Hop til indhold

Er det rigtigt?


Aslan
 Share

Recommended Posts

jeg har ingen erfaring med schæfere andet end dem mine bedsteforldre havde da jeg var barn og så den schæfer der går på vores hvalpehold... han er en forsigtig lille dreng med et ekstremt! pleasergen... jeg tror ikke han ville kunne holde til at man var hård ved ham...

 

Jeg kan godt blive en lille smule misundelig til træning når de står der med Kenzo som vil gøre ALT for at stille hans ejer tilfreds og jeg står med mit lille pjattehoved, som synes det er numero uno prioritet at have det sjovt og at vre dygtig ryger på andenpladsen :lol:

 

Men kun lidt - for så er det jo min lille pjattegøj gør mig opmærksom på hvor meget hun elsker mig og jeg hende og så ville jeg ikke bytte hende for noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

At man skal være lidt hårdere ved schæfere end andre racer?

 

Og i tilfælde af, hvorfor så?

 

Grunden til at den myte er opstået er, at rigtig mange hundefolk af "den gamle skole" er schæferfolk. Før i tiden hed det sig, at en hund skulle først "knækkes" og derefter bygges op igen, og det praktiserede man meget på schæfere.

 

I takt med at flere og flere af fossilerne havner på plejehjem, uddør den slags ævl ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg tror den myte adstedkommer fordi en brugsshæfer kan "tåle" den hårde behandling, dvs. at den fortsætter med at arbejde trods hård korrektion. Kender ikke så meget til shæferen, men kunne forestille mig at udstillingslinjerne er noget mere bløde i den retning :idea:

At en hund kan tåle hård behandling er efter min mening bestemt ikke det samme som at man skal være hårdere ved hunden, det er simpelthen noget vås - ja undskyld, men det synes jeg. Man skal ikke ikke træne nogen hund ved at være hård mod den :shock:. At en brugshund skal tåle de tiltider ofte rimelig hårde slag med kniblen, er ikke det samme som at den skal trænes hårdt.

 

Jeg oplever lidt det samme inde for min race. Jeg hyrde med et par af mine hunde og har derfor været på de clinics som afholdes i området hvor jeg bor.

Jeg startede med at hyrde med min hanhund som er meget blød og ikke tåler nogen korrektion under arbejde. De første kurser var med en dansk/new zealandsk, nu tysk, træner. At lære en hund at hyrde indebære at der sættes en del pres på hunden, simpelthen for at skubbe den væk fra fårene og lære den at den skal holde afstand til dem. Jeg oplevede dog ikke at denne træner var hård ved hundene og han slå bestemt aldrig nogen af hundene.

Stor var mit chock da jeg så meldte mig til et par clinics med dygtige amerikanske træner. Første gang var jeg afsted med min hanhund. Jeg hørte en kommentere at hun var alt for blød ved hundene, alligevel måtte jeg lige skrue bissen på og sige at hun ikke skulle slå min hund (han stak næsen hen til hende og ville hilse).

Anden gang var med min nye hvalp på et halvt år. Hun er SUPER, kan styre får som selv voksne hunde bakker væk fra. Desværre fik hun ved en af disse lejligheder "lært" at det drejer sig om at fare ind nappe fårene, hvilket jeg siden har haft store problemer med. Den amerikanske træners svar på dette problem var at banke hende ud med en rive og dum som jeg var turde jeg ikke sige noget foran alle de andre deltagere :cry: Da jeg sagde til træneren at jeg ikke ville slå hende, fik jeg det svar at en hund ikke kunne være blød og samtidig en alligator og jeg kunne jo se at det hjælp. Min stakkels lille hvalp forsatte også med at arbejde for hende, tempoet kom ned, hun vinklede ud fra fårene og gjorde hvad der blev sagt - men jeg græd indvendigt og har ikke rigtig haft hende på får siden :megaked:

Pointen var bare at nogle inden for min race også anser det for OK - faktisk nødvendigt - at banke hunden på plads for at den kan arbejde ordentligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal ikke være hårdere ved en schæfer, så får man blot en hund som er totalt underkuet, og dermed en farlig hund. De skal trænes, de skal elskes og de skal roses, det gælder for dem som det gælder for alle andre hunde.

 

Jeg kan blive så harm, når jeg ser den behandling, som nogle hundeejere udsætter deres hunde for. Og jeg er sådan indrettet, at jeg så også gør folk opmærksomme på det, det er ikke altid lige populært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Grunden til at den myte er opstået er, at rigtig mange hundefolk af "den gamle skole" er schæferfolk. Før i tiden hed det sig, at en hund skulle først "knækkes" og derefter bygges op igen, og det praktiserede man meget på schæfere.

 

I takt med at flere og flere af fossilerne havner på plejehjem, uddør den slags ævl ;-)

 

 

den myte lever skam stadig i bedste velgående men jeg synes tendensen til at schæfere skal have en hård opdragelse ligger langt mere hos folk der slet intet kender til racen men faktisk ikke bryder sig særlig meget om racen da de mener den er aggresiv og hvad jeg nu ellers høre rundt omkring.

 

men ja schæferen er en pleaser for det meste man behøver sjældent

og være meget hård ved dem men der er stærke hunde og mindre stærke og at man skal knække hunde psykisk for at bygge dem op igen er noget gammeldags pjat.

 

jeg har selv 2 styks en højavl og en brugslinje og hunden af brugsavl er meget mere førerblød en min hanhund af højavl

 

schæferhunde skal absolut ikke opdrages hårdere end så mange andre hunde det er en myte som også lever videre i bedste velgående

 

men igen man skal huske på at hunde er forskellige og selvom schæferhunde er en pleaser som regel kræver det at man etablere en god kontakt til hunden fra den dag den kommer hjem har man ikke den tilknytning så er hunden mere selvstændig.

schæferens har også en god portion selvstændighed hvilket gør den ideel til at arbejde langt væk fra dig som på rondering feks eller lign denne selvstændighed ser man også når man laver brugsarbejde med hunden dvs er der noget hunden rigtig gerne vil kan man tydeligt se på hundene at de tænker skal skal ikke :blink:

 

så en førerblød og en pleaser men hunde der også sagtens kan fåes i mere hårde udgaver men ikke i den dur som nogle mennesker snakker om med en meget hård opdragelse men konsekvent er et bedre ord:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Orv, det er ligesom når hunden kigger på den bløde plæt i græsplænene og man kan se det kæmpe dilemma, skal grave? skal ikke?

 

Må ikke, vil gerne :mrgreen:

 

 

ja det er ski ikke engang løgn den sætning har vi vidst alle prøvet

min dreng gjorde det idag jeg sad og gav baby mad xaro sætter sig op og kigger på babys skål og man kan se skal skal ikke jeg er uopmærksom i et kort sekund og haps så havde han hele snuden i hans mad og der var ikke meget tilbage:oops::oops::oops::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Min erfaring er at schäferen som den vanvittigt samarbejdende hund den er er utrolig "førerblød" og dermed meget nem af forme.

En følsom hund som gerne vil gøre sin ejer tilfreds og som vil strække sig meget langt for at opnå ejerens ros.

 

Det kan gå begge veje, hunden kan knækkes og hunden kan styrkes. Som alle andre racer.

 

Der er blevet lavet meget møg med schäfere gennem årene og en at årsagerne til at nogle mener de skal tages hårdt tror jeg bunder i, at nogle hundeejere træner med en stor grad af "drift" på hunden, endda så meget at hunden "går af hånden" og glemmer at høre efter.

 

Hunde i den tilstand er så fokuseret på deres mål og så højt kørende, som f.eks. stående jagthunde også er under arbejdet, at de faktisk mange gang kan tage en "røvfuld" og komme igen uden nogen synlig forskel.

 

At give en hund "en røvfuld" i denne tilstand og at gøre det i en rolig situation er imidlertid to vidt forskellige ting - og naturligvis i mine øjne uden berettigelse i begge situationer.

 

Jeg har oplevet schäfere som var blevet kuet af forkert opdragelse og schäfere som "kuede" ejerne - også forkert opdragelse.

 

Man skal ikke glemme intelligensen hos racen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

I dag har jeg hørt et nyt "er det rigtig" ting!

 

 

En schæfer piver svagt hele tiden hvilket pisser andre hunde af/ophidser dem?

 

 

 

Vi mødte en miliones (staves?) og den peeeeeeeeeeb svagt HELE tiden, fuck hvor var den træls (kvæle) og så var der en der sagde at shcæfere også gjorde det?

 

Og at der var mange hunde der følte sig generede af det.

 

 

Er det rigtigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag har jeg hørt et nyt "er det rigtig" ting!

 

 

En schæfer piver svagt hele tiden hvilket pisser andre hunde af/ophidser dem?

 

 

 

Vi mødte en miliones (staves?) og den peeeeeeeeeeb svagt HELE tiden, fuck hvor var den træls (kvæle) og så var der en der sagde at shcæfere også gjorde det?

 

Og at der var mange hunde der følte sig generede af det.

 

 

Er det rigtigt?

 

Altså jeg har jo et schæferdyr og hun gør det i hvert fald ikke, af alle de andre schæfere jeg kender og har kendt er der heller ingen der gør det.

 

Men altså jeg har da set en del forskellige racer (også nogle schæfere) pibe svagt i et stykke tid typisk når de er meeeget spændte på noget (træning/hilse på anden hund/leg etc) men pibe hele tiden synes jeg lyder helt absurd.

 

Med de hunde, der har en tendens til at pibe, synes jeg ikke andre hunde virker irriterede på dem. Fx hvis en hanhund piiiiiber ved synet af min tæve (der er der en del hanhunde der gør) så virker hun bestemt ikke generet. Nogle af de hunde vi har gået til træning med har peeeeevet i spændt forventning om næste øvelse og jeg har hverken set irritation hos min egen hund eller andre over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
I dag har jeg hørt et nyt "er det rigtig" ting!

 

 

En schæfer piver svagt hele tiden hvilket pisser andre hunde af/ophidser dem?

 

 

 

Vi mødte en miliones (staves?) og den peeeeeeeeeeb svagt HELE tiden, fuck hvor var den træls (kvæle) og så var der en der sagde at shcæfere også gjorde det?

 

Og at der var mange hunde der følte sig generede af det.

 

 

Er det rigtigt?

 

ved ikke helt hvad du mener med piber mine piber aldrig i nærheden af fremmede hunde

 

mon ikke du mener malinois:!::!::!::mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal ikke være hård ved en schæferhund for så får man en hund der bliver kuet og det er der ikke meget ved at have.Men man kan jo godt være konsekvens på den positive måde,og der mener jeg at hunden ikke får lov til at styrre men at i samarbejder om tingene,jeg har selv to schæferhunde og dem behøver jeg ikke at være hårde ved.Man skal ikke være hårde ved dem da nogle af dem er meget følsomme,man risikere bare at ødelægge samarbejde mellem hund og føre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
I dag har jeg hørt et nyt "er det rigtig" ting!

 

 

En schæfer piver svagt hele tiden hvilket pisser andre hunde af/ophidser dem?

 

 

 

Vi mødte en miliones (staves?) og den peeeeeeeeeeb svagt HELE tiden, fuck hvor var den træls (kvæle) og så var der en der sagde at shcæfere også gjorde det?

 

Og at der var mange hunde der følte sig generede af det.

 

 

Er det rigtigt?

 

Jeg har en schæfertæve på 8 mdr. HUN er og bliver en PIVER.. hun piver næsten altid selvom hun er en glad og meget stærk tæve. Tror det ligger til hendes natur og pive.. tror der er rigtig mange andre schæfertævere der piver. Men når hun så er sammen med andre hunde er der aldrig noget.. kun derhjemme og i bilen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...