Hop til indhold

Har i skiftet race pga for mange racespecifikkesygdomme ?


Gæst Gucci
 Share

Recommended Posts

Ja jeg er jo nysgerrig :blink:

 

Har i skiftet race pga racespecifikke sygdomme ? Altså har du fx haft labrador og valgte så ved næste hundekøb en anden race pga svær HD eller lign ? Hvis ja, hvorfor ?

 

Eller holder i fast i racevalg fremover - lige meget hvilke slemme sygdomme i oplever ved nuværende race ? Hvis ja, hvorfor ?

 

 

 

Jeg må indrømme, at jeg har EEN race meget meget kær. Men selvom det er en lille hund, så bliver de sjældent 10 år. Og derfor har jeg svært ved at beslutte om det er noget, jeg vil begive mig ud i eller ej.

 

 

Håber min formulering er forståelig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Labben er min første race og jeg kan ikke se, at jeg ville skifte den ud.. Måske ville jeg få en golden næste gang, men det er stadig labben, der ligger som nr 1

 

Også selvom de har mange problemer med HD og AA

 

Jeg er lidt nysgerig, men hvorfor vil du eventuelt skifte til golden?. Mange af dem har også problemer med HD og AA.

Jeg syntes jo selvfølgelig at golden er nr. 1

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt nysgerig, men hvorfor vil du eventuelt skifte til golden?. Mange af dem har også problemer med HD og AA.

Jeg syntes jo selvfølgelig at golden er nr. 1

 

Jeg har altid godt kunne lide en golden:-)

 

Noget af det, er at jeg synes, at der er mere "fut" i goldens.. Altså dem jeg har mødt ihvertfald:-) Det kan så godt være det bare er mit eksemplar af en lab, der er lidt langsomt, hvilket jo egentlig er forståeligt nok, når hun har ondt i ryggen og har problemer med hofte og albue.. Og hun ER nu også ved at være godt med. Men jeg vil bare gerne have en, der kan være godt selskab for hende i både leg og hygge, og som kan hive hende med:-)

 

Jeg vil godt have en glad, dejlig, smuk (og stor) hund som stadig er "nem".. Bouncy er et ord, der ligger på mine læber, uden at jeg kan oversætte det til dansk...

 

Dem jeg har mødt har været nogle charmetrolde:-D

 

Og ja, de har også tendens til HD og AA :(

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har skiftet fra ruhåret fox-terrier til schæfer.

 

Det er dog ikke hundenes racer der var afgørende - men der kom en mand med tiden - og hans temperement var bestemt ikke til terrierens. :blink:

 

Vi blev så enige om, at en Rotte skulle være efterfølgeren, men min storebrors hund havde fået hvalpe og han havde da liiiiigge hunden for mig - syntes han :mrgreen:

 

Ergo har jeg nu en schæfer og en blanding - tilfældigt.

 

Tidligere har jeg overvejet en boxer og en micro-puddel :mrgreen::mrgreen: J

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid godt kunne lide en golden:-)

 

Noget af det, er at jeg synes, at der er mere "fut" i goldens.. Altså dem jeg har mødt ihvertfald:-) Det kan så godt være det bare er mit eksemplar af en lab, der er lidt langsomt, hvilket jo egentlig er forståeligt nok, når hun har ondt i ryggen og har problemer med hofte og albue.. Og hun ER nu også ved at være godt med. Men jeg vil bare gerne have en, der kan være godt selskab for hende i både leg og hygge, og som kan hive hende med:-)

 

Jeg vil godt have en glad, dejlig, smuk (og stor) hund som stadig er "nem".. Bouncy er et ord, der ligger på mine læber, uden at jeg kan oversætte det til dansk...

 

Dem jeg har mødt har været nogle charmetrolde:-D

 

Og ja, de har også tendens til HD og AA :(

 

Sjov nok hvis jeg skulle skifte, så blev det en brun labrador eller schæfer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde en Dansk Svensk Gårdhund som min første hund, en race som er meget sund! :-)

 

Som hund nr 2 faldt valget så på en Westie, en fantastisk lille hund - men lige netop dén race ville jeg ikke turde vælge igen, pga. de racespecifikke sygdomme de lider af, især hudproblemer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, tanken har da strejfet mig et par gange, om jeg skulle vælge eksempelvis en tornjak istedet for berner sennen :???: Eller en schæfer eller lab (evt. F1'er) istedet - og ja, jeg ved godt at det er vidt forskellige racer, men jeg er ikke kræsen :lol:

 

40,1 % af alle bernere dør jo af kræft og gennemsnitslevealderen ligger på 7,1, hvorimod tornjakken (ifølge eneste kilde jeg har fundet) har en forventet levealder på 12-15 år. Og de skulle minde enormt meget om hinanden af sind og den jeg har mødt, var da også rigtig dejlig :lun: Men der er kun én opdrætter i DK og så ligger min kærlighed altså lidt for meget hos berneren :hjerte: Så jeg tager satsen og prøver at undersøge min kommende hvalps helbredsmæssige bagland, så godt som muligt.

 

Men hvis jeg oplever at min hvalp dør ganske ung af kræft, så kan jeg godt forestille mig, at jeg skifter over til en kernesund race, for ikke at opleve det igen :???:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Inden Labell, havde jeg schæfer.

 

Jeg ville skam gerne ha schæfer igen, men mine forhold da jeg ville ha hund igen, var ikke optimale for en schæfer.

Jeg boede på 3 sal, så måtte finde en stor hund, i en knapt så stor krop, og det endte så med en Jack Russell.

 

Diesel, Islandsk Fårehund, faldt jeg faktisk over ved et tilfælde i min søgen på race på hund nr 2.

Fantastisk race, lige en hund der passer til mig.

Desværre har jeg ikke lys til at få racen igen, efter mit tab af ham.

Er nok blevet lidt skræmt af hans sygdom, der var hård for os alle 3.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er totalt vild med Berneren, det er en skøn rolig familiehund og så er den jo så totalt flot at det er en alt for stor fornøjelse bare at sidde og kigge på den (med risiko for at man ikke når så meget andet:mrgreen:). Jo de har store problemer med deres levealder, men jeg ved at mange avlere netop gør et kæmpe arbejde for at bedre dette.

 

Når jeg sommetider har overvejet at skifte race, så er det gerne med baggrund i træning. Heldigvis har de Bernere vi har haft været rigtig glade for at træne, men apportering er altså noget man må arbejde vildt meget med og alligevel ikke altid med succes som udgang. Så kan jeg altså godt kigge noget misundeligt på dem med retrievere som bare henter hvad der end bliver smidt afsted;-). Så lige nu tilhører mit hjerte Berner racen, men man ved jo aldrig hvad der kan ske. Jeg har bl.a. også kigget på den nye Tornjak, men i mine øjne er den ikke nær så smuk og dejlig som en Berner (selvfølgelig også fordi verdens smukkeste, klogeste og dejligste Berner / Hund ligger og varmer mine fødder lige nu:-) og hvem kan da stå for det).

 

Mange hilsner til alle jer andre med jeres skønne racer / blandinger

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg er jo nysgerrig :blink:

 

Har i skiftet race pga racespecifikke sygdomme ? Altså har du fx haft labrador og valgte så ved næste hundekøb en anden race pga svær HD eller lign ? Hvis ja, hvorfor ?

 

Eller holder i fast i racevalg fremover - lige meget hvilke slemme sygdomme i oplever ved nuværende race ? Hvis ja, hvorfor ?

 

 

 

Jeg må indrømme, at jeg har EEN race meget meget kær. Men selvom det er en lille hund, så bliver de sjældent 10 år. Og derfor har jeg svært ved at beslutte om det er noget, jeg vil begive mig ud i eller ej.

 

 

Håber min formulering er forståelig :blink:

 

Er det cavalieren? Jeg er meget forelsket i cavaliers, men kan da godt blive lidt skræmt ved tanken om alle de hjerteproblemer, der er i racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det cavalieren? Jeg er meget forelsket i cavaliers, men kan da godt blive lidt skræmt ved tanken om alle de hjerteproblemer, der er i racen.

 

Ja det er Sonja :(

 

Men hjertefejl er een ting - den her sygdom skræmmer mig mere :

 

http://www.cavalierklubben.dk/49_syringomyeli%20.htm

 

Jeg ved ikke, hvor mange Cavaliers, der lider af den. Men den er svær at udrede :(

 

Hver gang jeg er sammen med Fie, bliver jeg endnu mere hooked på racen :lun: Hun er så sjov og har meget personlighed :mrgreen:

 

Hun er så en af de mere "heldige" - hun er hele 10 år og har hjertefejl, men trives på sin medicin,

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er Sonja :(

 

Men hjertefejl er een ting - den her sygdom skræmmer mig mere :

 

http://www.cavalierklubben.dk/49_syringomyeli%20.htm

 

Jeg ved ikke, hvor mange Cavaliers, der lider af den. Men den er svær at udrede :(

 

Hver gang jeg er sammen med Fie, bliver jeg endnu mere hooked på racen :lun: Hun er så sjov og har meget personlighed :mrgreen:

 

Hun er så en af de mere "heldige" - hun er hele 10 år og har hjertefejl, men trives på sin medicin,

 

Puha ja, det lyder ikke rart. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg har fravalgt nogle racer pga. helbreddet. Jeg synes at både Irsk Ulvehund, Engelsk Bulldog, Shar Pei og Mastino er skønne hunde, men jeg vil ikke medvirke til de lidelser, de udsættes for.

 

nu spørger jeg sikkert dumt, men hvad fejler mastinoen? Er det HD/AA problemet eller noget racespecifikt?

 

 

jeg har ikke selv fravalgt race pga. sygdom, men jeg har fravalgt pga. størrelse og min egen erfaring - jeg er nemlig SYG med bull terriers og dobermann, men de kræver noget mere erfaring end jeg har og da jeg kun har en cykel og off. transport at komme rundt med i øjeblikket vil jeg ikke have hund i en vægtklasse/størrelse jeg ike kan have med rundt på cykel....

 

Min næste hund bliver nok også en sølvkrølle :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Racen er avlet for ekstrem. Jeg synes næsten billedet taler for sig selv. Det er ikke en hund, der har det godt:

 

450px_Neapolitan_Mastiff_Male_Head.jpg

 

arj, ok - kan godt se hvad du mener :shock:

 

Når jeg tænker mastino tænker jeg bare stort brød med hængemule og underlige ører (som jeg tænker skaber noget ballade for hunden - de er da bukket helt rundt????), men kan godt se at det da i lige så høj grad er øjnene og de folder der må være namnam for bakterier og svampeinfektioner - især med det vejr vi har i øjeblikket....:(

Link til indlæg
Del på andre sites

...jeg har fravalgt berneren på grund af den lave levealder og de grimme sygdomme i racen. Jeg har haft 4. Den sidste blev kun 4½.

 

Men selv om jeg har golden nu og jeg elsker min dejlige smukke røde Silke -og hun er klogere og nemmere at træne end nogen berner i hele verden, -----så er jeg hjælpeløst forelsket i racen berner sennen. :oops:

Det ER ikke den klogeste race. Men det er som om de er født glade og blide. Og man KAN da træne dem. Det er bare en anden slags træning end med en golden. --Silke har altid tigget om træning. Det har jeg aldrig oplevet med en berner. Mine bernere har trænet for min skyld..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg efterhånden været ret uheldig med mine schæfere, og jeg har da virkelig overvejet at skifte race... Men jeg er o bliver en "schæfer-pige" - og jeg er faktisk kun kommet af med en pga. arvelige/typiske lidelser (Kimba pga. HD). De andre har haft sjældnere sygdomme, og altså ikke nødvendigvis noget, som racen normalt er plaget af.

 

Men skulle jeg skifte til en anden race, så ville valget faldet på en race, som kan bruges til IPO og BHP. Og jeg har da overvejet en Malinois... Men jeg holder dog fast ved schæferen, det er bare min race :lun:

 

Jack Russell´en er også kommet for at blive, og den eneste grund til, at jeg engang skulle ville skifte til en Parson Russell, er fordi den lige er et nummer større end Jack´en ;-) Men det forbliver nok også bare Jack Russell :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...