Hop til indhold

Hvalp går i selvsving og bider uhæmmet.


Alexander
 Share

Recommended Posts

Min kæreste og jeg har for en uge siden anskaffet os en rigtig dejlig hvalp, som er en blanding af en pomeranian og en schipperke. Han er 12 uger. Han er en rigtig fin hund med masser af energi. Men han har et lille problem. Han bider RIGTIG meget. Han når ofte et punkt, hvor han slet ikke er til at komme i kontakt med, og uanset hvor højlydt man siger fra, og hvor meget man ignorerer ham, så bliver han bare ved med at bide i både bukser og fødder. Min kæreste har lidt nemmere ved at komme i kontakt med ham, så det er ret tydeligt at det er noget, jeg ikke gør rigtigt. Muligvis har min leg med ham været lidt mere voldsom i starten. Da problemet allerede nu tiltager, vil vi selvfølgelig gerne have afhjulpet det med det samme, da vi begge er opsatte på at få en super dygtig og adlydende hund. Jeg har prøvet at aflede ham med legetøj, men han forsøger blot at komme op og bide mig i hånden. Når han gør det, siger jeg av og rejser mig og går. Så går han i krig med mine fødder og bukseben. Så råber jeg atter av, men det hjælper ikke mere end et par sekunder. Jeg forsøger at rose ham, så snart han stopper, men det virker ikke til at have nogen effekt. Sidste udvej bliver at få benene op så han ikke længere kan nå dem, men det virker blot til at han ser de bevægelser som et "bytte" nu ville opføre sig. Jeg er ved at være løbet tør for løsninger??

Han rammer også ofte det gear, når han skal træne. Han har svært ved at holde kontakten og fokus på, hvad det er der sker, hvilket resultere i at han bare bider løs i den hånd, som godbiden ligger i. Når vi træner sit, har jeg godbiden i hånden foran ham, og forsøger at trække ham lidt tilbage, så han sætter sig. Han kan slet ikke koncentrere sig om opgaven, og gnaver løs i min hånd istedet for. Når jeg rejser mig og går, er situationen atter som beskrevet ovenover.

 

Håber på gode råd - er på vej til dyrehandlen for at købe noget nyt legetøj, som er lidt hårdere, da han virker til kun at vil bide i hårdere ting - måske et tegn på at bløde ting ikke lindre kløe i hans mund?

Mvh

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 114
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville bruge et bestemt nej, eller samme ord I bruger når han laver andre unoder han ikke må. Av og at du hopper rundt kan han måske opfatte som, at du gerne vil lege hans leg. Prøv, at aflede ham med, at kaste legetøjet istedet for, at holde det i hånden. Godbbidden ved træning venter du med, at tage op af lommen til det sekund hvor han gør det du beder ham om.

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal slet ikke lege vildt med hvalpen. Skal den være vild er det med legetøj og lege med sig selv.

 

Træn ro og kontakt - ikke andet, før den begynder at respondere på det. Jeg ved ikke om i slet ikke kan nusse med den uden den bliver vild, men prøv og slut seancen når den bliver vild. Giv den en klud og sæt den evt i hvalpe gård - 2x2 m indendørs eller gå ud med den når den skal lege vildt med en klud eller tov eller lignende, men prøv at undgå at blive en del af den vilde leg.

 

Jeg etablerede lidt lege ting ude til min hvalp. Fx hængte jeg en bold op i et træ så den var 10 cm over jorden og lidt elastik foroven, så kunne den lege med sig selv. Også en selvoprullende line kan være god at binde en klud i. Så kan hvalpen trække den ud og forfølge den når den slipper og linen trækkes ind.

 

Men væn hvalpen til at når den skal tale med jer foregår det lidt mere afdæmpet, helst helt roligt. Når den kan det kan i senere lege en smule med den som belønning i visse situationer, men uden den går bersærk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde noget nær samme problem stilling.

 

(læs tråd) http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/41622-hunden-napper-bider-i-mine-stovler-komandoer-preller-af.html

 

Dog fandt vi ret hurtigt ud af, at vores hund forstod hvad et bestemt "NEJ" betyder.

 

Måden vi trænede med vores hund var at vi havde en godbid i hånden,fik hunden i "sit" position og lagde godbidden foran hunden. Idet hunden vil tage godbidden sagde vi bestemt "NEJ" og hurtigt tog godbidden væk. (inden han nåede at tage den).

Vi var her hurtige og lagde godbidden et nyt sted (inden for 10-15 cm) og sagde "værsgo".........Vores hund opfattede ret hurtigt at når der blev sagt nej var det no-go...Men belønnede han ret hurtigt her efter.

 

Vores schæfer kunne dog "sit" i alderen 12-14 uger, med intensiv træning ca 10-15 min dagligt ca 3-4 gange om dagen.

 

Men læs min tråd i gennem (den er dog lidt lang) men der er rigtig mange gode "fif". Måske nogle af disse guldkorn er brug bare med jeres hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres råd :-)

Han har ingen problemer med at snakke stille og roligt, og han søger ofte at komme tæt på os, så han kan blive nusset.

 

Men så snart han leger, kan det ikke blive vildt nok, og forsøger man at stoppe legen, så er det at det køre op i en spids.

Vi har ikke meget plads i lejligheden, så ville det være ok at sætte ham ind i et andet rum, hvis det bliver for vildt? Umiddelbart synes jeg, at det virker lidt for drastisk.

 

Jeg vil prøve at kaste lidt mere med legetøjet, så han fjerner fokus fra fingrene.

 

Mht træning, de råd jeg har fået, har gået på at have godbiden i hånden. Hvordan skal jeg bedst vise ham, at jeg gerne vil have at han sætter sig, hvis jeg ikke har godbiden at trække ham ned med? Er ikke i tvivl om at han nok skal lære det, han er allerede næsten renlig, og indikerer selv, hvis han vil ud og tisse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til Alexander ☺

 

I gamle dage ville man sige, at din hvalp netop nu er i flokprægningsfasen, fasen hvor den skal lære, hvordan den skal interagere med de øvrige flokmedlemner for at få det hele til at glide så let som muligt uden for mange konflikter. Vi bruger ikke længere at inddele hvalpens udvikling på denne måde, men der sker meget i din hvalps fysiske og mentale udvikling netop nu.

 

En uge er ikke lang tid til at have knyttet stærke bånd og hellere end at gå ind i konflikten ville jeg søge at undgå den.

 

Ved at styre hvalpens aktivitet, kan man nå langt.

 

Det er vigtigt, at hvalpen ikke overstimuleres med vild leg og oplevelser, så jeg ville i lige netop denne situation undgå vilde lege og aktiviteten, som hvalpen kører op af. Når hvalpen et overopkørt er den udenfor pædagogisk rækkevidde og man skal derfor være uhensigtsmæssigt hård for at nå igennem til den og dette fremmer ikke den gode relation.

 

Hvalpe på 12 uger er almindeligvis ikke kælne, så undgå at kæle den andet end et par sekunder.

 

Hav godbidder liggende på stratetiske steder og hav gerne noget som rasler i lommen, eller liggende forskellige steder. Rasletingen kan droppes på gulvet uden hvalpen ser det, så den bliver nysgerrig og derfor stopper bideriet for at gå hen og undresøge rasletingen. Dette indbringer hvalpen få godbidder spredt på gulvet, igen uden hvalpen ser du kaster godbidderne.

Nu er situationen brudt og du kan styre den nye situation i den retning du ønsker.

 

Hvad er forskel på din kærestes tilgang til hvalpen siden du har sværere ved at stoppe ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres råd :-)

Han har ingen problemer med at snakke stille og roligt, og han søger ofte at komme tæt på os, så han kan blive nusset.

 

Men så snart han leger, kan det ikke blive vildt nok, og forsøger man at stoppe legen, så er det at det køre op i en spids.

Vi har ikke meget plads i lejligheden, så ville det være ok at sætte ham ind i et andet rum, hvis det bliver for vildt? Umiddelbart synes jeg, at det virker lidt for drastisk.

 

Jeg vil prøve at kaste lidt mere med legetøjet, så han fjerner fokus fra fingrene.

 

Mht træning, de råd jeg har fået, har gået på at have godbiden i hånden. Hvordan skal jeg bedst vise ham, at jeg gerne vil have at han sætter sig, hvis jeg ikke har godbiden at trække ham ned med? Er ikke i tvivl om at han nok skal lære det, han er allerede næsten renlig, og indikerer selv, hvis han vil ud og tisse.

 

Jeg bruger håndtegn, siger sit, løfter hånden op fra min talje mod hovedet, (hunden vil normalt følge din hånds bevægelse med øjnene), går et skridt frem mod hunden samtidigt. Belønningen skal falde lige så snart han sætter sig. Her kan du godt have godbidden i hånden, da du står op og han ikke kan nå din hånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det gode svar. Jeg tror simpelthen at jeg har leget mere med ham, end hun har, og så har jeg måske derved kørt ham lidt for meget op, når jeg er sammen med ham. Skal han generelt have lov til at være lidt mere selv, når vi ikke træner eller går tur osv?

 

Og for at undgå situationen, skal jeg så bare forsøge at ignorere når han vil lege med andet end sit legetøj?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det gode svar. Jeg tror simpelthen at jeg har leget mere med ham, end hun har, og så har jeg måske derved kørt ham lidt for meget op, når jeg er sammen med ham. Skal han generelt have lov til at være lidt mere selv, når vi ikke træner eller går tur osv?

 

Og for at undgå situationen, skal jeg så bare forsøge at ignorere når han vil lege med andet end sit legetøj?

 

Ja. Du skal give ham legetøj i gabet når han vil lege. Ikke lade ham lege bideleg med dine fingre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig fint, tak for de mange gode råd.

Så bare lige for at opsummere.

 

Jeg kommer hjem til en legesyg hund. Han vil lege, så jeg giver ham legetøj. Jeg kaster det til ham, for at aflede opmærksomheden fra fingre osv. Herefter går jeg videre, og han kommer højest sandsynligt hen og bider mig i fødderne fordi jeg går (det plejer han). Så jeg siger nej, og giver ham istedet for legetøj. Hjælper det ikke ignorerer jeg ham. Forsætter han med at bide, trods at jeg ignorerer, hvad gør jeg så?

 

Man føler sig pludselig så uforberedt på at få hund, trods de mange mange timers læsning osv. inden man fik ham :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

En af mine hvalpefamilier havde samme problem. Her fik de følgende råd af hvalpetræneren: "Hvis intet andet virker, skal I sætte jer på hug på gulvet med hvalpen mellem knæene og fastholde ham blidt, mens I nusser ham på brystet. Slip ham, når han slapper af." Det virkede :-)

 

Den har jeg også haft brugt på mine hold, men nu er jeg af en anden holdning. Dels bryder jeg mig ikke om tvangsnusning, hvilket mange er uenige med mig i, dels har jeg efterhånden med den blødere opdragelses forms udbredelse set skrækeksempler på, hvor galt det kan gå, hvis man vil påtvinge en hvalp tvangsnusning eller bare fastholdelse.

At fastholdelse bør tilvænnes er så en anden sag �

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig fint, tak for de mange gode råd.

Så bare lige for at opsummere.

 

Jeg kommer hjem til en legesyg hund. Han vil lege, så jeg giver ham legetøj. Jeg kaster det til ham, for at aflede opmærksomheden fra fingre osv. Herefter går jeg videre, og han kommer højest sandsynligt hen og bider mig i fødderne fordi jeg går (det plejer han). Så jeg siger nej, og giver ham istedet for legetøj. Hjælper det ikke ignorerer jeg ham. Forsætter han med at bide, trods at jeg ignorerer, hvad gør jeg så?

 

Man føler sig pludselig så uforberedt på at få hund, trods de mange mange timers læsning osv. inden man fik ham :-(

 

Du væbner dig med tålmodighed og bliver ved, ved og ved. Prøv evt. @Isabelle's råd ovenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig fint, tak for de mange gode råd.

Så bare lige for at opsummere.

 

Jeg kommer hjem til en legesyg hund. Han vil lege, så jeg giver ham legetøj. Jeg kaster det til ham, for at aflede opmærksomheden fra fingre osv. Herefter går jeg videre, og han kommer højest sandsynligt hen og bider mig i fødderne fordi jeg går (det plejer han). Så jeg siger nej, og giver ham istedet for legetøj. Hjælper det ikke ignorerer jeg ham. Forsætter han med at bide, trods at jeg ignorerer, hvad gør jeg så?

 

Man føler sig pludselig så uforberedt på at få hund, trods de mange mange timers læsning osv. inden man fik ham :-(

 

Vi har alle været der!

 

Uanset hvilket problem du oplever med ham, navn?, skal du have vendt situationen til noget du kan kontrollere.

Hvad sker der, hvis du giver ham sele på og går lidt ud med ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er vild indtil sekundet han kommer ud for døren.

Når han kommer ud, er der ingenting overhovedet. Han går lige så fint ved siden af mig, uden overhovedet at undersøge mine fødder.

Men jeg forsætter bare med at ignorerer? For det gør så absurd ondt når han bider. Det er derfor jeg plejer at trække mine fødder op, så han ikke kan nå dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er vild indtil sekundet han kommer ud for døren.

Når han kommer ud, er der ingenting overhovedet. Han går lige så fint ved siden af mig, uden overhovedet at undersøge mine fødder.

Men jeg forsætter bare med at ignorerer? For det gør så absurd ondt når han bider. Det er derfor jeg plejer at trække mine fødder op, så han ikke kan nå dem.

 

Ja, hvalpetænder er dejlige.. :slem: Ja. Et "nej",afled ham, ignorer, et "nej", afled, ignorer i en uendelighed. Hvalpe er skønne og har en utrolig evne til, at blive ved og ved. Men det skal nok komme..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe på 12 uger er almindeligvis ikke kælne, så undgå at kæle den andet end et par sekunder.

 

 

Der må være stor forskel på hvalpe og racer.

 

Mine Schnauzere ville gå over i slåskamp eller bidelege, hvis jeg ville kæle, men både min Elghund og mine 5 FT Springere har gerne villet kæle i 12 ugers alderen.

 

Når jeg vælger hvalp ud i 8 ugers alderen (og ugerne før) går jeg bla efter hvilke hvalpe som hurtig går over i bidelege når de tages op (og sådan en vælger jeg ikke). det er ok at den vil ned eller blive og kæle, men hvalpe der kun har bideleg i hovedet i den situation undgår jeg helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er vild indtil sekundet han kommer ud for døren.

Når han kommer ud, er der ingenting overhovedet. Han går lige så fint ved siden af mig, uden overhovedet at undersøge mine fødder.

Men jeg forsætter bare med at ignorerer? For det gør så absurd ondt når han bider. Det er derfor jeg plejer at trække mine fødder op, så han ikke kan nå dem.

 

Bidehæmning skal læres, så jeg ville ikke ignorere at blive bidt så det gjorde ondt.

 

Hvad med et "brøl" efterfulgt at du går fra ham? Hvis dette bare animerer ham til at gå rigtigt til den, er der noget basal opdragelse du skal have gang i. Små øvelser med tilladt og forbudt, øjenkontakt og ro.

 

Gåturene kan du bruge til at få krudtet ham af og straks du kommer hjem, kan du give ham legetøj med mad i, så han også lærer at være rolig med legetøj/aktiveringsting. Du kan aflede dig ud af rigtig meget og tage opdragelsessekvenserne når han er afslappet og du er forberedt.

 

Hvis han fortsat bider hårdt, vil jeg foreslå at du får en adfærdskyndig hjem og hjælper, inden det løber af sporet.

Din lille hvalp skal have vejledning i god opførsel og det kan gøres uden at være hård, hvis man opstiller træningssituationerne i stedet for at vente til man står i konflikten med hvalpen. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der må være stor forskel på hvalpe og racer.

 

Mine Schnauzere ville gå over i slåskamp, hvis jeg ville kæle, men både min Elghund og mine 5 FT Springere har gerne villet kæle i 12 ugers alderen.

 

Når jeg vælger hvalp ud i 8 ugers alderen (og ugerne før) går jeg bla efter hvilke hvalpe som hurtig går over i bidelege når de tages op (og sådan en vælger jeg ikke). det er ok at den vil ned eller blive og kæle, men hvalpe der kun har bideleg i hovedet i den situation undgår jeg helst.

 

Der er nemlig stor forskel og netop derfor skal man passe lidt på med at tage noget som virker på en hvalp og bruge det på en anden i den tro, at det skal virke :-D

 

Selv har jeg vist aldrig haft en kælen hvalp. Det er først kommet senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske har han oplevet jeres tidligere "leg" som deciderede overgreb, som han må forsvare sig imod..

Små hunde kan jo nemt blive påtvunget noget, de ikke ønsker. Og når han så har forsøgt at forsvare sig, så har du måske brugt det som en del af jeres lidt voldsomme leg...

 

Så er det jo ikke så sært, at han er gladere og roligere ved kæresten end ved dig?

 

Hvis det ER derfor, så drejer det sig jo om at genvinde hans tillid.. Hold dig i ro. Lad ham bide. Tag handsker og støvler på, så det ikke gør ondt på dig...

 

Og giv ham den tid, han har brug for til at rase af.. Og blive tryg ved dig..

 

Og så har du et godt "våben": han vil gerne gå tur med dig. Du har ikke overskredet hans grænser på jeres lufteture.

Brug det. Brug turene til at genvinde hans tillid. Lad ham bestemme hvor I går. Lav små opgaver, du kan belønne med ros og godter.. Træning skal ikke være hjemme, hvor han måske har haft nogle dårlige oplevelser med dig..

 

.....jeg ser så tit unge mennesker med mindre hunde, der pludselig hiver dem op for at bære dem. Hvis de skal over en vej, eller hvis der kommer en anden hund, f.eks...

Og jeg ser udtrykket i hundens ansigt og kropssprog under sådan en "flyvetur". Det er tit ren rædsel..

Samme virkning kan jo ske, hvis man er stor og leger med en lille hund, hvor man er langt den overlegne..

 

Hvis man leger med et lille barn, så giver man barnet mulighed for at "vinde". Det samme gælder for leg med en lille hund.

 

Det kan altså næsten ikke undgås, at man laver fejl med sine hunde. Både nr 1-2-3-4 og 5....

Sådan er det bare.. Alle hunde er forskellige. Og mennesker er lige så forskellige.

Så man kan slet ikke læse sig til alt..

 

Det, man må finde ud af selv og man må prøve sig frem til ved at fejle og prøve igen, - det er det, man lærer af. Og som man tager med sig. Også til næste hund.. Og næste hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak.

Han fører generelt an, når det kommer til leg. Men effekten af at lege med har måske medført at han til sidst forsvare sig selv. Mht at bære rundt på ham, så undgår vi generelt at løfte ham rundt, da vi ikke vil have at han vil op, og at han vil forsøge at komme op i møbler osv. Men vi har dog fået at vide, at han skal løftes ned og op af trapper det første år, grundet luft imellem knæledet, og da vi bor på første sal, er det nødvendigt at bære ham op og ned. Han forholder sig rolgit, så ved ikke, om det er et problem :-)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske har han oplevet jeres tidligere "leg" som deciderede overgreb, som han må forsvare sig imod..

Små hunde kan jo nemt blive påtvunget noget, de ikke ønsker. Og når han så har forsøgt at forsvare sig, så har du måske brugt det som en del af jeres lidt voldsomme leg...

 

Så er det jo ikke så sært, at han er gladere og roligere ved kæresten end ved dig?

 

Hvis det ER derfor, så drejer det sig jo om at genvinde hans tillid.. Hold dig i ro. Lad ham bide. Tag handsker og støvler på, så det ikke gør ondt på dig...

 

Og giv ham den tid, han har brug for til at rase af.. Og blive tryg ved dig..

 

Og så har du et godt "våben": han vil gerne gå tur med dig. Du har ikke overskredet hans grænser på jeres lufteture.

Brug det. Brug turene til at genvinde hans tillid. Lad ham bestemme hvor I går. Lav små opgaver, du kan belønne med ros og godter.. Træning skal ikke være hjemme, hvor han måske har haft nogle dårlige oplevelser med dig..

 

.....jeg ser så tit unge mennesker med mindre hunde, der pludselig hiver dem op for at bære dem. Hvis de skal over en vej, eller hvis der kommer en anden hund, f.eks...

Og jeg ser udtrykket i hundens ansigt og kropssprog under sådan en "flyvetur". Det er tit ren rædsel..

Samme virkning kan jo ske, hvis man er stor og leger med en lille hund, hvor man er langt den overlegne..

 

Hvis man leger med et lille barn, så giver man barnet mulighed for at "vinde". Det samme gælder for leg med en lille hund.

 

Det kan altså næsten ikke undgås, at man laver fejl med sine hunde. Både nr 1-2-3-4 og 5....

Sådan er det bare.. Alle hunde er forskellige. Og mennesker er lige så forskellige.

Så man kan slet ikke læse sig til alt..

 

Det, man må finde ud af selv og man må prøve sig frem til ved at fejle og prøve igen, - det er det, man lærer af. Og som man tager med sig. Også til næste hund.. Og næste hund...

 

Du må SGU' da ikke råde manden til, at tage handsker og støvler på og lade hunde bide og rase af! Hold da op, han skal jo afvænnes med bideriet, ikke bekræftes i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Niels H:

Jo... Hvis årsagen er, at hvalpen angriber manden fordi den har fået sine grænser overskredet -- ved en fejl/misforståelse-- så er løsningen bestemt ikke at "tage kampen op" med hvalpen for at tvinge den på en eller anden måde til at stoppe den uønskede adfærd.

Det vil bare føre til flere overgreb. Og endnu mere følelse af magtesløshed..

 

Hvalpen skulle gerne stoppe sine angreb fordi den bliver tryg ved manden..

 

Når de går tur, er der ingen problemer.

 

Ignorer uønsket ADFÆRD, -ikke hvalpen. Og lav ønskede ting som ture med indlagte små øvelser, der kan lykkes uden bideri.

 

Og for at ignorere hvalpens adfærd uden at ignorere hvalpen, så kan det være nødvendigt med noget beskyttelse af hænder og fødder en overgang. Ellers stritter og flagrer man jo med både arme og ben. Og det kan ingen hvalp vel modstå..

 

Men som jeg også skriver, alle hunde er forskellige, ligesom alle mennesker er forskellige..

 

Det DU ville gøre i den situation er ikke nødvendigvis det samme som jeg ville gøre..

 

Og det betyder ikke at du har ret. Eller at jeg har ret.

 

Men at vi er lige så forskellige som vores hunde er!

Link til indlæg
Del på andre sites

Niels H:

Jo... Hvis årsagen er, at hvalpen angriber manden fordi den har fået sine grænser overskredet -- ved en fejl/misforståelse-- så er løsningen bestemt ikke at "tage kampen op" med hvalpen for at tvinge den på en eller anden måde til at stoppe den uønskede adfærd.

Det vil bare føre til flere overgreb. Og endnu mere følelse af magtesløshed..

 

Hvalpen skulle gerne stoppe sine angreb fordi den bliver tryg ved manden..

 

Når de går tur, er der ingen problemer.

 

Ignorer uønsket ADFÆRD, -ikke hvalpen. Og lav ønskede ting som ture med indlagte små øvelser, der kan lykkes uden bideri.

 

Og for at ignorere hvalpens adfærd uden at ignorere hvalpen, så kan det være nødvendigt med noget beskyttelse af hænder og fødder en overgang. Ellers stritter og flagrer man jo med både arme og ben. Og det kan ingen hvalp vel modstå..

 

Men som jeg også skriver, alle hunde er forskellige, ligesom alle mennesker er forskellige..

 

Det DU ville gøre i den situation er ikke nødvendigvis det samme som jeg ville gøre..

 

Og det betyder ikke at du har ret. Eller at jeg har ret.

 

Men at vi er lige så forskellige som vores hunde er!

 

Hvis man iklæder sig rustning og lader hunden køre sin bideleg, tror jeg næppe den fatter det er forkert adfærd. Defor skriver jeg, sig nej, afled, ignorer - nej, afled, ignorer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak.

Han fører generelt an, når det kommer til leg. Men effekten af at lege med har måske medført at han til sidst forsvare sig selv. Mht at bære rundt på ham, så undgår vi generelt at løfte ham rundt, da vi ikke vil have at han vil op, og at han vil forsøge at komme op i møbler osv. Men vi har dog fået at vide, at han skal løftes ned og op af trapper det første år, grundet luft imellem knæledet, og da vi bor på første sal, er det nødvendigt at bære ham op og ned. Han forholder sig rolgit, så ved ikke, om det er et problem :-)?

 

Det jeg skrev med små hunde, der blev hevet op i luften i forskelligek situationer, var IKKE møntet på dig..

Tværtimod. Du fortæller jo, at I har et fint forhold når I går tur sammen.

 

Men de fremmede små hunde, jeg ser, dem ved jeg jo intet om hjemme. Jeg kan kun frygte, at de også hjemme bliver snuppet op når ejer ønsker det uden varsel.

Det er jo ikke onde ejere, der gør den slags.. Det er snarere begynderfejl.

 

ligesom jeg kan forestille mig at din leg med hvalpen til tider har været sjovere for dig end for hvalpen..... Sådan en lille hvalp kan godt blive stiktosset og hidsig... Og det ser ud som om han bare leger vildt.........

 

Du har sikkert ret i, at legen til tider er gået fra leg til selvforsvar... Og der har så lille en hvalp jo ikke en chance for at vinde... Selv ikke hvis han tager alle midler i brug..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...