Hop til indhold

De der drifter


NannaSoko
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at træne i DcH for nogle måneder siden og har allerede nået at gå til træning i to klubber pga flytning.

 

I modsætning til hvad jeg tidligere har trænet. tales der her MEGET om drifter hos hunden. Fx fik jeg forleden besked på at kæle min hund på en bestemt måde ned langs siden for at få ham til at slippe sit legetøj. Det skulle efter sigende være meget vigtigt fordi han jo var i bytte-drift bærefasen. Hvis jeg ikke lavede kælemanøvren, kunne jeg godt glemme at lære ham en apportøvelse.

 

Normalt jawer jeg bare fingrene ind i munden på dyret og tager legetøjet ud, hvis han ikke lige slipper. Hvis jeg skulle kæle til han slap hver gang, kunne jeg ikke bruge legetøjet som belønning.

Jeg ved ikke rigtig hvad det skal gøre godt for og i min verden er det lidt hokus-pokus med alle de drifter. Hvad skal jeg med dem? Hvordan hjælper det mig at vide at min hund er i byttedrift? Eller at jeg har en hund med meget eller lidt drift?

 

Oplys mig lige, bruger i driftsbegrebet og til hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, Randi driftbegrebet er forlængst blevet hældt i kloakken og udskiftet med motivation i stedet indenfor etologien. Men i visse kredse sidder det lige så fast som et stykke tyggegummi i håret.

 

Tidligere satte, især brugshunde folket, gladeligt "drift" foran ord som flok, bytte, kamp mv. Jeg har selv haft lært at anvende driftbegrebet i dch i tidernes morgen. Ja, jeg har endda undervist i det. Drift og instinkter var det, som det drejede sig om.

 

Den nytte du kan have af at vide, at din hund er i "driftfasen", er at du kan undlade at gøre noget forkert i træningen, men det behøver man jo ikke driftbegrebet for at kunne se. Hvis du i stedet sætter ordet "motivation" ind når du hører ordet "drift" er du dækket ind.

 

Jeg vil foreslå, at du byder træneren op til dans og beder vedkommende forklare og uddybe driftbegrebet. Som hundeejer skal man vide, hvad et begreb dækker over, så man ved, hvad man gør. For mig er en overfladisk forklaring som den du har fået ikke noget værd.

 

Der er flere veje til et godt resultat og det skal dch træneren også vide. Selv har jeg aldrig strøget mine hunde langs siden i apporttræningen, jeg har gjort så meget andet, men ikke lige det og jeg har haft blændende apportører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er stadig trænere som hænger meget fast i driftsbegreberne (også i DcH). Det er ikke længe siden jeg oplevede en tidligere politihundefører føre sig frem ligesom han gjorde for 20 år siden :vedikke:

Byttedriftslege, boldmotivation eller hvad man kalder kan være en god, struktureret måde at arbejde på for de mennesker og hunde som egner sig til det.

 

Byttedriftens faser er defineret som:

Stand

Jagt

Forfølgelsen

Springet

Biddet

Trækken til jorden

Rusken

Bære byttet

 

og når hunden har været helt oppe og køre, så er det godt at bruge noget tid på at få den ned igen. Det er her at de lange strygninger og "bærefasen" kommer ind i billedet.

 

Jeg har en teori om at Schæferhunden er avlet til at blive trænet på den måder, da den skal have en brugsprøve for at kunne indgå i avlen og det har været standard træningsmetoden i klubben.:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt hørt om drifter før og jeg tror da også nogenlunde jeg forstår hvad man taler om hvis man taler om en hund med stærke drifter eller en driftsstærk hund. Men jeg synes bare det er vældigt upræcist, for en driftsstærk hund er vel både den hund der gerne vil jage og nedlægge et bytte, men det kan vel også være den hund der har let til kamp med andre hunde eller den hund, det har en ekstremt stærk seksualdrift?

 

Herhjemme har jeg tre der gerne vil nedlæge et bytte, men de viser det på vidt forskellig måde. Labradorblanding Simba vil meget gerne jage hvad som helst, hvis han fik lov, men ville nok ikke nedlægge det og hans lyst til at jage er næsten lige så stor hvis det er en bold, som hvis det er en høne.

Terrierblanding Soko vil gerne jage og slå ihjel og hendes motivation til at lege med mig ligner på ingen måde hendes jagtlyst. Hun vil gerne lege, men hvis jeg skulle vurdere det er det mindst 10 gange så fedt at jage som det er at lege med mig.

Jeg ville nok sige at Soko er mest driftsstærk, men hvad skal jeg bruge den information til? Er det ikke bedre at sige at Soko kan belønnes med legetøj og musejagt?

 

Nej, Randi driftbegrebet er forlængst blevet hældt i kloakken og udskiftet med motivation i stedet indenfor etologien. Men i visse kredse sidder det lige så fast som et stykke tyggegummi i håret.

 

Tidligere satte, især brugshunde folket, gladeligt "drift" foran ord som flok, bytte, kamp mv. Jeg har selv haft lært at anvende driftbegrebet i dch i tidernes morgen. Ja, jeg har endda undervist i det. Drift og instinkter var det, som det drejede sig om.

 

Den nytte du kan have af at vide, at din hund er i "driftfasen", er at du kan undlade at gøre noget forkert i træningen, men det behøver man jo ikke driftbegrebet for at kunne se. Hvis du i stedet sætter ordet "motivation" ind når du hører ordet "drift" er du dækket ind.

 

 

Men hvad hjælper det mig at vide at min hund nu er i byttedrift? Nu er jeg efterhånden temmeligt klikker-hjernevasket og kigger meget på konsekvenser af handlinger: Hunden gjorde sådan og der skete sådan. Vil handlingen blive mere eller mindre sandsynlig i fremtiden.

 

Hvis jeg står i en træningssituation hvor hunden fx stikker af med apporten, rejser sig fra position inden den har fået lov (knaldapporterer), hvordan hjælper det mig så at vide at den er i byttedrift?

 

Jeg tænker at nå, men hund rejser sig for tidligt, så må vi træne det på en måde hvor den ikke får det ønskede ud af at rejse sig fra positionen: snor på hunden eller en hjælper til at fjerne apport hvis hunden rejser sig. Og samtidig træne hundens selvkontrol til at blive siddende i alle mulige svære situationer.

Hvis hunden skrider med apporten vi jeg nok tænke, at hunden ikke skal have mulighed for det, så droppe at træne hele øvelsen i noget tid og i stedet træne afleveringer, afleveringer, afleveringer.

 

Hvis jeg havde mine driftsbriller på, hvad skulle jeg så gøre?

 

 

Jeg vil foreslå, at du byder træneren op til dans og beder vedkommende forklare og uddybe driftbegrebet. Som hundeejer skal man vide, hvad et begreb dækker over, så man ved, hvad man gør. For mig er en overfladisk forklaring som den du har fået ikke noget værd.

 

 

Det gjorde jeg selvfølgelig også og han sagde at jeg skulle spørge en anden træner, for han var ekspert i faserne i byttedriften ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt hørt om drifter før og jeg tror da også nogenlunde jeg forstår hvad man taler om hvis man taler om en hund med stærke drifter eller en driftsstærk hund. Men jeg synes bare det er vældigt upræcist, for en driftsstærk hund er vel både den hund der gerne vil jage og nedlægge et bytte, men det kan vel også være den hund der har let til kamp med andre hunde eller den hund, det har en ekstremt stærk seksualdrift?

 

Nemlig

 

Herhjemme har jeg tre der gerne vil nedlæge et bytte, men de viser det på vidt forskellig måde. Labradorblanding Simba vil meget gerne jage hvad som helst, hvis han fik lov, men ville nok ikke nedlægge det og hans lyst til at jage er næsten lige så stor hvis det er en bold, som hvis det er en høne.

Terrierblanding Soko vil gerne jage og slå ihjel og hendes motivation til at lege med mig ligner på ingen måde hendes jagtlyst. Hun vil gerne lege, men hvis jeg skulle vurdere det er det mindst 10 gange så fedt at jage som det er at lege med mig.

 

Det svarer også fint til deres arbejdsbaggrund

 

Jeg ville nok sige at Soko er mest driftsstærk, men hvad skal jeg bruge den information til?

 

 

Hvordan måler du det?

Mener du, at Soko har en stærkere motivation for at fange byttet og dræbe det end Simbas motivation for at jage?

Den er svær ikke?

 

Informationen kan du bruge, hvis du skal vælge det ene individ fremfor det andet til en opgave, men det behøver du jo ikke anvende begrebet drift for

 

Er det ikke bedre at sige at Soko kan belønnes med legetøj og musejagt?

 

Mere præcist i alle fald

 

 

 

Men hvad hjælper det mig at vide at min hund nu er i byttedrift? Nu er jeg efterhånden temmeligt klikker-hjernevasket og kigger meget på konsekvenser af handlinger: Hunden gjorde sådan og der skete sådan. Vil handlingen blive mere eller mindre sandsynlig i fremtiden.

 

Hvis jeg står i en træningssituation hvor hunden fx stikker af med apporten, rejser sig fra position inden den har fået lov (knaldapporterer), hvordan hjælper det mig så at vide at den er i byttedrift?

 

Ikke meget for man kunne så sige, at din hunds byttedrift er større end dens flokdrift, som giver viljen til at samarbejde (bl.a. lydighed) men praktisk betyder det intet, for det er jo det samme du skal arbejde på hvad enten du kalder det høj/for stærk drift eller manglende impulskontrol/lydighed. Der skal arbejdes på hundens forståelse for opgaven og samarbejdet med dig.

 

Jeg tænker at nå, men hund rejser sig for tidligt, så må vi træne det på en måde hvor den ikke får det ønskede ud af at rejse sig fra positionen: snor på hunden eller en hjælper til at fjerne apport hvis hunden rejser sig. Og samtidig træne hundens selvkontrol til at blive siddende i alle mulige svære situationer.

Hvis hunden skrider med apporten vi jeg nok tænke, at hunden ikke skal have mulighed for det, så droppe at træne hele øvelsen i noget tid og i stedet træne afleveringer, afleveringer, afleveringer.

 

Hvis jeg havde mine driftsbriller på, hvad skulle jeg så gøre?

 

Det samme tænker jeg, det er bare ord, men mange ynder at fortælle om deres hunds stærke drifter i træningsopgaverne og meget af det de ser som stærke drifter, ser jeg som manglende lydighed/forståelse for samarbejdets form med mennesket som signalgiver.

 

 

 

Det gjorde jeg selvfølgelig også og han sagde at jeg skulle spørge en anden træner, for han var ekspert i faserne i byttedriften ;-)

 

Tjah.. Så skulle din træner muligvis ikke bruge begrebet, men fint at han henviste til en anden og ikke bare sagde noget sludder.

Hvis man skal bruge driftbegrebet og vide hvad man gør ift. dette skal man have noget teori og undervisning, ligesom man skal have teori og undervisning i træning uden brug af driftbegrebet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er stadig trænere som hænger meget fast i driftsbegreberne (også i DcH). Det er ikke længe siden jeg oplevede en tidligere politihundefører føre sig frem ligesom han gjorde for 20 år siden :vedikke:

Byttedriftslege, boldmotivation eller hvad man kalder kan være en god, struktureret måde at arbejde på for de mennesker og hunde som egner sig til det.

 

Byttedriftens faser er defineret som:

Stand

Jagt

Forfølgelsen

Springet

Biddet

Trækken til jorden

Rusken

Bære byttet

 

og når hunden har været helt oppe og køre, så er det godt at bruge noget tid på at få den ned igen. Det er her at de lange strygninger og "bærefasen" kommer ind i billedet.

 

Jeg har en teori om at Schæferhunden er avlet til at blive trænet på den måder, da den skal have en brugsprøve for at kunne indgå i avlen og det har været standard træningsmetoden i klubben.:banan:

 

Hvem har defineret byttedrift sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder muligvis som om jeg er tvær og bare overhovedet ikke vil høre tale om drifter. Sådan forholder det sig ikke, jeg har bare lidt svært ved at se hvad jeg skal bruge det til. Det er måske fordi jeg er ikke helt forstår begreberne og derfor ikke kan bruge dem som en forklaringsmodel eller en hjælp til min træning.

I stedet virker det som nogle rigide regler ala spis før hunden, at man skal kæle hunden (på en bestemt måde vel at mærke) for at lære den en apportøvelse.

 

Det giver fuldstændig mening at hunde skal kunne skifte mellem forskellige aktivitetsniveauer og stressende og roligt, koncentrationskrævende aktiviteter. Det lærer jeg mine hunde at kunne.

Jeg holder fx pauser i træningen hvor der ikke sker noget før hunden har vist tegn på afslapning fx lægger sig ned, sukker, misser med øjnene, kigger roligt rundt uden at tigge om træning, lægger sig på siden osv. Selvfølgelig afstemt efter den enkelte hunds almene aktivitets- og stressniveau.

 

Det kan da også ske at jeg kæler for hunden, men det kommer an på hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer lidt an på hunden og hund/ejers relation vil jeg mene ;-)

 

 

Ja og på hunden i det hele taget. Soko ville hade at blive berørt under træning, det er decideret ulækkert i hendes verden. Nanna vil til en hver tid nyde at blive kælet på en hvilken som helst måde af mig og det vil virke beroligende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem har defineret byttedrift sådan?

 

Det vil jeg også gerne vide.

Især meget munter definition når nu en del hyrde racer er er avlet væk fra alt der hedder bid, rusk og nedlæggelse i deres arbejde med de dyr de hyrder.

Men som samtidig kan "dræbe", nedlægge og ruske legetøj nok så grundigt.

 

Så synes også drift begrebet er virkelig mangelfuldt og for flyvsk ifht at man kan bruge det til noget i praksis.

Krummer tæer når folk siger de vil have en hund med "masser af drift".

For hvad fanden er det????

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg også gerne vide.

Især meget munter definition når nu en del hyrde racer er er avlet væk fra alt der hedder bid, rusk og nedlæggelse i deres arbejde med de dyr de hyrder.

Men som samtidig kan "dræbe", nedlægge og ruske legetøj nok så grundigt.

 

Så synes også drift begrebet er virkelig mangelfuldt og for flyvsk ifht at man kan bruge det til noget i praksis.

Krummer tæer når folk siger de vil have en hund med "masser af drift".

For hvad fanden er det????

 

Altså jeg synes virkelig det svenske "kamplyst" er et fint ord. Når man bruger det på dansk lyder det bare lidt som om, at man vil have en hund der slår folk ihjel :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

I mine øjne er det jo netop et definitions spørgsmål om hvad man ser i det enkelte ord.

 

F.eks. skal hunde på udstilling jo også vise drift, i den sammenhæng handler det jo om at vise en lyst og et ønske for at være og lave det de gør.

 

Jeg synes at bruge et ord som motivation måske er mere passende, da det jo handler om hundens vilje til hvad den laver.

 

Kamplyst synes jeg lyder helt galt på dansk, netop fordi det virker til at handle mere om aggression på dansk, frem for arbejds-iver.

 

Med hensyn til at kæle hunden til at give slip, synes jeg det giver meget mening, og jeg er faktisk overrasket over at der er flere som bruger magt fremfor at få hunden til frivilligt give slip på legetøjet. (Vi gør det jo ved hvalpe, hvor vi også får dem opmærksom på noget andet, så de giver slip på det de skal slippe).

Link til indlæg
Del på andre sites

I mine øjne er det jo netop et definitions spørgsmål om hvad man ser i det enkelte ord.

 

F.eks. skal hunde på udstilling jo også vise drift, i den sammenhæng handler det jo om at vise en lyst og et ønske for at være og lave det de gør.

 

Jeg synes at bruge et ord som motivation måske er mere passende, da det jo handler om hundens vilje til hvad den laver.

 

Kamplyst synes jeg lyder helt galt på dansk, netop fordi det virker til at handle mere om aggression på dansk, frem for arbejds-iver.

 

Med hensyn til at kæle hunden til at give slip, synes jeg det giver meget mening, og jeg er faktisk overrasket over at der er flere som bruger magt fremfor at få hunden til frivilligt give slip på legetøjet. (Vi gør det jo ved hvalpe, hvor vi også får dem opmærksom på noget andet, så de giver slip på det de skal slippe).

 

Jeg tror nu heller ikke at der er nogen der taler om at bruge magt. Men ganske enkelt tage legetøjet fra hunden. Jeg ønsker ikke at hunden bliver rolig og derfor slipper legetøjet, jeg vil faktisk gerne have at den bibeholder intensitet og power, selvom den slipper - så den med det samme er klar til at arbejde igen. Derfor bruger jeg forskellige varianter. En er bare at holde hunden i halsbåndet og sørge for at legetøjet er "dødt", en anden er at lære hunden at aflevere direkte til hånd, en af mine hunde har lært at aflevere ved at holde legetøjet fast mod låret, nogle gange bytter jeg med andet legetøj, nogle gange gør jeg noget helt andet. Det kommer jo helt an på situationen og konteksten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu heller ikke at der er nogen der taler om at bruge magt. Men ganske enkelt tage legetøjet fra hunden. Jeg ønsker ikke at hunden bliver rolig og derfor slipper legetøjet, jeg vil faktisk gerne have at den bibeholder intensitet og power, selvom den slipper - så den med det samme er klar til at arbejde igen. Derfor bruger jeg forskellige varianter. En er bare at holde hunden i halsbåndet og sørge for at legetøjet er "dødt", en anden er at lære hunden at aflevere direkte til hånd, en af mine hunde har lært at aflevere ved at holde legetøjet fast mod låret, nogle gange bytter jeg med andet legetøj, nogle gange gør jeg noget helt andet. Det kommer jo helt an på situationen og konteksten.

 

Helt enig, jeg er heller ikke interesseret at hunden falder ned i stressniveau hver gang jeg har belønnet den med legetøj. Det er ikke hver gang jeg tager legetøjet fra hunden, nogen gange afleverer den, andre gange bytter jeg med noget andet. Det er lidt forskelligt og situationsbestemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det normalt, at hundes stressniveau falder når man beder dem slippe legetøjet? Min Nellie er fuldstændig på dupperne og klar til at "sprænge i luften" selvom jeg bruger min roligste "taaaak"-kommando.

 

Men okay, hun kører også i et utroligt højt gear.

 

Hun har nok stor DRIFT! Eller motivation. Eller ... Øh, stress. ^_^

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det normalt, at hundes stressniveau falder når man beder dem slippe legetøjet? Min Nellie er fuldstændig på dupperne og klar til at "sprænge i luften" selvom jeg bruger min roligste "taaaak"-kommando.

 

Men okay, hun kører også i et utroligt højt gear.

 

Hun har nok stor DRIFT! Eller motivation. Eller ... Øh, stress. ^_^

 

Jeg tror det kommer enormt meget an på hvordan man træner, men sådan som jeg forstår "kælemanøvren" i første indlæg, så er det netop formålet at få hunden ned i stress.

Og ja, god arbejdsstress kan også blive for meget af det gode :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bestemt. Nellie elsker at blive kælet, men er hun oppe i gear så har det minus effekt. Faktisk mangler jeg at finde en egnet stop-knap til hende. Især under leg kam det være svært, så her siger jeg bare slut og ignorerer.

 

Decideret træning er lettere at slukke for, men der er hun også generelt mere motiveret end stresset. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bestemt. Nellie elsker at blive kælet, men er hun oppe i gear så har det minus effekt. Faktisk mangler jeg at finde en egnet stop-knap til hende. Især under leg kam det være svært, så her siger jeg bare slut og ignorerer.

 

Decideret træning er lettere at slukke for, men der er hun også generelt mere motiveret end stresset. ;)

 

Måske kan din sidste sætning giv dig et vink om, hvad det kan handle om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaaa...

 

man tør jo nærmest ikke bruge et helt almindelig dansk ord mere af frygt for at det bliver fluekneppet eller misforstået, men mine 2 FT Spaniels mener jeg har super meget drift = som i "vil arbejde fordi deres hele eksistens er at arbejde". Helst med jagt, men ellers med noget andet. For min skyld behøver vi ikke komme det nærmere :-)

 

Jeg modtager atlid hunden (ikke apporten), når en hund under oplæring returnerer med dummyen. Hunden skal vide at den er velkommen og gør det helt rigtige så længe den har dummyen i munden. Jeg kæler lidt med den og får den så tæt på som muligt - gerne op på skødet. På et tidspunkt siger jef så tak og tager dummyen - helst helt udramatisk og ofte får den så en ny apportering.

 

Senere modtager jeg hunden og kæler lidt for den men på brystet og halsen - ikke siden, mens den sidder og venter på at aflevere. Det er sjældent jeg tager apporten med det samme. Det er for at undgå at en begynder at smide apporten. Har aldrig tænkt på at det skulle være for at berolige hunden, men det kan måske være rigtig nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep. Det er også sjældent jeg leger "vilde" lege med hende, dvs ruskelege eller "grib dimsen", men hun vil så gerne og kommer hen og stikker legetøjet i fjæset på mig.

 

Men generelt er hun jo let stresset. Fx en opgave som at finde en lækker godbid jeg har gemt i stuen kan hun stresse over og gå helt i selvsving. Så det er med at holde tungen lige i munden mht hvilke aktiviteter jeg tilbyder hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...