Hop til indhold

Stoppe med at jage vildt


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Som nogle ved, kigger vi på hus i landlige omgivelser. Faktisk så landlige, at frugthaven er hegnet ind, så rådyrene ikke spiser træerne. De nuværende ejere fodre endvidere rådyr på terrassen. Dyrene er efter sigende ret menneskevante.

 

Særligt Bella vil jo gerne løbe efter vildt. Jeg tror ikke hun ville gøre dem noget, hvis hun løb dem op. Dorit ville med garanti bare hyrde dem, altså gø eller nappe i haserne.

 

Sagen er, at grunden er for stor til at hegne ind. I så fald vil der skulle sættes noget der ligner 700-800 meter hegn, heraf ca. 150 meter gennem vild bevoksning. Det er givetvis fra de tre af siderne rådyrene kommer.

 

Den sidste side vender ud til en stor mark, som hører til ejendommen. Der står et strømførende hegn med tre tråde.

 

Er det mon realistisk at hundene lærer at omgås rådyrene? Eller at dyrene simpelthen holder sig væk når der er hunde?

 

Store veje er der heldigvis et stykke vej til, men jeg ville jo være træt af hvis naboerne brokkede sig over at der kom rådyr farende med en schæfer eller corgi i røven....

 

Det er klart at de første mange dage på ejendommen ville foregå i snor, men det er næppe holdbart i længden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo an på hundene, herhjemme ville en af tre sikkert kunne lære at omgås dem på en fornuftig måde og en ville helt sikkert aldrig i livet kunne lære det. Ihverfald ikke i en situation hvor hun ikke er under en eller anden form for kommando.

 

Med andre ord, jeg turde ikke satse på det.

 

Måske dyrene lærer at holde sig væk. Det har "vores" rådyr ikke lært, men de har heller ikke prøvet at blive jaget gennem skoven med en gal terrier i haserne :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke stole på at mine hunde ikke ville stikke efter vildtet, løsningen kunne måske være at hegne et fornuftigt stykke af grunden ind, som de kan løbe løs på uden opsyn, og ellers være sammen med dem, når de er ude på det større stykke. Det gør vi her, vi har hegnet en god bid af haven ind tror at der er 3000m2, og har så ca. 6000 m2 uden andet, end et hvalpehegn på 75 cm, hvor vi altid er med ude, da der både er råvildt, harer og fasaner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden er lige på den anden side af 5 ha, hvoraf nok 1-1,5 ha er "have", så det er lidt uoverskueligt at hegne ind. De jager jo glad og gerne fugle i den nuværende have, men naboernes høns har de lært at lade være.

 

Bella gik i haven uden hegn før vi fik Dorit, og hun løb aldrig ud, heller ikke efter katte. Så jeg tænker hun godt kan lære hvor man må løbe til:hmm: Men derfra og så til slet ikke at løbe efter rådyr....

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærlig, nej det ville jeg på ingen måde løbe an på kunne læres hverken af rådyr eller hund, hegn er den eneste brugbare løsning, vi har hegnet omkring 2500 m2 ind, det er faktisk ikke voldsomt dyrt i hegn, vi købte vildt hegn i 100 m ruller og lejede et motoriseret pælebor ;)

jeg kan garantere at du bliver rigtig upopulær hvis hundene jager vildt, det kan få jægerne helt op i det røde feldt ;( og ærligtalt, det er jo ret forståeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærlig, nej det ville jeg på ingen måde løbe an på kunne læres hverken af rådyr eller hund, hegn er den eneste brugbare løsning, vi har hegnet omkring 2500 m2 ind, det er faktisk ikke voldsomt dyrt i hegn, vi købte vildt hegn i 100 m ruller og lejede et motoriseret pælebor ;)

jeg kan garantere at du bliver rigtig upopulær hvis hundene jager vildt, det kan få jægerne helt op i det røde feldt ;( og ærligtalt, det er jo ret forståeligt.

 

Der er heldigvis ikke nogle jægere at bekymre sig om:blink:

 

Nej det tror jeg ærlig talt ikke, hvis ikke de har lært det. Hvorfor ikke hegne det ind?

 

Det er også muligt at det bliver løsningen. For den del der ligger omkring huset. Det kan ikke komme på tale med marken. Men der må i så fald sættes strøm på tråden i et par dage, og så tænker jeg at den siver ind:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er heldigvis ikke nogle jægere at bekymre sig om:blink:

 

 

 

Det er også muligt at det bliver løsningen. For den del der ligger omkring huset. Det kan ikke komme på tale med marken. Men der må i så fald sættes strøm på tråden i et par dage, og så tænker jeg at den siver ind:-)

 

Hvorfor ikke marken? Fordi der allerede er hegn? Skal lige være helt med :blink:

Ærgerligt der ikke er jægere i området - det lyder lidt som om der er rigeligt med rådyr! I kan jo eventuelt leje jagten ud, hvis der er jord nok til at man kan gå på jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ikke marken? Fordi der allerede er hegn? Skal lige være helt med :blink:

Ærgerligt der ikke er jægere i området - det lyder lidt som om der er rigeligt med rådyr! I kan jo eventuelt leje jagten ud, hvis der er jord nok til at man kan gå på jagt.

 

Fordi det er 5 ha, hvoraf de ca. 3,5-4 ha er indhegnet mark. Som måske skal lejes ud til heste, og så virker det jævnt tosset at knalde vildthegn op udenom. Og med strøm i tre tråde, tror jeg at hundene ret hurtigt forstår konceptet:-)

 

Der er ikke jagt i de to private skove, fordi de omkringboende har mange husdyr. Den mark der hører til ejendommen, er bare en lang mark, så ikke noget en jæger med respekt for sig selv gider bruge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad dine hunde gør på din ejendom blander jægerne sig jo naturligvis ikke i, hvis ikke jagten er lejet ud.

 

De fleste af dem jeg kender, som har et lille jord tilliggende, har indhegnet mellem en halv og en hel tønder land - 2500 - 5500 kvm, hvor hundene så kan luftes flere gange dagligt, hvor ejeren er med og går lidt rundt. Det er altid praktisk også fordi der jo kommer nye og unge hunde til fra tid til anden, så selv om bella pt. ikke er et problem, kunne den næste være det :-)

 

Så har flere også uindhegnede områder, hvor de træner og arbejder med hundene - måske 1 ha stort område som er med brak, græs og lidt buske i klumper og hegn imod andre marker. Her er hundene jo under kontrol og faunaen betragtes nok som passende distraktioner.

 

Areal udover dette betragtes som jagtområde og bruges til jagt og jagt-træning - evt sammen med naboer.

 

Bukkesæsonen starter 16. maj og er der mange rådyr på ejendommen, ville jeg lade en jæger skyde en eller to bukke tid din eller hans fryser.

 

Hvad med naboerne - er der ingen jægere der? Often kan man lave en fin aftale om, at de har jagten på ens ejendom, hvor der er passende tær vegetation og god jagt, til gengæld for at man må gå med hundene løse på dele af hans ejendom, hvor der alligevel ikke er noget at jage. Rigtig praktisk for begge parter.

 

Dejligt at få sit eget sted med god plads til hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi det er 5 ha, hvoraf de ca. 3,5-4 ha er indhegnet mark. Som måske skal lejes ud til heste, og så virker det jævnt tosset at knalde vildthegn op udenom. Og med strøm i tre tråde, tror jeg at hundene ret hurtigt forstår konceptet:-)

 

Der er ikke jagt i de to private skove, fordi de omkringboende har mange husdyr. Den mark der hører til ejendommen, er bare en lang mark, så ikke noget en jæger med respekt for sig selv gider bruge.

 

Om muligt ville jeg lave en sti rundt omkring marken 40.000 kvm aflang mark er (400X100) m, så man kunne gå sig en hygge tur engang imellem. 1 km = 15-20 minutter hygge :-)

 

Du har ret i at en lang tarm af en mark ikke byder på de store jagtlige udfordringer, men man kan sagtens skyde lidt råvildt, hvis bestanden er stor. Evt fra en hævet skydestige hvis det er fladt, for at få kuglefang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om muligt ville jeg lave en sti rundt omkring marken 40.000 kvm aflang er (400X100) m, så man kunne gå sig en hygge tur engang imellem. 1 km = 15-20 minutter hygge :-)

 

Du har ret i at en lang tarm af en mark ikke byder på de store jagtlige udfordringer, men man kan sagtens skyde lidt råvildt, hvis bestanden er stor. Evt fra en hævet skydestige hvis det er fladt, for at få kuglefang.

 

Igen, det kommer ikke på tale at lave vildthegn uden om det elektriske hegn. Hvis nogen skal have heste til at gå der, skal de have adgang til det elektriske hegn hele vejen rundt.

 

Rådyrene kan skydes fra terrassen:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen, det kommer ikke på tale at lave vildthegn uden om det elektriske hegn. Hvis nogen skal have heste til at gå der, skal de have adgang til det elektriske hegn hele vejen rundt.

 

Rådyrene kan skydes fra terrassen:mrgreen:

 

Nej hvorfor skulle man dog lave vildthegn om marken - det giver jo ingen mening, men hvis elhegnet står i skel nu ville jeg rykke det ind, så man kunne gå tur på egen jord udenom - altså rykke det 5 m ind så maskinstationen lige kan køre en gang eller 2 om året med grønthøster og så i selv kunne klippe en gangsti midt i med have traktoren - bare 80-100 cm bred så i kan gå tur med hundene. Hundene lærer hurtigt, at der er elhegn til den ene side og at de skal blive på det 5 m brede stykke. Rådyrene vil høre jer længe før i kommer frem til dem og fordufte, hvis der er rådyr.

 

Skyde fra terrassen, men en kop kaffe på bordet og rundstykker på tallerkenen :-)

 

Jeg ville nok gå 50-100 m frem og finde en passende plads at skyde fra, men det er jo helt primært for at få kød i fryseren og holde bestanden nede, hvilket også kan være godt nok.

 

Men for nu også at svare på det du spørger om, så har vi noget der ligner ovre ved sommer huset - en 1-200 m bred og 3-400 m lang eng, hvor der er bade fasaner, råvildt, ænder og andet vildt. Der går jeg uden problemer med hundene 3-4 gange dagligt, når vi er derovre. Hundene ved de skal holde sig til mig. Lige når vi starter lader jeg den tage et par store runder - udløb på 50-100 m, mens jeg står stille. Ofte gør de sig også rene på det tidspunkt. Når vi begynder at gå ned mod stranden ved de godt, at max 10 m fra mig er reglen, med mindre jeg siger andet.

 

På billedet ser du hjørnet af vores sommerhus grund med adgang til omtalte areal og vandet i baggrunden 3-400 m væk ned over en bakke

 

Judyogudsigten.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

@PBC: Hegnet står nogle meter fra skel, så det bliver ikke et problem at lufte den vej rundt:-) Jeg har dog ikke travet matriklen rundt endnu. Sært, som de der ejendomsmæglere i små, pæne sko kvier sig ved en rask travetur:mrgreen:

 

Du er velkommen med riflen hvis vi ender i huset - jeg skal nok stå for kaffe og brød:lol:

 

Og feeeeeeed sommerhusgrund! Wow!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sig til hvis råvildbestanden er et problem. Jeg mener kun man skal skyde noget væk på den måde, hvis det er til gene. Og jeg kunne forestille mig at det ville være godt for naboskabet også. Der er jo regler om at man skal være i passende afstand fra andres beboelse og andres bygninger. Det skal jeg lige have repeteret, hvis det bliver aktuelt.

 

Da vi købte sommerhuset sagde ejendomsmægleren at der var 250-300 m ned til vandet. Han blev mopset da jeg sagde at det da vist var ejendomsmæglermeter - og at jeg troede mere på 400 m. På "grundkort fyn" kunne jeg så et minut senere vise ham, at der er 375 m i luftlinje. Der er en virkelig dejlig tur ned til stranden - 200 m langs stranden og op et andet sted og tilbage. lige 20 minutter. Og nok til at hundene får en oplevelse og jeg nyder at der ikke er andre end hundene og mig. det er grundejernes område og der må ikke være strejfende hunde, men gerne løse hunde. Super træningsareal også - og lige udenfor døren.

 

Det er bare optimalt at have lidt privat plads lige udenfor huset, hvor hundene kan more sig og hvor man kan træne en masse ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Det lyder vildt fedt med den ejendom Anne, og lige sådan noget jeg ønsker mig ;-) specielt fordi der er udenomplads til hundene :-)

 

Jeg ville hegne haven ind.

 

Walther ville ikke løbe efter vildt, men det ville Zeus hvis lejligheden bød sig og jeg lige var uopmærksom et øjeblik ;-).... så derfor ville jeg hegne ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen, det kommer ikke på tale at lave vildthegn uden om det elektriske hegn. Hvis nogen skal have heste til at gå der, skal de have adgang til det elektriske hegn hele vejen rundt.

 

Rådyrene kan skydes fra terrassen:mrgreen:

 

Hvis i køber det så kan det være jeg drømmer om at skyde mit første rådyr hos dig ;) Du får kødet ;) Jeg behøver dog ikke terassen og jeg medbringer kage til kaffen ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...