Hop til indhold

Dækøvelse.....


nr 49
 Share

Recommended Posts

jeg må se i øjnene at jeg faktisk ikke kan lære Loui på 3 år at dække og blive liggende....

 

vi fik hende 4 mdr gammel og da lå hun uden problemer i fællesdæk

 

senere har hun været ude for at en golden fra holdet flere gange er kommet løbende hen til hende (ikke for at overfalde men i ren glæde) i fællesdæk, og jeg tror at det har ødelagt den øvelse for hende.

 

jeg har et stykke tid øvet dæk på gåture, men hun er meget uvillig til at lægge sig. dyrlægen siger at hun er øm over skulderen, så hun skal hen til Tove Due i næste uge. det kan selvfølgelig være noget af grunden, men jeg tror ikke på at det er det hele.

 

når jeg øver det, får jeg hende til at lægge sig med en godbid foran snuden. derefter belønnes hun for at lægge sig, men rejser jeg mig op, gør hun også.

 

er det bare noget med at fodre i stor stil mens jeg er nede hos hende i en længere periode, og så gradvist rejse mig længere og længere op?

 

det skal nævnes, at sommetider bliver hun liggende, når jeg går fra hende og bliver indtil jeg står ved siden af og siger "plads"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok starte forfra, jeg ville belønne med leg, vild og voldsom leg;) fx, leg voldsomt med trækketov, tag tovet bag ryggen og giv dæk kommando, i samme sek hunden er nede klik og hiv legetovet frem igen, vær glad og opstemt;) fortsæt sådan til du har en hurtig dæk, begynd så at udvide tiden før du klikker gå langsomt frem og beløn rigeligt men med legetøj ikke med godbidder;)

efter kort tid så husk at legetøjet skal i lommen mellem hver belønning, dvs ud af syne;) begynd også at gå rundt, vend ryggen til, sæt dig ned m.m medens hunden er i dæk, dvs vend hunden til masser af forskellige ting omkring den medens den er i dæk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at lære hende at lege;) det betaler sig ofte, det giver for det meste en meget mere intenst belønning ;) alternativt kan man lege med spiselig belønning, fx en kødbolle som trilles afsted;) jeg ville ikke give godbidder medens hunden er i dæk, jeg ville afslutte øvelsen og så belønne ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at lære hende at lege;) det betaler sig ofte, det giver for det meste en meget mere intenst belønning ;) alternativt kan man lege med spiselig belønning, fx en kødbolle som trilles afsted;) jeg ville ikke give godbidder medens hunden er i dæk, jeg ville afslutte øvelsen og så belønne ;)

 

hvorfor vil du ikke belønne for at dække?

 

jeg belønner også når hun er kaldt på plads efter dæk - giver det hende en forventning om at plads (og ikke dæk) udløser belønning??

 

vil putte mere leg ind i træning under alle omstændigheder

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at lære hende at lege;) det betaler sig ofte, det giver for det meste en meget mere intenst belønning ;) alternativt kan man lege med spiselig belønning, fx en kødbolle som trilles afsted;) jeg ville ikke give godbidder medens hunden er i dæk, jeg ville afslutte øvelsen og så belønne ;)

 

Her er jeg helt uenig:-) Jeg ville starte med at belønne for det hurtige dæk, ja, og belønning for dæk skal ALTID falde mellem forbenene mens hunden dækker. Hvis der kastes en håndfuld godbidder ned mellem forbenene, vil hunden automatisk blive liggende for at spise. Og så skal den belønnes igen og igen for ikke at rejse sig.

 

Jeg ville også starte med at bakke et skridt væk, så et skridt til siden, gå rundt om osv., altså hele tiden være tæt på hunden, før der sættes afstand på.

 

Det har givet en uendelig stabil dæk på Bella, og en ret stabil dæk på Dorit (med de begrænsninger Dorit nu har):lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Her er jeg helt uenig:-) Jeg ville starte med at belønne for det hurtige dæk, ja, og belønning for dæk skal ALTID falde mellem forbenene mens hunden dækker. Hvis der kastes en håndfuld godbidder ned mellem forbenene, vil hunden automatisk blive liggende for at spise. Og så skal den belønnes igen og igen for ikke at rejse sig.

 

Jeg ville også starte med at bakke et skridt væk, så et skridt til siden, gå rundt om osv., altså hele tiden være tæt på hunden, før der sættes afstand på.

 

Det har givet en uendelig stabil dæk på Bella, og en ret stabil dæk på Dorit (med de begrænsninger Dorit nu har):lol:

 

 

Det er denne fremgangsmåde jeg har brugt for at få Zeus til at dække og blive ;-)

 

Den virker perfekt for os og Zeus har faktisk et hurtigt dæk og han bliver der :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er jeg helt uenig:-) Jeg ville starte med at belønne for det hurtige dæk, ja, og belønning for dæk skal ALTID falde mellem forbenene mens hunden dækker. Hvis der kastes en håndfuld godbidder ned mellem forbenene, vil hunden automatisk blive liggende for at spise. Og så skal den belønnes igen og igen for ikke at rejse sig.

 

Jeg ville også starte med at bakke et skridt væk, så et skridt til siden, gå rundt om osv., altså hele tiden være tæt på hunden, før der sættes afstand på.

 

Det har givet en uendelig stabil dæk på Bella, og en ret stabil dæk på Dorit (med de begrænsninger Dorit nu har):lol:

 

Jeg har også brugt samme metode med Aslan, der ikke anede hvad dæk var da vi fik ham i september sidste år. Nu kan han ligge 5 min med mig på 50 m afstand eller i skjul. Han bliver liggende til jeg går hen til ham og siger plads. Så får han en lækkerbidsken.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor vil du ikke belønne for at dække?

 

jeg belønner også når hun er kaldt på plads efter dæk - giver det hende en forventning om at plads (og ikke dæk) udløser belønning??

 

vil putte mere leg ind i træning under alle omstændigheder

du belønner hunden for at dække ved at klikke, eller sige dygtig og så belønne ;) at give godbidder medens hunden er i dæk giver i mine øjne ikke rigtig noget;) mine hunde skal ikke ligge afslappet i dæk, de skal være spændte og klar til næste opgave;) det vil sige de skal forvente at om lidt sker der noget evigt sjovt, det gør de hvis belønningen er sjov, derfor leg, du kan ikke lege med en hund i dæk;) derfor ingen belønning medens hunden ligger der;)

man kan sige at det du belønner er at hunden lægger sig ned hurtigt og bliver der til du siger til;)

at belønne hunden når den kommer på plads har i tet med dækøvelsen at gøre, plads er jo en anden øvelse, det vil sige, vil du træne dæk så belønner du dæk og kalder ikke på plads, vil du træne på plads så beløn det ikke dæk;)

man skal passe på ikke at træne færdige øvelser hele tiden, del op og beløn det du træner, ikke det du vil nå frem til;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Faren ved at give godbidder i dæk er jo i mine øjne at du får en "afslappet" hund ;) det er ikke det jeg vil have, jeg vil have en hund der ligger spændt som en fjedre og venter på mit næste træk ;)

 

Men en hund skal vel ikke ligge højspændt i mange minutter? Selvom den ligger afslappet i dæk, ved den jo der sker noget spændende når man vender tilbage og belønner...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nu også afgjort belønne i mens hunden dækker, i særdeleshed når problemet primært er at få hunden til at blive liggende... Og rent personligt, bruger jeg heller ikke legetøj, til indlæring af en øvelse som dæk, der kræver en vis ro, det indtroducere jeg først når hunden har en hvis forståelse af øvelsen. Hovsa er stadig i gang med indlæringen, der klikker jeg i det han smækker ned i dæk og så får han godbidden i mens han ligger, hvis han når at rejse sig op efter klikket og inden han har fået godbidden, bliver han guidet ned i dæk igen, med godbidden, så han får den liggende. Og så arbejder vi pt. netop med at han bliver liggende, imens jeg rejser mig op, går lidt væk, venter lidt, går tilbage også videre, alt sammen inden for et par meter af ham, og med rigelige belønninger undervejs, netop for at arbejde yoyo-effekten væk, bliv-delen er klart den sværeste for ham, så det kræver en del ro og som jeg læser det, er det det samme @nr 49 oplever

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu så personligt heller ikke at min hund skal ligge højspændt i flere minutter i en fællesafdækning eller langtids afdækning.. Blandt andet derfor, brugte jeg også to forskellige kommando til Chivas, alt efter om dækken var en del af et stillingsskift eller kunne efterfølgelse af et indkald eller lign. Eller om det var til fællesafdækning = bliv liggende til jeg kommer tilbage til dig. "Dæk" blev brugt til stillingsskift og indkald og betød altså "du skal noget andet lige om lidt", til fællesafdækning brugte jeg "Down" der betød at han også skulle lægge hovedet ned på jorden og blive liggende ind til jeg kom tilbage, "down" blev ALTID afsluttet ved at jeg kom tilbage ved siden af ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nu også afgjort belønne i mens hunden dækker, i særdeleshed når problemet primært er at få hunden til at blive liggende... Og rent personligt, bruger jeg heller ikke legetøj, til indlæring af en øvelse som dæk, der kræver en vis ro, det indtroducere jeg først når hunden har en hvis forståelse af øvelsen. Hovsa er stadig i gang med indlæringen, der klikker jeg i det han smækker ned i dæk og så får han godbidden i mens han ligger, hvis han når at rejse sig op efter klikket og inden han har fået godbidden, bliver han guidet ned i dæk igen, med godbidden, så han får den liggende. Og så arbejder vi pt. netop med at han bliver liggende, imens jeg rejser mig op, går lidt væk, venter lidt, går tilbage også videre, alt sammen inden for et par meter af ham, og med rigelige belønninger undervejs, netop for at arbejde yoyo-effekten væk, bliv-delen er klart den sværeste for ham, så det kræver en del ro og som jeg læser det, er det det samme @nr 49 oplever

 

Jeps - Loui er pt på samme stadie som Hovsa er nu. jeg har belønnet med godbidder i stride strømme, når hun ligger og gradvist bevæget mig væk fra hende.

 

lige nu er vi virkelig sat tilbage i den øvelse, for tidligere har jeg kunnet gå rundt om hende og væk

 

mht fællesdæk til træning vil jeg få hende til at dække yderst og lidt væk fra de andre

Link til indlæg
Del på andre sites

Faren ved at give godbidder i dæk er jo i mine øjne at du får en "afslappet" hund ;) det er ikke det jeg vil have, jeg vil have en hund der ligger spændt som en fjedre og venter på mit næste træk ;)

 

lige nu vil jeg gerne have at hun skal forbinde dæk med ro og ingen forventninger om hvad der nu skal ske - jeg tror at hele problemet er opstået pga den legesyge golden

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu så personligt heller ikke at min hund skal ligge højspændt i flere minutter i en fællesafdækning eller langtids afdækning.. Blandt andet derfor, brugte jeg også to forskellige kommando til Chivas, alt efter om dækken var en del af et stillingsskift eller kunne efterfølgelse af et indkald eller lign. Eller om det var til fællesafdækning = bliv liggende til jeg kommer tilbage til dig. "Dæk" blev brugt til stillingsskift og indkald og betød altså "du skal noget andet lige om lidt", til fællesafdækning brugte jeg "Down" der betød at han også skulle lægge hovedet ned på jorden og blive liggende ind til jeg kom tilbage, "down" blev ALTID afsluttet ved at jeg kom tilbage ved siden af ham.

 

kunne være fint at lære hende 2 former men vil koncentrere mig om "down"-udgaven

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps - Loui er pt på samme stadie som Hovsa er nu. jeg har belønnet med godbidder i stride strømme, når hun ligger og gradvist bevæget mig væk fra hende.

 

lige nu er vi virkelig sat tilbage i den øvelse, for tidligere har jeg kunnet gå rundt om hende og væk

 

mht fællesdæk til træning vil jeg få hende til at dække yderst og lidt væk fra de andre

 

Så vil jeg fortsætte på samme måde som du gør nu, og satse på at det snart giver pote -det satser jeg også på med Hovsa :lol: Han har ret svært ved det med at jeg kommer hen på siden af ham og rundt om er pt. stadig helt udelukket :mrgreen: Men vi er også næsten lige begyndt på den del.

 

Og fornuftigt at holde dig i udkanten i fællesdæk til træning, ind til hun forhåbentlig snart bliver lidt mere sikker i den igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu så personligt heller ikke at min hund skal ligge højspændt i flere minutter i en fællesafdækning eller langtids afdækning.. Blandt andet derfor, brugte jeg også to forskellige kommando til Chivas, alt efter om dækken var en del af et stillingsskift eller kunne efterfølgelse af et indkald eller lign. Eller om det var til fællesafdækning = bliv liggende til jeg kommer tilbage til dig. "Dæk" blev brugt til stillingsskift og indkald og betød altså "du skal noget andet lige om lidt", til fællesafdækning brugte jeg "Down" der betød at han også skulle lægge hovedet ned på jorden og blive liggende ind til jeg kom tilbage, "down" blev ALTID afsluttet ved at jeg kom tilbage ved siden af ham.

Præcis, det samme gjorde jeg vil Sheila. Og når hun blev lagt af til en lang tid dæk, så lagde hun sig selv i hvile position på den ene hofte, hvorimod hun lå i løve dæk ved stilling skift og indkald med dæk.

 

Jeg vil bestemt bruge godbidder til alle blive øvelser, da jeg ønsker hunden er rolig og kun har fokus på at afvente afslappet.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu kan jeg selvfølgelig ikke lægge det billede ind som jeg tog af hende i går da vi øvede, men hun hvilede fint på den ene hofte, mens hun havde løftet hovedet for at se hvad der nu skulle ske - altså ikke noget med at hvile hovedet mageligt på forbenene ;-)

 

vi øvede ca 10 gange i forskellige omgivelser og det gik fra supergodt til "nej - jeg gider ikke blive liggende hvis der ikke kommer godbidder hele tiden"....

 

tak for alle jeres input og jeg vil til at lege mere med hende - hun dræbte "Piphans" (en genbrugsplysfugt) i går aftes og faldt om midt i alt fyldet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så personligt ikke have at hunden tilter om på den ene hofte, i en afdækning, jeg vil have den ligger lige ned i løve-dæk og lægger hovedet på jorden i mellem forbenene (hvis det er det jeg har trænet den til selvfølgelig :-D ) nu har jeg ikke lige nogle billeder af det her på iPadden, men når Chivas fik en "down" kommando til en fællesafdækning, så var det lige ned i løvedæk og hovedet ned på jorden i mellem forbenene. Men, det er jo dels et spørgsmål om smag og dels et spørgsmål om hvad man skal bruge det til. Fx. har jeg lige i øjeblikket ingen planer om LP med Hovsa, så lige nu føler jeg ikke behov for at træne ham i at lægge sig med hovedet ned, en almindelig "dæk" rækker umiddelbart til det jeg skal bruge, men det kan jo sagtens ændre sig senere hen -jeg vil dog stadig ikke have at han tilter ned på den ene hofte, det bliver simpelthen for besværligt at pille af senere hen, hvis jeg alligevel får "brug for" at han kan ligge "rigtigt" :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så personligt ikke have at hunden tilter om på den ene hofte, i en afdækning, jeg vil have den ligger lige ned i løve-dæk og lægger hovedet på jorden i mellem forbenene (hvis det er det jeg har trænet den til selvfølgelig :-D ) nu har jeg ikke lige nogle billeder af det her på iPadden, men når Chivas fik en "down" kommando til en fællesafdækning, så var det lige ned i løvedæk og hovedet ned på jorden i mellem forbenene. Men, det er jo dels et spørgsmål om smag og dels et spørgsmål om hvad man skal bruge det til. Fx. har jeg lige i øjeblikket ingen planer om LP med Hovsa, så lige nu føler jeg ikke behov for at træne ham i at lægge sig med hovedet ned, en almindelig "dæk" rækker umiddelbart til det jeg skal bruge, men det kan jo sagtens ændre sig senere hen -jeg vil dog stadig ikke have at han tilter ned på den ene hofte, det bliver simpelthen for besværligt at pille af senere hen, hvis jeg alligevel får "brug for" at han kan ligge "rigtigt" :-D

Det jeg så ikke forstår, er hvorfor hunden skal ligge i "løve" positur. Når den ligger i den stilling er den klar til brug. Det er en fordel, de gange man står i en situation med demonstranter eller andet lignende og hunden skal være klar, men de situationer står en civil hundefører heldigvis meget, meget sjældent i. Jeg bruger ikke Aslan som tjenestehund og er ganske tilfreds med han ligger i ro. De fleste af mine hunde har også haft evnen til selv, at fange situationen og flytte sig fra "slap af" dæk til "klar" dæk, hvis det er påkrævet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...