Hop til indhold

Jack russel på 2,5 sammenføring med border collie hvalp


Mox610
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

jeg er nyoprettet på siden, og er i tvivl om jeg er på den rigtige tråd, men efter en del søgen har jeg ikke kunne finde det svar jeg leder efter.

 

Jeg er sammen med min kæreste den lykkelige ejer af en dejlig jack russel terrier blanding på 2 år og 10 måneder. Hun elsker mennesker, er glad og aktiv, lever stille og roligt med os, to katte og en fritte. Nogle hunde kan hun godt lide og andre kan hun ikke.

 

Nu står vi i den situation at vi vil have en border collie hvalp. Jeg ved bare ikke hvordan vi skal sammenføre de to. Lyda kan som regel godt med hunde i vores eget hjem, og hun har heller ikke haft problemer med mine forældres hunde, selvom hun har mødt to forskellige på to år. Men når vi går tur hisser hun sig meget op når vi passere andre hunde, og er enormt ivrig efter at snakke med andre mennesker. Det er så slemt at folk ofte tror vi gør hende ondt ( hvilket vi selvfølgelig ikke gør). Nu oplevede vi desværre igår for første gang at hun har været aggressiv mod en anden hund. Mine forældre har nemlig passet en bordercollie på 9 måneder. Vi endte med at måtte køre Lyda hjem igen, hvilket er første gang. Min kæreste har også oplevet hende have en mere agressiv adfærd overfor en anden hvalp da de var ude at gå, hvilket betyder hun har udvist agressiv adfærd for 2 hunde inden for 2 måneder.

 

Kan vi få en hvalp ind i huset ? Og hvordan skal det gøres ?

 

vi kan ikke tage hende med ud og møde hvalpen, da hun vil være alt for opstemt over turen. Og hun vil ikke kunne gå pænt i snor hvis hun ikke kender den anden hund i forvejen.

 

Normalt er Lyda meget underdanig når hun kommer tæt på andre hunde, så denne adfærd er meget ny for os.

Hun har ikke udvist forskel på om hun har mødt han eller hun hunde.

 

Er der dog et køn at anbefale i vores situation ?

 

Vi har ingen børn, så hundende er vores familie, og vi ville være kede af ikke at kunne udvide den, med et ekstra medlem.

 

- Mox

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville anskaffe et børnegitter, som så kunne adskille hundene i den første tid, indtil de og især Lyda havde vænnet sig til hinanden. Det kan godt tage noget tid...altså mere end 14 dage.....med hensyn til køn ville jeg nok tage en hanhund, når det er en hunhund I har forvejen. Der kan opstå problemer når de (hvalpen) bliver kønsmodne (dermed ikke sagt, at der gør det).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber også på flere svar. ;)

Her vil børnegitter kun kunne bruges kortvarigt, da jeg kun er én person, og nævnte fjollehund går bananas når hun ikke kan komme hen til mig, og jeg kan jo ikke lade en ny hund være helt alene ovre på sin side af hegnet.

Det kan ikke passe, at jeg er nødt til at finde en kæreste for at få en hund. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, børnegitter er en god ide.

 

Men jeg synes også, det kan være gavnligt at finde frem til hvordan hun reagerer som hun gør overfor andre hunde og prøve at arbejde med problemet. Jeg ved selvfølgelig ikke, om I allerede har en ide om hvad adfærden skyldes, men nogle gange er det noget, som udvikler sig, fordi hunden gentagne gange har oplevet hundemøder, som måske har været lidt over grænsen for hvad hunden synes er sjovt.

 

En anden mulighed kunne være, at hun har ondt et eller andet sted og har fået opbygget en forventning om, at det gør ondt at lege/hilse på andre hunde, fordi de er kommet til at ramme det ømme sted. Så reagerer nogle hunde aggressivt på forhånd for at forhindre, at det gør ondt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så få en hund af modsat køn, da der så er mindst chance for konflikter når hvalpen bliver ældre.

 

Få passet lyda første dag hvalpen er hjemme så den lige kan se det hele an og lad dem så mødes på neutral grund til en lille gåtur.

 

Lad hende observere hvalpen et stykke tid før du lader hende hilse for at undgå at opkørt hed udløser aggression.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber også på flere svar. ;)

Her vil børnegitter kun kunne bruges kortvarigt, da jeg kun er én person, og nævnte fjollehund går bananas når hun ikke kan komme hen til mig, og jeg kan jo ikke lade en ny hund være helt alene ovre på sin side af hegnet.

Det kan ikke passe, at jeg er nødt til at finde en kæreste for at få en hund. :rolleyes:

 

Lige til det med at hun går bananas når hun ikke kan være hos dig. Det ville jeg træne inden du får en evt hvalp hjem, så hun kender det og ikke forbinder det med hvalpen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med en masse gode svar. :)

 

Det lyder meget som om at hende Nellie og min Lyda har en del tilfældes.

Lyda er bare først begymdt at udevise aggressivitet overfor andre hunde. Og vi har indtil nu kun haft to episoder hvor hun jo nærmest også skræmmer os med hendes opførsel. Hun plejer at være meget ophisset til hun kommer tæt på den anden hund, og derfra er hun så somregel underdanig. Så at hun pludselig går helt amok, og snapper ud efter de andre, er meget nyt for hende.

Jeg tror ikke det er fordi hun har ondt, eller har haft det. Som hvalp har hun primært leget med store hunde, og er da også blevet trådt på nogle gange, det har bare aldrig stoppet hende.

 

Det med hvalpegård lyder faktisk som en ret god ide. I hvert fald værd at overveje, så begge hunde kan være sammen med os samtidig. :) vi har også fået installeret børnegitter, så det er også klar og på plads. :)

Vi henter den lille ny i morgen eftermiddag, så nu håber jeg at alle jeres gode råd, giver lidt hjælp :)

At få Lyda passet er dog ikke en mulighed, da vores hundepasser ikke er hjemme denne weekend. Det havde ellers også været en ide at prøve. :)

 

Jeg skal nok melde ud hvordan sammenføringen går, med jeres råd på vognen, så vinhou også kan følge lidt med i fremgangen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak tak :)

Nu husker du også at poste nogle billeder, ikke? ;)

Nellie har helt fra hvalp knurret når (fremmede) hunde kommer for tæt på. Efter hun er blevet voksen er hun begyndt at gøre udfald - dvs markere, men ikke bide rigtigt. Hun lyder som en dæmon men er ikke aggressiv som sådan, så længe hundene holder sig på afstand.

Og hendes hale er heeeelt inde under maven og hun prøver at kravle op til mig (men hun vejer altså 21 kg). Så det er bestemt usikkerhed, og jeg er helt holdt op med at tage i hundeskoven eller forsøge at lade hende møde fremmede hunde. Pt øver vi at ignorere hunde på gåturene - på behørig afstand.

Anyway. Undskyld den lange tekst.

Jeg glæder mig til at høre, hvordan det går med den bette ny. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med en masse gode svar. :)

 

Det lyder meget som om at hende Nellie og min Lyda har en del tilfældes.

Lyda er bare først begymdt at udevise aggressivitet overfor andre hunde. Og vi har indtil nu kun haft to episoder hvor hun jo nærmest også skræmmer os med hendes opførsel. Hun plejer at være meget ophisset til hun kommer tæt på den anden hund, og derfra er hun så somregel underdanig. Så at hun pludselig går helt amok, og snapper ud efter de andre, er meget nyt for hende.

Jeg tror ikke det er fordi hun har ondt, eller har haft det. Som hvalp har hun primært leget med store hunde, og er da også blevet trådt på nogle gange, det har bare aldrig stoppet hende.

 

Nu er det ikke fordi jeg bare skal opfinde et problem, som måske ikke findes, men jeg tænker altså godt, at hendes opførsel som du beskriver den her kan skyldes dårlige oplevelser. Det er selvfølgelig jeres hund, så I kender hende bedst og det er selvfølgelig suverænt jeres vurdering/beslutning, men jeg oplever bare rigtig mange små hunde, som reagerer aggressivt på større hunde eller hunde, som bliver så nervøse, at de forsøger at stikke af, når de møder en anden, større hund.

 

Jeg skriver det bare, fordi det for mig lyder som et klassisk eksempel på en hund, der har fået sine grænser overskredet lidt for mange gange. Især når du skriver, at hun er blevet trådt på, tænker jeg, at hun måske ikke ligefrem oplever hundemøder som noget særlig behageligt. Og det kan sikkert også give nogle ømheder.

 

Jeg håber ikke I tager det ilde op, at jeg bliver ved med at køre i det. Det er egentligt mest fordi jeg oplever en del hunde, der som sagt ikke kan tåle synet af andre hunde og hvis Lyda er ved at få samme problem, så tænker jeg, det er med at tage fat i det, inden adfærden bliver for indgroet.

 

Men ja, nu skal jeg nok holde min mund og så kan I jo selv vurdere, om det er noget, der skal gøres noget ved :mrgreen: Håber også I vil opdatere med hvordan det går - og held og lykke med hvalpen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke fordi jeg bare skal opfinde et problem, som måske ikke findes, men jeg tænker altså godt, at hendes opførsel som du beskriver den her kan skyldes dårlige oplevelser. Det er selvfølgelig jeres hund, så I kender hende bedst og det er selvfølgelig suverænt jeres vurdering/beslutning, men jeg oplever bare rigtig mange små hunde, som reagerer aggressivt på større hunde eller hunde, som bliver så nervøse, at de forsøger at stikke af, når de møder en anden, større hund.

 

Jeg skriver det bare, fordi det for mig lyder som et klassisk eksempel på en hund, der har fået sine grænser overskredet lidt for mange gange. Især når du skriver, at hun er blevet trådt på, tænker jeg, at hun måske ikke ligefrem oplever hundemøder som noget særlig behageligt. Og det kan sikkert også give nogle ømheder.

 

Jeg håber ikke I tager det ilde op, at jeg bliver ved med at køre i det. Det er egentligt mest fordi jeg oplever en del hunde, der som sagt ikke kan tåle synet af andre hunde og hvis Lyda er ved at få samme problem, så tænker jeg, det er med at tage fat i det, inden adfærden bliver for indgroet.

 

Men ja, nu skal jeg nok holde min mund og så kan I jo selv vurdere, om det er noget, der skal gøres noget ved :mrgreen: Håber også I vil opdatere med hvordan det går - og held og lykke med hvalpen :-D

 

Nej nej :) endelig kom med hvad i har. Det er bedre med for mange inputs end for lidt.

 

Lyda er ikke blevet trådt på siden hun var lille. Så det er i hvert fald 2 år siden sidst. Hun er jo blevet noget hurtigere :) hun har også altid godt kunne sige fra, hvilket gør at det undre mig hvis det skulle være det der har gjort det, da det er ret så pludseligt hun har ændret adfærd.

Hun leger også udemærket med de hunde hun kender i forvejen.

Men måske jeg skulle tage en seriøs overvejelse efter om jeg skal have en snak med en adfærdsterapeut eller hvad de nu hedder. For hvis det virkelig er det der har gjort det, er det da helt sikkert noget jeg skal have gjort noget ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej :) endelig kom med hvad i har. Det er bedre med for mange inputs end for lidt.

 

Lyda er ikke blevet trådt på siden hun var lille. Så det er i hvert fald 2 år siden sidst. Hun er jo blevet noget hurtigere :) hun har også altid godt kunne sige fra, hvilket gør at det undre mig hvis det skulle være det der har gjort det, da det er ret så pludseligt hun har ændret adfærd.

Hun leger også udemærket med de hunde hun kender i forvejen.

Men måske jeg skulle tage en seriøs overvejelse efter om jeg skal have en snak med en adfærdsterapeut eller hvad de nu hedder. For hvis det virkelig er det der har gjort det, er det da helt sikkert noget jeg skal have gjort noget ved.

 

Hun kan også bare været blevet voksen eller hun kan have ondt.

 

Når der kommer en pludselig adfærds ændring vil jeg altid anbefale at få hunden tjekket for smerter. Typisk ved en kiropraktor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så lige en opdatering fra mig (:

 

Sammenføringen gik over alt forventning.

Lille ny kom hjem og fik lov til lige at undersøge køkkenet og stuen.

Her imens var jeg lige ude med Lyda for at få hende til at falde lidt til ro.

Da vi kom ind igen fik hun straks øje på lille ny gennem børnegitteret. Hun begynder selvfølgelig at te sig tosset. Hopper op og ned af gitteret, mens hun gør og skaber sig. Dette bliver lille ny selvfølgelig bange for.

Men. . . Efter 10-15 min. Begynder han at blive modig nok til at komme hen til gitteret. Han sidder bare og kigger på hende 30 cm fra.

Lyda ændre herfra adfærd. Hun går fra at virke aggressiv, til at lovre med halen og kommer med lyde som kun Lyda kan lave. Kæresten og jeg bliver til sidst enige om at prøve at lukke dem sammen. Så med kæresten i forsvars position (uden at virke for suspekt :) ), lukker jeg lyda ind i køkkenet. Hun stormer hen til lille ny der krøller sig sammen i hjørnet ved køleskabet, og så bliver der ellers bare snust igennem. Hun over snuser ham fra top til tå.

 

20160520_174159.jpg

 

Det virkede næsten som om hun lige skulle vide at han kun var en hvalp, så var det okay.

En 1,5 time senere sidder vi alle 4 i stuen sammen uden problemer.

Og dagen efter begyndte lille ny at lege med Lyda.

Og idag har vi haft ham i 5 dage, og det eneste problem vi har, er alt det lille ny bider i. (:

Jeg havde langt fra forventet at min hund ville tage så godt imod ham.

 

20160521_110923.jpg

20160520_173720.jpg

20160520_204554.jpg

20160521_181811.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...