Hop til indhold

Hvad hund vil passe os


Chrisk
 Share

Recommended Posts

Hej jeg skriver fordi min kæreste og jeg rigtig gerne vil have en hund, vi er begge to opvokset i en familie med hund.

Vi flytter her den 1/7 i et rækkehus på 90m2 i 2 plan så der vil være en trappe, der er en meget lille græs areal og en lille terrasse. Jeg har desværre været syg i flere år og er stadigvæk sygemeldt fra arbejde/aktivering. Jeg vil synes rigtig godt om en hund der vil være min bedste ven, som jeg vil kunne gå lange ture med. I området er der lidt skov og en del fodboldbaner som den vil kunne slå sig løs på.

Min kæreste arbejder og derfor vil hunden sjældent skulle være alene. Både mine og min kærestes forældre har hunde. Mine forældre har en samojede spids og min kærestes forældre har 2 hunde en yorkshire terrier og en russian toy terrier, så den skal gerne kunne fungere med andre hunde.

Vi er meget i tvivl om hvilken race som vil passe til os. Vi ønsker en hund som er mellem/stor, det skal være en hund som vil elske at gå ture og gå på opdagelse i naturen, men samtidig skal den kunne fungere i et roligt miljø og vores lille bolig. Det skal være en hund man selv kan oplære, og den må gerne fælde bare ikke fælde bare ikke så ekstremt som fx samojede spids. Derudover skal den gerne kunne fungere sammen med børn.

Vi vil meget gerne hører jeres bud på hvilken race som vil kunne passe ind i vores lille familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puddel har vi ikke snakket om men nok fordi vi ikke synes den er særlig pæn. Vi har hunde som vi synes rigtig godt om, Bordor Collie er nok den vi bedst kan lide af dem vi har set selvfølgelig. Vi har jo ikke nogen særlig stor have, så vi kan godt være nervøse for at hunde som godt vil motion ikke vil få nok, af almindelige gåture (30-60 minutter 2 gange dagligt) eller om det et must den skal slippes, så den kan få leget og løbet. Jeg har jo masser af tid så at lære den kommandoer osv er noget jeg læser meget om, så der er jeg ikke så bekymret. 

Vi er selvfølgelig bare i tvivl fordi det er et mindre sted vi skal bo, og vi vil kun hunden det bedste. Har læst mange forums og om folk som lever med større hunde, og hunde som meget gerne vil motion. De boede meget forskelligt og mange på en del mindre end hvad vi får.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste hunde fælder, sådan er det bare, og det må man tage med hvis man vil have en hund :D
Måske I skulle se bort fra hvilken hund der ser pæn ud, og hellere lægge vægt på hvad den har behov for, i forhold til hvad I kan/vil tilbyde den. Motion er én ting, træning er noget andet, og mange hunde har brug for begge dele for at være glade, tilfredse hunde....
Umiddelbart vil jeg mene at alle hunde kan bo/leve på 90m2, det komme bare an på hvor meget man lufter og træner dem udenfor hjemmet og haven.

En border collie er nok ikke hvad jeg ville anbefale jer - det er en meget aktiv hund, som bestemt ikke vil trives med nogle gåture et par gange om dagen. Den skal arbejde med sit hoved for at trives og være stille og rolig når den er indendøre.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg er enig med de andre i at en border collie måske ikke lige er det oplagte førstevalg. Prøv at læse om hvad de forskellige racer kræver for at alle i familien kommer til at trives ;-) .

Jeg har selv haft både berner, aussie og nu en schæfer og selv om der er mange lighedspunkter, så er der bare gang i min schæfer 😅. Så jeg vil helt klart anbefale jer at researche flere forskellige racer grundigt :-) .

Er der andre racer I har kig på og hvad har i tænkt på af aktivering, træning m.m. ??

Og alle hunde fælder og sviner uanset om de er korthårede eller langhårede, så hvis man har hund er det sjældent helt rent i ens hjem 😎.

V.H. Sille

 

Redigeret af Sille12
Link til indlæg
Del på andre sites

48 minutter siden, Chrisk skrev:

Vi har også kigget på disse 3 racer Dansk Spids, Shiba, KromfohrländerSom aktivering tænker vi lange gå ture flere gange dagligt, og fri leg/bold kast på grønne arealer. Træning af hunden vil vi selv stå for, da jeg går hjemme.

Træning ude er vigtigt, det giver nogle gode forstyrrelser og jeg vil mene at man virkelig skal være dygtig for at kunne undvære hold træning og siden at du nævner bold kast, så vil jeg mene at der er brug for et trænings sted. I det mindste bare som vejledning og et sted hvor man får friske øjne på det man laver . Samt man har de andre hunde som "forstyrende elementer", det er guld værd.

Og så forbyd bold leg, det er der sjældent noget godt i, det stresser og det kører hunden op fremfor at trætte på den gode måde.

Lange gåture er altid godt, men hjernetræning er det bedste, det trætter så dejligt. Så gåture ja selvfølgelig, men hjernegymnastik/træning er mindst lige så vigtig.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

14 timer siden, Chrisk skrev:

Vi har også kigget på disse 3 racer Dansk Spids, Shiba, KromfohrländerSom aktivering tænker vi lange gå ture flere gange dagligt, og fri leg/bold kast på grønne arealer. Træning af hunden vil vi selv stå for, da jeg går hjemme.

Der er godt nok stor spredning på de typer I kigger på :shock: Jeg vil stadig anbefale jer at glemme udseendet, og så finde ud af hvilken hund der passer til det I vil lave med den. Derfor vil jeg varmt anbefale jer at læse om de forskellige racer, før I beslutter jer. Det betaler sig i den sidste ende, hvis man har sat sig grundigt ind i den race man vælger - hvis alle gjorde det sad der ikke så mange hunde på de forskellige internater.
Der findes så mange forskellige race, at det burde være muligt at finde den der passer bedst til jer - men det kræver at man sætter sig ind i det.

Boldleg er Ikke aktivering!!! For meget bold giver en stresset hund. Lange gåture er altid godt, men kan ikke erstatte aktivering. De fleste racer er lavet til et formål, og får hunden ikke det opfyldt på en eller anden måde, risikerer man at den selv finder på noget - som så ikke altid er det man kunne ønske sig.

Du nævner at I begge er vokset op med hunde - men det er bare ikke det samme som selv at have det fulde ansvar. Man får kun sin "bedste ven" ved at give den hvad den har behov for. 

  • Like 5
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg vil som minimum anbefale jer at gå til hvalpe og unghundetræning.....her vil i få en masse gode råd og jeres hvalp vil møde andre hunde.

Når I læser om de forskellige racer, så kig gerne under forskellige kenneler, de plejer at have godt styr på det og tag evt. ud og snak med et par kenneler og hør hvad de har at sige.

Uanset hvilken race i vælger vil i sikkert opdage at der er meget arbejde i sådan en hvalp især i de første 1-2 år og så holder man det hele ved lige de næste 12 år ;-) .

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 months later...

Hvad med en god gammel golden retriever eller en labrador? Dem går man aldrig galt i byen med. Selvfølgelig er det ikke barnemad, og den kræver også sin opdragelse, men det er en meget venlig og "nem" hund, som også vil være passende, hvis I snart skal stifte familie. Jeg har hvert fald været glad for alle de golden retrievere og labradorer, jeg har haft fra barnsben til nu. 

 

Venlige hilsener fra Gustav / Skribent hos Sparvinduer

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...