Hop til indhold

Hvalp, 5½ måned - motion?


Quitte
 Share

Recommended Posts

Ved at en hvalp som sådan ikke skal have motion, og vi går stadigvæk kun korte ture med Selfie (Dansk Svensk Gårdhund på snart 5½ måned - det er han når nedenstående bliver aktuelt).

 

Nu tager vi så snart på ferie til et velkendt / naturskønt sted, og han skal naturligvis med :) Vi plejer at gå ture, 10 km. kan det sagtens blive til i kuperet terræn. Det kan han naturligvis ikke klare - men hvad kan han egentlig klare? Han er vant til hundetræning, vi har en stor have hvor han kan brænde krudt af i timevis, løber meget rundt, er "med" til at spille fodbold osv. Så en lille vaks, hurtig, letbenet hvalp.

 

Ja hvad kan vi egentlig forvente? Og kan vi (ja det kan vi, men er det en god ting at gøre?) bære ham noget af vejen? Vi vil egentlig blot have det bedste ud af ferien for alle, skal vi tage på kortere ture, så gør vi naturligvis det. Og han skal ikke bæres hvis han på nogen måde kommer til at tro at det er sådan en luksusbehandling han får fremadrettet :)

 

Kom frisk, og tak på forhånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg nu godt han kan klare så længe han selv bestemmer hastigheden. skulle han gå død kan I jo bære ham.

 

Var egentlig også sådan at jeg havde tænkt at det kunne være. Men har læst så meget om hvalpe der ikke kan tåle det ene og det andet, får dårlige hofter osv.

 

Tak for svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lade ham komme med og rende frit i det tempo han selv ønsker... Lav et par stop engang imellem (Spis frokost osv.), og hvis han viser tegn på at være træt(F.eks. lægger sig ned, eller begynder at gå meget langsomt), så hold en pause.

 

Jeg vil dog lige komme med en sidelinie bemærkning med hensyn til at spille fodbold; Det kan stresse rigtig mange hunde, og få adrenalinen op, hvilket betyder at de ikke selv mærker når de overbelaster sig selv, så der skal I med så lille en hvalp gå ind og sige stop, for det gør han ikke selv, slet ikke i den alder. Så bare husk at han ikke skal køres for træt i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

10 km ville jeg ikke byde en hvalp på 4½ måned - men det ville jeg så alligevel, hvis hvalpen fik pauser, måske blev båret noget af vejen og så i øvrigt observeret grundigt i forhold til træthed :-)

Jeg holdt et hvalpetræf, da mine yngste hvalpe var 3 måneder gamle. Vi var på en mark med et lille bjerg (kaldet Storebjerg :lol: ). På et tidspunkt væltede regnen ned, og vi trak ind under træerne på "bjerget". Her drønede fire hvalpe op og ned - og op og ned - og ............ i en times tid. Det var IKKE efter reglerne, og opdrætteren (mig) havde det da lidt skidt efterfølgende over ikke at have stoppet de små (inkl. min egen hvalp). Men jeg satsede faktisk på, at når de var løse, holdt de selv pauser efter behov.

I dag er alle fire tjekket (HD, AD og Patella) med perfekte resultater. Måske ER der noget om, at hvalpe med gode hofter faktisk ikke tager skade af at bruge disse :-) Måske er reglen om et minut pr. leveuge (for hvalpe) lavet for at hvalpe med tvivlsomme hofter mv. skal passes på? Måske.

 

33-51.jpg

33-49.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nu ikke gå 10 km med en hvalp på den alder. Selvom han er lille og let.

 

Jeg tænker han kan klare at gå en times tid, så det er vel ca halvdelen.

 

Absolut ingen problemer med at bære ham eller køre ham i klapvogn med en af børnene, hvis man har en sådan. Bare rolig, han vil altid foretrække at gå selv.

 

Mange putter også bare hvalpen i en rygsæk. Hvor de kan have hovedet ud selvfølgelig, så kan benene lige få en pause.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil dog lige komme med en sidelinie bemærkning med hensyn til at spille fodbold; Det kan stresse rigtig mange hunde, og få adrenalinen op, hvilket betyder at de ikke selv mærker når de overbelaster sig selv, så der skal I med så lille en hvalp gå ind og sige stop, for det gør han ikke selv, slet ikke i den alder. Så bare husk at han ikke skal køres for træt i det.

 

Tak for dit svar. Vi er meget opmærksomme på at det ikke bliver for meget, det gælder sådan set med alle aktiviteterne - også boldspil :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville heller ikke gå 10 km med en lille hvalp... Og her tænker jeg kun én dag - jeg gætter at I vil gå længere ture hver dag? Så ville jeg nok finde ud af noget med en rygsæk eller bæretaske. Og ville heller ikke lade en lille hvalp "brænde krudt af" i timevis i haven... Især ikke med fodbold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nu ikke gå 10 km med en hvalp på den alder. Selvom han er lille og let.

 

Jeg tænker han kan klare at gå en times tid, så det er vel ca halvdelen.

 

Absolut ingen problemer med at bære ham eller køre ham i klapvogn med en af børnene, hvis man har en sådan. Bare rolig, han vil altid foretrække at gå selv.

 

Mange putter også bare hvalpen i en rygsæk. Hvor de kan have hovedet ud selvfølgelig, så kan benene lige få en pause.

 

Ja der dejlig mange måder at give pause på... taske, kurv, klapvogn, trækvogn eller holde pause.

 

Hvis i ikke direkte holder ham i armene, så det smart hvis I kan sikre jer han ikke kan springe ud...

 

Skal selv på ferie når Zorro er lidt over 4 måneder.... der tag jeg en taske med, men mest bliver vi nok nær det sommerhus som er lejet.

Link til indlæg
Del på andre sites

4 1/2 måned, så ville jeg nok være forberedt på at bære eller holde flere pauser. Der er stor forskel på små 20 uger og små 25 uger for en lille let hund. Også på om det er hver dag eller en enkelt gang. Der er jo også stor forskel på om den går i snor eller spurter omkring og render 3 gange så langt som jer. Maggie min FT. Springer ville i 20 ugers alderen nok have løbet 20-30 km på 2 timer, hvis den fik lov, men det ville den ikke få lov til. Jeg havde nok en overlægger på ca 30 minutter i den alder hvis den løb løs og gik til makronerne i flere dage.

 

Går jeres hvalp stille rundt og snuser er det mere ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved at en hvalp som sådan ikke skal have motion, og vi går stadigvæk kun korte ture med Selfie (Dansk Svensk Gårdhund på snart 5½ måned - det er han når nedenstående bliver aktuelt).

 

Nu tager vi så snart på ferie til et velkendt / naturskønt sted, og han skal naturligvis med :) Vi plejer at gå ture, 10 km. kan det sagtens blive til i kuperet terræn. Det kan han naturligvis ikke klare - men hvad kan han egentlig klare? Han er vant til hundetræning, vi har en stor have hvor han kan brænde krudt af i timevis, løber meget rundt, er "med" til at spille fodbold osv. Så en lille vaks, hurtig, letbenet hvalp.

 

Ja hvad kan vi egentlig forvente? Og kan vi (ja det kan vi, men er det en god ting at gøre?) bære ham noget af vejen? Vi vil egentlig blot have det bedste ud af ferien for alle, skal vi tage på kortere ture, så gør vi naturligvis det. Og han skal ikke bæres hvis han på nogen måde kommer til at tro at det er sådan en luksusbehandling han får fremadrettet :)

 

Kom frisk, og tak på forhånd.

 

Efter hvad jeg har lært er det ALT FOR LANGE TURE til en hvalp i den alder!! dens hofter er hverken færdigudviklet og dens skelet er slet ikke 'hærdet' endnu.

 

http://www.omhunden.dk/html/praegning_af_hvalpe.html

 

ganske god side!

 

http://www.sidenomhunde.dk/motion.html

 

Er du i tvivl om hvad jeg siger, så tal med din dyrelæge.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine tanker: Når han kan rende rundt og brænde krudt af i timevis i haven, som du skriver og har den vedholdenhed som en rottehund skal have vil han næppe vise træthed på turene nye spændende steder?

 

Jeg ville bære ham og så indlægge pauser af cirka en halv times varighed nogle steder, hvor han kom ned og kunne undersøge og gøre det han skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen,

 

mange tak for jeres - variende - svar. Selfie er en aktiv hund, og ja han er meget i haven. Det er ikke sådan at han spæner rundt konstant, men jo han løber efter bladende, finder foder i brændeskuret, er med til at spille lidt bold. Han er generelt god til at løbe ind i sin kurv når han trænger til ro - hvis der er gæster, mange nye spændende børn, så kan han blive ved og ved. Det er så her at vi "tvinger" ham til pause. Så ja vi er opmærksomme på at han får ro.

 

Bemærk lige at jeg startede med at skrive, at jeg godt var klar over, at han ikke kunne klare 10 km!! Jeg spurgte hvad jeg kunne forvente så vi havde en idé om hvad vi kunne "udsætte" ham for.

 

Vi har fået mange gode svar, og vi vil skifte lidt imellem at bære ham i en taske, lade ham gå og holde pauser :)

 

Tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Hej igen,

 

mange tak for jeres - variende - svar. Selfie er en aktiv hund, og ja han er meget i haven. Det er ikke sådan at han spæner rundt konstant, men jo han løber efter bladende, finder foder i brændeskuret, er med til at spille lidt bold. Han er generelt god til at løbe ind i sin kurv når han trænger til ro - hvis der er gæster, mange nye spændende børn, så kan han blive ved og ved. Det er så her at vi "tvinger" ham til pause. Så ja vi er opmærksomme på at han får ro.

 

Bemærk lige at jeg startede med at skrive, at jeg godt var klar over, at han ikke kunne klare 10 km!! Jeg spurgte hvad jeg kunne forvente så vi havde en idé om hvad vi kunne "udsætte" ham for.

 

Vi har fået mange gode svar, og vi vil skifte lidt imellem at bære ham i en taske, lade ham gå og holde pauser :)

 

Tak

 

Sådan ville jeg også gøre ;-) og man kender sin hund bedst selv :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer til at tænke på hvordan hunden (hvalpen) egentlig overlevede i naturen i sin tid! Hvem "fortalte" den at den ikke måtte tonse rundt?

 

Vilde hunde har jo en kortere levealder, og derudover har de ikke stimuli fra mennesker til at opfordre til leg f.eks ved kast af pinde, bolde eller andet legetøj (Der leger hvalpe jo typisk med hinanden).

Link til indlæg
Del på andre sites

Derudover; Det er jo ikke fordi at hvis man går en 10 kms tur med hvalpen så har man ødelagt dens hofter.

 

Der hvor problemet opstår er jo når hundens hofter slides ved gentagende gange at pålægge stress på hofterne f.eks. tror jeg ærligt at hvis man sammenligner en gåtur på 10 km hos en hvalp der ellers aldrig har været presset til gåture med en hvalp der tonser op og ned af trapper gentagende gange om dagen, så tror jeg da at den med trapperne fra mest stress på sine hofter, og har større risiko for problem hofter/albuer osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer til at tænke på hvordan hunden (hvalpen) egentlig overlevede i naturen i sin tid! Hvem "fortalte" den at den ikke måtte tonse rundt?

 

I vild natur ville hvalpen have en eller flere kuldsøskende at lege med og da disse har samme alder ville de blive trætte nogenlunde samtidig og sove samtidig. Det ser man også hos en kuld hvalpe nu og da jeg sidste år havde to borderhvalpe på 10 uger i pleje var det smme mønster - de fulgte stort set hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

I vild natur ville hvalpen have en eller flere kuldsøskende at lege med og da disse har samme alder ville de blive trætte nogenlunde samtidig og sove samtidig. Det ser man også hos en kuld hvalpe nu og da jeg sidste år havde to borderhvalpe på 10 uger i pleje var det smme mønster - de fulgte stort set hinanden.

 

Det ser nu sjovt ud når sådan en flok falder om kuld....

havde ikke tænkt over at de bliver trætte samtidig, men nu du siger det så det også hvad jeg har set.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...