Hop til indhold

slidgigt


powerinvi
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

 

Vi har en dejlig nova scotia på snart 10 år. desværre er hun meget plaget af gigt i højre forben/skulder. vi har prøvet 2 forskellige slags smertestillende, men syntes ikke rigtig det hjælper hende. nu har vi så prøvet terapilaser behandling + massage, uden held. hun er lige kørt over på diet foder, da vægten er blevet høj. problemet med diet foder er mangel på olie, da det jo feder.. mit spørgsmål er så: vil det alligevel være en god ide at give hende lidt lakseolie så hun får smurt leddene ? hun halter meget :/

 

har andre erfaringer med behandling af slidgigt ?

 

 

 

mvh Marianne

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ældste beagle på 12 har spondylose i den nederste del af ryggen. Min anden ældste beagle på 9 år har spondylose i halen og en mild HD i højre hofte. Det er specielt i vinter perioden der er behov for smertestillende som de kun får når jeg vurderer det er nødvendigt. Det er så previcox 227 mg mine får ½ pille om dagen og det hjælper en del når der er behov for det. Udover det får de hver dag tilskud af gluccosamin - bruger biopet - samt hørfrøolie da det er ligeså godt som lakseolie - olie får de kun 2-3 gange pr uge. Andre tilskud vi bruger er æblecider eddike da det renser tungmetaller ud af kroppen.

 

Foderet er vådfoder samt Lily's Kitchen/Omnisense.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min umiddelbare tanke er at hun skal smertedækkes noget bedre. Og så vil jeg anbefale massage/kranio sakral/osteopati i fast interval. Indledningsvist hver 14. dag, men så trappe op til hver 4. uge.

 

Og så vil jeg ligeledes give et godt kosttilskud, såsom https://dogsrus.dk/kosttilskud-36/senior-310g-200-tabletter-p12

Link til indlæg
Del på andre sites

Først fik hun metacam, men det virker ligesom ikke længere, så vi skiftede over til previcox, men det tager heller ikke hendes smerter.. vi har prøvet massage, det fik hun sammen med laser behandlingen.. jeg tænker vi skal have smurt de led, så noget olie af en art. Har ikke hørt om hørfrø olie før, men det vil jeg da læse om .

Tak for svar allesammen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg blander mig, men hørfrø i deres rå form er giftige for hunde og kan give nyresvigt. Hvordan kan det så være at hundene kan tåle olien? Troede det var fedmen i frøene der var det giftige og det følger vel med olien?

 

Da vores den gamle fik gigt kom hun på cortaflex og specific til led og efter en tid var hun kun på specific og intet andet. Grønlæbemusling er også godt til at smøre ledene og indtil vi fandt specific brugte vi cortaflex og msm (deri er der grønlæbemusling og en masse andet). Lakseolie smører jo ikke ledene som sådan

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det smager ikke så godt - hørfrøolie. Mine får det med deres vådfoder og der har aldrig været problemer. Det er ikke nødvendigt at give det hver dag - mine får det hver anden og kun 1 tsk. pr gang.

 

 

Hørfrø er ikke giftigt for hunde og da slet ikke olien som er det bedste planteolie du kan give dine hunde, udover det findes der næsten ikke et foder uden der ikke er tilsat hørfrø da det er en fremragende fiberkilde. Det indeholder stort set de samme værdier som laskeolien gør - men da det er planter feder det ikke så meget som laks. Det er sandt at der er en vis mængde giftstof i hørfrø - nemlig blåsyre - men det er der i de fleste frø typer og det sidder i skallen på dem - olien bliver jo presset ud af frøene og er dermed fri for giftstoffer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det smager ikke så godt - hørfrøolie. Mine får det med deres vådfoder og der har aldrig været problemer. Det er ikke nødvendigt at give det hver dag - mine får det hver anden og kun 1 tsk. pr gang.

 

 

Hørfrø er ikke giftigt for hunde og da slet ikke olien som er det bedste planteolie du kan give dine hunde, udover det findes der næsten ikke et foder uden der ikke er tilsat hørfrø da det er en fremragende fiberkilde. Det indeholder stort set de samme værdier som laskeolien gør - men da det er planter feder det ikke så meget som laks. Det er sandt at der er en vis mængde giftstof i hørfrø - nemlig blåsyre - men det er der i de fleste frø typer og det sidder i skallen på dem - olien bliver jo presset ud af frøene og er dermed fri for giftstoffer.

.

Okay, tak.

Læste det bare i forbindelse med en hund der havde spist hørfrø (til bagning) og fået nyresvigt hvilket førte til døden. Tak for forklaringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke fylder 15 år d. 4 april. Og hun har haft gigt i det halve af sit liv. Hun er en golden retriever af jagtlinier. Og har derfor altid været meget aktiv. Så det er nærmest en "erhvervsskade".:lun:

 

hun har i en årrække fået tilskud af glucosamin, chondroitin og MSM, som man anbefalede dengang hun begyndte at få problemer.

Og det har nok trukket tiden, så hun først har haft brug for smertestillende de sidste år.

Først gav jeg hende 2 hjertemagnyl daglig, med dyrlægens accept. De indeholder det samme som aspirin, der jo ikke findes mere. De kan være hårde ved mave og fordøjelse, så mange hunde tåler dem ikke. Men Silke har en meget sund og solid fordøjelse.

 

Da det ikke mere var nok for 1,5 år siden, fik hun Rimadyl og tradolan på recept fra dyrlægen.

Rimadyl er gode til ledsmerter, og tradolan virker på smertecenteret i hjernen. De to er en god kombination for Silke.

 

Hun får 1.5 rimadyl om morgenen og to tradolan morgen og eftermiddag. Hvis hun får flere smerter, kan jeg sætte dosis op til 2 tradolan 3 gange daglig. Det har vi endnu ikke haft brug for. Hvis hun halter lidt hjælper det med hvile og varme resten af dagen. Vi har altid varme på i lejligheden. Også om natten. Men jeg begrænser ikke hendes motion. Det er op til hende, hvor langt hun vil gå. Og det bliver nu til knap 2 timers rask trav uden snor, fordelt på 3 ture daglig. Det er vigtigt ved gigt at holde leddene i gang. Derfor er den rigtige medicin også så vigtig.

 

På grund af allergi måtte vi stoppe med glucosamin, condroitin og MSM for 5 år siden. Og jeg giver hende ikke ret gerne kosttilskud generelt, fordi jeg risikerer at hun får en voldsom hudbetændelse. Hun får RC allergifoder.

 

Men sidste efterår fik hun blærebetændelse og var samtidig i fæld. Så hendes pels så trist ud..

så købte jeg ---som forsøg-- noget Viacutan, som er meget rene og koncentrerede olier, der skulle være godt for hud og pels.

Og det har virket! Ikke bare på pelsen, men jeg synes også at hun har fået meget bedre bevægelser! Så dem fortsætter vi med resten af hendes liv. Silke er pænt slank. Virkelig nødvendigt, når hun har gigt. Og fordi viacutan-olien er så koncentreret, så skal der så små mængder til, at det ikke indeholder ret mange kalorier. Men det gør det ikke billigt i brug.. :???:. Silke bruger en dåse til 239 kr pr måned.. virkning viste sig først efter vi var begyndt på 2. dåse. Jeg køber det her:

http://www.dyrenesbutik.dk/viacutan-plus-95-ml.

 

 

Det er en jungle, med medicin og kosttilskud. Jeg synes at du skal snakke med dyrlægen om, hvad der er bedst til lige netop DIN hund. Alle hunde er forskellige. Og der kan være ting, der gør at dyrlægen anbefaler noget andet end hvad vi på hundeforum har fundet gavnligt for vores hunde.. Men du kan snakke med dyrlægen om de råd du har fået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...