Hop til indhold

HD og liggestillinger?


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Man hører jo nogen gange den der: "hvis hunden vil ligge med bagbenene strakt bagud, så har den ikke HD". Men passer det?

 

Altså jeg er helt sikker på at det ikke er alle raske hunde, der vil ligge sådan, det afhænger nok meget af deres krobsbygning også, men kan man udelukke HD hvis hunden godt kan lide at ligge sådan?

 

Hvad er jeres erfaringer. Kender i hunde der havde/har HD og som ligger sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har aldrig ligget sådan.. jo måske som helt lille..

 

Luna har en C hofte og 1 albue. Og man kan se det lidt.. hvis man ved, hvad man skal kigge efter.. Hendes højre bagben går mere ind under hende end det andet gør.

 

Derudover har hun aldrig travet særlig meget.. galoperet har heller ikke været noget hun har gjort meget i.

 

Hun "tuller".. dvs pasganger iflg kiropraktoren..

 

Men det har massage, svømning 2 x pr uge og løbetræning hjulpet en del på..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kimba kunne uden problemer ligge med bagbenene strakt bagud, hun gjorde det ikke tit, men så hende gøre det nogle gange.

 

Kimba havde jo svær HD i højre bagben - den ville nok være bedømt til en D eller E - måske endda helt uden for bedømmelse, eller i hvert fald ende der når hun voksede til :(

 

Kimba var jo ellers frisk og meget glad, men det var "unormalhederne" ved hende, der gjorde at mine alarmklokker ringede.

 

Hun prøvede aldrig på, selv at hoppe op i bilen - stod bare og ventede på, at jeg løftede bagparten. Gjorde hun endelig selv et forsøg på, at hoppe ind i bilen selv, måtte hun enten opgive, eller hive sig op i forbenene. :(

 

Hendes venstre baglår var meget muskelfattigt, og synede af ingenting i forhold til det raske venstre.

Og når hun satte eller lagde sig ned, væltede hun altid over på den raske venstre side - det var svært at få hende til at "sidde lige op" i sit.

 

Også lavede hun mange overspringshandlinger, når hun stod overfor noget som hun rent fysisk ikke kunne 100 %.

F.eks. rundering på figurant - hun ville rigtig gerne, men holdt sig alligevel tilbage og virkede nogle gange frustreret... men det er jo klart når man faktisk har så høje drifter, men ikke kan fysisk fordi det gør ondt.

 

Og så gik hun jo også og humpede mærkeligt på bagbenet. Ikke en egentlig halten, men mere sådan at hun tog bagbenet ind og op under sig - dette gjorde hun ikke de dage da hun var på smertestillende... Hvor må hun have haft ondt, og alligevel har hun skjult det, og altid haft et glad gemyt.

 

 

Men det er forskelligt hvordan HD viser sig fra hund til hund - nogle kan have svær HD uden at være påvirket, nogle kan have let HD og være meget påvirket. Netop derfor mener jeg også, at røgnten af hofter og albuer er så mega vigtige ;-) :blink:

 

Håber det var svar nok :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kimba kunne uden problemer ligge med bagbenene strakt bagud, hun gjorde det ikke tit, men så hende gøre det nogle gange.

 

Kimba havde jo svær HD i højre bagben - den ville nok være bedømt til en D eller E - måske endda helt uden for bedømmelse, eller i hvert fald ende der når hun voksede til :(

 

Kimba var jo ellers frisk og meget glad, men det var "unormalhederne" ved hende, der gjorde at mine alarmklokker ringede.

 

Hun prøvede aldrig på, selv at hoppe op i bilen - stod bare og ventede på, at jeg løftede bagparten. Gjorde hun endelig selv et forsøg på, at hoppe ind i bilen selv, måtte hun enten opgive, eller hive sig op i forbenene. :(

 

Hendes venstre baglår var meget muskelfattigt, og synede af ingenting i forhold til det raske venstre.

Og når hun satte eller lagde sig ned, væltede hun altid over på den raske venstre side - det var svært at få hende til at "sidde lige op" i sit.

 

Også lavede hun mange overspringshandlinger, når hun stod overfor noget som hun rent fysisk ikke kunne 100 %.

F.eks. rundering på figurant - hun ville rigtig gerne, men holdt sig alligevel tilbage og virkede nogle gange frustreret... men det er jo klart når man faktisk har så høje drifter, men ikke kan fysisk fordi det gør ondt.

 

Og så gik hun jo også og humpede mærkeligt på bagbenet. Ikke en egentlig halten, men mere sådan at hun tog bagbenet ind og op under sig - dette gjorde hun ikke de dage da hun var på smertestillende... Hvor må hun have haft ondt, og alligevel har hun skjult det, og altid haft et glad gemyt.

 

 

Men det er forskelligt hvordan HD viser sig fra hund til hund - nogle kan have svær HD uden at være påvirket, nogle kan have let HD og være meget påvirket. Netop derfor mener jeg også, at røgnten af hofter og albuer er så mega vigtige ;-) :blink:

 

Håber det var svar nok :blink:

 

tak:5up:Det viser jo nok at det ikke betyder så meget om de kan/vil strække bagbenene bagud. Lidt æv, da jeg gik og håbede at det var et godt tegn for mysla, at hun ligger sådan tit:(

 

islændere er kendt for at kunne fungere med med hd uden at være særlig påvirket og jeg må sige at jeg har haft mistanke til det hele hendes liv uden at der egentlig var noget at se:???:

 

Så jeg er lidt bange for at den halten hun har nu er pga hd, som så har vist sig i forbindelse med overbelastning..Bliver det ved, skal hun da fotograferes, men det er jo ikke helt gratisog jeg synes stadig det mest tyder på muskelproblemer, når det opstår fra den ene dag til den anden?

Link til indlæg
Del på andre sites

tak:5up:Det viser jo nok at det ikke betyder så meget om de kan/vil strække bagbenene bagud. Lidt æv, da jeg gik og håbede at det var et godt tegn for mysla, at hun ligger sådan tit:(

 

islændere er kendt for at kunne fungere med med hd uden at være særlig påvirket og jeg må sige at jeg har haft mistanke til det hele hendes liv uden at der egentlig var noget at se:???:

 

Så jeg er lidt bange for at den halten hun har nu er pga hd, som så har vist sig i forbindelse med overbelastning..Bliver det ved, skal hun da fotograferes, men det er jo ikke helt gratisog jeg synes stadig det mest tyder på muskelproblemer, når det opstår fra den ene dag til den anden?

 

HD plejer ikke at vise sig sådan fra den ene dag til den anden - måske hvis hun kommer til skade, kan det gå i udbrud...

 

Men der regner helt sikkert også en masse hunde rundt, med HD i forskellige grader, hvor det aldrig bliver opdaget eller undersøgt - og jeg tror at langtfra alle hunde har ondt...

 

Men jeg tror du skal holde hende i ro, kun lufte i snor/lang line, og se tiden an. Jeg tror ikke du skal udelukke en forstrækning, og det tager altså nogen gange en del tid...

Men god bedring med hende :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg ved ikke om der er noget i denne skrøne muligvis er det mere baseret på den enkelte hund end alle

 

men efter hvad jeg kigger og har set så er der racer som aldrig ligger i frø uanset hofte status

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har engang fået at vide at hvis hunden kunne bakke (eller gjorde det af sig selv) så var det et tegn på at hunden sandsynligvis ikke havde hd. Nogle der ved om det har noget på sig?

 

Jeg har gået på hold med en toller, som havde svær HD, D eller E. Hun lå altid med bagbenene i frø, og bakke gjorde hun også. Jeg tror det er lidt individuelt hvordan hundene reagerer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så jeg er lidt bange for at den halten hun har nu er pga hd, som så har vist sig i forbindelse med overbelastning..Bliver det ved, skal hun da fotograferes, men det er jo ikke helt gratisog jeg synes stadig det mest tyder på muskelproblemer, når det opstår fra den ene dag til den anden?

 

Hun kunne jo evt. være løbet ind i en fibersprængning.......... Det gør nas :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det tænke jeg også først, da hun haltede efter den spænetur og ikke inden.. Menjeg har aldrig haft en fiber, så jeg ved ikke hvor hurtigt det holder op med at gøre ondt ovs..

 

Min hund havde det i foråret. Det eneste der egnetlig gjorde mig obs på der var noget galt var at hun løb uden om klatrespringet på tilbagvejen, jeg så ingen halten som sådan - men hunde er jo forskellige og det er en fiber nok også.

 

Det var kiropraktoren der "fandt" den og beordrede hunden i sofaen i en måned ;-) Måske ikke lige sofaen, men RO.

 

Vær du kun glad for du ikke har haft en fiber - det gør ondt :(

 

Jeg håber da du finder ud af hvad der er galt, så du kan få startet den rigtige "behandling" :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
]lever de skrøner virkelig endnu... :lol::lol:[/b]

 

Ja undskyld mit lille tøhø.

Men det er skrøner' date=' og fortæller intet om en hunds hofter. (Derfor det kaldes en skrøne)

 

:blink:[/quote']

 

 

der findes ski mange skrøner som ikke holder skik:blink::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...