Hop til indhold

Svær HD og slidgigt


Eva
 Share

Recommended Posts

Hvor meget ville I "forlange" af en hund med svær HD? Og hvor længe er det et værdigt liv?

 

Jeg har Gustav, lab/springer blanding, på 4 år, som for to år siden fik konstateret svær HD og begyndende slidgigt. I begyndelsen var der intet at mærke på ham bortset fra pasgang og kaninhop, men med tiden har han fået problemer med at styre bagparten, når han bliver træt og/eller han ondt. "Nye" røntgenbilleder taget for 6 måneder siden viste ret voldsomme gigtforandringer, så der er jo en indlysende forklaring på symptomerne.

 

I løbet af seneste 3-4 måneder er det gået meget hurtigt den forkerte vej. Gustav, som altid har elsket at lege tagfat, er stort set holdt op med at lege, og han vil helst ikke gå tur, når det er koldt og fugtigt, og de fleste dage er han synligt træt/smerteplaget efter 2,5-3 kilometer.

 

Efter en lang snak med dyrlægen er Gustav nu sat i fast behandling med både gigtmedicin og morfin. Hvis ikke det løser "problemet" inden for en overskuelig fremtid, hælder vi begge til aflivning, selvom jeg så absolut ikke vil undvære min "soulmate".

 

Gustavs opdrætter mener til gengæld, at jeg forlanger for meget af Gustav, og at løsningen er at lade Gustav slippe for gåture, hvis han ikke har lyst. Jeg frygter, at han på dén måde kommer til at miste muskelmasse i løbet af meget kort tid, og at jeg samtidig ikke kan holde hans vægt nede, men opdrætteren, som er en erfaren "rotte" mener, at jeg tager helt fejl.

 

Hvad gør en klog?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at give ham tilskud som f.eks. glucosamin? Jeg ved, at det for nogle hunde med gigt eller andre problemer med leddene gør underværker, så jeg tænker, at det er et forsøg værd.

 

Ja. Han har fået glucosamin, msm og chondroitin dagligt de sidste 2 år, og det sidste års tid har han desuden fået hyben, ingefær og Q10.

 

Sidste forår fik han 4 cartrophen-indsprøjtninger, men effekten aftog desværre efter et par måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Han har fået glucosamin, msm og chondroitin dagligt de sidste 2 år, og det sidste års tid har han desuden fået hyben, ingefær og Q10.

 

Sidste forår fik han 4 cartrophen-indsprøjtninger, men effekten aftog desværre efter et par måneder.

Okay, så har jeg desværre ikke noget bud umiddelbart, men jeg håber det bedste :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad med svømning som aflastning til gåture, og samtidig muskelopbyggende?

 

Ja, det kan godt være, at vi skal prøve igen. Sidst gik det desværre ikke så godt; Gustav er meget begejstret for vand, når det ikke lige kommer fra oven, og i kombination med glatte gulve og minus selvkontrol, var det nær endt med et overrevet korsbånd...

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, så har jeg desværre ikke noget bud umiddelbart, men jeg håber det bedste :ae:

 

Tak. Jeg er - desværre - helt med på, at morfinen er sidste udvej.

 

Dét, jeg er i tvivl om er til gengæld, hvor meget jeg kan tillade mig at forlange af hunden. Jeg er jo ikke ude på at slide ham op i rekordfart, men omvendt synes jeg jo heller ikke, at 3 kilometer i sneglefart er voldsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige nu er de 3 kilometer åbenbart for meget. Jeg ville gå de ture han kan holde til evt. kombineret med det mentale aktivering, som ikke involverer meget fysisk aktivitet og så vente på at se morfinens effekt. Det kan jo være, det virker fint og så kan han måske komme med på ture igen. Hvis det ikke virker, må I jo høre dyrlægens vurdering af hvad der så skal ske. Og selv overveje hvor lang tid det er rimeligt at fortsætte.

 

Virkelig ikke en sjov situation at stå i, men indtil videre synes jeg som sagt du skal skåne ham lidt og så vente og se.

 

Hvordan tager han det, at han ikke kan holde til at komme med på tur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan godt være, at vi skal prøve igen. Sidst gik det desværre ikke så godt; Gustav er meget begejstret for vand, når det ikke lige kommer fra oven, og i kombination med glatte gulve og minus selvkontrol, var det nær endt med et overrevet korsbånd...

ja okay, det er jo jeres opgave at holde ham under kontrol så.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige nu er de 3 kilometer åbenbart for meget. Jeg ville gå de ture han kan holde til evt. kombineret med det mentale aktivering, som ikke involverer meget fysisk aktivitet og så vente på at se morfinens effekt. Det kan jo være, det virker fint og så kan han måske komme med på ture igen. Hvis det ikke virker, må I jo høre dyrlægens vurdering af hvad der så skal ske. Og selv overveje hvor lang tid det er rimeligt at fortsætte.

 

Virkelig ikke en sjov situation at stå i, men indtil videre synes jeg som sagt du skal skåne ham lidt og så vente og se.

 

Hvordan tager han det, at han ikke kan holde til at komme med på tur?

 

Det er bestemt ikke en sjov situation - slet ikke for Gustav, som er rigtigt dårlig til at tage den med ro. Selvkontrol er ikke lige hans stærke side, og af natur er han en rigtig knald-i-låget-hund, der gerne vil være med til alt, så han er bestemt ikke tilfreds med at blive efterladt hjemme - medmindre det regner...

 

Dyrlægen og jeg er sådan set enige om planen: hvis ikke Gustav bliver mere stabil i løbet af den næste måneds tid, slutter "festen". Det er simpelthen ikke værdigt for så aktiv en hund at skulle tilbringe livet på sofaen. Desværre er opdrætter ikke enig i dén vurdering, så der bliver nok et frygteligt rabalder, når dén tid kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså min mysla på nu 12 år, har meget hd.

Hun har fået fast smertestillende i snart 4 år. Hver dag. Og på det fungerer hun bedre end hun gjorde før vi opdagede hvad der var galt.

 

Hun får også foder til led og ekstra tilskud i den retning.

 

Jeg går flere små ture dagligt og lader hende selv bestemme tempo. Sørge for at de bevæger sig en del i bakker og giver lidt massage

 

Nu er det jo snart varmer e, så i kan svømme i havet og ikke behøver svømmehal.

Link til indlæg
Del på andre sites

For pokker Eva :-( Har ikke så mange gode råd ud over at prøve svømning som allerede foreslået, eller evt. waterwalk, hvis du kan finde et sted i nærheden der tilbyder det.

Det er mere kontrolleret end svømning og er rigtig fint til muskelopbygning og vedligeholdelse.

 

Et stort kram, jeg ved hvor meget du holder af spanieldyret :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

@luckyluna: Jeg glæder mig til, at det bliver varmt nok til, at han kan svømme i søen herhjemme. Det glæder Gustav sig nok også til ;-)

 

Gustav har fået fast smertestillende i knap 2 år nu, og effekten har bestemt været mærkbar. Det er bare ikke længere nok, så nu forsøger vi at supplere med morfin.

Link til indlæg
Del på andre sites

For pokker Eva :-( Har ikke så mange gode råd ud over at prøve svømning som allerede foreslået, eller evt. waterwalk, hvis du kan finde et sted i nærheden der tilbyder det.

Det er mere kontrolleret end svømning og er rigtig fint til muskelopbygning og vedligeholdelse.

 

Et stort kram, jeg ved hvor meget du holder af spanieldyret :lun:

 

Tak, Kirsten. Jeg andre simpelthen ikke, hvad jeg skal stille op uden min lille hjernedøde knaldperle :lun::cry:

 

Umiddelbart ser det ud til, at morfinen virker. I dag har Gustav lagt op til leg med Ingle for første gang i år, men det kostede selvfølgelig på turen hjem. Nu håber jeg bare, at han kan tåle morfinen i længden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg krydser alt, hvad krydses kan for at han kan tåle det og at det mildere vejr vi forhåbentlig også har i sigte også vil have en gavnlig virkning.

 

Har du for øvrigt prøvet med et back on track dækken? Det havde Alfa megen glæde af, når hendes bentøj drillede pga. den flade mellemhånd (den gav slid i både bagpart og skuldre)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg krydser alt, hvad krydses kan for at han kan tåle det og at det mildere vejr vi forhåbentlig også har i sigte også vil have en gavnlig virkning.

 

Har du for øvrigt prøvet med et back on track dækken? Det havde Alfa megen glæde af, når hendes bentøj drillede pga. den flade mellemhånd (den gav slid i både bagpart og skuldre)

 

Ja, han har et netdækken, som han får på, når det er slemt. Normalt vil han ellers ikke have dækken på, men når benene gør ondt, er BOT helt okay. Herhjemme har han svært ved at falde til ro, hvis han har ondt, men han slapper af, så snart dækkenet kommer på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bestemt ikke en sjov situation - slet ikke for Gustav, som er rigtigt dårlig til at tage den med ro. Selvkontrol er ikke lige hans stærke side, og af natur er han en rigtig knald-i-låget-hund, der gerne vil være med til alt, så han er bestemt ikke tilfreds med at blive efterladt hjemme - medmindre det regner...

 

Dyrlægen og jeg er sådan set enige om planen: hvis ikke Gustav bliver mere stabil i løbet af den næste måneds tid, slutter "festen". Det er simpelthen ikke værdigt for så aktiv en hund at skulle tilbringe livet på sofaen. Desværre er opdrætter ikke enig i dén vurdering, så der bliver nok et frygteligt rabalder, når dén tid kommer.

Jeg er ret enig med jer; hellere få gode år end mange år, hvor hunden har haft ondt og ikke kunne være med til alt det sjove. Det er jo også alt for hårdt for ens samvittighed at skulle forholde sig til det hver dag.

Så må I vente med at fortælle opdrætteren det til efter det er overstået ;-)

 

Men selvfølgelig virker morfinen, så det bliver slet ikke aktuelt! :x::x: :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel nok en trist situation.

 

Når en ellers livlig og legesyg hund bliver stille og trist, og ikke kan smertestilles, så der kan opnås en god livskvalitet, så må man give slip, hvor hårdt det end er. Og jeg synes ikke opdrætteren kan være bekendt at gøre en i forvejen trist situation endnu sværere. Jeg tvivler ikke på, at hun også ønsker det bedste for Gustav, men er det bedste virkelig en tilværelse, der er begrænset af smerter på et niveau, hvor en stadig ung hund ikke kan gå 3 km uden at få problemer ?

 

Jeg er en af dem, der undrer mig over, at folk ikke vil give smertestillende men hellere opgive med det samme, men i din situation er smertestillende jo forsøgt og har vel givet ham et par gode år. Jeg krydser fingrene for dig og Gustav for at morfinen hjælper, men selv det er vel på lånt tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Han har fået glucosamin, msm og chondroitin dagligt de sidste 2 år, og det sidste års tid har han desuden fået hyben, ingefær og Q10.

 

Sidste forår fik han 4 cartrophen-indsprøjtninger, men effekten aftog desværre efter et par måneder.

 

det er meget almindeligt, at hunde, der har fået de fire standard-indsprøjtninger med cartrophen, de får brug for ekstra indsprøjtninger nogle måneder senere...

Intervaller på 4-12 måneder er helt ok.

 

Så hvis han havde gavn af cartrophen, så var det måske en mulighed at fortsætte med de indsprøjtninger?

Var der nogen bivirkninger ved indsprøjtningerne siden I stoppede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret enig med jer; hellere få gode år end mange år, hvor hunden har haft ondt og ikke kunne være med til alt det sjove. Det er jo også alt for hårdt for ens samvittighed at skulle forholde sig til det hver dag.

Så må I vente med at fortælle opdrætteren det til efter det er overstået ;-)

 

Men selvfølgelig virker morfinen, så det bliver slet ikke aktuelt! :x::x: :x:

 

Tak, Therese :-) Indtil videre ser morfinen ud til at være rimeligt effektiv, så jeg håber, du får ret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel nok en trist situation.

 

Når en ellers livlig og legesyg hund bliver stille og trist, og ikke kan smertestilles, så der kan opnås en god livskvalitet, så må man give slip, hvor hårdt det end er. Og jeg synes ikke opdrætteren kan være bekendt at gøre en i forvejen trist situation endnu sværere. Jeg tvivler ikke på, at hun også ønsker det bedste for Gustav, men er det bedste virkelig en tilværelse, der er begrænset af smerter på et niveau, hvor en stadig ung hund ikke kan gå 3 km uden at få problemer ?

 

Jeg er en af dem, der undrer mig over, at folk ikke vil give smertestillende men hellere opgive med det samme, men i din situation er smertestillende jo forsøgt og har vel givet ham et par gode år. Jeg krydser fingrene for dig og Gustav for at morfinen hjælper, men selv det er vel på lånt tid.

 

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret i, at det ikke er fair, at en så ung hund ikke kan gå 3 kilometer, men det er jo drønsvært at vurdere, hvor grænsen går. Når vi går hjem fra skoven, Og jeg ser "kan-vi-ikke-sætte-farten-ned-blikket", er jeg tilbøjelig til at bestille tid hos dyrlægen, men gnisten er jo tilbage igen, når vovse har slappet af en times tid, og så er det altså svært. Det gør det så heller ikke lettere, at han kun meget sjældent ser ud til ar have ondt, når vi er i selskab med andre mennesker. Da vi besøgte Kirsten og whipperne i september sprang han rundt flere timer i træk - til gengæld kunne han knap nok røre sig i to dage bagefter.

 

Jeg er helt med på, at morfinen er en stakket frist. Om det bliver kort (uger) men overordentligt festligt eller lidt længere (måneder) ved jeg ikke endnu, men nu må jeg lige se, hvad han kan, når vi når til weekenden.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er meget almindeligt, at hunde, der har fået de fire standard-indsprøjtninger med cartrophen, de får brug for ekstra indsprøjtninger nogle måneder senere...

Intervaller på 4-12 måneder er helt ok.

 

Så hvis han havde gavn af cartrophen, så var det måske en mulighed at fortsætte med de indsprøjtninger?

Var der nogen bivirkninger ved indsprøjtningerne siden I stoppede?

 

Nej, der var ingen bivirkninger ved indsprøjtningerne, og det var faktisk meningen, at Gustav skulle have haft en omgang til, men da vi så røntgenbillederne i september, besluttede jeg i samråd med dyrlægen at stoppe, da gigtforandringerne var så slemme, at dyrlægen vurderede, at der ikke var den store chance for, at yderligere indsprøjtninger ville hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...