Hop til indhold

Effektiv vagthund - hvilken race?


Dyrevennen
 Share

Recommended Posts

23 minutter siden, Niels M skrev:

En hund hjælper heller ikke, hvis tyven vil ind. En smule kendskab til hunde og man kan gå rundt i folks hjem som var det ens eget. Det har jeg gjort adskillige gange, endog luftet dem for ejeren midt om natten. Forsinket vagtselskab? (Et vagtværn er noget folk på privat basis opretter for, at civilt afpatruljere nabolaget.) 8-10 min kan vel ikke siges, at være forsinket, hvis en vægter er bundet på en opgave er der i reglen altid en anden der løser problemet inden for den udrykningstid der er aftalt i kontrakten. Min hurtigste responstid var fx 45 sek. Da var der indbrud hos vores dyrlæge og jeg var på tilsyn på den anden side af vejen 😀 Tyven aner aldrig hvor hurtigt man er fremme, deri det gode præventive ved et vagtselskab.

JEG har altså ingen erfaringer med vagtværn! Så det er ikke MIG, du skal prøve at overbevise. 

Det er Trådstarter, der har den erfaring, at vagtværn har for lang responstid. Der hvor DE bor, ude på landet!  

Det er sikkert meget forskelligt, ud fra hvor man bor. 

Vi ved jo kun, hvad trådstarter fortæller. Og hvis de mener at responstiden er for lang, hvor de bor, så ER det sådan.  Man må jo respektere andres -især trådstarters- erfaringer.  Vagtværn kan vel være af forskellig kvalitet. 

Jeg ved bare, at i den type samfund, som jeg bor i, der ville en tyv aldrig gå ind til en stor hund. Uanset race. Vi har endda problemer med at få håndværkerne til at gå ind, på bestilling, hvis folk ikke er hjemme, når noget skal ordnes i boligen (lejede gårdhuse) . Selv når det drejer sig om retrievere eller blandingshunde i samme størrelse. Jeg forstår GODT, at det er andre forhold, trådstarter bor under. Og der derfor er andre problemer.  

Men når de selv mener at en stor, vagtsom hund måske kan løse deres problemer, så er det vel en stor, vagtsom hund -der ikke er for svær at træne-  -de skal have hjælp til at finde.  

Og jeg synes ar bernere er nemme at træne. Også hvis man ikke ønsker at dyrke lydighed på højt niveau. De er gode familiehunde. Og de er umådeligt vagtsomme overfor fremmede.  

Men det er så bare mine erfaringer efter mine ca 20 år med berner sennenhunde. 

Der er sikkert andre af de store hunde, der er lige så skræmmende at møde under et indbrud, -og som heller ikke behøver alverden af træning for at fungere i familien. Nu er det bare berneren, jeg kender bedst.. 

Link til indlæg
Del på andre sites

4 minutter siden, Birgitta skrev:

JEG har altså ingen erfaringer med vagtværn! Så det er ikke MIG, du skal prøve at overbevise. 

Det er Trådstarter, der har den erfaring, at vagtværn har for lang responstid. Der hvor DE bor, ude på landet!  

Det er sikkert meget forskelligt, ud fra hvor man bor. 

Vi ved jo kun, hvad trådstarter fortæller. Og hvis de mener at responstiden er for lang, hvor de bor, så ER det sådan.  Man må jo respektere andres -især trådstarters- erfaringer.  Vagtværn kan vel være af forskellig kvalitet. 

Jeg ved bare, at i den type samfund, som jeg bor i, der ville en tyv aldrig gå ind til en stor hund. Uanset race. Vi har endda problemer med at få håndværkerne til at gå ind, på bestilling, hvis folk ikke er hjemme, når noget skal ordnes i boligen (lejede gårdhuse) . Selv når det drejer sig om retrievere eller blandingshunde i samme størrelse. Jeg forstår GODT, at det er andre forhold, trådstarter bor under. Og der derfor er andre problemer.  

Men når de selv mener at en stor, vagtsom hund måske kan løse deres problemer, så er det vel en stor, vagtsom hund -der ikke er for svær at træne-  -de skal have hjælp til at finde.  

Og jeg synes ar bernere er nemme at træne. Også hvis man ikke ønsker at dyrke lydighed på højt niveau. De er gode familiehunde. Og de er umådeligt vagtsomme overfor fremmede.  

Men det er så bare mine erfaringer efter mine ca 20 år med berner sennenhunde. 

Der er sikkert andre af de store hunde, der er lige så skræmmende at møde under et indbrud, -og som heller ikke behøver alverden af træning for at fungere i familien. Nu er det bare berneren, jeg kender bedst.. 

Du behøver ikke, at RÅBE! Jeg synes rottweiler er præcis det samme, nemme at træne, lidt egenrådige, men kender man racen ved man det og kan tage højde for det. De er perfekte familiehunde og temmeligt afskrækkende overfor uvedkommende. Bare ikke en hund jeg umiddelbart vil anbefale til en førstegangs ejer, medmindre der virkelig bliver sat ind med vejledning og træning. Og du kan i dit nabolag også godt komme ud for, at tyven går ind, hund eller ej. 

Link til indlæg
Del på andre sites

8 minutter siden, pivpiv skrev:

Jeg syntes bare det virkede lidt spydigt.

De skriver at de ønsker en seriøs vagthund, men der svares ikke på spørgsmål og ønsker man en seriøs vagthund så er det nødvendigt med træning og at have sat sig godt ind i tingene og derfor stillede jeg spørgsmål.

Skriver de direkte at de har oplevet overfald i hjemmet eller er det noget du udleder af det der står? For når man ønsker sig en stor "farlig" hund så skal man også forstå at når den bider røveren eller hvad der bliver bidt, så er ansvaret hundeejerens og hunden aflives oftest. Så måske det der vagtværn var en super god ide, så i stedet for at være nedladende omkring det foreslag så kunne man kombinere en "almindelig " hund med et vagtværn.

Det foreslåes jo løsninger og måske er det noget trådstarter ikke har tænkt over.

Pivpiv, det var bestemt ikke spydigt ment. Jeg var oprigtigt glad for at der (måske) blev reageret på mit indlæg. 

Trådopretter skriver at responstiden for vagtværnet derude hvor de bor, er "noget over 10 minutter".  Som svar på, at en skriver at deres vagtværns responstid i snit er på 7 minutter.  

Trådopretters oplevelser kan jo være alt fra ti minutter til flere timer. I hvert fald er det utrygt for trådopretter, siden de i stedet ønsker en eller to store hunde. 

Det kan være et elendigt vagtværn, eller det kan være sort uheld i en enkelt situation. Men uanset hvad årsagen er, så er det nu en eller to store hunde familien ønsker sig.

.....jeg kan sørme godt forstå, at mange mennesker, der bor ude på landet med store afstande til nærmeste naboer,  kan føle sig utrygge. Især hvis børn eller den ene  af ægtefællerne er alene hjemme på grund af forskudte arbejdstider.  Selv når der ikke er nogen, der lister rundt udenfor, så er det utrygt. 

Så kan det hjælpe rigtig meget at tænde udendørs belysningen. Og snakke lidt med hunden. Gå en runde med den udenfor, måske.  Mange mennesker, der bor øde, har da hund af de årsager. 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

10 minutter siden, Niels M skrev:

Du behøver ikke, at RÅBE! Jeg synes rottweiler er præcis det samme, nemme at træne, lidt egenrådige, men kender man racen ved man det og kan tage højde for det. De er perfekte familiehunde og temmeligt afskrækkende overfor uvedkommende. Bare ikke en hund jeg umiddelbart vil anbefale til en førstegangs ejer, medmindre der virkelig bliver sat ind med vejledning og træning. Og du kan i dit nabolag også godt komme ud for, at tyven går ind, hund eller ej. 

Jeg råber da ikke? Ikke mere end du selv gør? 😁

Link til indlæg
Del på andre sites

5 minutter siden, Birgitta skrev:

Nu var pinpointers forsøg på chikane også rettet mod mig, når han skriver: "Birgitta har altid haft problemer med at forstå os andre". 

"Hende og os andre" 

Det er rigtig svært at se det som "humor".. 🤔

 

Nu er du jo langtfra nyt medlem, men lidt nærtagende og udfarende kan du vel godt selv se du er, ikke? Nu gider jeg ikke dette bøvl mere, men vender tilbage hvis TS har yderligere spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

13 minutter siden, Niels M skrev:

Jeg synes nu ellers du i samtlige indlæg har skrevet unødvendigt med store bogstaver, det er råben. 

Der tager du fejl. Læs tråden igennem, så kan du se hvad jeg mener. 

Når jeg visse steder skriver et ord med stort, så er det fordi sætningen ellers ville få en anden mening. Som når jeg præciserer, at din forsvarstale for dit vagtværn skal du rette til  trådopretter. Ikke til  mig, for jeg har ingen erfaringer med -eller brug for- den slags.  Her, hvor jeg bor kan jeg faktisk klare mig med en gammel golden retriever. 

Nogle gange er det kortere bare at skrive et ord med stort.. 😊

 

  • Sad 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Som sagt kan de inkluderede sjældent se et problem med at nogen bliver ekskluderet. 

Herlige skoleord... 😄

"Nærtagende?" " udfarende"  åjah.. som en skoleklasse, hvor man har travlt med at vaske hænder og lægge ansvaret for mobning fra sig. 

Stakkels unger, som i dag bliver tvunget til at se deres del af ansvaret for eksklusion af andre. 

  • Haha 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg savner lidt svar fra TS....  

Og hvis man VIL fx en rottweiler så mener jeg også det er det man skal have. Så kræver det så bare, at man sætter sig ind i, hvad sådan en kræver. Og ikke bliver skuffet, hvis hunden nu viser sig at være verdens mest elskelige individ, der krammer fremmede... for dyr er jo individer, og man kan aldrig helt vide. Jeg kender en del rotter der er elendige vagthunde. To af dem er sgu bange for min hund, men han er også en fandens karl :D - tror han selv!

Jeg synes, at hele formålet her med at ville have en hund er  lidt forkert... jeg har en hund for at arbejde med ham, træne, gå ture, hygge, nørde... at han kan passe på er sekundært... Jeg synes TS skal sætte sig ned og overveje om det er en god ide med en hund. Og hvis ja - hvad hunden så skal bruges til. Kan den så også slå alarm og skræmme tyve er det er sekundært plus hos TS, da man ønsker dette. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

3 minutter siden, Lenschow skrev:

Jeg savner lidt svar fra TS....  

Og hvis man VIL fx en rottweiler så mener jeg også det er det man skal have. Så kræver det så bare, at man sætter sig ind i, hvad sådan en kræver. Og ikke bliver skuffet, hvis hunden nu viser sig at være verdens mest elskelige individ, der krammer fremmede... for dyr er jo individer, og man kan aldrig helt vide. Jeg kender en del rotter der er elendige vagthunde. To af dem er sgu bange for min hund, men han er også en fandens karl  - tror han selv!

Jeg synes, at hele formålet her med at ville have en hund er  lidt forkert... jeg har en hund for at arbejde med ham, træne, gå ture, hygge, nørde... at han kan passe på er sekundært... Jeg synes TS skal sætte sig ned og overveje om det er en god ide med en hund. Og hvis ja - hvad hunden så skal bruges til. Kan den så også slå alarm og skræmme tyve er det er sekundært plus hos TS, da man ønsker dette. 

Du har helt ret! Ham vi har nu, din hunds navnebror, er af størrelse og alarm gøen skræmmende, hvis man ikke kender ham. Han er dog så mild af sind, at jeg tror han blot ville slikke tyven ihjel. :mrgreen:

Han er af brugslinjer, men det ved han åbenbart ikke selv... Jeg har haft andre, hvor jeg skulle sige god for folk, medmindre jeg gjorde det bevogtede de dem med smil og brum fra de kom til de gik. Der er inden for alle racer, himmelvid forskel fra hund til hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

3 timer siden, Lenschow skrev:

Jeg savner lidt svar fra TS....

Og hvis man VIL fx en rottweiler så mener jeg også det er det man skal have. Så kræver det så bare, at man sætter sig ind i, hvad sådan en kræver. Og ikke bliver skuffet, hvis hunden nu viser sig at være verdens mest elskelige individ, der krammer fremmede... for dyr er jo individer, og man kan aldrig helt vide. Jeg kender en del rotter der er elendige vagthunde. To af dem er sgu bange for min hund, men han er også en fandens karl :D - tror han selv!

Jeg synes, at hele formålet her med at ville have en hund er  lidt forkert... jeg har en hund for at arbejde med ham, træne, gå ture, hygge, nørde... at han kan passe på er sekundært... Jeg synes TS skal sætte sig ned og overveje om det er en god ide med en hund. Og hvis ja - hvad hunden så skal bruges til. Kan den så også slå alarm og skræmme tyve er det er sekundært plus hos TS, da man ønsker dette.

Man kan vel altid mene at andres motiv for at anskaffe en hund er forkert, men hvorfor det skulle være forkert at anskaffe en arbejdshund med det formål at bruge den til det den er fremavlet til, har jeg svært ved at se. Så er det måske også forkert med politihunde, handicaphunde m.v.?

 

Det virker som om at man (inkl. jeg selv i mit første indlæg) kun tænker på at hunden skal være indbrudssikring, hvilket vi nok alle kan være enige om kun virker hvis der er nogen i nærheden (naboer eller ejeren selv) der reagerer på gøen, men det kan jo lige så godt være assistance ved overfald eller bare tryghed mod dette der tænkes på? Her er et vagtværn intet værd (5 minutter er en evighed i den situation) og der er faktisk brug for en hund der er i stand til at reagere aggressivt i situationen. At det gør den mindre egnet som kæledægge for fremmede mennesker/hunde, er bare en indbygget ulempe man må være indstillet på at tage med. Den slags hunde kan i øvrigt sagtens være glimrende og super loyale familiehunde.

Ja, det er et potentielt meget farligt job for hunden, men mon ikke de fleste trods alt godt vil risikere deres hund, hvis det kan redde dem selv eller et familiemedlem?

Redigeret af KimJ
Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, KimJ skrev:

Man kan vel altid mene at andres motiv for at anskaffe en hund er forkert, men hvorfor det skulle være forkert at anskaffe en arbejdshund med det formål at bruge den til det den er fremavlet til, har jeg svært ved at se. Så er det måske også forkert med politihunde, handicaphunde m.v.?

 

Det virker som om at man (inkl. jeg selv i mit første indlæg) kun tænker på at hunden skal være indbrudssikring, hvilket vi nok alle kan være enige om kun virker hvis der er nogen i nærheden (naboer eller ejeren selv) der reagerer på gøen, men det kan jo lige så godt være assistance ved overfald eller bare tryghed mod dette der tænkes på? Her er et vagtværn intet værd (5 minutter er en evighed i den situation) og der er faktisk brug for en hund der er i stand til at reagere aggressivt i situationen. At det gør den mindre egnet som kæledægge for fremmede mennesker/hunde, er bare en indbygget ulempe man må være indstillet på at tage med. Den slags hunde kan i øvrigt sagtens være glimrende og super loyale familiehunde.

Ja, det er et potentielt meget farligt job for hunden, men mon ikke de fleste trods alt godt vil risikere deres hund, hvis det kan redde dem selv eller et familiemedlem?

Alene skiltet med vagtselskab virker præventivt og mindsker risikoen for uvedkommende gæster. De tager i reglen naboen istedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, Niels M skrev:

Alene skiltet med vagtselskab virker præventivt og mindsker risikoen for uvedkommende gæster. De tager i reglen naboen istedet.

"Mindsker" er vist det operative ord her, og hvis det ikke virker helt efter hensigten, er det jo meget rart med en hund til at hjælpe... og så tror jeg ærlig talt også at det rent mentalt giver lidt større tryghed (og alle de andre ting der følger med) at kunne klappe en solidt bygget ven, end at kigge på et lille skilt på dørkarmen når man, berettiget eller ej, føler er sig utryg. Vagtsystemer er jo heller ikke ufejlbarlige.

Er man virkelig udsat (hvilket nok ikke gælder så mange endda, da de fleste af os kan regne med lidt opsyn fra naboer, når hunden giver ekstra meget hals) er det jo tilladt at kombinere, hvilket er det jeg selv ville gøre, om ikke andet, så for at prøve at beskytte min hund når den er alene hjemme.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

24 minutter siden, KimJ skrev:

"Mindsker" er vist det operative ord her, og hvis det ikke virker helt efter hensigten, er det jo meget rart med en hund til at hjælpe... og så tror jeg ærlig talt også at det rent mentalt giver lidt større tryghed (og alle de andre ting der følger med) at kunne klappe en solidt bygget ven, end at kigge på et lille skilt på dørkarmen når man, berettiget eller ej, føler er sig utryg. Vagtsystemer er jo heller ikke ufejlbarlige.

Er man virkelig udsat (hvilket nok ikke gælder så mange endda, da de fleste af os kan regne med lidt opsyn fra naboer, når hunden giver ekstra meget hals) er det jo tilladt at kombinere, hvilket er det jeg selv ville gøre, om ikke andet, så for at prøve at beskytte min hund når den er alene hjemme.

Giver dig helt ret! Har også altid i mine år som vægter været glad for en potent knurrebasse ved min side. Så havde jeg også selvskab natten igennem når man skiftevis sad og ronderede i 12 t. En dejlig makker!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På 22. september 2017 den 15:21 , Birgitta skrev:

Jeg forstår såmænd udmærket "os andre" --- når du så gerne vil dele det op i "jer" og "mig". Er DET også humoristisk ment? Jeg oplever det snarere som på kanten til mobning.  Det er selvfølgelig altid sjovere at være en del af "flokken", går jeg ud fra at de fleste synes. Jeg kan bare ikke se det "sjove". 

Flokken opdager heller aldrig når noget er chikane eller mobning. 

NOGEN må jo sige fra, når nye medlemmer føler sig misforstået og chikaneret. Og så forsvinder igen. 

Hundeforum vælter sig ikke ligefrem i medlemmer. Vi bør passe på dem, der kommer her. 

Hø hø, ikke at jeg oftest har været enig med dig Birgitta, men jeg har ganske ofte tidligere oplevet at være i samme rolle, som du er her og det er ubehageligt selvom jeg ikke betragter mig som særligt nærtagende. Jeg har også tidligere giver udtryk for at nye mødes med mistro.

mht til vagthunde er der jo mange, som ønsker sig en vagthund og sætter man sig lidt ind i tingene, kan man sagtens have sådanne som førstegangshundeejer. Det havde jeg selv (Riesen Schnauzer). Jeg vil dog gerne anbefale en tæve. Det vigtigste ved en vagthund er et godt dybt glam når der kommer fremmede på grunden og at den viser mod og vilje til at stå fast. Spidshunde med ståøren og stor pels virker større end de er og kan derfor være en løsning, hvis man ikke ønsker en hund på over 30 kg

men ja, det virker jo som om TS er skræmt væk

Redigeret af PBC
Link til indlæg
Del på andre sites

5 timer siden, PBC skrev:

Tror TS var tabt allerede på det tidspunkt....

 

køb hellere en tyverialarm.... Kvajrøv!

 

Og det der er konstruktivt? 

Jeg må indrømme, at jeg faktisk tænkte det samme efter TS' første indlæg. Det lød som om de udelukkende var ude efter beskyttelse - og et af de største krav var at hunden skulle kunne være alene en lang dag, og der var ikke nogen indikering af, at de havde tænkt sig at træne eller aktivere hunden på nogen måde. Det lød som om de var ude efter et redskab, ikke et familiemedlem. 

Så var det da meget relevant at foreslå et alarmsystem i stedet.  

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

4 timer siden, nr 49 skrev:

Taler du også sådan til folk ude i det virkelige liv?

det jeg mente var at når man siger "køb hellere et alermsystem" siger man i virkeligheden til TS at TS er en kvajrøv - synes jeg -

Men jeg er ude af HF igen - jeg tror man er så indforstået herinde at man ikke engang kan se hvordan det må opleves af mange nye.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

5 timer siden, PBC skrev:

det jeg mente var at når man siger "køb hellere et alermsystem" siger man i virkeligheden til TS at TS er en kvajrøv - synes jeg -

Men jeg er ude af HF igen - jeg tror man er så indforstået herinde at man ikke engang kan se hvordan det må opleves af mange nye.

Jeg synes nu ikke jeg skrev kvaj til nogen. Jeg kom med saglige og fagligt begrundede argumenter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...