Hop til indhold

hvilken hvalp i kuldet


Anettesb
 Share

Recommended Posts

Det tænker jeg også den vil, men hvis det kan hjælpe med at vælge.....

ved dog de fleste er klar på at gå på egen pote, ved at prøve at bryde ud af kravle gård. ....

 

Du vil nok erfare, at de alle vil stritte imod og forsøge, at komme af med det ubehagelige de pludselig har om halsen.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 139
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvilken opdrætter?

 

Jeg stemmer også på at gå efter din mavefornemmelse, evt kombineret med hvad opdrætter har at sige om hvalpene.

 

Jeg er muligvis bindegal, men begge mine hund har jeg valgt inden de var 1 uge og jeg har aldrig fortrudt et sekund! Med Taz var jeg rent faktisk skrevet op til en tæve som 3. vælger, men endte med at vælge som nr. 1 på de to hanner. Kunne mærke at det skulle være ham, og jeg har helt 100 valgt rigtigt. Taz er ligesom jeg ønskede det med massere af drive og et super temperament. Tæven er til sammenligning endt med at ikke at have det samme drive og er meget forsigtig og lidt reserveret.

 

Grethe Vov i Nykøbing/Rørvig, kan ikke lige huske kennel navnet, men hun er en dejlig erfaren dame som har haft dværgschnauzer længer end jeg har levet.

hele hendes flok er så gennem rolig og hviler i sig selv, min Zorro får en fantastisk start på livet.

hendes erfaring betyder at hun selvfølgelig hjælper med at vælge, det bliver spænende.

 

 

Rart at høre om valg lavet tidligere

Link til indlæg
Del på andre sites

Hæ! Godt du hører hvad din mor, og en vis anden siger! Zorro er et godt navn... Glæder mig til billeder af den sorte hævner.. :blink:

 

En bandit og helt

og betyder ræv

rart selv at vælge navn, også derfor vi skal vælge før der chips

Samtidig syntes jeg det et godt navn at kalde, da jeg har nemt ved de høje glade toner er det også godt det har lyde som er nemme at gøre dybe når nødvendigt. Gik virkelig at sagde mange navne for mig selv længe.

 

Skal prøve at se hvad jeg kan med billeder når vi ved hvem han er.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, jeg kørte ned og så på et ups-kuld. Havde på forhånd besluttet, at jeg skulle have en af de største (mor vejede 20 kg og far vejede 4 kg, så det kunne gå alle veje). Den største tæve var taget, den næststørste havde virkelig fine farver og en god pels (krøllet/pjusket, ca halvdelen af kuldet var glathårede), og hun "sagde mig noget". Næste gang jeg besøgte hende kravlede hun rundt på væggene - mens hendes søskende sloges om pladsen på mit skød, stod hun på gulvet bag mig og legede trækkeleg med min cardigan. Hun kunne ikke sidde stille et halvt sekund, og opdrætter sagde hun var deres favorit, men advarede om vi ville få vores sag for med hende, for hun var altid i gang.

 

Jeg fik hende hjem, og åh hvor jeg fortrød - jeg skulle have bedt opdrætter om at vælge for mig, tænkte jeg, og jeg var ofte ved at smide hende tilbage hvor hun kom fra, men fik aldrig gjort alvor af tanken. I dag ville jeg ikke bytte hende for noget. Hun er en ukuelig lille dame med mod på hele livet, hun har tillid til verden omkring sig og jeg overlader hende sammen med alle hunde, mennesker og børn uden den mindste bekymring. Hun er helt igennem god. Men hun kan også være en pestilens med 10 gear.

 

Jeg fortryder hende ikke - men næste gang lader jeg opdrætter vælge for mig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, jeg kørte ned og så på et ups-kuld. Havde på forhånd besluttet, at jeg skulle have en af de største (mor vejede 20 kg og far vejede 4 kg, så det kunne gå alle veje). Den største tæve var taget, den næststørste havde virkelig fine farver og en god pels (krøllet/pjusket, ca halvdelen af kuldet var glathårede), og hun "sagde mig noget". Næste gang jeg besøgte hende kravlede hun rundt på væggene - mens hendes søskende sloges om pladsen på mit skød, stod hun på gulvet bag mig og legede trækkeleg med min cardigan. Hun kunne ikke sidde stille et halvt sekund, og opdrætter sagde hun var deres favorit, men advarede om vi ville få vores sag for med hende, for hun var altid i gang.

 

Jeg fik hende hjem, og åh hvor jeg fortrød - jeg skulle have bedt opdrætter om at vælge for mig, tænkte jeg, og jeg var ofte ved at smide hende tilbage hvor hun kom fra, men fik aldrig gjort alvor af tanken. I dag ville jeg ikke bytte hende for noget. Hun er en ukuelig lille dame med mod på hele livet, hun har tillid til verden omkring sig og jeg overlader hende sammen med alle hunde, mennesker og børn uden den mindste bekymring. Hun er helt igennem god. Men hun kan også være en pestilens med 10 gear.

 

Jeg fortryder hende ikke - men næste gang lader jeg opdrætter vælge for mig ;-)

 

Far 4 kg og mor 20. Det var da noget af en blanding...

Link til indlæg
Del på andre sites

Et lille let hvalpehalsbånd behøver nu ikke være ubehageligt for hvalpen, nogen klør sig lidt mere end andre, men jeg synes nu, det plejer at gå ganske udramatisk.

 

Og hvad skulle den stritte imod, det er jo ikke meningen, at man skal trække i snoren. På det tidspunkt skal hvalpen enten gå som den selv vil eller lokkes. Det skal jo være en positiv oplevelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et lille let hvalpehalsbånd behøver nu ikke være ubehageligt for hvalpen, nogen klør sig lidt mere end andre, men jeg synes nu, det plejer at gå ganske udramatisk.

 

Og hvad skulle den stritte imod, det er jo ikke meningen, at man skal trække i snoren. På det tidspunkt skal hvalpen enten gå som den selv vil eller lokkes. Det skal jo være en positiv oplevelse.

 

Stritte imod som, "det her gider jeg ikke have på". Jeg snakker ikke om, at trække rundt med hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stritte imod som, "det her gider jeg ikke have på". Jeg snakker ikke om, at trække rundt med hvalpen.

 

Fint. Jeg har nemlig set rigeligt med mennesker forsøge at lære en hvalp at gå i snor ved at trække i den, så jeg ville lige være sikker på, at det hverken var det, der blev ment eller forstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

....., men hun er en dejlig erfaren dame som har haft dværgschnauzer længer end jeg har levet.

Jeg læser det som om at hun har lavet en del kuld, og så ville jeg bestemt spørge ind til hvordan disse hvalpe ligger i forhold til andre kuld hun har haft igennem hænderne (og gerne hvis du kan møde nogle af eksemplerne som voksne). Det er jo ikke sikkert at individerne dækker hele spektret for hvad der findes inden for det racetypiske og i et kuld hvor hvalpene er meget ens, er det jo ikke en selvfølge at det ligger på midten. Den roligste hvalp i et livligt kuld kan der sagtens være mere liv i, end den livligste hvalp fra et roligt kuld. Bare for at tage et enkelt eksempel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser det som om at hun har lavet en del kuld, og så ville jeg bestemt spørge ind til hvordan disse hvalpe ligger i forhold til andre kuld hun har haft igennem hænderne (og gerne hvis du kan møde nogle af eksemplerne som voksne). Det er jo ikke sikkert at individerne dækker hele spektret for hvad der findes inden for det racetypiske og i et kuld hvor hvalpene er meget ens, er det jo ikke en selvfølge at det ligger på midten. Den roligste hvalp i et livligt kuld kan der sagtens være mere liv i, end den livligste hvalp fra et roligt kuld. Bare for at tage et enkelt eksempel.

 

Det var et virkelig klogt og godt råd! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser det som om at hun har lavet en del kuld, og så ville jeg bestemt spørge ind til hvordan disse hvalpe ligger i forhold til andre kuld hun har haft igennem hænderne (og gerne hvis du kan møde nogle af eksemplerne som voksne). Det er jo ikke sikkert at individerne dækker hele spektret for hvad der findes inden for det racetypiske og i et kuld hvor hvalpene er meget ens, er det jo ikke en selvfølge at det ligger på midten. Den roligste hvalp i et livligt kuld kan der sagtens være mere liv i, end den livligste hvalp fra et roligt kuld. Bare for at tage et enkelt eksempel.

 

Hun har lavet en del... opdrættet denne race i 30 år ca.

 

Rigtig god ide, det havde jeg ikke tænkt på men det jo logisk

ved hun priotere hunde der hviler i sig selv, så genetisk er der god bund for ro i dem.

 

Tak

 

Kan sagtens måde nogle af hendes voksne, hun passer dem nu og da.... så har mødt 2 der var og blev passet. De er dog ikke i familie med de sorte, da de salt/peber, men det jo fint at sammen ligne med.

kunne vel også spørge Hvordan moren var som hvalp, for elsker hendes sind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik Chica, kom der en hunde-ekspert og matchede mig med hunden.

Jeg ønskede mig rød hvalp (Chica) og fik heldigvis rød hvalp. :lun:

 

Dejligt med hjælp, det var vel en slags hvalpe test?

Hvor gammel var Chicago der?

 

Her kommer vi til bare at være 3 mennesker, men det rart at ikke helt selv at vælge. Havde så men været ok med at opdrætter valgte, ud fra behov, men det dejligt det et samarbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med hjælp, det var vel en slags hvalpe test?

Hvor gammel var Chicago der?

 

Her kommer vi til bare at være 3 mennesker, men det rart at ikke helt selv at vælge. Havde så men været ok med at opdrætter valgte, ud fra behov, men det dejligt det et samarbejde.

 

Ja, hvor de matchede hunde og ejere.

Tror det var 1-2 uger inden jeg hentede hende som 8 uger gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mavefornemmelse falder sammen med nøgterne, objektive og rationelle kritterier ifht at det jo er en brugshund jeg køber:engel:

 

Jeg tror man skal kende sig selv ret godt hvis man vil bruge mavefornemmelsen til at vælge. Er man en person med at stort gen for at beskytte de svage eller har man et stort omsorgsgen, skal man måske være opmærksom på at det måske ikke er det helt rigtige at vælge hvalp udfra. Med mindre man bevidst søger en hund som netop trænger til hjælp og omsorg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mavefornemmelse falder sammen med nøgterne, objektive og rationelle kritterier ifht at det jo er en brugshund jeg køber:engel:

 

Jeg tror man skal kende sig selv ret godt hvis man vil bruge mavefornemmelsen til at vælge. Er man en person med at stort gen for at beskytte de svage eller har man et stort omsorgsgen, skal man måske være opmærksom på at det måske ikke er det helt rigtige at vælge hvalp udfra. Med mindre man bevidst søger en hund som netop trænger til hjælp og omsorg.

 

God pointe

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mavefornemmelse falder sammen med nøgterne, objektive og rationelle kritterier ifht at det jo er en brugshund jeg køber:engel:

 

Jeg tror man skal kende sig selv ret godt hvis man vil bruge mavefornemmelsen til at vælge. Er man en person med at stort gen for at beskytte de svage eller har man et stort omsorgsgen, skal man måske være opmærksom på at det måske ikke er det helt rigtige at vælge hvalp udfra. Med mindre man bevidst søger en hund som netop trænger til hjælp og omsorg.

Jeg har da også en brugshund - kan ikke se hvordan det skulle påvirke om man kan vælge sin hund på mavefornemmelse eller ej?

 

Forstår jeg det korrekt, at du sætter lighedstegn mellem at vælge på sin mavefornemmelse og at man så vælger den svageste hvalp?

 

Jeg læser måske dit indlæg forkert, men synes nok lidt, at det er fjollet det som du skriver.

 

Jeg tænker tænker at mavefornemmelser er et enormt vigtigt parametre når du netop skal vælge en hund som du i fremtiden skal arbejde tæt sammen med og, evt som jeg, skal bruge til konkurrencer på eliteplan. Her er navlebrok totalt uvæsentligt i min verden, men at du i stedet finder "din sjæleven"? Hvis du fx vil udstille er der naturligvis nogle andre faktorer, men hvis man som du og jeg skal beuge hunden til noget konkret, så er kontakten og "mavefornemmelsen" da det vigtigste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har da også en brugshund - kan ikke se hvordan det skulle påvirke om man kan vælge sin hund på mavefornemmelse eller ej?

 

Forstår jeg det korrekt, at du sætter lighedstegn mellem at vælge på sin mavefornemmelse og at man så vælger den svageste hvalp?

 

Jeg læser måske dit indlæg forkert, men synes nok lidt, at det er fjollet det som du skriver.

 

Jeg tænker tænker at mavefornemmelser er et enormt vigtigt parametre når du netop skal vælge en hund som du i fremtiden skal arbejde tæt sammen med og, evt som jeg, skal bruge til konkurrencer på eliteplan. Her er navlebrok totalt uvæsentligt i min verden, men at du i stedet finder "din sjæleven"? Hvis du fx vil udstille er der naturligvis nogle andre faktorer, men hvis man som du og jeg skal beuge hunden til noget konkret, så er kontakten og "mavefornemmelsen" da det vigtigste.

 

Jeg blander hvalpe/mentaltest og mavefornemmelse. Så kan det sjældent gå helt galt. Hvad for brugshund har du? Du står opført med "ingen hund"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har lavet en del... opdrættet denne race i 30 år ca.

 

Rigtig god ide, det havde jeg ikke tænkt på men det jo logisk

ved hun priotere hunde der hviler i sig selv, så genetisk er der god bund for ro i dem.

 

Tak

 

Kan sagtens måde nogle af hendes voksne, hun passer dem nu og da.... så har mødt 2 der var og blev passet. De er dog ikke i familie med de sorte, da de salt/peber, men det jo fint at sammen ligne med.

kunne vel også spørge Hvordan moren var som hvalp, for elsker hendes sind.

 

Efter hvad jeg har hørt fra et par schnauzer-folk, som jeg kender fra lydighed, er der stor forskel på sindet på de sorte i forhold til salt/peber.

Der er noget mere gang i de sorte

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg skriver at "de uplanlagte og uanalyserede, faktisk har været de bedste", så mener jeg i aller højeste grad også at de har været de bedste at arbejde med.. Så jeg vil stadig holde på, at jeg, hvis det var mig, primært ville gå efter min mavefornemmelse ;-)

 

Men sådan er vi jo forskellige og jeg er bare ikke typen der analysere ret meget på mine hunde og mit hundehold, jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forklare det, men det kørere lissom bare af sig selv, uden at jeg synes at jeg tænker så meget over det :vedikke:

Andre har en anden tilgang til tingene og det ene er jo ikke mere rigtigt end det andet, det er bare et spørgsmål om hvilken type man er :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har da også en brugshund - kan ikke se hvordan det skulle påvirke om man kan vælge sin hund på mavefornemmelse eller ej?

 

Forstår jeg det korrekt, at du sætter lighedstegn mellem at vælge på sin mavefornemmelse og at man så vælger den svageste hvalp?

 

Jeg læser måske dit indlæg forkert, men synes nok lidt, at det er fjollet det som du skriver.

 

Jeg tænker tænker at mavefornemmelser er et enormt vigtigt parametre når du netop skal vælge en hund som du i fremtiden skal arbejde tæt sammen med og, evt som jeg, skal bruge til konkurrencer på eliteplan. Her er navlebrok totalt uvæsentligt i min verden, men at du i stedet finder "din sjæleven"? Hvis du fx vil udstille er der naturligvis nogle andre faktorer, men hvis man som du og jeg skal beuge hunden til noget konkret, så er kontakten og "mavefornemmelsen" da det vigtigste.

 

Du må jo mene hvad du vil, men læser ikke mit indlæg som det var tænkt. Hvis TS kan bruge der er det godt nok for mig:slem: Det var nemlig ikke for at skabe en debat, bare for at give mit råd omkring brugen af mavefornemmelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...