Hop til indhold

Sover hun nok?? 😐


Mariijah
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Jeg fik for 6 uger siden en lille mopse pige ☺️

Hun har fra start af været rigtig dygtig mht renlighed og alene hjemme.

Det eneste problem jeg har, er at jeg ikke tror hun sover nok 😐😮

Vi har fået afvide af vores hundetræner at hun skal sove mellem 16 og 20 timer i døgnet, og jeg begyndte at skrive det ned og tælle sammen, for et par uger siden. Hun sover mellem 10 og 16 timer sådan gennemsnitligt - an på hvor meget og hvad vi laver på en dag .

En normal dag foregår sådan at vi står op mellem 6 og 7 (vi går i seng kl 22)

Så går min kæreste ned på græsset med hende og hun gør hvad hun nu skal. Så går hun lige op og tager en times søvn mere. Når hun står op igen får hun sin morgenmad (under et viskestykke, så det kan sagtens tage 15-20 minutter at spise.) Mens jeg så gør mig klar til arbejde spiser hund færdig og hvis hun er færdig før mig, får hund lige en tyggepind og hygge sig med. Så går vi en tur på ca 20 minutter hvor hun får snust og leget med lidt andre hunde, og så går vi hjem igen, og så går hun lige på hovedet i seng 😄

Jeg tager på arbejde mellem 9 og 11, og min kæreste er hjemme kl 15 hver dag, så hun er alene mellem 6 og 4 timer, hvor hun så vidt vi ved bare sover. Så kommer han hjem og går en tur med hende og hun får sin frokost. Nogle gange falder hun så i søvn igen og sover et par timer, men andre dage sover hun slet ikke fra min kæreste kommer hjem, til vi går i seng 😳

Hvad gør jeg forkert?

Vi stimulere hende med at give hende mad på forskellige måder, kaste godbidder i græsset osv. Træner også en del med sit, dæk osv.

Jeg har bare hørt at det kan være direkte skadeligt hvis en hvalp ikke sover nok 😣

Håber nogen har gode råd eller måske har stået i samme situation og lige har løsningen .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Hej og velkommen til :vinken:

Jeg synes det lyder til hun får den søvn hun skal have ;-)

Jeg ville ikke bekymre mig. Og jeg synes I gør det godt og hun er god til at sove når hun har lyst.

Jeg har ikke hørt det skulle være skadeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med antallet af timer en hvalp bør sove har jeg også hørt om, jeg spurgte min dengang hvalpetræner og hun sagde at det kun var en pejlesnor og meget individuelt fra hvalp til hvalp.

Det lyder til at i har en sund og glad hvalp det sover lige det den har brug for, og det lyder til at i gør det super godt som hvalpeejere.

Så længe det ikke virker til at hvalpen bliver rastløs, og prøver at holde sig selv vågen med overspringshandlinger så ville jeg ikke være bekymret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene . Nu er jeg mere rolig!

Jeg fik af vide af min hundetræner at hvis hun ikke sov mellem de der 16-20 timer, kunne det være direkte sundhedsskadeligt 😮 At hun så er en stresset hvalp, der ikke får sin søvn, og at hun så kan blive en svær hund i fremtiden 😣

De dage vi ikke laver så meget, sover hun heller ikke så meget. Men hvis vi har en dag hvor hun får leget med en masse hunde, så sover hun også det meste af dagen.

 

Hun er 14 uger nu - hvornår begynder de så ikke at skulle sove så meget?

Og hvornår begynder hun at kunne sove lidt længere om morgenen? 😂

Lige nu står hun op mellem 6-7 jo, men en dag som idag hvor jeg har fri, måtte hun godt liiiiige trække den til 9 tiden 😄

Link til indlæg
Del på andre sites

velkommen til :vinken:

 

jeg tror som de andre at hunde er gode til at regulere deres søvn men kan godt følge dig i at det ville være dejligt at hun først vågnede, når du vil op

 

måske er nogle hunde morgenfriske (som mit kræ :evil:) og andre er nogle syvsovere af natur??

 

Loui er nu 3 år og i søndags sov hun lige til kl 8 - da havde vi også haft besøg og hun var blevet underholdt hele aftenen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at det med at sove længe nok kommer med tiden (forhåbentlig😜)

Vi har en hund mere på 8 år, og hun er den helt store syvsover - stod det til hende gik vi i seng kl otte om aftenen og så vil hun først ud efter kl 10 næste dag 😂

Så jeg håber at Maggie lærer lidt af hende 😂

Hun har fra dag 1 sovet igennem om natten, så nu skal hun bare lige tage et par timer mere 😄

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene . Nu er jeg mere rolig!

Jeg fik af vide af min hundetræner at hvis hun ikke sov mellem de der 16-20 timer, kunne det være direkte sundhedsskadeligt  At hun så er en stresset hvalp, der ikke får sin søvn, og at hun så kan blive en svær hund i fremtiden 

De dage vi ikke laver så meget, sover hun heller ikke så meget. Men hvis vi har en dag hvor hun får leget med en masse hunde, så sover hun også det meste af dagen.

 

Hun er 14 uger nu - hvornår begynder de så ikke at skulle sove så meget?

Og hvornår begynder hun at kunne sove lidt længere om morgenen? 

Lige nu står hun op mellem 6-7 jo, men en dag som idag hvor jeg har fri, måtte hun godt liiiiige trække den til 9 tiden 

 

Det er såmænd heller ikke forkert, men der vil altid være individforskelle. Hvis din hvalp slet ikke sov og gik hvileløst omkring og ventede på aktiviteter, så skulle du være bekymret. Men så længe hun kan finde ro når en aktivitet (fodersøg / gåtur / leg / whatever) er overstået, så ville jeg ikke være bekymret. Men det er et reelt problem, at folk - med de allerbedste intentioner - kommer til at overstimulere deres hvalpe vildt og voldsomt, så de små kræs hjerner slet ikke kan følge med. Det kan føre til stresspiberi, hvileløs vandren, krav om konstant aktivering (som folk giver, fordi de tænker hunden er understimuleret), frustrationsgøen og til sidst så bliver stresshormonerne så forhøjede at man bliver syg af det - nøjagtigt ligesom et menneske med stress.

 

Men så længe din hund virker veltilpas, kan finde ro i sig selv og lægger sig og sover efter aktivitet, så kan du tage det helt roligt. Så får hun såmænd nok den søvn hun har brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til og tillykke med din lille hundepige.

Min erfaring med for lidt søvn ved hvalpe, er at de ikke kan finde ro som voksne og nærmest opfører sig ADHD-agtigt, derfor taler vi altid meget med vores hvalpekøbere omkring søvn hos hvalpen. Indtil nu er der ikke andet der indikerer tendensen til hyperaktivitet andet end manglende søvn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til og tillykke med din lille hundepige.

Min erfaring med for lidt søvn ved hvalpe, er at de ikke kan finde ro som voksne og nærmest opfører sig ADHD-agtigt, derfor taler vi altid meget med vores hvalpekøbere omkring søvn hos hvalpen. Indtil nu er der ikke andet der indikerer tendensen til hyperaktivitet andet end manglende søvn.

 

Tusind tak ...

Hun er det dejligste lille væsen ❤️

Hendes søvn ligger typisk mellem 13 og 16 timer i døgnet - det er meget få dage det er mindre . Har jeg noget at være nervøs så, i forhold til når hun bliver ældre? Hun virker ikke stresset, og bruger også mange af sine vågne timer på at ligge og tygge i kødben .

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak ...

Hun er det dejligste lille væsen ❤️

Hendes søvn ligger typisk mellem 13 og 16 timer i døgnet - det er meget få dage det er mindre . Har jeg noget at være nervøs så, i forhold til når hun bliver ældre? Hun virker ikke stresset, og bruger også mange af sine vågne timer på at ligge og tygge i kødben .

 

 

Det er rigtigt svært at sige, om der er noget at være nervøs for. Jeg ville nok opfordre til minimum 16 timer og om det så betyder at I skal smide jer i sofaen og lave ingenting, så er det sådan det må være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...