Hop til indhold

Test af hundefoder


Gæst Flemming2016
 Share

Recommended Posts

Gæst Flemming2016

Findes der analyser af hundefoders sundhedsværdi mm ? Stort set alle typer af hundefoder synes at være det maksimalt bedste med hensyn til sundhedsværdi, men når man kikker det efter i sømmene, er det fyldt med råaske, træstof/fibre, fedt, vand og andet godt - desuden er det svært at gennemskue sammensætningen !!!

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo forskel på hvordan man måler kvalitet. Forbrugerbladet Tænk har flere gange testet hundefoder, men det de tester, er hvorvidt indholdet lever op til det, der er deklareret på posen. Det siger jo ikke en dyt om kvalitet! 

Der er nogle udenlandske sites som forsøger at rangere kvalitet, bla ud fra kvaliteten af råvarer, om der er farligere tilsætningsstoffer eller allergifremkaldende ingredienser i øvrigt. Desværre er mange af produkterne ikke til at finde herhjemme. Her er et bud på en rating: http://www.reviews.com/dog-food/

Og så er der jo lige den sidste hurdle, nemlig at kvalitet vægtes forskelligt. Mine to hunde har vidt forskellige behov, og den ene kræver fx et stort indhold af fibre. Den anden får godt og vel kun det reneste med det der efter min mening er højeste kvalitet.

Personligt vil jeg gerne se at der er kød, ikke bare kødmel, i det jeg fodrer med, og det skal være 1. ingrediens, og skal ikke "overhales" af 3-4-5 slags kartoffel i forskellige former. Og så vil jeg gerne undgå biprodukter, dels fordi det er ulækkert affald, dels fordi den ene hund er allergisk. Men igen, det er jo smag og behag:)

 

Redigeret af AnneMangetal
  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

Nu er det godt nok længe siden at sp. blev stillet men ....

Du skal kigge på, om foderet har et højt fiber- og råaskeindhold. Fibre i kosten har samme betydning for hunde som for os mennesker. De fylder maven og holder tarmfunktionen i gang, men tilfører ikke nævneværdig energi. Råaske er en betegnelse for foderets andel af uorganisk stof. Det er restprodukter fra råvarerne, som hverken optages eller har nogen funktion for fordøjelsen. Et almindeligt moderat fiberindhold er på ca. fire procent, og aske er op til fem procent, og så vil hunden optage en meget stor del af foderet. Desuden kan foderet lige så godt indeholde flerumættede fedtsyrer som omega 3 og 6, så du slipper for at give ekstra fiskeolie. Ikke mindst skal du kigge på, om der er tilsat en masse konserveringsmidler og lignende i foderet, der er dårlige for hunden. Naturligt forekommende antioxidanter som E-vitamin, rosmarinolie og andre har ingen skadelige effekter. Tværtimod ved man, at E-vitamin har en meget lang række gavnlige effekter i kroppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...

Enig med Charlies mor. Højt fiber indhold i særdeleshed. Jeg har prøvet at lede efter en decideret test, og der er en side der har lavet deres egen test her https://petguide.dk/hundefoder-bedst-i-test/

Er først lige begyndt at følge dem online, så kan ikke sige hvor gode deres anbefalinger er endnu, men umiddelbart virker det ret seriøst. 

  • Confused 1
  • Sad 1
Link til indlæg
Del på andre sites

5 timer siden, Mette-hundemor skrev:

Enig med Charlies mor. Højt fiber indhold i særdeleshed. Jeg har prøvet at lede efter en decideret test, og der er en side der har lavet deres egen test her https://petguide.dk/hundefoder-bedst-i-test/

Er først lige begyndt at følge dem online, så kan ikke sige hvor gode deres anbefalinger er endnu, men umiddelbart virker det ret seriøst. 

Sikke en gang vrøvl - men jeg kan jo godt se at reklame for en eller anden hundefoder sælger er godt 😏. Hvis man har haft hund i mange år som jeg har - så lærer man at ingen hunde er ens og skal have forskellig mad og derfor er der som udgangs punkt ikke noget hunde foder man kan anbefale - da man må prøve sig frem.

På den side  (reklame) anbefales det f.eks. at man kan bruge arion sensitive med laks og krill -  hvad i alverden er det for et råd?? INGEN af mine hunde tåler noget med fisk overhovedet, og jeg kender flere andre i samme båd. DERFOR skal man nøje følge sine hunde for at lære hvad de trives på/ikke trives på og så følge den vej. Høj fiberindhold er ikke nødvendigvis godt - det kan skade mere end det gavner - igen skal man "lytte" til sin hund.

  • Like 2
  • Haha 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På 9.7.2020 den 10:29 , Mette-hundemor skrev:

Enig med Charlies mor. Højt fiber indhold i særdeleshed. Jeg har prøvet at lede efter en decideret test, og der er en side der har lavet deres egen test her https://petguide.dk/hundefoder-bedst-i-test/

Er først lige begyndt at følge dem online, så kan ikke sige hvor gode deres anbefalinger er endnu, men umiddelbart virker det ret seriøst. 

Så træls med de dårlige reklameindslag... :popkorn:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På 9.7.2020 den 10:29 , Mette-hundemor skrev:

Enig med Charlies mor. Højt fiber indhold i særdeleshed. Jeg har prøvet at lede efter en decideret test, og der er en side der har lavet deres egen test her https://petguide.dk/hundefoder-bedst-i-test/

Er først lige begyndt at følge dem online, så kan ikke sige hvor gode deres anbefalinger er endnu, men umiddelbart virker det ret seriøst. 

TILLYKKE, du har hermed lige øffet dig til lidt gratis reklame og samtidigt lavet en totalt "hul i hovedet" anbefaling. 
Det er knagme godt gjort ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Hej, vi har lige startet vores eget firma, som sælger frisk hundemad. Alle detaljer omkring maden er listet på vores hjemmeside da vores egen ernæringsekspert har udviklet måltiderne. Vi bruger ingen konserveringsmidler eller lign og derfor skal maden også opbevares på køl.
 

MÆT: Frisk hundemad -> maetpets.com

Kom evt. forbi vores kontor og få en smagsprøve :) 

Redigeret af maetpets
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...