Hop til indhold

Hvad bruger I mod flåter?


Umulia
 Share

Recommended Posts

I Danmark og alle EU lande registreres indberettede bivirkninger af medicin i en særlig EU database som hedder EudraVigilance. Her kan læger og dyrlæger samt andre indenfor medicin inberette bivirkninger - Men det kræver jo så at folk hvis hunde så også indberetter til deres dyrlæger som så vurderer løbene om der er behov for advarsler omkring brugen af en bestemt type medicin.

 

Så der findes altså en database

 

Men det jo ikke sikkert indberetningen når hele vejen, det ser man jo ved menneske medicin, sjællent men det sker.

så det både godt og skidt almindelige ikke kan indberette direkte.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tænker bare, at hvis ens hund får bivirkninger af en behandling,.. ville man så ikke ringe til dyrlægen?. Og dyrlægen ved vel godt hvad man skal gøre med den slags information.

 

De fleste vil nok

men vil alle dyrelæge indberette? Eller vil nogle spare tiden fordi det jo er taget hånd om?

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste vil nok

men vil alle dyrelæge indberette? Eller vil nogle spare tiden fordi det jo er taget hånd om?

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at der er taget hånd om?.

 

Jeg tror dyrlæger er underlagt pligt til at indberette bivirkninger ved receptpligtige lægemidler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo noget møg med den der "pligt" til at indberette..

 

Det er et reelt stykke ulønnet arbejde, læger og dyrlæger skal udføre.

 

Og det i sig selv medfører at nogle (dyr)læger vender det blinde øje til.. Det kan jo evt være mange gange daglig i en travl hverdag, de skal forholde sig til om noget er bivirkninger eller ej..

 

Der er ingen gevinst for indberetterne når de indberetter. Snarere tværtimod.

 

Og så synes jeg det er totalt hul i hovedet at registrene ikke er åbne for offentligheden. Det må vel være OS, som forbrugere, der skal afgøre hvilke risici vi vil tage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det jo ikke sikkert indberetningen når hele vejen, det ser man jo ved menneske medicin, sjællent men det sker.

så det både godt og skidt almindelige ikke kan indberette direkte.

 

Ja det er muligt at ikke alt bliver indberettet - men læger og dyrlæger har faktisk pligt til det - om de gør det allesammen - ja det ved vi jo ikke. Jeg ville ønske at disse registre var åbne så alle kunne læse om lige netop deres medicin.

 

Jeg har selv lige indberettet medicin bivirkning til min dyrlæge omkring en af mine beagler og det blev han da glad for - samtidig med at han sagde at min hund naturligvis ikke måtte få den medicin mere - men om han gør noget videre der ved jeg ikke :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at der er taget hånd om?.

 

Jeg tror dyrlæger er underlagt pligt til at indberette bivirkninger ved receptpligtige lægemidler.

 

Bivirkninger er taget hånd om

jeg tror også de er udlagt en pligt, men jeg tror at der lige som hos menneske læger er dyrelæge der ikke indberetter.... af en eller anden årsag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er muligt at ikke alt bliver indberettet - men læger og dyrlæger har faktisk pligt til det - om de gør det allesammen - ja det ved vi jo ikke. Jeg ville ønske at disse registre var åbne så alle kunne læse om lige netop deres medicin.

 

Jeg har selv lige indberettet medicin bivirkning til min dyrlæge omkring en af mine beagler og det blev han da glad for - samtidig med at han sagde at min hund naturligvis ikke måtte få den medicin mere - men om han gør noget videre der ved jeg ikke :vedikke:

 

Det lige det...

ville være godt at kunne læse det, som almindeligt menneske.

Og evt indberette selv hvis dyrlægen ikke gør der....

og hvad med håndkøb? Hvem indberetter det?

 

Netop det at alle måske ikke indberetter. .. jeg fortalte min gamle læge om en bivirkning, og fik bare beskeden det kan den medicin ikke gøre... tror ikke han gjorde mere, skrev det ikke en gang i min journal.... min nye læge sagde tak fordi du sagde det og notere det i journalen at jeg blev syg af medicinen.

der findes vel også begge slags dyrelæge. ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo noget møg med den der "pligt" til at indberette..

 

Det er et reelt stykke ulønnet arbejde, læger og dyrlæger skal udføre.

 

Og det i sig selv medfører at nogle (dyr)læger vender det blinde øje til.. Det kan jo evt være mange gange daglig i en travl hverdag, de skal forholde sig til om noget er bivirkninger eller ej..

 

Der er ingen gevinst for indberetterne når de indberetter. Snarere tværtimod.

 

Og så synes jeg det er totalt hul i hovedet at registrene ikke er åbne for offentligheden. Det må vel være OS, som forbrugere, der skal afgøre hvilke risici vi vil tage.

 

Præcis, også det da fedt når vi kan læse om det andre steder.

 

Problemet er med et lukket register, så bliver det til rygter om hvad der kan gøre hvad.

og noget bliver ikke registret, når det ulønnet arbejde for (dyr)læger

Link til indlæg
Del på andre sites

For at komme tilbage på sporet i tråden, så har jeg muligvis knækket koden mht. Bella og flåter. Jeg har de sidste 5-6 dage sprayet hende med en rest Cur1 iblandet samme mængde Autan. Autan er flåtafskrækkende i 4 timer. Jeg kan stadig lufte det i hendes pels efter 3-4 korte svømmeture og efterfølgende grundig rullen. Resultatet er at jeg på de 5-6 dage i alt kun har taget to døde flåter af hende:banan:

 

Det er også en chance for at mængden af flåter er faldende, fordi jeg er ved at befri hende for underuld, og der simpelthen er mindre for flåterne at holde fast i når de er hoppet på hende. I samme periode er hun blevet børstet ret grundigt.

 

Men hvis det er Autan der virker, er det da en nem og billig løsning, for dem der tør nøjes med den model:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er det et tilfælde, med faldet af flåter. Her har vi ikke ændret noget, men alligevel er antallet af hjembragte flåter faldet til 0 i løbet af de sidste 8-10 dage. Måske antallet af "ledige" flåter simpelthen er aftaget, eller de er i hvert fald ikke længere så desperate at de hopper på hvad som helst?

 

Jeg synes i øvrigt, at flåterne har været usædvanligt aggressive her i foråret, i forhold til noget andet jeg har oplevet de sidste 4 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er det et tilfælde, med faldet af flåter. Her har vi ikke ændret noget, men alligevel er antallet af hjembragte flåter faldet til 0 i løbet af de sidste 8-10 dage. Måske antallet af "ledige" flåter simpelthen er aftaget, eller de er i hvert fald ikke længere så desperate at de hopper på hvad som helst?

 

Jeg synes i øvrigt, at flåterne har været usædvanligt aggressive her i foråret, i forhold til noget andet jeg har oplevet de sidste 4 år.

 

Det skyldes uden tvivl det tørre vejr vi har lige nu. Flåter, myg mv. trives bedst i fugtige omgivelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...