Hop til indhold

Hvalp går i selvsving og bider uhæmmet.


Alexander
 Share

Recommended Posts

  • Svar 114
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tippet virker i teorien fint, men han vil simpelthen ikke lystre på et nej. Han holder bare fast. Der er slet ingen kontakt, selvom han er super dygtig til kontakt træKing

 

Altså er hvalpen ikke kun 9 uger ?

Selvfølgelig reagerer den ikke på et nej når den har det skide sjovt. Den har jo endnu ikke lært 100% hvad et nej er.

Jeg ville hellere aldrig være fysisk over for en hvalp i den alder og hive den i nakkeskindet.

Jeg ville i stedet aflede med noget som var mere spændene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså er hvalpen ikke kun 9 uger ?

Selvfølgelig reagerer den ikke på et nej når den har det skide sjovt. Den har jo endnu ikke lært 100% hvad et nej er.

Jeg ville hellere aldrig være fysisk over for en hvalp i den alder og hive den i nakkeskindet.

Jeg ville i stedet aflede med noget som var mere spændene.

 

Jeg mener jo ikke fysisk på en voldelig måde. Tage hvalpen blidt i nakken, sige nej og fjerne den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tippet virker i teorien fint, men han vil simpelthen ikke lystre på et nej. Han holder bare fast. Der er slet ingen kontakt, selvom han er super dygtig til kontakt træKing

 

Du skal jo undgå at han farer på igen. Og hvis du har fysisk fat i ham, så tænker han at det er en del af legen og hvis du " bider" hårdt, så gør han også;-)

 

Han skal lære at slippe dine bukser eller trøje eller legetøj eller sko eller katte lort eller hvad han nu ellers har i munden, som han skal slippe. Teknikken er det samme og bare fordi han nogenlunde kan du ord når i træner og hans hoved er rolig på betyder det ikke han kan, når han er oppe at køre

 

Det svarer til at sige til et barn på to år at det skal sidde stille ved bordet, selvom det lige har fået nyt spændende legetøj der står ved siden af:-D

 

Så du skal hjælpe ham. Slipper han ikke dine bukser eller tingen, så stikker du en godbid helt op i næsen på ham, så han er nødt til at slippe for at spise godbidden. Og så er din timing alt afgørende for at han ikke springer i bukser igen.

Hvis han gør, så er det dig der er for langsom til at aflede han til at lave noget andet.

 

Og igen. Har han sådan et flip hvor han ikke rigtig kan nåes , så hellere lade ham afreagere ude eller bag en børne låge, end skade relationen med at optrappe en konflikt.

 

De er som regel over trætte, når de får hvalpe flip.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal jo undgå at han farer på igen. Og hvis du har fysisk fat i ham, så tænker han at det er en del af legen og hvis du " bider" hårdt, så gør han også;-)

 

Han skal lære at slippe dine bukser eller trøje eller legetøj eller sko eller katte lort eller hvad han nu ellers har i munden, som han skal slippe. Teknikken er det samme og bare fordi han nogenlunde kan du ord når i træner og hans hoved er rolig på betyder det ikke han kan, når han er oppe at køre

 

Det svarer til at sige til et barn på to år at det skal sidde stille ved bordet, selvom det lige har fået nyt spændende legetøj der står ved siden af:-D

 

Så du skal hjælpe ham. Slipper han ikke dine bukser eller tingen, så stikker du en godbid helt op i næsen på ham, så han er nødt til at slippe for at spise godbidden. Og så er din timing alt afgørende for at han ikke springer i bukser igen.

Hvis han gør, så er det dig der er for langsom til at aflede han til at lave noget andet.

 

Og igen. Har han sådan et flip hvor han ikke rigtig kan nåes , så hellere lade ham afreagere ude eller bag en børne låge, end skade relationen med at optrappe en konflikt.

 

De er som regel over trætte, når de får hvalpe flip.

 

Jeg er fuldkommen enig i dette her.

 

Alexander

Når han kun er 13 uger, så kan man endnu ikke forlange at han reagerer på et nej når han har det skide sjovt. Det tager altså lidt længere tid at lære et nej hvor hunden straks stopper den adfærd den er i gang med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener jo ikke fysisk på en voldelig måde. Tage hvalpen blidt i nakken, sige nej og fjerne den.

 

Jeg ved godt at du ikke mener det på en voldelig måde.

Men jeg ville aldrig tage fysisk fat i hvalpen.

luckyluna beskriver meget godt hvorfor man ikke skal tage fysisk fat i hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at du ikke mener det på en voldelig måde.

Men jeg ville aldrig tage fysisk fat i hvalpen.

luckyluna beskriver meget godt hvorfor man ikke skal tage fysisk fat i hvalpen.

 

Ja, luna's argumenter giver god mening. Jeg taler kun ud fra egen erfaring. Jeg ville naturligvis også aflede samtidigt med irettesættelsen. Jeg har selv haft en hvalp hvor eneste virkemidler var førnævnte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved virkelig ikke, hvad der går galt, men nej. Noget er ikke som det skal være. Det er til at få kontakt med ham, og han stopper hvis man holder en godbid foran ham. Herefter lader jeg ham sidde i 5-6 sekunder før han får godbid og ros, så han ved at belønningen skyldes roen. Men han starter forfra 2 sekunder efter. Mine hænder ser sådan her ud efter at have forsøgt at træne det med ham i 10 minutter. Vi er ved at være lidt kede af situationen :-(PhotoGrid_1457880621825.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt svært at rådgive når man ikke ser situationen.

 

Hvorfor venter du med at give ham godbidden ? Han skal da have den for at slippe. Hvis ikke han bliver belønnet for at slippe, så lærer han det jo hellere ikke.

Det er ganske naturlig at han starter igen efter to sekunder. Det er dig som skal nå at aflede ham i de to sekunder så han ikke starter igen.

 

Dette kan du gøre ved at køre flere godbider på ham ret hurtig efter hinanden eller at tilbyde ham noget legetøj som er mere spændende end dine hænder og bukseben.

 

Du har åbenbart fået en hund med stort jagtinstinkt og som elsker voldsomme bidelege (lige en und for mig), så hvorfor ikke opfylde det behov og lade ham lege voldsom.

Leg fiskestang med ham.

Køb en longeringspisk i en hestebutik og bind en klud eller en lille bamse for enden af pisken. Nu kan du svinge den rundt og hunden kan jagte "byttet". Jeg er ret sikker på, at din hund vil elske at rende efter den.

Bare husk at lade ham fange den med jævne mellemrum.

Når han har fanget den og han står med "byttet" i munden, så sæt dig ved siden af ham og kør ro på ved at stryge ham stille og rolig ned langs siden.

Slipper han, så genoptages jagten straks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved virkelig ikke, hvad der går galt, men nej. Noget er ikke som det skal være. Det er til at få kontakt med ham, og han stopper hvis man holder en godbid foran ham. Herefter lader jeg ham sidde i 5-6 sekunder før han får godbid og ros, så han ved at belønningen skyldes roen. Men han starter forfra 2 sekunder efter. Mine hænder ser sådan her ud efter at have forsøgt at træne det med ham i 10 minutter. Vi er ved at være lidt kede af situationen :-([ATTACH=CONFIG]131830[/ATTACH]

 

Problemet er, at uden at have set jer sammen, kan vi byde ind med 1000 forskellige råd, som ikke virker.

 

Når noget har virket, har du så en ide om, hvorfor det ikke virker efter nogle gange?

 

Jeg går nok lidt mod strømmen her, for jeg har intet problem med at man siger fra overfor en hvalp, så den forstår det. Problemet består i, at det er vanskeligt at vejlede uden at have set hunden og oftest tages der for hårdt fat og det er noget rigtigt skidt.

Selv inviterer jeg den afslappede hvalp til "bideleg" og siger fra, inden det bliver for vildt. Det gør jeg med et EJ EJ! Samtidig med at jeg ser fast på hvalpen og holder min hånd helt i ro. Ved ro hos hvalpen genoptages legen og EJ EJ! gentages ved bid og jeg forlader hvalpen .

Går hvalpen i kødet på mig skruer jeg bissen på stemmen, ikke så meget i højden men i intensitet og jeg "fronter" hvalpen ved at ranke mig og fryse. Dette er en neget stærk advarsel på "hundsk" og det virker MEDMINDRE hvalpen slet ikke bemærker kropsattituden fordi den ikke ser op.

Jeg tænker, at vi skal være meget varsom med hvordan vi irettesætter, men en snothvalp som barer kører på, kan godt klare at få samme behandling fra os, som den ville få fra en anden hund.

 

En hund som ikke ville finde sig i at blive bidt for hårdt ville typisk først pibe, derefter pibe højere, derefter knurre og derefter markere et bid ud i luften samtidig med et gø. Virker dette ikke går hunden, hvis den ikke allerede er skredet.

 

Først hvis hvalpen er rigtig, rigtig strid bliver den anden hund mere fysisk.

 

Vi har ikke nær hundenes gode timing og deres evne til at lade det skete være glemt og derfor er vi generelt dårlige og overdrevne i vores tilrettevisninger og nok derfor er vi varsomme med at tilråde fysiske tiltag.

 

Hvad bruger han ellers sin energi på i løbet af dagen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis alt andet glipper: Køb en vandforstøver til planter og giv ham et sprøjt, når han bider i arme og ben.

 

Nej tak, der skal vi meget nødig hen. Så er det altså bedre at Alexander lærer at fjerne sig selv fra situationen når hvalpen er opkørt.

 

Har du prøvet det Alexander? At gå ud af rummet og vente med at komme igen til ham lyder rolig? Og så indlede en rolig kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, du har brug for at en dygtig træner ser dig og din hvalp sammen, noget går tydeligvist galt.

hvalpe i den alder bider og de skal lære at lade være, du har fået nogle gode råd her, men hvis ikke du kan få det til at virke så bør du efter min mening få fat i en der kan hjælpe hjemme hos dig selv nu så din hvalp og dit forhold kan blive godt;) og så er det vigtigt at huske at risikoen for at der er noget galt med hvalpen er meget, meget minimal;) der er højst sandsynligt noget der er gået skævt i jeres indbydes kommunikation ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hvalp opfører sig for upassende for hundemor, får den saftsuseme klar besked om at skrue ned for charmen. Et sprøjt med en planteforstøver er harmløst - men overraskende. Jeg ville altså prøve det, før jeg tilkaldte adfærdsbehandlere.

Og det ville jeg afgjort ikke ;) det er simpelthen umuligt at vide hvad der får hvalpen til at opføre sig som den gør, det kan sagtens være at der skal gøres andet end afledning, men det er efter min mening af afgørende betydning at en udefra ser hvad der egentlig foregår ;) et vandsprøjt kan virke helt uskyldigt, men hvis hvalpen ikke får en alternativ opførsel anvist så kan vandsprøjt give en rigtig dum oplevelse og måske gøre et anstrengt forhold mellem ejer og hvalp endnu værere

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...