Hop til indhold

Lukkes ud i haven alene


Charlies mor
 Share

Recommended Posts

Hej

Vi er nybegynder i hundeverdenen, og har netop fået en hvalp, han bliver 9 uger i morgen. Han er et mix shih tzu, bomuldshund og lille puddel.

Jeg er hjemmegående og har derfor rigeligt tid til ham, og lige nu øver vi jo self. renlighed, nu er der en der har spurgt mig hvorfor vi har har ham i snor i haven, han skal da selv rende rundt derude..... det er vi så ikke lige enige i for han er da ikke stor nok, eller hvad siger I herinde? Hvornår er det ok at lukke sin hund ud på egen hånd, vi har endnu ikke hegnet haven ind ug over en hæk med masser af missehuller ;-) Jeg synes godt nok det er tidligt hvis den selv skal rende rundt og tænker denne person må være gal på den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke ;) hvalpe skal ikke lukkes ud selv, i skal naturligvis gå med, jeg vil nu alligevel råde jer til hurtigt at få hegn op, det er virkelig rart at man altid ved hvor hunden er og en hvalp vil have meget fornøjelse af at gå løs i haven når i er der ude, det er risikabel uden hegn, specielt da hvis i bor så hvalpen hurtigt kan ende på vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke ned hvalpen. Ja enig altid med ud i haven. Både for at se om der bliver tisset og pøllet. Men også for at sikre hvalpen ikke spiser noget den ikke skal. Planter der er giftige mv. Sten eller hvad ved jeg. 

Her har vi labrador to stk hele matriklen er hegnet ind. Og de er faktisk aldrig ret meget alene derude selvom de er voksne hunde. Jeg er som regel med. Eller de er i haven hvis jeg ex støvsuger og kan se dem ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

26 minutter siden, DorteDK skrev:

Tillykke ned hvalpen. Ja enig altid med ud i haven. Både for at se om der bliver tisset og pøllet. Men også for at sikre hvalpen ikke spiser noget den ikke skal. Planter der er giftige mv. Sten eller hvad ved jeg. 

Her har vi labrador to stk hele matriklen er hegnet ind. Og de er faktisk aldrig ret meget alene derude selvom de er voksne hunde. Jeg er som regel med. Eller de er i haven hvis jeg ex støvsuger og kan se dem

Særligt vores to gårdhunde kan bruge timevis i haven - og 1. jeg gider ærlig talt ikke stå i haven og glo i timevis hver gang de har lyst til at være derude så længe. Og 2. de ville blive ked af at blive frataget dén mulighed, bare fordi jeg ikke gider stå og glo på dem 1-2-3 timer i streg nogle gange :genert: den anden dag var jeg med alle 5 hunde i haven 1 time - og der gik yderligere 1 time inden Enya kom ind og 2 timer inden Vega kom ind igen. 

Tjekker selvfølgelig jævnlig til dem. Men herhjemme må man i hvert fald gerne gå i haven alene :)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med hvalpen :)!

må eller ikke må, der er ingen regler, I skal gøre hvad I og hvalpen finder trykhed ved :) 

Fungerer det for jer med en snor i haven lige nu så er det, det i gør :) 

Årstiden indbyder jo ikke ligefrem til åben terassedør, men for mange sommer-hvalpe ejere står døren jo bare åben, der var 25 grader da vi havde hvalp så døren stod bare åben og han kunne trisse ind og ud som det passede ham. 

Han er ofte i haven alene, og ynder at ligge i gårdspladsen, og vil ikke altid med ind, så får han lov bare at være ude alene som han ønsker :) 

Redigeret af Ninkamus
Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til - og tillykke med hundehvalp :vinken:

Som de andre også skriver så ville jeg hurtigst muligt få haven hegnet ind. Det er rart at vide, at hunden ikke har mulighed for at smutte.  Hvis haven er forsvarligt indhegnet, ser jeg ikke noget problem i at en lille hvalp går på opdagelse alene uden "mor" er med i den anden ende af snoren. Min hund er en typisk gårdhund, og han elsker at ligge ude i sin have og kigge og slappe af, så han er tit alene i haven.

Under renlighedstræning vil jeg altid gå med ud, både for at være sikker på der er tisset osv. - men også for at kunne rose og belønne for den gode gerning :D 

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for Jeres svar :thumbup:

Vi hegner haven ind i den kommende weekend, og hold op han trænger til at løbe lidt krudt af sig, tror ikke han har læse brugsforvirringen hvor der står at hvalpe sover en stor del af døgnet :hmm:

Vi har i dag mødtes med en kommende legekammerat, på størrelse med ham selv og de gav den max gas iført snore :banan: ville give dem frit lejde næste gang de mødes, de gik nemlig fuldstændig amok på den gode måde, nærmest som om de skulle nå alt på 2 sek. eller skal vi lade dem se hinanden lidt an endnu inden vi slipper dem løs?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Charlies mor skrev:

Tusinde tak for Jeres svar

Vi hegner haven ind i den kommende weekend, og hold op han trænger til at løbe lidt krudt af sig, tror ikke han har læse brugsforvirringen hvor der står at hvalpe sover en stor del af døgnet

Vi har i dag mødtes med en kommende legekammerat, på størrelse med ham selv og de gav den max gas iført snore ville give dem frit lejde næste gang de mødes, de gik nemlig fuldstændig amok på den gode måde, nærmest som om de skulle nå alt på 2 sek. eller skal vi lade dem se hinanden lidt an endnu inden vi slipper dem løs?

synes det lyder fint at lade dem løbe frit mens i er i nærheden og kan gribe ind.

nogle af vore venner mistede deres voksne golden fordi den stod bundet til et træ, blev forskrækket over et startskud fra en pistol (lystsejlads), hoppede over en gren og blev kvalt :-(

rigtig sort uheld men det har gjort at jeg aldrig har bundet vore hunde - jeg kunne ikke helt læse om du lod jeres hvalp være alene i haven i snor, så derfor ville jeg lige nævne hvor galt det kan gå....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...