Hop til indhold

Hvad er det her for nogle folk?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg siger ikke, at denne opdrætter ikke skal avle på den tilbageholdende/sky/reserverede westie, det må hun om, men kan du forklare mig, hvordan det muligvis kan være godt, at avle på en hund som opfører sig atypisk for racen?

 

Det ikke godt, slet ikke ok, hvis det den race man avler

men det gør hun jo netop ikke

når hun nu bevidst avler mix ser jeg ingen grund til at se på race standart. Hun bør stadig (og her mangler info) se på sundhed fysisk og mentalt.... så hvis denne westie er en glad sund, men reserveret hund, så kan hun videregive dette til hvalpene.

 

At sige den er ikke race typisk er irelevant her, hun kan jo også avle på en hund med forkert farve ifølgeracestandarden, men det kan man ikke inden for racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 263
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det ikke godt, slet ikke ok, hvis det den race man avler

men det gør hun jo netop ikke

når hun nu bevidst avler mix ser jeg ingen grund til at se på race standart. Hun bør stadig (og her mangler info) se på sundhed fysisk og mentalt.... så hvis denne westie er en glad sund, men reserveret hund, så kan hun videregive dette til hvalpene.

 

At sige den er ikke race typisk er irelevant her, hun kan jo også avle på en hund med forkert farve ifølgeracestandarden, men det kan man ikke inden for racen.

 

 

Jo det er relevant for mig, for når man som adfærdsbehandler oplever en hund med en for racen, negativ, atypisk adfærd bimler alarmklokkerne kraftigt for sådan adfærd kan skyldes smerter, sygdom, stress og andre tilstande som bør udredes.

Hvis man f.eks. oplever en beagle som ikke vil spise, en cairn som ikke er glad, en labrador som ikke vil hilse, en ckc som er aggressiv, så ved man, at noget er galt, noget som skal undersøges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det er relevant for mig, for når man som adfærdsbehandler oplever en hund med en for racen, negativ, atypisk adfærd bimler alarmklokkerne kraftigt for sådan adfærd kan skyldes smerter, sygdom, stress og andre tilstande som bør udredes.

Hvis man f.eks. oplever en beagle som ikke vil spise, en cairn som ikke er glad, en labrador som ikke vil hilse, en ckc som er aggressiv, så ved man, at noget er galt, noget som skal undersøges.

 

ENIG

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det er relevant for mig, for når man som adfærdsbehandler oplever en hund med en for racen, negativ, atypisk adfærd bimler alarmklokkerne kraftigt for sådan adfærd kan skyldes smerter, sygdom, stress og andre tilstande som bør udredes.

Hvis man f.eks. oplever en beagle som ikke vil spise, en cairn som ikke er glad, en labrador som ikke vil hilse, en ckc som er aggressiv, så ved man, at noget er galt, noget som skal undersøges.

 

Derfor har udgangspunktet jo også hele tiden været at hundene skulle være sunde, raske, søde, robuste og have en god psyke. Når det er sagt er det irelevant hvilken race det er. En labrador behøver ikke være glad for alle, en FT Spaniel behøver ikke være vild med jagt. Men generelt skal hunde være glade og ville spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger ikke, at denne opdrætter ikke skal avle på den tilbageholdende/sky/reserverede westie, det må hun om, men kan du forklare mig, hvordan det muligvis kan være godt, at avle på en hund som opfører sig atypisk for racen?

 

hvis westien er sød, glad, gennemsund, robust og har en god psyke er det bedøvende ligegyldig om den er racetypisk når man vil avle blandinger.mmåske er den en smule tilbageholdende ifht fremmede hvilket ikke er typisk forcracen, men kan være ganske behageligt for ejerecsom ikke ønskercenbhundcder overfalder gæster med glædes bevisninger. Det er præcist så ligegyldigtvsom det ville være hvis den har for blød pels

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis westien er sød, glad, gennemsund, robust og har en god psyke er det bedøvende ligegyldig om den er racetypisk når man vil avle blandinger.mmåske er den en smule tilbageholdende ifht fremmede hvilket ikke er typisk forcracen, men kan være ganske behageligt for ejerecsom ikke ønskercenbhundcder overfalder gæster med glædes bevisninger. Det er præcist så ligegyldigtvsom det ville være hvis den har for blød pels

 

Jeg opgiver, du vil øjensynligt ikke se min pointe mht. atypisk adfærd, så der er ingen grund til at fortsætte med at forsøge, at få dig til at se hvad jeg mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opgiver, du vil øjensynligt ikke se min pointe mht. atypisk adfærd, så der er ingen grund til at fortsætte med at forsøge, at få dig til at se hvad jeg mener.

 

Det er jo det sædvanlige hvis man ikke er enig, så vil man ikke se din pointe. Sådan er der bare ikke. Jeg mener ikke du har en pointe. Om man avler på en westie som er lidt reserveret (altså en atypisk weestie) eller en anden race, som typisk er en smule reserveret er ligegyldigt, så længe den blot er reserveret. Ikke nervøs eller dårlig psyke, men det vil du tilsyneladende bare ikke forstå:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo det sædvanlige hvis man ikke er enig, så vil man ikke se din pointe. Sådan er der bare ikke. Jeg mener ikke du har en pointe. Om man avler på en westie som er lidt reserveret (altså en atypisk weestie) eller en anden race, som typisk er en smule reserveret er ligegyldigt, så længe den blot er reserveret. Ikke nervøs eller dårlig psyke, men det vil du tilsyneladende bare ikke forstå:engel:

Ninjamors pointe er jo at når en westie opfører sig så atypisk, så vil sandsynligheden for at der er noget fysisk eller psykisk galt med hunden og det alene gør at hunden ikke bør bruges i avl før den er gennem tjekket så smerter m.m, fx pga en arvelig lidelse, er helt udelukket

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamors pointe er jo at når en westie opfører sig så atypisk, så vil sandsynligheden for at der er noget fysisk eller psykisk galt med hunden og det alene gør at hunden ikke bør bruges i avl før den er gennem tjekket så smerter m.m, fx pga en arvelig lidelse, er helt udelukket

 

Og det har jeg forstået for længe siden. Det er jeg derfor jeg igen, igen, igen skriver: hvis den er sund, sød, robust, rask og har en god psyke.

 

Jeg kan sagtens forstå at man skal være lidt mere krittisk, men den kan jo sagtens være helt ok og stadig reserveret. På samme måde som ikke alle FT Spaniels er vilde med jagt. Derudover køber ikke tesen at en reserveret westie sandsynligvis fejler noget, på samme måde som en Doberman der ikke er vagtsom, nok fejler noget osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det er relevant for mig, for når man som adfærdsbehandler oplever en hund med en for racen, negativ, atypisk adfærd bimler alarmklokkerne kraftigt for sådan adfærd kan skyldes smerter, sygdom, stress og andre tilstande som bør udredes.

Hvis man f.eks. oplever en beagle som ikke vil spise, en cairn som ikke er glad, en labrador som ikke vil hilse, en ckc som er aggressiv, så ved man, at noget er galt, noget som skal undersøges.

 

Den tanke forudsætter jo at man ikke stoler på at hun har uret hvorfor den ikke er race typisk.

Og der mener jeg stadig vi mangler information.

desuden kan en hund jo godt have racemæsig utypisk adfærd, og stadig være sund og glad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den tanke forudsætter jo at man ikke stoler på at hun har uret hvorfor den ikke er race typisk.

Og der mener jeg stadig vi mangler information.

desuden kan en hund jo godt have racemæsig utypisk adfærd, og stadig være sund og glad.

 

Jeg taler ikke om en hvilken som helst racetypisk adfærd hos en racehund , jeg taler om en race som "skal" være imødekommende og i stedet trækker sig, men slut herfra, vi bliver vist aldrig enige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo det sædvanlige hvis man ikke er enig, så vil man ikke se din pointe. Sådan er der bare ikke. Jeg mener ikke du har en pointe. Om man avler på en westie som er lidt reserveret (altså en atypisk weestie) eller en anden race, som typisk er en smule reserveret er ligegyldigt, så længe den blot er reserveret. Ikke nervøs eller dårlig psyke, men det vil du tilsyneladende bare ikke forstå:engel:

 

Og det har jeg forstået for længe siden. Det er jeg derfor jeg igen, igen, igen skriver: hvis den er sund, sød, robust, rask og har en god psyke.

 

Jeg kan sagtens forstå at man skal være lidt mere krittisk, men den kan jo sagtens være helt ok og stadig reserveret. På samme måde som ikke alle FT Spaniels er vilde med jagt. Derudover køber ikke tesen at en reserveret westie sandsynligvis fejler noget, på samme måde som en Doberman der ikke er vagtsom, nok fejler noget osv.

 

Det Hvad jeg prøvede at sige

man kan godt være atypisk for racen uden at der er noget galt.... man dur bare ikke til raceren avl

men igen det jo ikke hvad hun gør her

 

 

 

 

-----------

Ninjamor m.fl.

Forstår godt premisen unormal adfærd kan være = at hunden er syg, men det r ikke sikkert.

Jeg er bare ikke enig i at det altid er sådan, og man derfor kan sige hun ikke bør avle på den hund.

 

Har kendt en lab der ikke ville hilse på alle... eller måske mere var lidt forbeholdene, der var intet gal med hende hun var bare sig selv

 

Jeg håber du forstår min premisen, selv om du evt ikke er enig.

for jeg debat ikke for at overbevise andre,

jeg er træt af at hvis man ikke er enig bliver man "talt" til som om man er dum eller stædig

skulle jeg så sige alle der ikke vælger økologisk mælk ligesom mig er dumme?

det sådan jeg oplever svaret at nogen ikke vil forstå, det ikke en rar følelse.

måske det ikke sådan ment, og jeg håber inderligt det bare er fordi det bliver skrevet og vi ikke sider sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo det sædvanlige hvis man ikke er enig, så vil man ikke se din pointe. Sådan er der bare ikke. Jeg mener ikke du har en pointe. Om man avler på en westie som er lidt reserveret (altså en atypisk weestie) eller en anden race, som typisk er en smule reserveret er ligegyldigt, så længe den blot er reserveret.

 

Jeg taler ikke om en hvilken som helst racetypisk adfærd hos en racehund , jeg taler om en race som "skal" være imødekommende og i stedet trækker sig, men slut herfra, vi bliver vist aldrig enige.

 

Næ der bliver vi nok ikke enige

 

Mit primært triste punkt er nu også det at du sige andre, pbc og jeg, ikke vil forstå.... Når vi ikke er enige

For man kan godt forstå uden at være enig

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke fordi det er særlig vigtig, men jeg synes egentlig ikke jeg kan læse mig til at en westie skal være særlig venlig og imødekommende. Den er nok mere typisk terrie, lidt vagtsom og selvstændig

 

http://dogsuniverse.dk/hunderacer/west-highland-white-terrier/

 

Thja der står så reserveret i stik ordene, sammen med vagtsom

 

Nu jeg tænker over det var ham jeg mødte i Gørlev også reserveret, og utrolig rolig ligemeget hvad der skete, men også glad og fjollet. Han tøede dog op til lidt fjollet med min mor og mig efter vi snakkede med hans ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hyggeskændes i om en måske måske-ikke helt perfekt westie kan bruges til avl af bladningshunde. Det er åbenbart et stort problem. At der så er indtil flere brugshunderacer der er blevet ødelagte fordi man i FCI's hellige navn har avlet dem på deres udseende, fremfor brugsegenskaber, det er der ingen der brokker sig over. De må nemlig godt, det er jo seriøst avlsarbejde! Men dem der laver blandingshunde aner natrligvis intet om hvad de foretager sig. Sådan er det bare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hyggeskændes i om en måske måske-ikke helt perfekt westie kan bruges til avl af bladningshunde. Det er åbenbart et stort problem. At der så er indtil flere brugshunderacer der er blevet ødelagte fordi man i FCI's hellige navn har avlet dem på deres udseende, fremfor brugsegenskaber, det er der ingen der brokker sig over. De må nemlig godt, det er jo seriøst avlsarbejde! Men dem der laver blandingshunde aner natrligvis intet om hvad de foretager sig. Sådan er det bare.

 

Netop vi ved ikke hvordan den westie reelt er... du slår hovedet på sømmet.

Jo avl kun for udsende, er skidt.... meget skidt

Al avl uden fokus på fysisk og psykisk sundhed ser jeg som dårlig og useriøs avl, om det så er race rent eller mix. Har du Tilgengæld et formål med din avl, og laver sunde hunde, så ser jeg det som seriøst.

tror vi 2 er ganske enige her😉

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hyggeskændes i om en måske måske-ikke helt perfekt westie kan bruges til avl af bladningshunde. Det er åbenbart et stort problem. At der så er indtil flere brugshunderacer der er blevet ødelagte fordi man i FCI's hellige navn har avlet dem på deres udseende, fremfor brugsegenskaber, det er der ingen der brokker sig over. De må nemlig godt, det er jo seriøst avlsarbejde! Men dem der laver blandingshunde aner natrligvis intet om hvad de foretager sig. Sådan er det bare.

 

Hvis dette er hvad du har fået ud af at læse min forbeholdenhed ved at bruge denne westie, som jeg i øvrigt flere gange direkte og indirekte har skrevet at jeg kan tage fejl om, endda at jeg gerne ser, at jeg tager fejl om, så beklager jeg din måde at læse det skevne.

 

Fordi man er forbeholden her, er der intet der siger, at man godkender det andre opdrættere gør brugshunde eller ikke, det er den mest sære udlægning og kritik jeg længe har set.

--------------------------------------------------------------

 

Bortset fra det, så mangler jeg stadig svar på mit spørgsmål til dig om din kritik af DcH trænerne i en anden tråd, har du lyst til at svare på det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke fordi det er særlig vigtig, men jeg synes egentlig ikke jeg kan læse mig til at en westie skal være særlig venlig og imødekommende. Den er nok mere typisk terrie, lidt vagtsom og selvstændig

 

http://dogsuniverse.dk/hunderacer/west-highland-white-terrier/

 

Du har vist fundet noget nær den eneste tekst, som siger at racen er reserveret.

 

Ifølge racestandarden skal de være venlige og imødekommende og det er sådan jeg kender racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det Hvad jeg prøvede at sige

man kan godt være atypisk for racen uden at der er noget galt.... man dur bare ikke til raceren avl

men igen det jo ikke hvad hun gør her

 

Hvad jeg også har skrevet flere gange, bare med andre ord

 

 

 

 

-----------

Ninjamor m.fl.

Forstår godt premisen unormal adfærd kan være = at hunden er syg, men det r ikke sikkert.

Jeg er bare ikke enig i at det altid er sådan, og man derfor kan sige hun ikke bør avle på den hund.

 

Har kendt en lab der ikke ville hilse på alle... eller måske mere var lidt forbeholdene, der var intet gal med hende hun var bare sig selv

 

Jeg håber du forstår min premisen, selv om du evt ikke er enig.

for jeg debat ikke for at overbevise andre,

jeg er træt af at hvis man ikke er enig bliver man "talt" til som om man er dum eller stædig

skulle jeg så sige alle der ikke vælger økologisk mælk ligesom mig er dumme?

det sådan jeg oplever svaret at nogen ikke vil forstå, det ikke en rar følelse.

måske det ikke sådan ment, og jeg håber inderligt det bare er fordi det bliver skrevet og vi ikke sider sammen.

 

Jeg beklager, at du føler dig talt ned til. Din følelse kan jeg ikke gøre noget ved, men jeg har ikke til hensigt at tale ned til nogen. Hvis jeg havde det ville det blive med fynd og klem. At tale ned til andre gavner ikke en debat.

Hvis du mener, at det er at tale ned til nogen at skære tingene ud i pap, som jeg har gjort, så overvej hvordan du selv ville forsøge at forklare dit synspunkt i en debat, hvor din oplevelse var ikke at blive forstået? Jeg forklarer, hvad jeg mener, jeg forklarer igen og så bliver det bøjet i neon fordi jeg oplever, at vi taler om to forskellige ting og faktisk gerne vil forståes.

 

Min erfaring som træner og adfærdsbehandler gennem mange år giver mig en bekymring omkring denne hund, men denne erfaring kan hverken du eller PBC bruge til noget, I hænger jer tilsyneladende mere i at jeg kan tage fejl. Jeg har ikke set tæven og som jeg skrev tidligere kan hun være i tiptop kondition på alle fronter, men jeg tillader mig at have en tvivl om dette udelukkende på baggrund af erfaring. Er det så slemt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis dette er hvad du har fået ud af at læse min forbeholdenhed ved at bruge denne westie, som jeg i øvrigt flere gange direkte og indirekte har skrevet at jeg kan tage fejl om, endda at jeg gerne ser, at jeg tager fejl om, så beklager jeg din måde at læse det skevne.

 

Fordi man er forbeholden her, er der intet der siger, at man godkender det andre opdrættere gør brugshunde eller ikke, det er den mest sære udlægning og kritik jeg længe har set.

--------------------------------------------------------------

 

Bortset fra det, så mangler jeg stadig svar på mit spørgsmål til dig om din kritik af DcH trænerne i en anden tråd, har du lyst til at svare på det?

 

Det hedder naturligvis "mit forbehold" :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hyggeskændes i om en måske måske-ikke helt perfekt westie kan bruges til avl af bladningshunde. Det er åbenbart et stort problem. At der så er indtil flere brugshunderacer der er blevet ødelagte fordi man i FCI's hellige navn har avlet dem på deres udseende, fremfor brugsegenskaber, det er der ingen der brokker sig over. De må nemlig godt, det er jo seriøst avlsarbejde! Men dem der laver blandingshunde aner natrligvis intet om hvad de foretager sig. Sådan er det bare.

 

En meget sort/hvid kommentar, synes jeg. Jeg mener ikke at have læst nogen skrive, at det er OK at avle hen mod "ødelagte" hunde... tværtimod! Og at man har indvendinger mod den ene metode, betyder jo ikke nødvendigvis, at man så går fuldt ind for den andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hyggeskændes i om en måske måske-ikke helt perfekt westie kan bruges til avl af bladningshunde. Det er åbenbart et stort problem. At der så er indtil flere brugshunderacer der er blevet ødelagte fordi man i FCI's hellige navn har avlet dem på deres udseende, fremfor brugsegenskaber, det er der ingen der brokker sig over. De må nemlig godt, det er jo seriøst avlsarbejde! Men dem der laver blandingshunde aner natrligvis intet om hvad de foretager sig. Sådan er det bare.

 

åh du godeste, jeg synes sgu efterhånden at raceavl får huk hele tiden; Det fremstilles altid som negativt, hvis udseende spiller den mindste rolle i raceavl! Hvis du aldrig har læst om det herinde, så læser du enten meget få tråde, eller overser hver gang det nævnes! For det nævnes langt oftere end blandingsavl!

 

I mine øjne skal hunde være sunde og raske, dernæst er det for mig egentlig ligegyldigt hvad den individuelle opdrætter avler efter! Men hvis man ikke VED hvad man avler efter og står ved det, så er man useriøs! Det være sig blandingshunde eller racehunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis dette er hvad du har fået ud af at læse min forbeholdenhed ved at bruge denne westie, som jeg i øvrigt flere gange direkte og indirekte har skrevet at jeg kan tage fejl om, endda at jeg gerne ser, at jeg tager fejl om, så beklager jeg din måde at læse det skevne.

 

Fordi man er forbeholden her, er der intet der siger, at man godkender det andre opdrættere gør brugshunde eller ikke, det er den mest sære udlægning og kritik jeg længe har set.

 

Jeg tillader mig pare t synes at det er ejendomeligt at én avl med en måske uegnet hund kan føre så meget debat, når en langt mere systematisk ødelæggelse af brugshunderacer stiltiende accepteres. Og ja, det accepteres. Sig noget ondt om DKK, og så er fanden løs.

 

--------------------------------------------------------------

 

Bortset fra det, så mangler jeg stadig svar på mit spørgsmål til dig om din kritik af DcH trænerne i en anden tråd, har du lyst til at svare på det?

 

Det samme kan man så åbenbart også sige om DcH. Jeg er så naiv at tro at landsdækkende organisationer som DKK og DcH stiller nogen minumumskrav til opdrættere, trænere og kvaliteten af aktiviteter i øvrigt. Når jeg oplever at en person de roplærer trænere i den lokale DcH kommer med en "problemhund" son vedkommende ikke kan finde ud af, og problemet er noget så banalt som kontakt til hunden, så stiller jeg spørgsmål ved om vedkommendes kvalifikationer som træner og trænerinstruktør.

Det samme gør jeg når je gser en der er ude at gå spor med sin schæfer. Personen, som faktisk er træner i den lokale DcH råber og skriger efter hunden på hverdagsdansk, hunden aner ikke hvad den skal.

Jeg har skam også selv prøvet at træne i DcH. Jeg var der 1½ gang. DcH er ligeglad med hvad min hund har brug for at lære, hvad den evt har af begænsninger - og hvad jeg har af begrænsninger. De skal bruge noget til at imponere med ved stævner. Jeg mener at det er totalt meningsløst at ville til at lære en jagthund at "gå i ærmet" på en figurant på anden træningsdag. Jeg kender nogle flere skræmmeeksempler fra denne træningsplads, bl.a med børns adgang til en træningspistol, men du har jo allerede dannet dig din mening, så jeg spilder min tid.

Du har ikke set hvordan de træner i de lokale DcH'er her (Nordals og Broager) men alligevel ved du åbenbart at jeg tager totalt fejl.

 

Det er meget muligt at der findes en fungerende DcH afdeling der hvor du bor. Som jeg indledningsvis skrev, savner jeg nogle minimumskrav det gør DcH (eller DKK) åbenbart ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...