Hop til indhold

Kryds-"avl"


Gæst deluxious
 Share

Recommended Posts

Gæst deluxious

Hej !

Jeg har studset lidt over de mange blandingshvalpe som har border collie i dem. Er det "attraktivt" at blande med border collie eller er det bare tilfældigt ?

 

Det eneste border-kryds jeg har haft kenskab til var et sandt mareridt. Efter jeg har sat mig ind i hunde vil jeg gætte på det var fordi den var understimuleret.

 

Gad vide om folk ikke bliver overrasket over aktivitetskravet sådan en border kan komme med ?

 

..Bare lige en undren :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej !

Jeg har studset lidt over de mange blandingshvalpe som har border collie i dem. Er det "attraktivt" at blande med border collie eller er det bare tilfældigt ?

 

Det eneste border-kryds jeg har haft kenskab til var et sandt mareridt. Efter jeg har sat mig ind i hunde vil jeg gætte på det var fordi den var understimuleret.

 

Gad vide om folk ikke bliver overrasket over aktivitetskravet sådan en border kan komme med ?

 

..Bare lige en undren :)

 

Jeg har mødt nogle border blandinger, der har fungeret fint - typisk border/lab blandinger (he, nogen gange virker det som om, at labradorer kan blandes med hvad som helst med et ok resultat - hundeverdenens svar på vodka ;o) )

 

Men så stopper den også der... har hørt om mange skrækblandinger - border/karelsk bjørnehund, border/amstaff osv.

 

Går ud fra, at folk blander med border collie fordi man gerne vil have en "light" udgave - sådan går det bare ikke! Ud af et kuld på seks kan man risikere 2 "rene" border collier, 2 "rene" af den anden race og 2 med begge egenskaber... er man så heldig får man 1 med de gode egenskaber og 1 med de dårlige... forestil dig amstaff/borderblandingen - en hanhund, der ikke kan lide andre hanhunde, let reagerer aggressivt, hyrder andre (han-)hunde med øjnene (læs stirrer) og samtidig er hyperaktiv.... Eller i kareler tilfældet en ganske reserveret hund, der hyrder og forfølger alt, der bevæger sig, har en ekstremt lang aktionsradius og samtidig er meget selvstændig (læs har ikke noget behov for at samarbejde med mennesker).

 

Super blandinger, der ofte kræver mere end folk regner med.... Nu har jeg selv border collier, så er nok lidt farvet, men jeg bryder mig generelt ikke meget om blandinger på kryds af racegrupper. Alt for ofte vil folk ikke få det, de regner med..... Og i andre tilfælde får folk verdens dejligste hund. Det er en finurlig verden vi lever i!

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

tjo, jeg tror også nogle af blandingerne opstår fordi hanhunde stikker afhjemmfra på tævejagt og jeg kunne snilt forestillemig at der går en del understimulerede hanhundebordere rundt omkring på gårdene.....

 

jeg kender i hvertfald sådan et kuld.. Og det var forskellige:shock: Lab/border. To var labber inde i hovedet og to var border inde ihovedet og det havnede ved de forkerte, for dem der ville have labdelen, valgte en sort og dem der ville have lightborderen valgte en sort hvid og det viste sig sjovt nok at sindet var omvendt:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious
tjo, jeg tror også nogle af blandingerne opstår fordi hanhunde stikker afhjemmfra på tævejagt og jeg kunne snilt forestillemig at der går en del understimulerede hanhundebordere rundt omkring på gårdene.....

 

jeg kender i hvertfald sådan et kuld.. Og det var forskellige:shock: Lab/border. To var labber inde i hovedet og to var border inde ihovedet og det havnede ved de forkerte, for dem der ville have labdelen, valgte en sort og dem der ville have lightborderen valgte en sort hvid og det viste sig sjovt nok at sindet var omvendt:roll:

 

Lidt skørt - den hund jeg omtalte, som jeg mener er havnet et forkert sted - det er nemlig en sort lab/border. Det er en lejlighedshund, som kommer ned at tisse morgen og aften. Om eftermiddagen er det en tur på gennemsnitligt 20-25 minutter. Ingen hjernegymnastik i forhold til søgen efter sit foder, kong'er, aktivitets-spil.

Det er lidt synd, for jeg tror egentlig ikke at ejeren er klar over hvordan man trætter en hund mentalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så stopper den også der... har hørt om mange skrækblandinger - border/karelsk bjørnehund, border/amstaff osv.

 

:skraek:

 

Ja, det lyder godt nok som lidt af en skrækblanding i mine ører!

 

Lidt skørt - den hund jeg omtalte, som jeg mener er havnet et forkert sted - det er nemlig en sort lab/border. Det er en lejlighedshund, som kommer ned at tisse morgen og aften. Om eftermiddagen er det en tur på gennemsnitligt 20-25 minutter. Ingen hjernegymnastik i forhold til søgen efter sit foder, kong'er, aktivitets-spil.

Det er lidt synd, for jeg tror egentlig ikke at ejeren er klar over hvordan man trætter en hund mentalt.

 

:shock:

 

Det der lyder da som alt for lidt aktivering for langt de fleste hunde (Tyson ville i hvert fald kravle på væggene) - for slet ikke at tale om en border! Det er sgu synd for den hund. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nogle gode venner som har en lab/border stor hvalp/unghund. Vi skal ses mellem jul og nytår, så hvis I har ideer til akrivering som er specielt rettet mod borderdelen af hunden, vil jeg tage ideerne med:)

 

Almindelige generelle aktivitetsideer har jeg nogenlunde styr på, men den der hyrde-evne, hvordan kan man egentlig gå ind og dække det behov via en fornuftig aktivitet?

 

Jeg ved ikke helt hvor meget af hunden der er borderagtig, har kun mødt den som hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs

Heroppe kan man næsten ikke få blandingshunde, uden der er border collie i. Den mest almindelige blanding er bordercollie/islandsk fårehund, ligesom min egen hund :hjerte: det er i mine øjne en skøn blanding og den næste hund bliver også således. Men labradoren er også blevet populær heroppe, så der er meget tit blandinger med lab/border/islandsk fårehund, og det er også en dejlig blanding synes jeg.

 

Jeg har lige kikket på internatsiden heroppe, der var 5 hunde som leder efter ny familie, 4 borderblandinger og 1 ren islandsk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Heroppe kan man næsten ikke få blandingshunde, uden der er border collie i. Den mest almindelige blanding er bordercollie/islandsk fårehund, ligesom min egen hund :hjerte: det er i mine øjne en skøn blanding og den næste hund bliver også således. Men labradoren er også blevet populær heroppe, så der er meget tit blandinger med lab/border/islandsk fårehund, og det er også en dejlig blanding synes jeg.

 

Jeg har lige kikket på internatsiden heroppe, der var 5 hunde som leder efter ny familie, 4 borderblandinger og 1 ren islandsk.

 

Hvor er "heroppe"? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Heroppe kan man næsten ikke få blandingshunde, uden der er border collie i. Den mest almindelige blanding er bordercollie/islandsk fårehund, ligesom min egen hund :hjerte: det er i mine øjne en skøn blanding og den næste hund bliver også således. Men labradoren er også blevet populær heroppe, så der er meget tit blandinger med lab/border/islandsk fårehund, og det er også en dejlig blanding synes jeg.

 

Jeg har lige kikket på internatsiden heroppe, der var 5 hunde som leder efter ny familie, 4 borderblandinger og 1 ren islandsk.

 

Hvor er "heroppe"? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Jodie er halvt border, kvart golden og kvart samojede. Jeg ønskede ikke en ren border, fordi jeg ikke var 100% sikker på at jeg kunne honorere kravene og fordi jeg har en søn på kun 5 år. Jeg besluttede mig dog for at blev min hund alligevel, som en ren border, så ville jeg gøre alt hvad der stod i min magt for at klare det alligevel.

 

Jodie blev en ren border. Aktivitetsniveau, opmærksomhed og intelligens på et niveau jeg aldrig har oplevet lignende. Hun har en snert af samojedens stædighed og størrelse i sig, men derudover elsker hun at hyrde ungerne og ænderne i parken. Hun skal underholdes mere eller mindre konstant i døgnets vågne timer. Hun stresses nemt og skal hele tiden dæmpes og beroliges for ikke at blive overgearet.

 

Til gengæld forstår hun nærmest alt man siger til hende. Og det er blevet helt naturligt at tale menneskesprog. F.eks. kan jeg sige "vent lige lidt". Så venter hun selvfølgelig :-D eller tag fejebakken, så gør hun da det. Lukke sig selv ud og ind af haven klarer hun også strålende, men hun klarer også at skubbe stole hen til køkkenbordet så hun kan komme op og hente mad og hun formår at drille børnene adskillige gange i løbet af en dag, så de kommer grædende hen og klager over hundens drillerier.

Hun er konstant opmærksom og det er nødvendigt at børnene, katten og jeg holder nogle meget rolige stunder ind imellem, hvis ikke Jodie skal overstresses. Hun har svært ved at lege med andre hunde, fordi hun leger noget andet end de gør og fordi hun hyrder dem. Hun har svært ved at gå i snor fordi hun ikke har ro nok på sig og fordi hun er en udearbejdende hund, der har brug for at gå frem og tilbage og holde styr på tingene.

 

Hun kan være svær at træne fordi hun enormt hurtigt keder sig (border)og så bare nægter. Hun stiller sig simpelthen og kigger på mig ala, så nu er det nok du! (samojede):blink:

 

Jeg er fuldstændig vild med Jodie :mrgreen:, men en anden gang ville jeg nok ønske en hund der ikke var SÅ svær at underholde og jeg tør slet ikke tænke på hvad der var sket hvis hun var endt i en lejlighed eller hos mennesker, der kun gik en tur om dagen, brugte hårde ord eller selv var flyvske og stressede.

 

Jeg tror blandingen border/samojede kan være en farlig cocktail fordi intelligens/stædighed og aktivitet/styrke set i bakspejlet kunne have været en farlig kombi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kopi af et indlæg jeg lavede på jubii på et tidspunkt:

 

Dette er IKKE en hyggehund....men en arbejdshund!!!

Så fik jeg endnu et eksempel på at folk ikke tænker sig om ang hvad racer der passer til deres behov og hverdag mad.gif Stakkels hund icon_cry.gif

 

Og så var her endnu en hund, der trænger til nyt hjem.

 

Denne gang vist en fordel, hvis ny ejer har lidt erfaring med arbejdshunde.

 

Nærmere beskrivelse nedenfor .

 

 

Normalt er det DB s internater der formidler hunde ud, men denne er for aktiv til at den kan opholde sig på internatet.

 

Hunden er en han, Border Collie/ Rottweiler kryds, den er ca. et år gammel. Den ligner rottweileren men har border adfærd og sind.

 

Hundens forhistorie er at den bor hos en ung familie med 2 små børn. De har ikke haft den fornødne kendskab til disse racer til at kunne se hvad denne krydsning kunne blive til, de ønskede en familie hund stille og rolig og fik en høj aktiv brugshund.

 

Familien har ikke den fornødne viden, tid og mulighed for at aktivere deres hund og har nu en hund der graver store huller i haven, er " tændt på en colaflaske" kan lave apport med den i timevis " driver" ( stereotyp adfærd) den " driver" med datteren på 2.5 år ( som borderen driver med får ) hun gør ikke som hun skal, og den er inde og markere som er naturlig adfærd hos denne race.

 

Så kort sagt. En meget kærlig og klog hund, lydig, meget stærk ( rottweileren) og meget meget aktiv ( border) En hund vi gerne vil give en chance trods det uheldige kryds netop fordi den med den rette aktivering, hos en hundekyndig ejer, tror vi, vil blive en dejlig hund.

 

Jeg vil gerne give råd og vejledning hvis det er nødvendigt og den nye ejer skal være indstillet på et besøg senere for at følge op på hvordan det går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kopi af et indlæg jeg lavede på jubii på et tidspunkt:

 

Altså for pokker da! Og ja, jeg ved godt, at uheld kan ske, men jeg er desværre bange for, at mange af disse blandinger bliver lavet helt bevidst.

 

Hvad er det folk forestiller sig, der kommer ud af det? Forestiller de sig overhovedet noget? Eller er det bare den der, min hund er sød og din hund er sød, så bliver det nok nogle søde hvalpe.....

 

Tak til Any for din beskrivelse af din hund - og for, at du stadig elsker hende og lever op til dit ansvar, selv om hun ikke helt er som du forventede ;o) Hun lyder nu rigtig dejlig, men kan sikkert sagtens være noget af en mundfuld!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...