Hop til indhold

Førstegangs hundejer af enten Malteser, Fransk Bulldog eller en helt 3.


Natacha
 Share

Recommended Posts

Du kan ikke redigere dit første indlæg, desværre. Tror nu også de fleste har fået et andet billed end det du beskrev til start. Og tror nu heller ikke nogen er stødt... :blink: Synes lige du skal Google den Tjekkisk rottehund jeg skrev om tidligere. På gipote.dk er der en fin beskrivelse og jeg tror den måske kunne være et hit...

 

Jeg har kigget lidt på den side du henviser til - dejlig overskuelig hjemmeside. Jeg er vild med TR (tjekkisk rottehund) fordi den blandt andet beskrives som lærenem og har kort pels, dvs. knap så meget tid på pelspleje - selvom det ikke ville gøre mig noget. Jeg kan blive lidt urolig over om den måske er for aktiv og livlig, til at kunne være alene hjemme fra 8-9 timer af gangen?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Dit liv lyder ikke vildt forskelligt fra vores, da vi fik hund - bortset fra, at vi var to og var studerende noget af tiden. Når du bor i København og der er andre hunde i gården osv., ville jeg gå efter en hund der med stor sandsynlighed kan omgås andre hunde rimeligt uproblematisk, også som voksen. Der er bare så mange hunde alle steder - især i byens parker.

 

Her er bichoner som malteser, puddel, havaneser etc. oplagte. Et andet godt bud kunne være en shih tzu, de er både søde, legesyge og rimeligt rolige og afbalancerede, når de bliver voksne. Og måske er de en tand mere selvstændige end bichoner, som måske ikke vil have så let ved at trives med at være alene i 8-9 timer. Andre bud i den mere selvstændige afdeling kunne være tibetansk spaniel og lhasa apso. Chinese Crested er også virkelig søde, blide hunde, hvis man kan leve med det lidt aparte udseende. Og så kunne en griffon måske også være et bud på en lille hund med lidt krudt og personlighed i, uden at den af den grund er voldsomt krævende.

 

Jeg ville selv tage fri mindst 3 uger for at få en god start, og jeg vil mene, at 2 uger er minimum. Og selv efter 2-3 uger skal du nok have noget hundesitning i baghånden, for 8-9 timer alene er meget lang tid for en hvalp på 10-12 uger.

 

Wow, skønt med en masse forskellige bud på en god, lille, hund :klap:Jeg er blevet lidt lun på Shih Tzu'en og den tibetanske spaniel, hvilke er nogle racer jeg aldrig før har læst om, så mange tak for hjælpen. :)

jeg kan også godt læse mig frem til, at jeg må tage længere fri end de 10 dage. Jeg vil rigtig gerne at min lille hvalp er tryg, inden jeg begynder at skulle arbejde igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kigget lidt på den side du henviser til - dejlig overskuelig hjemmeside. Jeg er vild med TR (tjekkisk rottehund) fordi den blandt andet beskrives som lærenem og har kort pels, dvs. knap så meget tid på pelspleje - selvom det ikke ville gøre mig noget. Jeg kan blive lidt urolig over om den måske er for aktiv og livlig, til at kunne være alene hjemme fra 8-9 timer af gangen?

 

Min søsters var alene i noget der ligner samme tidsrum uden, at destruere noget de to første år af hans liv. Så fik hun to hvalpe mere og der har heller ikke været nogen problemer. Det eneste jeg tænker er som en anden skrev, at de måske kan larme lidt når du nu bor i lejlighed. Det er dog noget man kan træne sig fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stor ros til du kommer herind for at søge indput og gør dig overvejelser inden du kaster dig ud i det som så mange andre :5up:

 

Ang. budgettet, så holder det sikkert meget fint, hvis ikke hunden skal til frisøren. Vores vejer 10 kg og spiser for ca 200 kr om måneden af kvalitetsfoder, så det er jo ikke galt. Vi har sygeforsikring og årlige dyrlægebesøg, som nok også sammenlagt render op i 200 om måneden. Derudover skal hun klippes (malteser/border collie blanding) hver 3. måned og så bruger jeg ret mange penge på godbidder og legetøj, da vi går til diverse former for hundesport og konkurrencer, men det er jo ikke noget must for alle.

 

Jeg vil stærkt fraråde at købe franske bulldogs, mops m.m., men det er en personlig holdning omkring man ikke bør støtte avl af hunderacer med så mange helbredsproblemer. En ven, som er dyrlæge fortæller om hvordan rigtig mange franske bulldogs får opereret drøblen for ikke at blive kvalt, og efterfølgende klager ejerne over at hunden er rastløs og irriterende - så grunden til den franske bulldog før var doven og ikke gad gå tur er i virkeligheden fordi den havde svært ved at trække vejret :???:

 

Dermed ikke sagt at konceptet med at avle mere stille og rolige lejlighedsvenlige hunde ikke er fint, men jeg synes vi som købere virkelig bør overveje, hvad vi støtter, når vi vælger en hund - når det kommer derud hvor hunden er nem og rolig fordi den er avlet med skavanker er det for meget.

 

Du er selv inde på malteser, og det synes jeg lyder som et fint bud. Hvad med bichon havanais, bichon frisé eller coton de tulear? Det er racer der minder meget om hinanden. Et alternativt bud kunne være en gravhund. Kender flere af disse, der fungerer fint i lejlighed.

 

Tak for dine rosene ord :engel:

Jeg synes det er rigtig relevant det du skriver ang fransk og mops mm. Jeg har aldrig rigtig fået sat mig så meget ind i 'opdrætter verden' at jeg har kunne tage stilling eller haft en holdning, men jeg er meget enig i, ikke at støtte avl af syge hunde. Det er helt sikkert noget jeg vil have i tankerne, så mange tak for at du får skabt noget fokus omkring det.

Min første ide om at få en fransk bulldog er blevet lagt mere og mere på hylden. Dels pga. de mange dyrelægeregner jeg vil kunne få og dels fordi jeg er blevet gjordt opmærksom på så mange andre fantastiske racer - blandt andet her inde.

 

Jeg tror det ville være synd at matche mig med en gravhund. Jeg tror simpelthen at den ville kede sig helt vildt og det ville være synd.

 

Jeg er blevet lun på: malteser, pomeranian, Shih Tzu og tibetansk spaniel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min søsters var alene i noget der ligner samme tidsrum uden, at destruere noget de to første år af hans liv. Så fik hun to hvalpe mere og der har heller ikke været nogen problemer. Det eneste jeg tænker er som en anden skrev, at de måske kan larme lidt når du nu bor i lejlighed. Det er dog noget man kan træne sig fra.

 

Ja, det er jeg enig i. Jeg har siddet og læst lidt på kommentere på hjemmesiden og det kunne godt være at en TR bliver liiidt for livlig til en lejlighed i København, med masser af forskellige lyde i løbet af dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dine rosene ord :engel:

Jeg synes det er rigtig relevant det du skriver ang fransk og mops mm. Jeg har aldrig rigtig fået sat mig så meget ind i 'opdrætter verden' at jeg har kunne tage stilling eller haft en holdning, men jeg er meget enig i, ikke at støtte avl af syge hunde. Det er helt sikkert noget jeg vil have i tankerne, så mange tak for at du får skabt noget fokus omkring det.

Min første ide om at få en fransk bulldog er blevet lagt mere og mere på hylden. Dels pga. de mange dyrelægeregner jeg vil kunne få og dels fordi jeg er blevet gjordt opmærksom på så mange andre fantastiske racer - blandt andet her inde.

 

Jeg tror det ville være synd at matche mig med en gravhund. Jeg tror simpelthen at den ville kede sig helt vildt og det ville være synd.

 

Jeg er blevet lun på: malteser, pomeranian, Shih Tzu og tibetansk spaniel:)

 

Du skal nok lige være opmærksom på at en Tibetansk Spaniel er temmelig larmende/gøende - der skal meget ihærdig træning til at få dem til ikke at larme. Det er jo en race, der er lavet til at give lyd når noget sker!

Men bortset fra det er det en super sød og glad lille hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow, skønt med en masse forskellige bud på en god, lille, hund :klap:Jeg er blevet lidt lun på Shih Tzu'en og den tibetanske spaniel, hvilke er nogle racer jeg aldrig før har læst om, så mange tak for hjælpen. :)

jeg kan også godt læse mig frem til, at jeg må tage længere fri end de 10 dage. Jeg vil rigtig gerne at min lille hvalp er tryg, inden jeg begynder at skulle arbejde igen.

 

Shih tzuén er en skøn lille hund, den kan absolut anbefales, den er kvik lærenem og meget social med sit menneske, den tror dog at hele verden drejer sig om den :-) alle er simpelthen til for at klø den på maven når den selv vil. De fleste af dem er meget stille og siger ikke meget , selv sagde min ikke et kvæk der mindede om gøen indtil 2års alderen hvor vi desværre fik en gø hund i opgangen, men det har været rimeligt let at træne væk igen. hun siger dog lige vov når der er nogen ved døren hvilket bestemt også er ok men ellers hører jeg hende ikke .

Alene hjemme har været let at lære da hun først havde fundet ud af at hendes verden ikke gik under fordi jeg lukkede døren til badeværelset, men det er en lille velcro hund der allerhelst er hvor du er.

Motion er de bestemt ikke krævende, men de elsker at komme med. Min er gerne med på gåture på 10-12 km et par gange i ugen. så laver vi lidt sjove øvelser hjemme, søger fodder i haven og andre sjove steder.

Pelspleje er der dog en del af , og pelsen kan være et helved når de skifter fra hvalpepels til voksenpels, vi børster i hvertfald hver 3. dag når hun er langhåret, dagligt gåes der dog igennem med en kam for lige at sikre at der ikke er kommet filter og/eller utøj.

Men det er selvfølgelig en mulighed at klippe hunden, hvilket jeg jævnligt gør :-)

Skulle du bo i nærheden af 6100 Haderslev skal du være mere end velkommen til at komme og hilse på min lille kortklippede bandit og hendes far med noget længere pels dog ikke fuld udstillingspels :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...