Hop til indhold

Jeg er såååå glad!


Gæst Aussies for ever
 Share

Recommended Posts

Gæst Aussies for ever

Nogle errinder måske at jeg hyrder med mine hunde og måske at jeg havde en meget kedelig oplevelse med en amerikansk træner i sommers :?:

 

Hvis ikke så var jeg på kursus med en rigtig dygtig amerikansk træner med min 6 mdr. gamle hvalp i juli.

Hun er en enorm stærk lille bitte hyrdehund som kan flytte får, når de selv granvoksne hunde har givet op. Any way da hun var ca. 5 mdr. blev jeg bedt om at "sætte de får på plads" med hende, da de angreb alle de andre hunde - og det gjorde hun så. Whaaaam lige ind og sætte førerfåret på plads.

Problemet var bare at nu troede hun at det var det hyrdning drejede sig om: fare ind og nappe fårene.

 

Jeg prøvede derfor at tage hende med på kurset i sommers, træneren har et smadder godt ry, så hun måtte kunne hjælpe mig.

 

Ja right!!!!

 

Jeg prøvede at hyrde som jeg altid har gjort: sende hende rundt, spærre vejen med riven, hvis hun farer ind markere med riven i jorden foran hende og dække hende af når jeg ønskede lidt mere kontrol.

Men nej det var helt forkert, jeg måtte aldrig dække hunden af for at få kontrol, kontrol fik jeg ved at smække hende med riven indtil hun havde forstået at hun skulle være rolig.

Jeg var simpelthen så ked af det, for det første fordi træneren bankede min hund med riven, at jeg ikke turde sige noget og så over at kvinde-mennesket blev ved med at råbe det samme og det samme og det samme til mig ("don't go over the top", fattede simpelthen ikke hvad hun mente selv om hun skreg det til mig 50 gange. Det betød at jeg ikke skulle slå riven ned i jorden foran hende eller spærre vejen, men at jeg skulle holde riven ved jorden og smække den op i kæben på hende). Det eneste jeg fik ud af det kursus var at jeg havde følelsen af at have svigtet min hund og at jeg var et totalt nul:megaked: :megaked:

Jeg mistede totalt lysten til at hyrde med min lille hvalp og har ikke haft hende på siden da.

 

.... før igår

 

Skulle bare lige prøve igen - på min egen måde :!:

 

Startede med at sætte hende på en lang line, således at jeg havde lidt kontrol og gik så ind til fårene.

De første 10 min. trænede jeg bare at hun skulle flytte fårene og dække når hun havde gjort det.

Men jeg er en totalt klovn til både at styre mig selv, hunden, linen og en rive - og det mærkede hun straks og udnyttede det til at dykke ind mod fårene et par gange.

Jeg besluttede derfor at prøve at slippe linen og sende hende rundt - hun slæbte jo en 5 m. lang linje efter sig som jeg kunne trampe på hvis det gik galt (hun har sele på).

 

Men det gik ikke galt :-)

 

Hun spurtede rundt de første 5 min. men accepterede når jeg bad hende vinkle ud fra fårene eller skrifte retning med riven - og da tøsen havde spændet det værste krudt af prøvede jeg at arbejde med hende og hun var så dygtig!!! Hun skiftede retning på mit kropssprog, evt. med et lille vink fra skæftet på riven, holdt selv afstand, tog min dæk første gang - og til sidst begyndte hun selv at tage dæk når hun kom ind i balancen og fårene var i ro (dvs. at hun holder fårene op til mig).

 

Jeg var simpelthen såååå stolt af den bitte tøs og glad :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

I vil have billeder? OK, så skal I s.. også få nogle billeder :mrgreen:

 

Her er lille pigen 12 uger og det er første gang hun er på får - ikke med min gode vilje. Hun drønede lige der ind - også måtte jeg jo skynde mig at gribe en stav og få kontrol på situationen. Her under er det mit førerfår som fronter hende, men hun viger ikke en tomme (suk! Den gang jeg selv havde får :megaked:):

 

Lyssa%2012%20uger%20(3).jpg

 

Her er den bette tøs lige blevet 4 mdr. Det er første gang på disse får (hendes ialt tredje gang) - og de var så ræd bare for synet af den tandløse hvalp, at de var ved at poppe ud af indhegningen :shock:

 

Lyssa%20April%202008%20(1).jpg

 

... men de fandt hurtigt ud af at hun ikke åd dem. Dæk kan hun endnu ikke, men hun stopper fint.

 

Lyssa%20April%202008%20(3).jpg

 

Her under er et lille videoklip af hende da hun var 5 mdr. (den siger 6 mdr. men hun var altså 5). Dæk er endnu ikke kommet på plads. Jeg fik forøvrigt en fibersprængning i starten af dette klip, så det gjorde :evil::evil::evil: ondt at være der inde, men jeg ville bare (måtte så sygemeldes i 4 uger - men det er en anden sag, man må jo priotere ikke :mrgreen:).

 

diasjet.jpg

 

Her er hun så kort tid inden hyrdekurset og dækken er kommet på plads, så godt at jeg kan vende ryggen til hende uden hun udnytter det. Ud over kurset er det sidste gang jeg hyrde med hende - før forleden.

 

Lyssa%20juli%202008%20(3).jpg

 

Starte en hund op i hyrding kan se lidt voldsom ud, men det er nødvendigt at sætte pres på hunden for at få den væk fra fårene, det er jo levende dyr som vi skal behandle ordentlig selv om vi har en grille med at lade en hund tonse rundt efter dem.

Men man skal dælmer kender sin hund og kunne læse den således at der kun sættes det pres på den som den kan klare. Så faktisk den ihh såå dygtige amerikanske træner sætte for meget pres på et par hunde så de næsten stod af (plus at slå hundene!).

Riverne fungere som vores forlængede arm - og grunden til at det er en rive og ikke en pind er: 1) riven giver en visuel barriere, en pind er svær at se når det går stærkt og 2) en pind kan let komme til at prikke hunden slemt i øjet.

 

Herunder er så liiiige et par billeder af min dreng hyrde - sorry kan ikke dy mig :mrgreen:

Første billede er taget for 1½ år siden.

 

Sirius%20oktober%202007%20(3).jpg

 

Her under er han på køer for første gang og førerkoen har lige frontet ham. I efteråret hjælp han til med at flytte en hel flok limosine som en bonde havde brugt en hel dag på at prøve at fange - og det klarede min dreng på 10 min. - inklusiv vende tyren på ca. 1 tons (jeg var godt nok ved at slynge ham under armen og skride så hurtigt jeg kunne - maaaand sådan en tyr er stor :shock:) Sgu sjovt at se sådan en bonde stå og bande helt befippet :mrgreen:

 

Sirius%20November%202007%20(11).jpg

 

Har I en hyrdehund kan jeg varmt anbefalde at I prøver at hyrde - man bliver bidt af det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Dejlig tråd - og godt at du 'fik hul på bylden' med din 'lille hvalp' :-D

 

Tænker tit at - gid man boede på Sjælland - der er bare så mange flere muligheder for hyrdetræning, end her i det mørke Jylland... i hvert fald nordpå.

 

Mht får, så kommer du da bare herover til mig - jeg har fårene, så kan du også give lidt tip til starttræningen og bagefter kan hundene hygge med lam fra fryseren :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Puh ha... sikke da en historie! Det der hyrde-noget er virkelig en balance gang ;o) Det er nogle stærke instinkter, man arbejder med og som du selv skriver, så er det levende dyr man leger med... Prøvede for første gang med min 5 år gamle tæve her i efteråret - hun er trænet pænt meget i lydighed, men for pokker da stemmen skulle hæves ind i mellem! Til gengæld var det sååååå fedt at se hende lave det, hun er skabt til - hun fangede det bare med det samme og var rent faktisk styrbar, selv om hun var TÆÆÆÆNDT ;o)

 

Og må give Malene ret i, at der er alt for få steder at træne herovre i det mørke Jylland....

 

Hun ser godt nok tough ud hende den lille klump ;o) Lækkert med sådan et ego at arbejde med! Og skøn historie med køerne - må have være ubetaleligt at se ham bonden ;o)

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Tænker tit at - gid man boede på Sjælland - der er bare så mange flere muligheder for hyrdetræning, end her i det mørke Jylland... i hvert fald nordpå.

- Der er skam heller ikke særlig mange steder her på Sjælland. Der er massere af får, men ikke særlig mange som er villig til at åbne for træning, hvilket jeg egentlig godt kan forstå hvis man har produktionsdyr.

Hvis man har en BC er der et par steder man kan få træning, men de bedste trænere findes i Jylland (midt Jylland og ned efter).

Har man en Aussie er det drøn svært at få undervisning, den er nemlig meget anderledes at hyrde med end en BC. Der er lige åbnet et sted på midtsjælland hvor begyndere og let øvede kan få undervisning. Jeg selv træner et sted som hedder Team Egemosen - men det er selv træning.

 

Mht får, så kommer du da bare herover til mig - jeg har fårene, så kan du også give lidt tip til starttræningen og bagefter kan hundene hygge med lam fra fryseren :blink:

Det lyder hyggeligt :-) Kan være jeg tager der på ordet engang :blink:

 

Du har ikke tilfældigvis været på kursus ved henning vel?? (med en udenlandsk træner) Jeg kan læse det gøres lidt på samme måde, som jeg så engang ved ham?

- Nææ ham kender jeg ikke? De færrreste BC trænere har indsigt i at hyrde med en Aussie, så det er lidt begrænset hvor jeg kan gå til træning/på kurser her i Danmark.

Jeg startede op hos Collin Seabourne og har siden været på kurser med et par amerikanere mv. Jeg kan rigtig godt lide Collins stil, så "min egen" stil er kraftig bygget på hans teorier.

Lige nu venter jeg i spænding på om der er nogen som kan lokke Collin til Danmark - har sååå meget brug for hjælp til min hanhund (penning og drivning)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
- Der er skam heller ikke særlig mange steder her på Sjælland. Der er massere af får, men ikke særlig mange som er villig til at åbne for træning, hvilket jeg egentlig godt kan forstå hvis man har produktionsdyr.

Hvis man har en BC er der et par steder man kan få træning, men de bedste trænere findes i Jylland (midt Jylland og ned efter).

Har man en Aussie er det drøn svært at få undervisning, den er nemlig meget anderledes at hyrde med end en BC. Der er lige åbnet et sted på midtsjælland hvor begyndere og let øvede kan få undervisning. Jeg selv træner et sted som hedder Team Egemosen - men det er selv træning.

 

 

Det lyder hyggeligt :-) Kan være jeg tager der på ordet engang :blink:

 

 

- Nææ ham kender jeg ikke? De færrreste BC trænere har indsigt i at hyrde med en Aussie, så det er lidt begrænset hvor jeg kan gå til træning/på kurser her i Danmark.

Jeg startede op hos Collin Seabourne og har siden været på kurser med et par amerikanere mv. Jeg kan rigtig godt lide Collins stil, så "min egen" stil er kraftig bygget på hans teorier.

Lige nu venter jeg i spænding på om der er nogen som kan lokke Collin til Danmark - har sååå meget brug for hjælp til min hanhund (penning og drivning)

 

Det havde været fedt, hvis der lå flere steder rundt i landet, så man havde lettere muligheder for at få træning oftere - min lyst til at skulle køre flere timer hver vej, gør at jeg indtil videre sorterer hyrdning fra - i forvejen er der rigelig kørsel mht agilitykonkurrencer og som nybegynder er det svært at nøjes med enkelte kurser et par gange om året.

 

Mit 'tilbud' står fast, hvis du får lyst og mulighed for at komme herover - pt har vi 5 får og en ung vædder (der snart skal slagtes), der kan arbejdes med og der er både små og meget store folde at arbejde i - også en god stor roundpen. Fårene er i fin form og let til bens, vant til mennesker og er vant til at blive samlet af hund....mere kan de ikke.

De skulle gerne alle være ilæmmede og første lam ventes fra om en måned, så der er selvfølgelig en årstidsbestemt pause i forhold til hyrdning fra nu her og indtil starten af sommeren, hvor lammene er blevet så store, at de bare indgår normalt i flokken.

Link til indlæg
Del på andre sites

- Der er skam heller ikke særlig mange steder her på Sjælland. Der er massere af får, men ikke særlig mange som er villig til at åbne for træning, hvilket jeg egentlig godt kan forstå hvis man har produktionsdyr.

Hvis man har en BC er der et par steder man kan få træning, men de bedste trænere findes i Jylland (midt Jylland og ned efter).

Har man en Aussie er det drøn svært at få undervisning, den er nemlig meget anderledes at hyrde med end en BC. Der er lige åbnet et sted på midtsjælland hvor begyndere og let øvede kan få undervisning. Jeg selv træner et sted som hedder Team Egemosen - men det er selv træning.

 

 

Det lyder hyggeligt :-) Kan være jeg tager der på ordet engang :blink:

 

 

- Nææ ham kender jeg ikke? De færrreste BC trænere har indsigt i at hyrde med en Aussie, så det er lidt begrænset hvor jeg kan gå til træning/på kurser her i Danmark.

Jeg startede op hos Collin Seabourne og har siden været på kurser med et par amerikanere mv. Jeg kan rigtig godt lide Collins stil, så "min egen" stil er kraftig bygget på hans teorier.

Lige nu venter jeg i spænding på om der er nogen som kan lokke Collin til Danmark - har sååå meget brug for hjælp til min hanhund (penning og drivning)

 

Han har skam heller ikke så meget med bordere at gøre, kun medaustralske cattledogs og aussier.:-D

Jeg var med som tilskuer på et kursus nede ved henning, hvor der næsten kun var aussie og cattledogs og de lærte hyrdning meget som du beskriver.. jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad træneren hed, men han var fra usa (tror jeg):)

 

Det så nu ret blæret du når de dercattledogs kan stoppe en hidsig ko:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Han har skam heller ikke så meget med bordere at gøre, kun medaustralske cattledogs og aussier.:-D

Jeg var med som tilskuer på et kursus nede ved henning, hvor der næsten kun var aussie og cattledogs og de lærte hyrdning meget som du beskriver.. jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad træneren hed, men han var fra usa (tror jeg):)

 

Det så nu ret blæret du når de dercattledogs kan stoppe en hidsig ko :shock:

OK så er jeg med :-D Kan ikke lige huske navnet på dem, men de har en kennel med Cattledog og den instruktør du beskriver må være Larry Painter:?: Har aldrig selv overværet en clinic med ham, men han skulle være rigtig god. Efter min oplevelse med den amerikanske instruktør, tror jeg dog at jeg vil være lidt forbeholdende over for instruktører jeg ikke kender - måske tjekke ham næste gang han er i Danmark - også melde til næste gang igen :?:

 

Men ja det er tjekket at et sådan lille dyr som hunden er, kan vende de store bæster (jeg er ikke så glad for køer, de er så pokkers store) - og man bliver selv en smule stolt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var publikum til DM i hyrdning i år, og jeg kan godt forholde mig til dine dårlige oplevelser med trænere, for jeg synes at nogle af DM-deltagerne var meget lidt venlige overfor deres hunde :(

Jeg så forskellige ting, som f.eks. en 12-ugers hvalp, der blev løftet højt op i nakkeskindet :evil:

Mange ignorerede totalt deres hund, når de ikke lige var i marken, og en arrogant kælling, undskyld udtrykket, havde smidt sin hund ind på den anden side af hegnet fordi den var beskidt. Den prøvede på alle mulige måder at komme ud, og blev til sidst uhjælpeligt filtret ind i hegnet, hvilket ejeren totalt ignorerede. Jeg befriede den, og fik dræberblikket til tak.

 

Jeg bliver nødt til at sige at mit indtryk af hyrdning ikke blev særligt positivt. Fårene blev faktisk behandlet bedre end hundene...

Link til indlæg
Del på andre sites

OK så er jeg med :-D Kan ikke lige huske navnet på dem, men de har en kennel med Cattledog og den instruktør du beskriver må være Larry Painter:?: Har aldrig selv overværet en clinic med ham, men han skulle være rigtig god. Efter min oplevelse med den amerikanske instruktør, tror jeg dog at jeg vil være lidt forbeholdende over for instruktører jeg ikke kender - måske tjekke ham næste gang han er i Danmark - også melde til næste gang igen :?:

 

Men ja det er tjekket at et sådan lille dyr som hunden er, kan vende de store bæster (jeg er ikke så glad for køer, de er så pokkers store) - og man bliver selv en smule stolt.

 

ja, det navn lyder rigtigt:) Jeg så ingen grim håndtering af hunde eller får. De brugte som du beskriver en rive til at vende hunden med og havde snor på, hvis ikke hunden var styrbar:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Jeg var publikum til DM i hyrdning i år, og jeg kan godt forholde mig til dine dårlige oplevelser med trænere, for jeg synes at nogle af DM-deltagerne var meget lidt venlige overfor deres hunde :(

Jeg så forskellige ting, som f.eks. en 12-ugers hvalp, der blev løftet højt op i nakkeskindet :evil:

Mange ignorerede totalt deres hund, når de ikke lige var i marken, og en arrogant kælling, undskyld udtrykket, havde smidt sin hund ind på den anden side af hegnet fordi den var beskidt. Den prøvede på alle mulige måder at komme ud, og blev til sidst uhjælpeligt filtret ind i hegnet, hvilket ejeren totalt ignorerede. Jeg befriede den, og fik dræberblikket til tak.

 

Jeg bliver nødt til at sige at mit indtryk af hyrdning ikke blev særligt positivt. Fårene blev faktisk behandlet bedre end hundene...

 

Der er mange som hyrde, som går meget højt op i "lederskab" og især allá Fennell - hunden skal ignores, den skal gå bagest til enhver tid, den må ikke tage initiativ til noget og bla. bla. bla.

 

Jeg var på hyrdekursus for et godt stykke tid siden, hvor træneren ville teste vores lederskab som det første = 10 deltagere med løse ukoplede hunde skulle gå ud på marken med fårene, hvor han så ville få sin hund til at drive fårene rundt i mellem os (alle var rimelig erfarne). Vi måtte ikke afgive kommandoere til hunden i mens.

 

En hund blev hos føreren (pral pral pral) - den "lille" snotforkælede skødehund, der har trænet sin fører så godt at hun (næsten) altid klapper ham når han beder om det - også kom føreren lige til at udbryde "jaaa lederskab kan vist godt fungere uden Fennel!" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...