengæld har vi rigtig mange der bli'r avlet med hundesport for øje. De er tit en mix af hyrdelinjer og det der en gang har været showlinjer. Derfor er man begyndt at kalde dem sportslinjer, da det bedst beskriver hvad det er. Men nej, det er ikke noget "officielt" begreb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vi er enige om at begrebet sportslinjer ikke findes, ikke? At folk så bruger det er en anden ting og desværre også misvisende. Det er jo lidt vildledende markedsføring at sige at et kuld er ud af sportslinjer når der ikke findes et sådan begreb.

 

Øøhh, nej vi er egentlig ikke ret enige... Hvad mener du med at "findes"..? Hverken "hyrdelinjer" eller "showlinjer" er jo officielle eller videnskabelige begreber som sådan - de er jo opstået på samme måde som "sportslinjer" er ved at opstå nu, da det er hvad rigtig mange BC'er i dag vel bli'r avlet med henblik på, nemlig hundesport. Hvad synes du er misvisende ved det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Øøhh, nej vi er egentlig ikke ret enige... Hvad mener du med at "findes"..? Hverken "hyrdelinjer" eller "showlinjer" er jo officielle eller videnskabelige begreber som sådan - de er jo opstået på samme måde som "sportslinjer" er ved at opstå nu, da det er hvad rigtig mange BC'er i dag vel bli'r avlet med henblik på, nemlig hundesport. Hvad synes du er misvisende ved det?

Jeg mener er at hvis man i Mudi-verdenen begyndte at sige udstillings- eller hyrdelinjer ville man også sige noget som ikke fandtes. Her er racen så lille at der ikke er den forskel blandt linjerne - selvom noget siger det. Det samme er tilfældet med sportslinjer hos BC'erne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener er at hvis man i Mudi-verdenen begyndte at sige udstillings- eller hyrdelinjer ville man også sige noget som ikke fandtes. Her er racen så lille at der ikke er den forskel blandt linjerne - selvom noget siger det. Det samme er tilfældet med sportslinjer hos BC'erne.

 

Eeehh..? Ikke forstået... Hvad vil du så kalde det vi andre kalder sportslinjer? Det er immervæk hundesport de fleste BC'ere i dag bli'r avlet til. De er ikke avlet med henblik på udseende, og de er heller ikke avlet med henblik på hyrdning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvad mener du med "ikke findes"? Begreberne er jo ikke officielle eller videnskabelige - de er opstået i folkemund for at på en nem og letforståelig måde forklare hvaf hundene er avlet til. Og i dag er vel de fleste BC'ere avlet med henblik på hundesport - og for de hunde er både "hyrdelinjer" og "showlinjer" virkelig misvisende. De kan måske hverken hyrde eller udstilles - men er eminente til hundesport.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eeehh..? Ikke forstået... Hvad vil du så kalde det vi andre kalder sportslinjer? Det er immervæk hundesport de fleste BC'ere i dag bli'r avlet til. De er ikke avlet med henblik på udseende, og de er heller ikke avlet med henblik på hyrdning.

Men de hunde som er brugt i avl/linjerne er fx taget ud af hyrdelinjer. Så fordi at man nu bruger dem i en sport, så skifter de vel ikke navn til "sport" i stedet for hyrde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men de hunde som er brugt i avl/linjerne er fx taget ud af hyrdelinjer. Så fordi at man nu bruger dem i en sport, så skifter de vel ikke navn til "sport" i stedet for hyrde?

 

Nej, ikke den første hund man ta'r fra hyrdelinjer og bruger til sportsavl. Men når de efter hånd ikke er blevet brugt på får i mange generationer, og heller ikke er avlet med henblik på hyrdning i mange generationer - er det så retvisende at kalde dem hyrdelinjer..? I så fald ville alle BC'er jo være af hyrdelinjer - for der ligger jo arbejdende hyrdehunde bag dem allesammen. Og det samme med showlinjerne. For ikke at tale om alle de sportshunde der er en blanding af de to? Hvad vil du så kalde dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, ikke den første hund man ta'r fra hyrdelinjer og bruger til sportsavl. Men når de efter hånd ikke er blevet brugt på får i mange generationer, og heller ikke er avlet med henblik på hyrdning i mange generationer - er det så retvisende at kalde dem hyrdelinjer..? I så fald ville alle BC'er jo være af hyrdelinjer - for der ligger jo arbejdende hyrdehunde bag dem allesammen. Og det samme med showlinjerne. For ikke at tale om alle de sportshunde der er en blanding af de to? Hvad vil du så kalde dem?

så hedder det vel en kombination af hyrde og show? I starten brugte man sport om hvis de to linjer blev "mikset". Nu bruger man det så til dit ovenstående eksempel. Synes især med det første eksempel at det vil være yderst vildledende for en uerfaren hvalpekøber. Og så kan man jo også sige (delvis) om den som "aktivt" laver sportslinjer (ja ok så også show), så de langsomt udvander racens oprindelige brugsegenskaber. Ligesom med ft spaniels, så gø'er mange som en sindssyg og derudover, så er der mange efterhånden med et tvivlsomt temp som folk med hunde af hyrdelinjer aldrig ville ha brugt i avl. Din terkel (og Mana og Cirkus) er et eksempel på en bc'er jeg gerne ville have kontra mange af de andre nye "sportslinjer". Men han er også af hyrdelinjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...