Hop til indhold

Anbefaling af foder - øko og friland!


mixpuppy
 Share

Recommended Posts

Hej hundefolk :hjerte:

 

Jeg går meget op i dyrevelfærd og vælger derfor altid økologisk- og/eller frilandskød. Til mig selv. For når det kommer til hundefoder, synes jeg sørme det er svært at gennemskue! Jeg er kommet frem til, at Acana, Pronature Holistic, Applaws og Essential skulle indeholde kød fra frilandsdyr - ingen af dem skilter dog med det, så jeg er i tvivl om der er 100% garanti på det punkt.

 

Jeg er heller ikke fan af, når foderproducenter ikke skelner mellem små og store racer. Både fordi, jeg mener der er forskel på næringsbehovet hos små og store racer, og så fordi Molly har en meget lille mund og har svært ved at spise store foderpiller. Lige nu får hun Hills Science Plan Mini til små racer under 10 kg (hun vejer knapt 10 kg), hvor foderpillerne er særligt små.

 

Er der nogen, der kender til de nævnte mærker og deres kvalitet? Jeg ved Acana har et godt ry og fås i Small Breeds-udgave, men jeg har hørt pillestørrelsen er stor, og varianten er svær at skaffe i andet end store sække, hvilket jeg synes bliver pebret hvis vi skal en masse fodermærker igennem i jagten på ordentligt øko/frilands-foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror simpelthen ikke det findes! Du kan få holistisk eller øko, men så er det ikke størrelsesspecifikt. Jeg ved nu heller ikke hvorfor du lægger vægt på størrelsesspecifikt foder til en voksen hund? Som regel er det kun pillestørrelsen der varierer.

 

Acana og Orijen har temmelig høje standarder, men øko er det ikke. De bruger meget af dyrene, og bruger helst lokale fødevarer, men så slutter det også der.

 

Hermann vådfoder er øko, og det er nok det nærmeste du kommer på noget som alle uanset størrelse kan spise. Og ellers er der hjemmelavet.

 

I øvrigt er øko jo ikke lig med dyrevelfærd. Nogle gange tværtimod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. Jeg har bestilt noget Acana Small Breeds nu, da diverse hjemmesider skriver de udelukkende anvender kød og æg fra fritgående dyr - det er jeg mere tilfreds med en mit nuværende brug af Hills, hvor info om dyrevelfærd i produktionen ikke er til at opstøve på nettet.

Jeg har også været i kontakt med Essentials, som desværre ikke kan tilbyde kød og æg fra fritgående høns (de bruger skrabehøns), men derudover kun anvender fritgående dyr.

Så indtil videre prøver vi Acana :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at bruge foder med en protein kilde som normalt vis har det godt? Lammekød for eksempel.

 

Ellers så er der det der holistisk foder der engang hed eaglepack. Kan ikke huske hvad det hedder nu.

 

Problemet er at det sjældent er den eneste proteinkilde - de fylder ofte æg og diverse biprodukter i fra høns. Det gør det svært at gennemskue, hvilket foder der egentligt er mest produktionsdyrevenligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette går måske helt over i den anden grøft. Men hvis du går meget op i dyrevelfærd kan man få vegansk hundefoder. Hvordan næringsindholdet eller pillestørrelse er skal jeg ikke udtale mig om. Men jeg ved at det kan fåes... Bl.a. her http://www.veggiepets.com/shop/vegetarian-vegan-dog-food.html

 

Sjovt. Så kan man faktisk også få derma fra royal canin som ikke indeholder animalsk protein.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...