Hop til indhold

Labradors nu ikke kun ensfarvede


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Gæst Maustique

 

 

Forstaar jeg det ikke rigtigt, naar disse kombinationer hele tiden har eksisteret, og linkene bare forklarer hvor naturen nogle gange laver disse ting?

 

Og ikke som saadan er nye typer man vil se flere af i fremtiden:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aktivthundelivdk

Det er vel også fastsat fra FCI, at alle skal følge den standard fastsat af den klub, hvorfra racen kommer.

 

I en labradors standard kan jeg ikke læse den farvekombination.

 

Derved må man IKKE avle på den for at lave labrador hvalpe.

 

Men man må egentligt godt forsøge at skabe en ny race derudfra.

 

Der er som det er sagt et af naturens luner.

 

Og helt sikkert en utrolig behagelig hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstaar jeg det ikke rigtigt, naar disse kombinationer hele tiden har eksisteret, og linkene bare forklarer hvor naturen nogle gange laver disse ting?

 

Og ikke som saadan er nye typer man vil se flere af i fremtiden:confused:

 

Det vil man vel hvis der avles bevidst efter det.

 

Det falder ikke i min smag, men nogen skal nok finde på at gå efter det. Det er jo sådan vi har fået nogle UNDERLIGE hunderacer efterhånden

Link til indlæg
Del på andre sites

Om de er flotte eller ej er underordnet. Det er en uønsket farve ved labber, og længere er den vel ikke.

 

Vil man have den farve, så køb en race der har den farve.

 

Ligesom med så meget andet, så er Amerika efter al sandsynlighed (og ifølge det jeg undersøgte igår) synderen bag det her, og det kommer ikke som nogen overraskelse for mig.

Og begynder de at anerkende dem i avlen, sker det samme som med brune labber, og de der weimaraner-labber de også har gang i: Racens egenskaber ryger til fordel for udseendet.

Fint nok hvis man ville lave en ny race, det vil man bare imidlertid ikke, og det kommer vi alle til at lide under når der er gået tid nok.

 

Synd og skam, men sådan er det jo. Alle vil have noget igen andre har, og det er oftest udseendet vi vil have gjort til noget særligt og nyt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om de er flotte eller ej er underordnet. Det er en uønsket farve ved labber, og længere er den vel ikke.

Gul er jo også en uønsket farve hos flatten men deres egenskaber er da ikke dårligere af den grund. Det er bare en dum regel mennesker har fundet på,... ligesom med de flerfarvede labber.

 

Vil man have den farve, så køb en race der har den farve.

Du går ikke ind for: længe leve mangfoldigheden, kan jeg høre.

 

Ligesom med så meget andet, så er Amerika efter al sandsynlighed (og ifølge det jeg undersøgte igår) synderen bag det her, og det kommer ikke som nogen overraskelse for mig.

Og begynder de at anerkende dem i avlen, sker det samme som med brune labber, og de der weimaraner-labber de også har gang i: Racens egenskaber ryger til fordel for udseendet.

Fint nok hvis man ville lave en ny race, det vil man bare imidlertid ikke, og det kommer vi alle til at lide under når der er gået tid nok.

 

Er det noget du tror du ved, eller gætter du bare?. :blink:

 

Prøv at vend den om. Hvis nu en fejlfarvet lab havde de bedste jagtegenskaber, hvorfor skulle den så ikke indgå i avlen, bare fordi den han en ikke anerkendt farve?.

 

Synd og skam, men sådan er det jo. Alle vil have noget igen andre har, og det er oftest udseendet vi vil have gjort til noget særligt og nyt.

 

Hvis jeg gerne ville have en lab, ville der vel ikke være noget i vejen for at jeg kunne lide den i en anden farve. Kan ikke se hvad problemet er. Racerne udvikles jo hele tiden (det har de også gjort førhen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes de er flotte :mrgreen: og kan ikke rigtig forstå hvorfor I ikke bryder jer om det. :confused: Ville da ønske at det var flatten der kunne have de farver. En sort hund er da lidt kedelig og andre hunde er heller ikke helt vilde med den farve.

 

For mig er en lab ensfarvet og det er en del af det image som jeg kan lide.

 

Store aftegninger kan virke lige så provokerende på andre hunde som helt sorte kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du går ikke ind for: længe leve mangfoldigheden, kan jeg høre.

Jo da. Er der ikke mangfoldighed nok i de racer der findes da? Hvorfor begynde at justere avlsarbejdet i de enkelte brugsracer for at behage øjnene, når der findes meget andet der har det man gerne vil se på?

 

Er det noget du tror du ved, eller gætter du bare?. :blink:

Hvilket af det? Den med at det er Amerika det kommer fra, eller den med brune labbers, og weimaranerlabbernes brugsegenskaber?

 

Prøv at vend den om. Hvis nu en fejlfarvet lab havde de bedste jagtegenskaber, hvorfor skulle den så ikke indgå i avlen, bare fordi den han en ikke anerkendt farve?.

Så vis mig en fejlfarvet lab der har bevist sit værd i marken. :blink:

Den skal ikke indgå i avlen, fordi det er en fejl. Længere er den vel ikke?

Og så vil jeg da lige tilføje at der skam er enkelte labber med hvide pletter midt på brystet, som rent faktisk indgår i avl pga. andre suveræne egenskaber.

 

Men det forholder sig med labber sådan at det er så antalsmæssigt stor en race, at der ikke ER noget dyr, der ikke kan undværes i avlen. Hvorfor så tage en lab med en fejl og putte den ind i avl? Det giver jo ingen mening.

 

Bedste eksempel herpå er en ellers anerkendt opdrætter af udstillingslabber der har lavet en parring med en lab der er bærer af PRA. Hvorfor? Der er så meget andet derude der har de samme egenskaber, der IKKE er bærer. Hvorfor så anvende en der ER?

 

Hvis jeg gerne ville have en lab, ville der vel ikke være noget i vejen for at jeg kunne lide den i en anden farve. Kan ikke se hvad problemet er. Racerne udvikles jo hele tiden (det har de også gjort førhen).

Næh. Du må kunne lide hvad du vil. Bare du ikke avler videre på en fejl. Medmindre du vil stemples som en helt igennem utroværdig og tåbelig opdrætter af mig. (og velsagtens et par flere) :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Bedste eksempel herpå er en ellers anerkendt opdrætter af udstillingslabber der har lavet en parring med en lab der er bærer af PRA. Hvorfor? Der er så meget andet derude der har de samme egenskaber, der IKKE er bærer. Hvorfor så anvende en der ER?

man kan ikke sammenligne hårfarve med alvorlig sygdom.

 

Personligt synes jeg hunde udelukkende skulle avles på udfra mental og fysisk sundhed, ikke hvordan kræene ser ud!!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst bettesmor

der er bare en ting, der undrer mig:

 

en fejl, er kun pr. definition en fejl, fordi nogle mennesker putter den ind i en snæver kontekst, som de mennesker mener definerer det rigtige. og dermed også det urigtige.

 

uden at have sat mig grundigt ind i det - men hvis det bare er naturens lune, er det vel en labrador. og hvis det er en labrador, synes jeg ikke bare, at man kan underkende den.

jeg kan forstå, at bekymringen kan ligge i, om dens egenskaber går tabt. omvendt tænker jeg, hvor er beviset for at det går tabt?

 

ved ikke helt om jeg bryder mig om tanken om at en snæver kontekst, skal udelukke nogle fra det gode selskab.

 

bare lidt tanker herfra

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...