Hop til indhold

Førstegangs hundejer af enten Malteser, Fransk Bulldog eller en helt 3.


Natacha
 Share

Recommended Posts

Endelig har jeg fået et job, der med sine 'normale' arbejdstider (ca. 8-16) tillader mig, at få en hund. Endelig!! :banan:

 

Nu kommer så det store spørgsmål - hvilken hunderace skal jeg vælge.. derfor har jeg oprettet mig her inde, så jeg forhåbentlig kan få nogle gode råd fra nogle 'erfarings eksperter'.

 

Hvad kan jeg tilbyde min hund: Jeg bor alene i en 55 kvm. lejlighed på 1. sal i København. Jeg har et rigtig godt og aflukket gårdmiljø. Fra mandag-fredag skal hunden være alene i 8-9 timer. Alternativt kan min bror kigge forbi, gå ture, passe (han bor 2. min væk). Jeg har mulighed for 20-40 min gåture om dagen. Et budget på max 400 kr. / måneden på hund. Masser af kærlighed og nusse tid. Jeg har mulighed for 20-40 min hundepleje (tandbørstning, hårpleje, små træning, primær aktivering) om dagen.

 

Hvad jeg kræver af min hund: Min hund skal være social og i stand til at kunne dovne i sofaen, sammen med mig. Skal ikke have behov for alt for meget motion. Ikke overskride mit budget. Kunne håndtere almindelig hverdags lyde (biler, sirener, trampen i gulv, børnegråd). Skal ikke være en der gemmer sig under sengen/i hjørnet af stuen.

 

Mine egne overvejelser:

Jeg har selv læst en smule på lektien og mit ene bud er faldet på en Malteser. Men jeg ved ikke om racen er sociale nok til mig og at de gø'r en del?. En Fransk Bulldog har jeg læst er meget loyal og ikke behøver så meget motion, men ikke er så god til at være alene?

 

Har i andre bud på en fantastisk hunderace, som passer mine krav og muligheder?

Er mit udregnet budget, helt hen i vejret?

 

tillæg: Jeg vil gerne have hunden fra hvalp og jeg har tænkt at få den i forbindelse med en ferie, sådan at jeg har tid til hvalpen de første 7-10 dage.

 

Mvh Natacha - 1.gangshundeejer

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Dine nævnte racer er ikke nogen jeg kender specielt godt.

 

Efter 10 dage syntes jeg stadig ikke at en hvalp kan være så meget alene, men der forskellige meninger, dog hvis det en meget social race bliver det endnu svære for den. Din bror kan dog kikke forbi og det hjælper, kan han være hos den nogle timer?

 

Bugtet er for mig lavt, men ikke umuligt.

Med det måneder buget skal du nok se på følgende:

Mad, stor hund meget mad, lille hund lidt, sart hund brug for mere special mad, som er dyrt.

dyrelæge, nogle racer er mere disponeret gå efter en sund race.

forsikring, hvad vil den koste dig? Der variere fra sted til sted og efter race, og selvfølgelig også alt efter hvad du vælger ud over ansvar. Med lille buede vil jeg anbefale en sygeforsikring, ellers skal du helt sikkert spare op.

hvordan vil du gå til træning? Det koster men er meget godt for jer begge

 

Den første tid med hvalpen er ekstra dyr, og det ikke bare hvalpens pris, det også vacineres, ødelagte ting, nye ting til hvalpen m.m.

så måske skal der spares op så du har en konti/sparebøtte klar som en buffer til hvalpens behov? Du kan så beholde den og lægge lidt tilsidesætter være måneder når du har hunden, det kan hjælpe med uforudset udgifter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til. Jeg vil nøjes med, at kommentere på budgettet. Jeg kender ikke til racerne. Når man regner pris ud skal man tænke: Forsikring, foder, godbidder, legetøj og ikke mindst dyrlæge besøg sammenlagt. Der havner man hurtigt på 800-1000-, i gennemsnit.

 

Det nok også de ca 800 jeg på....

Forsikring alene vil tage en god bid af de 400

Link til indlæg
Del på andre sites

Det første jeg tænker er hvorfor du ikke kan tilbyde mere aktivering og gature? Hvad laver du efter arbejde nu?

 

Jeg tror dog malteser er for livlig til det.

 

Måske pekingeser eller lahsa apso? De kan klippes.

 

Hundeklip koster også penge - med mindre man lærer at gøre det selv!

 

Synes generelt at 400 kr. er lidt, når det skal dække foder, forsikring, guffer o.a.

Tænker også træning er nødvendigt, og det koster også...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Min første tanke var også tiden med hunden gå ture mv så er den tid du skriver ikke nok, jeg tror jeg går/træner en små 3 timer dagligt, altså det behøver man ikke men jeg vil mene at tre daglige gå ture skal der til morgen eftermiddag og aften og for mit vedkommende er det næste tre timer dagligt.

Dernæst er det budgettet. Jeg plejer gerne at sige at det koster omkring 1000 kr i mdr at have hund plus det løse ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, mit direkte svar - men 40 minutters gåture og 40 minutter til soignering, træning osv. er altså ikke meget!

Hvis du kun har godt en time til en hunds behov, skal du nok overveje om du overhovedet skal ha' en hund....

 

Alene hjemme 8-9 timer og så max. 80 minutter til hunden - det er altså ikke nok, en hund har behov for andet end at være sofakartoffel og nusseklud!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

En indekat kan hellere ikke nøjes med så lidt tid til aktivering og soignering hvis den skal have et godt liv.
En kat vil ikke lide under det som en hund. De er trods alt ikke flokdyr, kan langt hen ad vejen aktivere sig selv med legetøj og sover desuden i over 20 timer i døgnet (så vidt jeg husker at have lært). Men personligt synes jeg at man bør afstå fra at have dyr, hvis man har så travlt med alt muligt andet at der ikke er mere en ca. en time dagligt til at have med dyret at gøre,... så må man hellere låne andres.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes umiddelbart heller ikke 40-80 minutter lyder af meget. Nu har jeg selvfølgelig en aktiv race og ikke en selskabshund, som du har kigget på, men her kan én gåtur godt bare være 40 minutter - og tit også mere. Og det er jo så 2-3 gange om dagen. Som Dorte også skriver, skal man næsten sætte noget tid af til lufteture både morgen, om eftermiddagen og om aftenen. Især når hunden har været alene en hel arbejdsdag, har den brug for at komme ud og få brændt noget krudt af.

 

Det er selvfølgelig rigtig fint at du er ærlig omkring din egen formåen (det kunne mange sikkert lære af ;-)) men hvis din hverdag lige nu er sådan, at du ikke kan bruge mere end under en time på hunden om dagen, vil jeg råde dig til at genoverveje det. Også selvom det er rigtig surt, når du lige havde glædet dig til at få en hund! Der er bare ikke noget ved at få en hund, hvis man skal gå med konstant dårlig samvittighed, fordi man egentligt nok kan se, at den kunne trænge til noget mere aktivering, men man bare ikke kan finde tiden/overskuddet til det :???:

 

Derudover er 400 kroner om måneden meget lidt, tror jeg. Også selvom det er små hunde, du har kig på. Som andre skriver, skal det jo både dække forsikring/opsparing, foder, evt. træning (hvalpetræning er en god ide) udstyr og sikkert andre ting, som f.eks. hvis man lige synes hunden skal forkæles med en ekstra tyggeting eller sådan noget som loppekur osv. Så det ville jeg også kigge på igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et par inputs.

 

Jeg tror ikke, at vi bruger mere end 400 om måneden på vores hund. 100 på forsikring og 300 på mad og guf. Måske endda lidt mindre. Men det var selvfølgelig noget dyrere det første år, hvor han jævnligt voksede ud af seler osv. Og så kommer der jo af og til dyrlægeregninger oveni, og det skal der selvfølgelig være til. Og i en del år brugte jeg vel 100-200 pr. måned på træning. Fuldstændigt skævt for en mindre selskabshund mener jeg ikke, at det er. Men jeg ville absolut bekoste en sygeforsikring, hvis budgettet er lidt stramt. Og så i øvrigt holde mig fra fransk bulldog, for der er desværre mange af dem, der har klippekort til dyrlægen.

 

Dernæst det her med tiden. Når du bor i lejlighed og har hvalp, trækker især de første par måneder tænder ud. Jeg har selv prøvet det fra 5. sal. Fra hunden er helt super renlig, måske 6-8-10 mdr. gammel, kan den "nøjes" med 3 daglige ture. Men jeg vil mene, at mindst den ene tur bør være lidt længere, minimum måske 45 minutter, så hunden kan få krudtet af, set lidt nyt, sniffet godt og grundigt etc. Og uanset hvilken race du vælger, vil den de første par år være fuld af energi og kræve en del aktivering, leg med andre hunde osv for at trives.

 

Det er klart, at har du reelt ikke mere tid end det opridsede, er en hund nok ikke oplagt. Men måske er du bare ikke helt klar over, hvad en hund kræver af tid, og hvis du ellers er indstillet på at justere det lidt i forhold til hundens behov, tror jeg egentlig, at en malteser kan være et udmærket bud. Dem kender jeg da flere af i lejligheder. Jeg oplever dem som lidt blide/forsigtige, men meget søde og sociale hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har Lowchen, og det er meget forskelligt hvor meget tid jeg bruger på den enkelte hund, dog synes jeg faktisk at det er helt forkert at sætte tid på; Hvis du vælger at få en hund så er den der 100% af tiden, og du må sørge for den 100% af tiden. Selvfølgelig kan den være alene hjemme, og selvfølgelig skal du også have lov til at tage i biffen osv.

 

Men f.eks. når jeg ser film så er det ofte med en hund på skødet og en børste i hånden... Når jeg læser en bog, eller nu hvor jeg svarer på dette indlæg bliver den ene hånd brugt til at nusse en hund. De er der hele tiden, det er en livsstil at have en hund, og hvis man føler man kun kan afsætte imellem 1-2 timer om dagen, så skal man ikke have hund; Alt den tid du ikke er på arbejde bør hovedsageligt være hundetid.

 

Hvis du bor alene vil jeg mene at du enten skal finde dig en god hundesitter, eller at du må fravælge aktiviteter i hverdagene. Jeg er en smule modstander af at man er væk fra hunden 8 timer om dagen, kommer hjem og lufter den, for så at tage på cafe eller i biffen med veninderne, imens hunden sidder alene hjemme igen. Specielt hvis man vælger en selskabshunde-race som er virkelig afhængig af sin ejer :lun: De er avlet til at være sociale! (det er de fleste hunde jo, uanset race)

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten pengemæssigt;

 

Jeg tror også 4-500 kr til en lille hunderace er nok om måneden. Hvis man vælger at få en sygeforsikring, så får man ikke kæmpe uforudsigelige udgifter...

 

Meeen det efterlader ikke meget til de sjove hundeting og fine halsbånd og den slags!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen og mange tak for jeres inputs.

 

Ang inputs til budget: Jeg er super glad for disse inputs. Det er netop derfor jeg har valgt at spørge jer - erfarings eksperterne. Udfra jeres råd, har jeg besluttet at mit budget de første 1-1 1/2 år vil blive 1000 kr. / måneden (og lægge pengene i en buffer, hvis ikke alle bliver brugt). Derefter vil jeg skrue budget ned til 400 kr.

 

Ang min tid til hunden: Jeg læser, at i har taget mine tal meget bogstavligt. Der er en af jer der nævner at hunden er der 100 % af tiden, og ja selvfølgelig. :) Jeg fik formuleret mig forkert og skulle ikke have skrevet et specifikt antal minutter. Pointen var, at jeg ikke ønsker en hund med dybe jagtinstinkter, som gerne skal ud og løbe 2 timer 3x dagligt. Jeg tog det som en selvfølge at jeg, udover den specifikke tid jeg havde skrevet, havde gået med hunden 3 gange dagligt (morgen, efter job og aften). Samtidig arbejder jeg på min computer dagligt og om sommeren bliver det gjort i gården, og der skal min hund selvfølgelig med :) og her kan vi lave små aktiveringslege og den kan møde andre hunde fra bygningen.

 

Jeg forstår godt at nogle synes jeg skulle have kat i stedet - de er sgu også søde :) Men jeg glæder mig faktisk til at kunne komme rundt i Københavns parker med min hund og med en mindre hund, kan den komme med i cykelkurven.

 

Udover det, er det tage til note at Fransk Bulldog har klippekort til dyrelægen - hvordan kan det være? er det pga øjne/næse problemer? og er det noget man kan komme udenom, ved at købe sin Franske Bulldog det 'rigtige' sted?

 

Jeg håber nogle med erfaringer med små hunde kan byde ind. Jeg mangler stadig inspiration til flere små racer, der kunne være oplagt til mig :)

 

Hav en dejlig dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten pengemæssigt;

 

Jeg tror også 4-500 kr til en lille hunderace er nok om måneden. Hvis man vælger at få en sygeforsikring, så får man ikke kæmpe uforudsigelige udgifter...

 

Meeen det efterlader ikke meget til de sjove hundeting og fine halsbånd og den slags!

 

Selvfølgelig skal den have sjove hundeting :) og tak for dit input, jeg har indset at mit budget skal være højere det første år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen og mange tak for jeres inputs.

 

Ang inputs til budget: Jeg er super glad for disse inputs. Det er netop derfor jeg har valgt at spørge jer - erfarings eksperterne. Udfra jeres råd, har jeg besluttet at mit budget de første 1-1 1/2 år vil blive 1000 kr. / måneden (og lægge pengene i en buffer, hvis ikke alle bliver brugt). Derefter vil jeg skrue budget ned til 400 kr.

 

Ang min tid til hunden: Jeg læser, at i har taget mine tal meget bogstavligt. Der er en af jer der nævner at hunden er der 100 % af tiden, og ja selvfølgelig. :) Jeg fik formuleret mig forkert og skulle ikke have skrevet et specifikt antal minutter. Pointen var, at jeg ikke ønsker en hund med dybe jagtinstinkter, som gerne skal ud og løbe 2 timer 3x dagligt. Jeg tog det som en selvfølge at jeg, udover den specifikke tid jeg havde skrevet, havde gået med hunden 3 gange dagligt (morgen, efter job og aften). Samtidig arbejder jeg på min computer dagligt og om sommeren bliver det gjort i gården, og der skal min hund selvfølgelig med :) og her kan vi lave små aktiveringslege og den kan møde andre hunde fra bygningen.

 

Jeg forstår godt at nogle synes jeg skulle have kat i stedet - de er sgu også søde :) Men jeg glæder mig faktisk til at kunne komme rundt i Københavns parker med min hund og med en mindre hund, kan den komme med i cykelkurven.

 

Udover det, er det tage til note at Fransk Bulldog har klippekort til dyrelægen - hvordan kan det være? er det pga øjne/næse problemer? og er det noget man kan komme udenom, ved at købe sin Franske Bulldog det 'rigtige' sted?

 

Jeg håber nogle med erfaringer med små hunde kan byde ind. Jeg mangler stadig inspiration til flere små racer, der kunne være oplagt til mig :)

 

Hav en dejlig dag.

 

Det ændrer jo en del på billedet. :blink: Så skal der bare nogen af dem der kender de små racer på banen med gode råd...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen og mange tak for jeres inputs.

 

Ang inputs til budget: Jeg er super glad for disse inputs. Det er netop derfor jeg har valgt at spørge jer - erfarings eksperterne. Udfra jeres råd, har jeg besluttet at mit budget de første 1-1 1/2 år vil blive 1000 kr. / måneden (og lægge pengene i en buffer, hvis ikke alle bliver brugt). Derefter vil jeg skrue budget ned til 400 kr.

 

Ang min tid til hunden: Jeg læser, at i har taget mine tal meget bogstavligt. Der er en af jer der nævner at hunden er der 100 % af tiden, og ja selvfølgelig. :) Jeg fik formuleret mig forkert og skulle ikke have skrevet et specifikt antal minutter. Pointen var, at jeg ikke ønsker en hund med dybe jagtinstinkter, som gerne skal ud og løbe 2 timer 3x dagligt. Jeg tog det som en selvfølge at jeg, udover den specifikke tid jeg havde skrevet, havde gået med hunden 3 gange dagligt (morgen, efter job og aften). Samtidig arbejder jeg på min computer dagligt og om sommeren bliver det gjort i gården, og der skal min hund selvfølgelig med :) og her kan vi lave små aktiveringslege og den kan møde andre hunde fra bygningen.

 

Jeg forstår godt at nogle synes jeg skulle have kat i stedet - de er sgu også søde :) Men jeg glæder mig faktisk til at kunne komme rundt i Københavns parker med min hund og med en mindre hund, kan den komme med i cykelkurven.

 

Udover det, er det tage til note at Fransk Bulldog har klippekort til dyrelægen - hvordan kan det være? er det pga øjne/næse problemer? og er det noget man kan komme udenom, ved at købe sin Franske Bulldog det 'rigtige' sted?

 

Jeg håber nogle med erfaringer med små hunde kan byde ind. Jeg mangler stadig inspiration til flere små racer, der kunne være oplagt til mig :)

 

Hav en dejlig dag.

 

Så blev billedet noget anderledes.

 

Ang cykel kurv så se dig godt for nogle hunde cykel kurve sider ikke så godt fast, jeg er glad for min, det en click fix til bagagebærer, med en mindre hund end min kunne man nok havde en til styret.

 

Med legetøj kan du spare en del ved at lave det selv, sy og flette af gammelt tøj og hampreb fra bygge markedet, købe billige genbrugs bamser (uden perle øjne m.m.)

 

Med forsikring får du til tider et livsvarigt billigt tilbud hvis du forsikre hvalpen før den er x uger.

 

Jeg tror desvære alle franske buldogs (og andre fladæse hunde) nemt kan blive dyre, selv fra gode opdrætter.

 

For at checke økonomien, om det holder kunne du lægge til side alerede nu.

 

Med dit buget ville jeg ikke gå efter en hund der kræver meget pelspleje, så kan du slippe for frisør regningen.... på den anden side passer de måske bedst i sind.

 

Har du prøvet at skrive en liste ovr hvad du ønsker af hunden og hvad du kan give, i punkt form (giver dejligt overblik syntes jeg) samt hvad du slet ikke vil/kan. Derefter låne en bog om racer på biblioteket?

så skriv ned 10 som måske passer dig, når det er gjort så ud og se på hunde på udstillinger og hos opdrætter, høre forsikring om det en dyr/billig hund hos dem.

På den måde finder du måske din perfekte hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en papillon..? :vedikke: Lille og handy i størrelse, ikke den store pelspleje, og mit indtryk er at rigtig mange af dem er ret robuste på trods af den lille størrelse. Tit meget lærenemme og træningsglade også, men uden at kræve masser af aktivering. Aner ikke hvor de ligger mht. sygdomme og skavanker dog...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer da lige i tanke om Tjekkisk rottehund, også kaldet Prag rotte. Dem kender jeg, da min søster har haft dem i mange år. De er utroligt sociale og legesyge, kvikke i pæren og lærenemme. Der er tempo på ved leg, men er nogen rigtige sofa nussere når de har muligheden for det. De er helt korthårede og kræver minimal pelspleje. Vejer max 3 kg.

Redigeret af Niels M
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fatsvag og kan stadig ikke helt forstå hvad der menes med gåtur på 20-40 min dagligt. En tur på 20 minutter anser jeg for at være en tissetur, fordi hunde har brug for at bevæge sig inden de kan skide,.. altså, hvis det ikke er lige op over.

 

Hvis man skal være væk fra sin hund i 8-9 timer (personligt synes jeg det er for længe) kræver det altså at hunden er kørt ordentligt træt inden man forlader den, og igen bliver aktiveret en del når man kommer hjem igen. Det gælder alle hunde, også de små selskabsracer, som faktisk ofte har et større behov for at være sammen med sine mennesker end lidt mere selvstændige racer. Den med katten synes jeg stadig ikke er helt dum, for at anskaffe sig en hund vil jeg synes er synd under de forhold der er beskrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fatsvag og kan stadig ikke helt forstå hvad der menes med gåtur på 20-40 min dagligt. En tur på 20 minutter anser jeg for at være en tissetur, fordi hunde har brug for at bevæge sig inden de kan skide,.. altså, hvis det ikke er lige op over.

 

Hvis man skal være væk fra sin hund i 8-9 timer (personligt synes jeg det er for længe) kræver det altså at hunden er kørt ordentligt træt inden man forlader den, og igen bliver aktiveret en del når man kommer hjem igen. Det gælder alle hunde, også de små selskabsracer, som faktisk ofte har et større behov for at være sammen med sine mennesker end lidt mere selvstændige racer. Den med katten synes jeg stadig ikke er helt dum, for at anskaffe sig en hund vil jeg synes er synd under de forhold der er beskrevet.

 

Jeg forstod det som, at der blev gået med hunden udover de først beskrevne minutter. Og hvis broderen yderligere kan tage sig af hunden i dagtimerne, er det vel ok? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...