Hop til indhold

Ny, gammel hund


Bøvle
 Share

Recommended Posts

Han har i de første to år af hans liv levet som 'hjemmelavet' hjælperhund for en syg kvinde, men kom så videre til hans nuværende familie da han var to år og så altså frem til på torsdag. Her har de ikke dyrket hverken træning, eller specielt megen til hunden indrettet aktivering. Han har her været familiehund, som primært har haft en kæmpe indhegnet have at lukke ham ud i. Han har været med på tilfældige gåture, men langtfra ofte nok - og nu er han desuden alene hjemme i bryggerset ( et stort rum, med en blød kurv, vand og mad naturligvis) stort set altid, og derfor søger de nu - med rette - nye rammer til deres søde hund.

 

 

 

 

 

Kære forum.

 

På torsdag skal jeg have hund. Jeg har ventet i årevis på denne dag - og endelig er det nu, jeg for alvor har noget at tilbyde en hund. Jeg glæder mig naturligvis som et lille barn.

 

Det drejer sig om en 7½ årig Golden retriever/Labrador retriever kastreret hanhund. Han har i de første to år af hans liv levet som 'hjemmelavet' hjælperhund for en syg kvinde, men kom så videre til hans nuværende familie da han var to år og så altså frem til på torsdag. Her har de ikke dyrket hverken træning, eller specielt megen til hunden indrettet aktivering. Han har her været familiehund, som primært har haft en kæmpe indhegnet have at lukke ham ud i. Han har været med på tilfældige gåture og også mødt andre hunde ind i mellem, men langtfra ofte nok - og nu er han desuden alene hjemme i bryggerset ( et stort rum, med en blød kurv, vand og mad naturligvis) stort set altid og derfor søger de nu - med rette - nye rammer til deres søde hund.

 

Jeg har mødt ham én gang hos hans nuværende familie, og har gået en god tur alene med ham. Han var som retrievere er flest - glad og meget imødekommende. Men indendørs synes jeg dog han virkede lidt stresset. Det skal siges, at familien ikke hjalp til med dette, de var selv ret stressede og traf en del ærgerlige valg ved fx. at småskælde ud, da han gøede lidt. Men han var dog interesseret i mig som gæst i huset, og ville gerne kæles og have min opmærksomhed - men han havde så sideløbende denne lidt stressede fremtoning med hurtig vejrtrækning - men som jeg altså mest tilskriver situationen, hans ejere og samtidig det faktum at han er alt, alt for meget alene hjemme og så endda uden motion eller stimuli.

 

Han kan flere kommandoer, fra sin tid i første hjem - herunder sit, dæk, pote, i kassen, åbn døren, plads, rulle og den der er handy - 'hent sutskoene'. På min gåtur med ham var han ikke længere stresset - gøede 2 gange af glæde og begejstring på vej ud af indkørslen, men nu helt afslappet og uden den hurtige vejrtrækning. Desuden gik han overraskende fint i snor ift. til min forventning om en iøvrigt utrænet, understimuleret og eksalteret hund - han trak slet ikke, og var i øvrigt ikke ked af at forlade huset og ejerene, gik glad og ubekymret, snusende og roligt med mig hele vejen. Han ville gerne udføre de forskellige kommandoer for mig (for godbidder, naturligvis). Han elsker børn, vand i alle afskygninger, samtlige hunde han har mødt (fornemmer at han enormt gerne vil være sammen med andre hunde, men ellers er en der trækker sig, hvis der er optræk til ballade), og han bor i fred og forenighed med med to papegøjer og to katte. Som bonus info kan jeg nævne at hans yndlingsmad i hele verden er gulerødder, og at han dræber rotter hvis han finder dem ;-)

 

Han skal hos mig bo langt ude på landet, på en uindhegnet naturgrund, tæt på skov og strand, uden naboer eller asfalterede veje. Han skal dele verden med min gamle, tandløse hunkat - som er vant til og glad for store hunde. Her vil han få daglige ture til skov eller strand, få det den mentale aktivering han har brug for og leve sammen med mig og ikke som bryggershund. Jeg vil være hans 3. og sidste hjem - og glæder mig til med åbent sind lære ham at kende.

 

Har I nogle tanker, indtryk eller erfaringer I vil dele om det beskrevede?

 

Nogle af de konkrete spørgsmål jeg har er - hvor hurtigt skal jeg introducere ham til min søsters hund, som han kommer til at skulle være meget sammen med i fremtiden? Hendes hund er en ren Golden Retriever, 6 år, intakt og eller godmodig og glad for andre hunde

 

Hvor meget og hvor hurtigt kan jeg begynde at træne med ham? Bare hjemme, og bare hyggelige øvelser, for også at lære hinanden bedre at kende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Han var jo slået op herinde. Dejligt han fandt du godt nyt hjem

 

Jeg synes du skal vente mindst en uge med at introducere ham til din søster hund. Og hvis denne er en hanhund, så skal i mødes på neutral grund og starte med at gå en tur i snor sammen

Lad først hundene hilse når de begge tydeligt er afslappede med hinanden

 

Træne i meget korte sekvenser kan du begynde med ret hurtigt. Men ha i mente at det er omvæltning nok for ham at skifte hjem, så vent med nye øvelser. Bare træn det han kan også basis ting.

 

Og lad være at slippe ham løs uden for før du har en klar fornemmelse af at han følger dig og ikke pludselig får tænker om at skulle hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen, dagene fløj afsted og jeg fik ikke tid til hundeforum alligevel.

 

Jeg hentede ham i går, og kom hjem sent i aftes, så alt er nyt - for os begge.

Han er ligeså grund-rar, som i mine forventninger - og samtidig noget stresset, også efter forventning.

Han piber ind i mellem - alt hvad han kender er væk, og er erstattet af noget helt andet. Han vænner sig langsomt til husets lyde; blæsten der river, oliefyret der brummer, katten der skraber i kattebakken osv.

 

Jeg har lyst til at implementere mine få husregler (ikke jagte katten, ingen repitativ gøen indendørs, ikke tigge) med det samme, men tænker også at det ikke skal koste noget ift. til den opbyggende tillid og tryghed med mig. Hvor hurtigt kan jeg gå frem med disse? Og vigtigst - hvad kan jeg gøre for at skabe ro i ham og tillid/tryghed sammen med mig? :hjerte:

 

Jeg vil gerne skifte hans navn - skal det mon være med det samme eller når han er faldet mere til?

HUND.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen, dagene fløj afsted og jeg fik ikke tid til hundeforum alligevel.

 

Jeg hentede ham i går, og kom hjem sent i aftes, så alt er nyt - for os begge.

Han er ligeså grund-rar, som i mine forventninger - og samtidig noget stresset, også efter forventning.

Han piber ind i mellem - alt hvad han kender er væk, og er erstattet af noget helt andet. Han vænner sig langsomt til husets lyde; blæsten der river, oliefyret der brummer, katten der skraber i kattebakken osv.

 

Jeg har lyst til at implementere mine få husregler (ikke jagte katten, ingen repitativ gøen indendørs, ikke tigge) med det samme, men tænker også at det ikke skal koste noget ift. til den opbyggende tillid og tryghed med mig. Hvor hurtigt kan jeg gå frem med disse? Og vigtigst - hvad kan jeg gøre for at skabe ro i ham og tillid/tryghed sammen med mig? :hjerte:

 

Jeg vil gerne skifte hans navn - skal det mon være med det samme eller når han er faldet mere til?

Tillykke med ham. Han kender jo formentlig"nej" i forvejen, så du kan godt sætte grænser allerede nu. Navnet kan du jo stille og roligt implementere ved til start, at skiftevis kalde ham det gamle og det nye.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle regler kan få indføres med det samme på en venlig måde. Bare ikke forvænt at han kan efterleve dem, hvis han har været vant til noget helt andet.

 

Og navnet kan du godt skifte ved at bruge det nye som et kælenavn og et godbid navn, så har han snart lært det. Men sit gamle glemmer så gammel en hund ikke lige med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Lige en update herfra. Starten har budt på uforventede komplikationer. Jeg var klar på det hele - troede jeg - adfærdsproblemer, at hunden havde svært ved at falde til, nyopstået urenlighed og hele molevitten. Jeg kom hjem med ham sent om aftenen, og allerede dagen efter begyndte jeg at lægge mærke til bitte små tegn på smerte i hans ben. Han gøede bla. af frustration, når jeg inviterede ham i sofa eller seng, og nægtede at hoppe op, selvom det virkede til at han gerne ville. Jeg havde dog fået af vide at han var blevet gået alt for lidt med, så jeg lagde netop ud med korte gåture, så kroppen langsomt kunne opbygges igen. Han er jo også en ældre hund. ( 8 år om 3 måneder )

Men smerterne tog til, og han begyndte at skrige op ved den mindste berøring. Jeg tog herefter straks til dyrlæge, for at få det undersøgt. Det viser sig at han har ingen muskler i stort set hele kroppen, og derfor var mine korte ture alligevel for lange for ham. Han skal derfor være på smertestillende i to uger, mens jeg nøje følger den med dyrlægen aftalte motionsplan: 500 meter 3 gange om dagen i to uger, hvorefter vi øger til 1 km. 2 gange dagligt og så tager vi den derfra. Han skal han gå på så plant underlag som muligt den første måned. Desuden er der begyndende gigt i ryggen, men ikke noget dyrlægen ville medicinere for endnu - blot holde øje med. Jeg er brandærgerlig over hans inaktivitet i fortiden, fordi dette så let kunne være undgået, men vil nu se fremad og hjælpe ham efter bedste evne. For mig handler det om livskvalitet - og den skal bare helt i top - det fortjener han SÅ meget - og så må livet vare så længe det nu varer. Bare det er det gode liv for ham. Han er en hund der vildt gerne vil ud og gå og opleve, så jo hurtigere han er i stand til at trave problemfrit afsted, jo bedre.

Udover dette sygdomsforløb, klarer han simpelthen skiftet så godt. Han er god til at knytte bånd, og vi er på kort tid blevet rigtig fine venner :hjerte: Jeg træner kontaktøvelser og impulskontrol med ham, for sjov og for at få ham aktiveret uden at overbelaste de tynde ben - han er en drøm at træne med: Meget intelligent, enormt fokuseret og rigtig retriever-velvillig. Han lærer ekstremt hurtigt, og han elsker det! Jeg kører med ren ros her i biksen, og det virker meget effektivt på ham. Jeg har givet ham en nyt navn, som jeg håber at han på sigt forbinder med sit nye gode liv og otium her hos mig.

 

Han er meget sød og blid ved min kat - katten har naturligvis fået lov til at være bossen - og derfor er hun også allerede vild med ham, og sover nogle gange i hans kurv sammen med ham.

 

Er der nogen herinde der har prøvet at skulle genopbygge muskler på en hund, og som måske kan fortælle noget om hvor lang tid det kan tage og hvor godt det kan blive efter sådan en omgang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det synd, at han slet ikke er blevet aktiveret og fået lov at bruge kroppen tidligere :( Det er jo for pokker ikke et godt hundeliv! Og det gør det bare endnu bedre, at han er endt hos en, der vil tage sig så godt af ham :5up:

 

Jeg aner ikke hvor lang tid sådan noget kan tage, men tror det går hurtigere end man lige regner med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nøj hvor ser han bare sød ud .. :lun::lun:

 

Så ærgeligt at du kommer ind I sådanne problemer fordi de ikke har gidet ham - øv :cry:

 

men nu kan han jo se frem til at godt liv resten af hans dage :-D

 

hvad med at fodre ham på græsplænen for at få hans hovedet brugt lidt - tænker ikke ikke at det er så anstrengende for ham - evt gemme lidt af hans lege ting rundt omkring I huset eller haven som han skal finde

retriever som ham elsker jo at rende rundt med noget I munden - så jeg tænker det med at finde ting vil være et hit

 

men pøj pøj med ham :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...