Hop til indhold

Mor schæfer far collie = ?? - H J Æ L P


Gæst MINA
 Share

Recommended Posts

Jeg overvejer at købe en han-hvalp til min kæreste. Men jeg har ikke så meget forstand på det, så kunne godt bruge jeres hjælp!

 

Annonce tekst:

Blanding, ormekur, schæfer/collie hvalpe. 7 uger.

2 brune tæver, 2 sorte hanner med schæfer aftegn og 2 brune hanner.

salgsklare den 13-12-2008.

Er vant til børn, katte og andre hunde.

Mor schæfer, far collie begge kan ses.

De har fået ormekur her hos os.

 

Er der noget specialt jeg skal være ekstra opmærksom på ved de to racer der er blandet sammen? ellers andet?

 

OBS: se vedhættede billeder!

 

Mange Mange tak for jeres hjælp :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious

Tjoh...Umiddelbart tænker jeg at det nok bliver en hund med krudt i :)

Men hold op hvor er det nogle lækre hvalpe :)

 

Jeg kunne ikke lade vær med at bimle lidt med alarmklokkerne da jeg så du ville købe den til din kæreste - altså...vil han sådan..viiirkelig...gerne have hund ? Det er generelt en meget skidt ide at købe dyr som gaver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kæreste er en pige, jeg en dreng :)

 

Ja, jeg er sikker på at hun virkelig vil det med hund! Hun snakker hele tiden om det, og hver gang hun ser en hund på gaden bliver hun blød i knæene eller helt facineret! :)

 

Men ja, er godt klar over at det bliver en meget hund.. Men hvad vil det sige? En gå tur om dagen? eller mere?

 

Andet der er værd og vide om de to racer??:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En gå tur om dagen? eller mere?

 

 

 

Jeg syntes I skulle sætte dig ned og læse i lidt bøger om hunde og hundehvalpe :blink:

 

Det ville slet ikke skade.

 

Jeg kender ikke lige til racernes fysiske aktivitets niveau, men ud fra hvad jeg har hørt, tror jeg det bliver en hund som skal have nogle gode traveture, ture i flertal om dagen!

 

 

Ud over det, så lov mig at du KUN køber den med hendes godkendelse, for man køber aldrig en hund til nogen uden at de siger god for det!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Min kæreste er en pige, jeg en dreng :)

 

Ja, jeg er sikker på at hun virkelig vil det med hund! Hun snakker hele tiden om det, og hver gang hun ser en hund på gaden bliver hun blød i knæene eller helt facineret! :)

 

Men ja, er godt klar over at det bliver en meget hund.. Men hvad vil det sige? En gå tur om dagen? eller mere?

 

Andet der er værd og vide om de to racer??:-)

en tur er helt sikkert for lidt.

I/du skal i hvert fald først være sikker i vil binde jer de næste 10 år plus til en hund.

Hunde træning er vigtigt jo.

Låne/købe en bog omkring hundehvalpe og ligeledes.

 

pris?

Chippet?

vacineret?

Har de stadigvæk mor/far?

 

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=830/sprog=1/grp=3/menu=2/

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/koeb

 

 

http://www.sidenomhunde.dk/kobafhvalp.html

Impulskøb

 

Alt for mange hunde er impulskøb. Man køber en hund fordi man nu og her vil have en hund. Man har lige været ude og købe ind, og mødte en med en lille hvalp, man er solgt og vil også have sådan en lille fyr. Man skynder sig hjem på internettet og søger. Man finder en lille hvalp man har råd til. Godt nok ikke lige den man havde tænkt sig men den er da sød der på billedet. Man tager afsted køber den lille fyr.

 

Tækte man sig ordentenligt om ?...

  • Har man sat sig ind i racen, (Husk på at en blanding består af flere racer)
  • Har man spurgt kærsten/manden hvad han synes,
  • Har man sat sig ind i hvad det kræver at have en hund,
  • Har man tænkt på omkostningerne,(mad, dyrlægebesøg, legetøj, vaccinationer, anden medicin, forsikring, hunderegister, osv.).
  • Har man tjekket om man må have hund, der hvor man bor,
  • Har man tænkt over om nogle af ens nærmeste måske har alergi over for hunde,
  • Har man tænkt på om der måske skal et lille barn ind i ens liv,
  • Har man tænkt på om man måske skal flytte i nærmeste fremtid,
  • Har man tænkt på at de fleste hunde har en levetid på 8-12 år.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious

1 gåtur om dagen ? Altså...jeg tænker da mindst 3, men det gælder vel for alle hunde ?

 

Men i hvert fald mindst 1 LANG (jeg tænker en times tid) gå tur om dagen, hvis det var det du mente :)

 

Da både Schæferen og collien er ret kloge hunde kræver den også en del hjernegymnastik, så gå-ture tænker jeg ikke er nok alene. Men opgaver og sådan nogle ting vil nok være rent guf for sådan en blanding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du bør nok sikre dig, at din kæreste har tiden til at have hund... een ting er at synes at andre folks hunde er søde... Det er noget helt andet at stå med en lille hvalp der skal ud og tisse hver anden time også om natten, som bider i sko, tøj, møbler osv og som man i øvrigt har ansvaret for i de næste 10-15 år.....

 

En gåtur om dagen er ikke nok nej. Min hund (som er en lille hund) får 3 gåture om dagen. Herudover er der aktivering og træning der også skal passes ind.

Det skal være lysten der driver værket når man skal have hund, for det er faktisk ikke særligt sjovt at gå tur i buldermørke og pisregnvejr....

 

En hund bør ikke gives i gave. Det bør være en beslutning din kæreste selv tager - eller endnu bedre, en i tager i fællesskab. Den bliver jo ikke ved med at være lille og nuttet. Du kommer til i løbet af ca 4-6 måneder at stå med en stor arbejdsmaskine af en hund - som kræver motion, aktivering, opmærksomhed og træning....

 

Før I investerer i hund synes jeg i skal sætte jer ned og se hvor meget tid og energi i har lyst til at ligge i projektet. Og når I har disse kriterier kan I give jer til at kigge på racer der kan leve op til de krav i har og de ting i kan give....

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er to racer som kræver megen aktivitet, regn med at bruge 2-3 timer om dagen.

Hvis i bor i lejlighed så tænkt på at hunden ikke må gå på trapper før den er et år. Hunden skal også lære at være alene hjemme, det tager flere uger at træne den til det.

 

Jeg kan se på det ene billede et tæven ligger i noget halm, mon hun er der ude med havlpene det meste af tiden?

Kan se hvalpene er inde, ved så ikke hvor meget de er det, så det ville jeg spørge om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kæreste er en pige, jeg en dreng :)

 

Ja, jeg er sikker på at hun virkelig vil det med hund! Hun snakker hele tiden om det, og hver gang hun ser en hund på gaden bliver hun blød i knæene eller helt facineret! :)

 

Men ja, er godt klar over at det bliver en meget hund.. Men hvad vil det sige? En gå tur om dagen? eller mere?

 

Andet der er værd og vide om de to racer??:-)

 

Har I sat jer bare en lille smule ind i hvad det vil sige at have en hund?? For der er altså langt mellem at blive blød i knæene når man ser en hund til rent faktisk at have den inden for dørene... :???:

 

Nu spørger du helt specifikt til om hvad det vil sige, om det er en tur om dagen eller? Og her kan du da få et helt klart og entydigt svar: ABSOLUT NEJ!!!! Får du/I en hvalp, så skal den renlighedstrænes, dvs. at den skal ud hver gang den har spist, sovet, leget + det løse (inkl. om natten for nogles vedkommende) og som du nok kan gætte så bliver det til RIGTIG mange gange på en dag :blink: Når så hvalpen er blevet voksen så skal den ud MINIMUM 3 gange om dagen hvoraf i hvert fald den ene tur skal være lang (over 1 time) og med den blanding du har kig på der, så kan du i hvert fald godt lægge 1-2 timer oveni + at den også skal aktiveres mentalt (lede efter mad eller andre øvelser).

 

Har I overvejet om I er klar til de afsavn der følger med når man får hund? For det er altså slut med at gå på cafe eller tage ud til venner direkte fra skole/arbejde, for der er en hund som skal ud. Og eftersom hunden er et flokdyr, så er det ikke rimeligt at gå fra den igen om aftenen hvis man har været væk hele dagen, så der vil blive nogle ting I kommer til at sige nej tak til, medmindre I har nogen som kan passe den.

 

Derudover så skal I sætte tid af til at lære hvalpen at være tryg ved at være alene og det kræver, som et slag på tasken, i hvert fald 3 ugers tid. Det er enormt vigtigt at den lærer det på en ordentlig måde for både jeres og hvalpens skyld, ellers risikerer I at ende op med et raseret hjem og en bundulykkelig hund!!!

 

Jeg synes at du, i stedet for at købe en hvalp, skal købe nogle gode hundebøger til din kæreste i julegave, som I så kan læse begge to. Jeg kan bl.a. anbefale Lone Grevas "Hvalpen" og "Familiehunden" og så kan I, efter begge to at have læst dem og generelt søgt mere information , beslutte om I er klar til at få hund. Det giver på sigt en væsentlig større glæde for alle parter hvis et hvalpekøb er planlagt, end den korte glæde du vil få ud af at din kæreste "pakker en hvalp ud" juleaften :blink: Idé? ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt se hvad i mener. Jeg vil overveje kraftigt om det nu er det rigtige at gøre. Men man skulle måske tage og vælge en lidt mindre krævende race! Jeg er godt klar over at det at blive blød i knæene når man ser en hvalp, slet ikke er det samme som at man virkelig er i stand til at tage vare om en voksen hund.

Men jeg er meget sikker på at hun er villig til at "ofre" sig for at få en hund, og at den har det godt!! Det er jeg slet ikke i tvivl om..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt se hvad i mener. Jeg vil overveje kraftigt om det nu er det rigtige at gøre. Men man skulle måske tage og vælge en lidt mindre krævende race! Jeg er godt klar over at det at blive blød i knæene når man ser en hvalp, slet ikke er det samme som at man virkelig er i stand til at tage vare om en voksen hund.

Men jeg er meget sikker på at hun er villig til at "ofre" sig for at få en hund, og at den har det godt!! Det er jeg slet ikke i tvivl om..

 

:5up: synes jeg lyder fornuftigt.

held og lykke med at finde en hund.

I bogforum her på H-F kan du måske få idéer til bøger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak :) Sætter mig lige ind i det hele :)

 

ps.

 

Ud fra jeres rigtig fine svar, er der så ikke rigtig mange der anskaffer sig en hund, uden at vide noget som helst om det? Og bare gør det som noget spontant, fordi at de lige har haft lyst til hund de sidste par uger?! På den måde for hunden vel det ikke som den RIGTIG skal have det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak :) Sætter mig lige ind i det hele :)

 

ps.

 

Ud fra jeres rigtig fine svar, er der så ikke rigtig mange der anskaffer sig en hund, uden at vide noget som helst om det? Og bare gør det som noget spontant, fordi at de lige har haft lyst til hund de sidste par uger?! På den måde for hunden vel det ikke som den RIGTIG skal have det?

 

Jo det sker faktisk rigtig tit... og disse hunde er oftest at finde på dba og guloggratis - når familierne finder ud af hvad de egentlig har rodet sig ud i, og fortryder... ;-)

 

Jeg tror at du ville glæde din kæreste mere, hvis du spurgte hende om hun har lyst til at få en hund, og at du også gerne vil. Så kan I sætte jer ind i tingene sammen, og sammen finde den race, type hund som passer til lige netop jeres behov.

 

:-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sikker på at hun vil have en hund, vi kigger tit på en sammen! VIl det gøre det som en lille overraskelse..

 

Tror jeg holder mig fra denne blanding, selvom det helt sikkert bliver en rigtig flot hund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille sidebemærkning:

 

Jeg har selv haft schæfere i maaangeee år nu, og jeg vil helt sikkert fraråde en schæfer/collie blanding, især hvis ingen af jer har haft hund selv... det er bestemt ikke den nemmeste blanding!

Det KAN godt være en lækker familiehund for førstegangsejere.

 

Hunden her var en min bror overtog som 1½ årig. Hun var blanding schæfer/collie/labador. Da han overtog hende var hun en extremt nervøs hund, men hun endte med at være den skønneste familiehund jeg nogensinde har mødt. :lun:

 

R.I.P. smukke Dally :engel:

[ATTACH]4383[/ATTACH]

 

p.s. sorry for spam :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg er meget sikker på at hun er villig til at "ofre" sig for at få en hund, og at den har det godt!! Det er jeg slet ikke i tvivl om..

 

 

Meget sikker er ikke HELT sikker............

 

Det vil sige der e ren lille rissiko for at hun kommer til at hade det med tiden.

 

Og bare fordi 'andre' gør et impuls køb, behøves 'man' jo ikke at gører det.

 

 

Hvis hunden er til hende, så køb et billed af en hund og pak det ind, bag efter tager i ud og finder hendes ønskehund. På den måde har i begge også tid til at sætte jer ind i hvad det vil sige at have hund.

 

Jeg vil NÆSTEN garantere at det vil betyde mere for hende, at HUN vælger SIN hund frem for at du kommer med en eller anden hund som DU syntes frem for hvad HUN syntes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange gode svar her i tråden:)

 

Istedetfor direkte at give hende en hund, kan du som andre nævner finde nogle hundebøger, evt købe en hundekurv. lidt legetøj ovs. Det kan alt sammen byttes efter jul, hvis hun ikke vil have hund alligevel:)

 

Eeej, hvor er du da genial!!! :5up: Sådan en hundekurv fyldt med bøger, legetøj osv. osv. pakket fint ind med en stor sløjfe om!!! Det vil da smelte hjertet på enhver hundeelsker :hjerte: Jeg ville falde for det på stedet, det er helt sikkert! :lun:

 

 

 

(Og så er det unægteligt også noget nemmere at pakke ind end en fjollet hundehvalp som lynhurtigt tisser eller bider papiret i stykker :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak :) Sætter mig lige ind i det hele :)

 

ps.

 

Ud fra jeres rigtig fine svar, er der så ikke rigtig mange der anskaffer sig en hund, uden at vide noget som helst om det? Og bare gør det som noget spontant, fordi at de lige har haft lyst til hund de sidste par uger?! På den måde for hunden vel det ikke som den RIGTIG skal have det?

Jo det sker da, vi havde snakket om en hunde i et par måneder men aldrig gjort det store ud af det, så så vi cujo i en annonce, tog ud og så ham og vi kunne ikke ikke tage hjem igen uden ham.

Vi faldt for ham med det samme, han var dog også ½ år så vi "slap" for en del hvalpe problemer.

Men jeg vil ikke anbefale det til nogen, det gav nogle problemer i stedet for os og ikke mindst ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg ventede paa hund i 5 aar... Og i al den tid snakkede jeg om hvor gerne jeg ville have hund og hvor skruk jeg var hver gang jeg saa en.

 

Men hvis en ven/familie/kaereste var gaaet ud og koebt en hund til mig som en overraskelse var jeg blevet edderspaendt rasende! Ogsaa selvom racen var fastlagt paa forhaand.

 

En hund er ikke ligesom en vase hvor en bestemt type vase bare konsekvent er den type. En hund har personlighed - selv som hvalp. Det er saa vigtigt hvem opdraetter er, hvad hunden har oplevet i sit korte liv og om man passer til sin hund. Det er 10-15 aars faellesskab man indlader sig paa.

 

Derudover er en lille hvalp fuldtidsarbejde i rigtig lang tid - og det skal passe sammen med skole/job, med fremtidsplaner og des lige. Man skal overveje pasning i ferierne osv.

 

Det er ikke for at hakke paa dig - tanken er god nok. Men i stedet for at give hende hvalpen saa giv hende et gavekort til den - i saadan en festlig indpakning som tidligere foreslaaet i traaden. Og saa und hende den fornoejelse det er at tage med ud og finde det helt rigtige sted, at vaelge hvalpen og se den vokse og glaede sig til at faa den hjem. Det er vigtigt!

 

Held og lykke med jeres fremtidige hund ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget sikker er ikke HELT sikker............

 

Det vil sige der e ren lille rissiko for at hun kommer til at hade det med tiden.

 

Og bare fordi 'andre' gør et impuls køb, behøves 'man' jo ikke at gører det.

 

 

Hvis hunden er til hende, så køb et billed af en hund og pak det ind, bag efter tager i ud og finder hendes ønskehund. På den måde har i begge også tid til at sætte jer ind i hvad det vil sige at have hund.

 

Jeg vil NÆSTEN garantere at det vil betyde mere for hende, at HUN vælger SIN hund frem for at du kommer med en eller anden hund som DU syntes frem for hvad HUN syntes.

 

Jeg er HELT sikker! Og det tror jeg trods alt jeg ved lidt bedere end dig! Har aldrig nogensinde sagt at bare fordi andre gør det, er det mere rigtigt TVÆRT IMOD! Men god idé med det billede! Der er bare ingen grund til at være så negativ, jeg spørger bare om hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er HELT sikker! Og det tror jeg trods alt jeg ved lidt bedere end dig! Har aldrig nogensinde sagt at bare fordi andre gør det, er det mere rigtigt TVÆRT IMOD! Men god idé med det billede! Der er bare ingen grund til at være så negativ, jeg spørger bare om hjælp.

 

Du skrev næsten og ud fra dette reagere jeg!

 

Selvfølgelig ved du bedst, men derfor burde man absolut ikke give en hund i gave!

 

Okay, undskyld, jeg forbandt din post med at når andre køber en hund spontant, så var det også ok.

 

Jeg udviser negativitet fordi jeg syntes det er uansvarligt for den kommende hund, hvis du gør det!

 

 

Men som en anden skrev - køb en lille kurv med bøger i - så kan i bruge de mørke vintner aftener sammen og hygge jer om en forhåbentlig fælles interesse :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er HELT sikker! Og det tror jeg trods alt jeg ved lidt bedere end dig! Har aldrig nogensinde sagt at bare fordi andre gør det, er det mere rigtigt TVÆRT IMOD! Men god idé med det billede! Der er bare ingen grund til at være så negativ, jeg spørger bare om hjælp.

ja kan godt være hun vil have en hund, men en hund har jo også personlig og den er forskellig fra hund til hund.

 

Som mand vil du også godt at hvis du skal have bil skal det være en speciel bil, ikke bare den der er nærmest, en bil for en mand er mere end et transport middel.

 

Fordi at du falder/forelsker dig i en hvalp er det ikke ensbetydende at hun gør.

 

btw. man skal ikke købe hund efter økonomien, men efter hvad man kan lide. Jeg synes rigtig mange racer er søde, men det er begrænset hvilken race jeg vil have.

 

Jeg tror simpelthen ikke du har tænkt det her ordentligt igennem.

 

i værste tilfælde ender i med en hund der er "pynte" genstand i jeres hjem fordi kæresten ikke har/kan knytte sig til hunden fordi hun ikke er faldet for hunden og dens personlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...