Hop til indhold

Giv mig jeres positive historier om epilepsi...


Nollike
 Share

Recommended Posts

Nej dem så jeg ikke. Jeg starter med at forhøre mig hos Zaros kiropraktor og ellers googler jeg lidt om de forslag du kom med og ser om andre har erfaringer i den retning, så du behøver ikke at spørge hende :-D Tak fordi du sporede mig i den retning :bighug:

Ok

så må du skrive hvis jeg skal prøve at vride noget ud af hendes hukommelse ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 157
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Årh pis også! Intet i blodprøverne :megaked: Min dyrlæge har kontaktet nogle (jeg fik ikke helt fat på hvem det var og han havde travlt så jeg ville ikke spørge) som har forstand på det her og spurgt om Zaro skal i behandling med det samme, nu hvor han er en Groenendael. De var på kursus, så han har ikke fået svar endnu, men de ville sende en mail, så jeg hører fra ham senere... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

To af mine hunde har eller har haft epilepsi. Når man oplever det første gang er man bare helt ude i tovene, og man vænner sig aldrig til det.

Der er nogen ting man kan gøre. Det første er at holde roen mens anfaldet står på. Sørge for at hundens kramper ikke bevirker at legemsdele beskadiges, altså væk fra bordben og andre hårde genstande. Så skal man også holde omgivelserne i ro, og sørge for at der ikke opstår uro med tilstedeværende dyr og mennesker.

En af mine hunde fik en gang et anfald i et tog, je gklarede situationen ved at sige: "Der sker ikke noget, hunden er lige ved at genindlæse Windows, som i ved kan det tage et par minutter, men så er han her igen."

Det næste man skal er at granske hvad der skete i minuttet/sekunderne inden anfaldet. Det kan man ikke klarlægge på baggrund af et enkelt anfald, men efterhånden danner der sig et mønster. Hjernen har ikke godt af disse anfald, og det gælder om at undgå dem. Hvis der findes en sammenhæng mellem hvad der skete lige inden anfaldene, skal man undgå disse situationer. Der findes dog også epilelsitilfælde hvor anfaldene bare kommer når de kommer, uden relation til hvad der er sket umiddelbart forinden.

 

Feks fik min ene epihund anfald når han uventet så en legekammerat tæt på uden forvarsel. Anfaldene kunne undgås ved at aftale med ejerne af kameraterne at vi undgik disse situationer, og sørgede for at hundene så hinanden på lang afstand inden de mødtes.

Den anden har tendens til anfald i forbindelse med overgang fra søvn til vågen tilstand, især hvis en opvågning sker unormalt. Han havde et meget voldsomt anfald der varede en halv time midt om natten. Jeg fandt ud af at han ved at vende sig i søvne var faldet ned fra sofaen. Når vi står op om morgenen går jeg nu helt stille rundt og trækker gardinerne fra, og tænder lidt lys. Når jeg så kan se at jeg har øjenkontakt til ham kan jeg godt starte dagen med at åbne døren ud til haven, og lade hundene mylre ud. Epihunden skal lige have et kvart minut til at få hjernen i fart, så ingen brat opvågning. På den måde kunne jeg - næsten - undgå epianfald uden brug af medicin.

 

Tak Kim :bighug: Heldigvis reagerede vi med ro i situationen og fik sørget for at han ikke kom til skade og holdt de andre hunde væk (som dog mere virkede bekymrede end noget andet) og han vågnede op stille og roligt til nus og rolige ord. (Selv om jeg godt nok sad og sagde "pis, pis,pis" og sår'n :oops:)

Lige nu er dyrlægen heldigvis ved at finde ud af om vi skal sætte Zaro i behandling med det samme (det er jeg faktisk lidt stemt for, det er ikke sundt for hjernen med de anfald :cry:) så hvis jeg er heldig så ser vi det aldrig igen :x: Men ellers har du ret i at jeg må prøve at finde ud af om der er et mønster. Det eneste jeg kan se indtil videre (mønster er der vel ikke ligefrem tale om med et enkelt anfald, men så i hvert fald anderledes end vanligt) er at vi havde haft en lidt "hård" uge med mange aktiviteter op til, så måske skal der bare lægges en hviledag ind mellem de forskellige ting vi gerne vil. Ellers er jeg lidt blank på hvad der har været udløsende årsag, hvis der altså overhovedet har været nogen :vedikke:

Jeg læser det som at dine hunde ellers har et helt normalt og aktivt liv med deres epilepsi? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke talt med hende om det (hendes computer driller)

men fandt dette http://bagsvaerd-dyreklinik.dk/akupunktur.html og det kan bruges ;)

 

Tak for hjælpen, dem vil jeg have i baghovedet :5up: Lige nu tror jeg at jeg kører på med de piller Siri anbefalede, kiropraktik og så min søgen efter en dyrlæge med speciale i epilepsi, men akupunktur er jeg bestemt ikke afvisende over for :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hjælpen, dem vil jeg have i baghovedet :5up: Lige nu tror jeg at jeg kører på med de piller Siri anbefalede, kiropraktik og så min søgen efter en dyrlæge med speciale i epilepsi, men akupunktur er jeg bestemt ikke afvisende over for :-D

 

Man skal heler ikke starte på for mange nye ting på en gang, siden hen kan de måske Mixes, det jo også muligt kiropraktoren kender en der lave akupunktur... eller dyrlægen gør, hvis ikke de selv kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal heler ikke starte på for mange nye ting på en gang, siden hen kan de måske Mixes, det jo også muligt kiropraktoren kender en der lave akupunktur... eller dyrlægen gør, hvis ikke de selv kan.

 

Nej det er jo det, jeg ville være ked af at starte alt for meget på en gang :-D Men det er rart at have i baghovedet, jeg kunne jo gå hen og få brug for det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om du har læst den her http://infolink2003.elbo.dk/DVT/dokumenter/doc/12618.pdf men det var nok også dem jeg ville kontakte, er der nogen der virkelig ved noget om sygdommen hos vores race er det dem.

jeg krydser fingre for at det viser sig ikke at være epilepsi, det er rigtig tidligt med et anfald, det kommer oftest først senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om du har læst den her http://infolink2003.elbo.dk/DVT/dokumenter/doc/12618.pdf men det var nok også dem jeg ville kontakte, er der nogen der virkelig ved noget om sygdommen hos vores race er det dem.

jeg krydser fingre for at det viser sig ikke at være epilepsi, det er rigtig tidligt med et anfald, det kommer oftest først senere.

 

Jo jeg har læst den :cry: Og Mette Berendt er åbenbart stadig på KVL har jeg lige set, så jeg tænker at ringe derind og høre om jeg kan få en tid hos hende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, der kom svar fra dyrlægen i går. Han har kontaktet en professor med speciale i epilepsi på KVL og hun syntes ikke at Zaro skulle sættes i behandling endnu. Hun har været med i et kæmpe studie om epilepsi hos belgiske hyrdehunde, så hun må vide hvad hun taler om og vi har valgt at følge hendes anbefaling. Nu sætter jeg så min lid til det kosttilskud som Siri anbefalede og kiropraktik og krydser ALT hvad jeg har og I må meget gerne gøre det samme :genert: Jeg har fundet ud af at KVL tilbyder en tilbundsgående neurologisk undersøgelse og har tænkt mig at kontakte hende og høre om hun synes at det er formålstjenligt at lave sådan en på Zaro, så må vi se hvad hun siger... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...