Hop til indhold

hjemmelavede madvarer og godbidder til hunden


Gæst anne-marie
 Share

Recommended Posts

Hvor lang tid af gangen kan du lave til, når det er til Aslan?

 

 

 

Nu bliver det jo ikke halvt/halvt, så der er vel til en uge.

 

Jeg skal lige finde ud af hvilke grøntsager han kan li, for kommer der en forkert i, så ngter han at spise det!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 333
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu ved jeg ikke, om der er et råd et sted i tråden, jeg kunne bruge. Den er så lang, at jeg ikke kan overskue det :oops:

 

Men hvis nu jeg skulle lave hjemmelavet til Milo efter den opskrift du skriver i første indlæg, anne-marie, hvor meget skulle jeg så have af hver del? Det har jeg meget svært ved at overskue. Milo er omkring 9 mdr. , og vejer mellem 5,5 og 6 kg (har desværre ikke mulighed for at veje ham så ofte som jeg gerne ville, da den vægt vi plejer at bruge ikke kan veje ham mere, og vi har ingen badevægt :oops:).

 

Nu bør jeg nok også sige, at jeg ikke har verdens største gryde. Men jeg kan jo bare lave det i flere omgange, når først jeg er igang. Eller købe en større gryde... Det må da være lige til :lol:

 

Det skal lige siges, at jeg stadig overvejer det. Har ikke bestemt mig endnu, og vil selvfølgelig lige tale med Gudrun også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke, om der er et råd et sted i tråden, jeg kunne bruge. Den er så lang, at jeg ikke kan overskue det :oops:

 

Men hvis nu jeg skulle lave hjemmelavet til Milo efter den opskrift du skriver i første indlæg, anne-marie, hvor meget skulle jeg så have af hver del? Det har jeg meget svært ved at overskue. Milo er omkring 9 mdr. , og vejer mellem 5,5 og 6 kg (har desværre ikke mulighed for at veje ham så ofte som jeg gerne ville, da den vægt vi plejer at bruge ikke kan veje ham mere, og vi har ingen badevægt :oops:).

 

Nu bør jeg nok også sige, at jeg ikke har verdens største gryde. Men jeg kan jo bare lave det i flere omgange, når først jeg er igang. Eller købe en større gryde... Det må da være lige til :lol:

 

Det skal lige siges, at jeg stadig overvejer det. Har ikke bestemt mig endnu, og vil selvfølgelig lige tale med Gudrun også.

 

Hvis du laver en hel opskrift, så køb en gryde der er større end 5 liter :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nu ved jeg ikke, om der er et råd et sted i tråden, jeg kunne bruge. Den er så lang, at jeg ikke kan overskue det :oops:

 

Men hvis nu jeg skulle lave hjemmelavet til Milo efter den opskrift du skriver i første indlæg, anne-marie, hvor meget skulle jeg så have af hver del? Det har jeg meget svært ved at overskue. Milo er omkring 9 mdr. , og vejer mellem 5,5 og 6 kg (har desværre ikke mulighed for at veje ham så ofte som jeg gerne ville, da den vægt vi plejer at bruge ikke kan veje ham mere, og vi har ingen badevægt :oops:).

 

Nu bør jeg nok også sige, at jeg ikke har verdens største gryde. Men jeg kan jo bare lave det i flere omgange, når først jeg er igang. Eller købe en større gryde... Det må da være lige til :lol:

 

Det skal lige siges, at jeg stadig overvejer det. Har ikke bestemt mig endnu, og vil selvfølgelig lige tale med Gudrun også.

 

Du kan få det lidt nemt til at starte med :lol:

 

Du kan prøve at lave en mindre portion :-)

 

1,4 liter kogende vand i gryde der er rigeligt stor, tilsæt 3 dl brune ris og gerne lidt quinora (begge skal skylles først).

Kog i ca ½ time, tilsæt 600 gr revet eller blendet grønt, i kog igen ca 5 min, tilsæt ca 6-700 gr kød (fx kotelet i små stykker, hakket magert kød eller andet med fedt indhold ca på kotelet niveau), kog i 30 til 45 min, grønt og kød skal være mørt, tjek på grøntsagerne, tilsidst tilsætter du ca 6 tsk havreklid, det skal op og koge et par minuter, hvis der er overskydende vand på maden så brug evt en håndfuld havregryn til at jævne med(skal koge), det må ikke blive for tykt :-)

Så har du ca 2 kg, og du kan bruge det til at blande med og til kong fx :-)

 

Det skal ikke stor koge, bare småboble, simre som det hedder :-D

God fornøjelse :blink:

 

Der er mange butikker der sælger stegegryder på tilbud for tiden, sådan en er rigtig god!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Karla vil gerne slå et slag med halen for at bruge skinkemignon som køddel :mums: - ikke siden rødspætteportionerne er der blevet slikket så effektivt i den skål :5up:

 

Og laks :mums:

 

Jeg bruger også skinke snitsler :?: til godbidder, uha man kommer hurtigt når der bliver kaldt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og laks :mums:

 

Jeg bruger også skinke snitsler :?: til godbidder, uha man kommer hurtigt når der bliver kaldt :lol:

 

Laks overvejer jeg lidt, men er ikke sikker på om det falder i damens smag... Hun elsker fiskegodbidder (både hjemmelavede og Olivers crunchy fish bites) men hun nægter at spise lakseolie og laksekrønch godbidderne vil hun heller ikke have...

 

Jeg kender ikke meget til fisk, men indtil videre har vi forsøgt os med rødspætter mums :mums: , sild (aldrig i livet om jeg vil have det mor :mad: ), torsk :neutral: ok jeg spiser det hvis der ikke er noget bedre, sej -- samme reaktion som torsk og skrubber mums :mums:

 

Er der nogen der kender til fisk der kan forklare mig om rødspætter og skrubber hører til en bestemt "slags" fisk i forhold til de andre jeg har prøvet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Laks overvejer jeg lidt, men er ikke sikker på om det falder i damens smag... Hun elsker fiskegodbidder (både hjemmelavede og Olivers crunchy fish bites) men hun nægter at spise lakseolie og laksekrønch godbidderne vil hun heller ikke have...

 

Jeg kender ikke meget til fisk, men indtil videre har vi forsøgt os med rødspætter mums :mums: , sild (aldrig i livet om jeg vil have det mor :mad: ), torsk :neutral: ok jeg spiser det hvis der ikke er noget bedre, sej -- samme reaktion som torsk og skrubber mums :mums:

 

Er der nogen der kender til fisk der kan forklare mig om rødspætter og skrubber hører til en bestemt "slags" fisk i forhold til de andre jeg har prøvet?

 

De to du nævner er fladfisk :-)

 

Du kan købe lakseportioner i netto, de er fritfangede og koster kun 35 kr for 500 gr, og så kan du blande med noget af det fisk han kan lide :-)

 

Du kan erstatte fiskeolie med hørfrøolie, det har jeg gjort, jeg skal altså have opdateret de opskrifter :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
det kunne være jeg skulle prøve en laks / rødspætteblanding næste gang... Vi skal faktisk til at have lavet, da vi snart er i bund med skinkemignon portionerne...

 

Ja, det kan du gøre :-D

 

Jeg er ret sikker på at laks nok skal falde i smag :lol:

 

Jeg har lige lavet en omgang sild/laks, Susi er ved at ''skylde'' min 7 liters stegegryde :-D

 

Når jeg begynder at veje af i pot og pose, så står hun ivrig parat til at vaske op, hjælper mor :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så nu sidder jeg og gør mig parat til at lave hjemmelavet men men men...

 

Jeg har købt koteletter - en kæmpe pakke med 1.700 g i - og spørgsmålet går så på - når jeg nu vil gå frem efter opskriften, hvor mange gram koteletter skal jeg så proppe i?

 

Forresten glæææder jeg mig til at lave det - Vita plejer at nyde det - undtagen ærterne, hvorfor denne portion bliver uden ærter:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Så nu sidder jeg og gør mig parat til at lave hjemmelavet men men men...

 

Jeg har købt koteletter - en kæmpe pakke med 1.700 g i - og spørgsmålet går så på - når jeg nu vil gå frem efter opskriften, hvor mange gram koteletter skal jeg så proppe i?

 

Forresten glæææder jeg mig til at lave det - Vita plejer at nyde det - undtagen ærterne, hvorfor denne portion bliver uden ærter:mrgreen:

 

Du kan bruge 1200 gr grønt og 12oo gr kød :-)

 

Til 5 dl brune ris og ca 2.5 l vand, det giver et fint resultat, så havreklid tilsidst og du behøver sandsynligvis så ikke at bruge havregryn.

 

Vej det evt af, kog koteletterne i vandet til ris, kog derefter risene og grønt i suppen og koteletterne er lettere at skære istykker og tilsæt dem så tilsidst :-D

Men husk under låg og simre, småboble :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan bruge 1200 gr grønt og 12oo gr kød :-)

 

Til 5 dl brune ris og ca 2.5 l vand, det giver et fint resultat, så havreklid tilsidst og du behøver sandsynligvis så ikke at bruge havregryn.

 

Vej det evt af, kog koteletterne i vandet til ris, kog derefter risene og grønt i suppen og koteletterne er lettere at skære istykker og tilsæt dem så tilsidst :-D

Men husk under låg og simre, småboble :lol:

Tak for svaret - jeg sad her og trippede og fulgte med i din gøren og laden på HF:cool: Mente måske jeg kunne lokke et svar ud af dig:mrgreen:

 

Det lyder da som en god ide at koge koteletterne først - dvs koge koteletterne, så koge ris og grønt i 45 minutter, skære koteletter ud og så i med dem?:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tak for svaret - jeg sad her og trippede og fulgte med i din gøren og laden på HF:cool: Mente måske jeg kunne lokke et svar ud af dig:mrgreen:

 

Det lyder da som en god ide at koge koteletterne først - dvs koge koteletterne, så koge ris og grønt i 45 minutter, skære koteletter ud og så i med dem?:blink:

 

Det ka du og Vita da altid :lol:

 

Ja, det vigtige er at koge alt i samme vand så man får alt med i maden :-)

 

Hvis det nu var hakket kød ville det ikke være praktisk, men hvis det er kød der skal skæres ud gør jeg det altid :-)

 

Du skal koge ris i 60 min..

 

Jeg skal have redigeret mine opskrifter, for der er mange ting jeg mangler at give videre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ka du og Vita da altid :lol:

Tak:oops: Om ikke andet så dutter vi bare lidt til dig og tigger ganske diskret:mrgreen:

 

Ja, det vigtige er at koge alt i samme vand så man får alt med i maden :-)

 

Hvis det nu Jvar hakket kød ville det ikke være praktisk, men hvis det er kød der skal skæres ud gør jeg det altid :-)

 

Du skal koge ris i 60 min..

Grøntsagerne, hvornår er det de skal i, i forhold til risene?

 

Jeg skal have redigeret mine opskrifter, for der er mange ting jeg mangler at give videre :-)

Det er da helt forståeligt - der sker vel en del med sådan en opskrift - flere/andre detaljer, nye former for kød og grøntsager der kommer i osv.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

det kunne være jeg skulle prøve en laks / rødspætteblanding næste gang... Vi skal faktisk til at have lavet, da vi snart er i bund med skinkemignon portionerne...

 

Vi var så mere i bund end jeg troede, kunne have svoret der lå en portion mere med skinkemignon i fryseren... men nej, så måtte i går aftes blot lave med det jeg havde og det blev så til noget skært oksekød skåret i småtern... det var damen ikke begejstret for at få serveret her til morgen :roll:

 

*snif snif snif* "Det er da ikke skinkemignon, mor!" og så gik hun ellers ind i sofaen igen... :lol: nu må vi se om det glider ned lidt senere... ellers var det heldigvis ikke en kæmpe portion jeg fik lavet....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Vi var så mere i bund end jeg troede, kunne have svoret der lå en portion mere med skinkemignon i fryseren... men nej, så måtte i går aftes blot lave med det jeg havde og det blev så til noget skært oksekød skåret i småtern... det var damen ikke begejstret for at få serveret her til morgen :roll:

 

*snif snif snif* "Det er da ikke skinkemignon, mor!" og så gik hun ellers ind i sofaen igen... :lol: nu må vi se om det glider ned lidt senere... ellers var det heldigvis ikke en kæmpe portion jeg fik lavet....

 

Kender det godt, det med at skulle finde noget i fryseren, heldigvis køber jeg alt for meget til den fryser, hvor det så bor indtil det havner i hundegryden :lol:

 

Hun skulle jo tænke på de sultende hunde i Afrika :blink:

 

Det er nok nu du skal til at lave noget med laks og rødspætte :lol:

 

Mine kan lide alt jeg har serveret, med undtagelse af at Mika ikke brød sig om dengang hvor der kun var sild i en portion, hun ka heller ikke lide for mange ærter :-D

 

Så jeg variere rigtigt meget.

 

Dog har de fået meget grøntkål i vinter og det har de spist uden ''blikke'' til madmor :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Help... Hvad gør man, hvis man ikke kan skaffe havreklid og quinoa? De siger i føtex, at havreklid er gået ud af deres sortiment, og de anede ikke hvad quinoa er?? :cry:

 

Har også tjekket diverse små butikker, men jeg tænkte, at det ville være at finde i så stort et varehus :shock:

 

Du kan købe det økologisk i helsekostbutikker, de ved hvad der er sundt :-D

 

Quinoa kan købes i kvickly :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan købe det økologisk i helsekostbutikker, de ved hvad der er sundt :-D

 

Quinoa kan købes i kvickly :-D

 

Jeg bruger også havreklid meget blandet ien drys til havregrød, så jeg var dybt fortvivlet, da jeg fik at vide, at de ikke ville få det mere. Netto og deslige, hvor SU'en rækker længst har ikke den slags :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg bruger også havreklid meget blandet ien drys til havregrød, så jeg var dybt fortvivlet, da jeg fik at vide, at de ikke ville få det mere. Netto og deslige, hvor SU'en rækker længst har ikke den slags :megaked:

 

Jeg synes ikke det økologiske er så dyrt, jeg kender alt til at pengene skal slå til :ae:

 

Skriv evt til netto, kvickly m.fl. så deres indkøbere forstår at der efterspørges andre varer end deres fantasi rækker til, indkøbere irritere mig, jeg er træt af svar som, " det er ikke en del af vores sortiment" :roll:

 

Jeg tænker at sådan en indkøber kan bære et smil med rullende øjne :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som nævnt i min foderskifte-tråd er jeg så småt begyndt at forsøge mig med hjemmelavet mad. Det er et hit, skulle jeg hilse og sige :mrgreen:

 

Indtil videre har jeg forsøgt mig med en version med kylling/ris/gulerod/bønner og sild/sej/ris/gulerod/persillerod.

 

Nu har jeg et par spørgsmål til eksperterne.

 

1.

Kan jeg bruge hakket oksekød? Jeg har 5 kg prima hakket oksekød i fryseren (har en kollega, der har et fritidslandbrug) - naturligvis lav fedtprocent. Hvis jeg kan, hvordan så rent praktisk? Skal det koges i vandet først, ligesom kyllingen?

 

2.

Bulgur - behandler i det ligesom de brune ris?

 

3.

Jeg faldt over en pose frosne kyllingelever i Netto forleden (10 kr. - godt tilbud). Kan de ryge med i en portion eller er de bedst til godbidder?

 

Det var vist det - lige på nuværende tidspunkt.

 

Jeg har ferie i denne uge og har bestemt mig for at fylde fryseren godt op.

 

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...