Hop til indhold

Dømmer du andre udfra valg af hund? Hvorfor/hvorfor ikke?


Gæst Zarina
 Share

Recommended Posts

handler det ikke mere om du/i er bange for store hunde generelt?

 

Jeg ved ikke om det "I" var rettet mod mig, men jeg tillader mig at svare alligevel!

 

NEJ, jeg er ikke bange for hunde, hverken store, små eller mellemstørrelses hunde!

Jeg er bare ikke interesseret i at blive væltet omkuld/trådt på/sprunget ind i eller noget andet af store hunde - fordi det gør ondt!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 433
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

^Næ, jeg er ikke bange for store hunde - der er mange store racer, jeg rigtig godt kan lide. Jeg synes bare, at man skylder omverdenen, at man har fysisk kontrol over sin hund :-D, så man har den bedst mulige chance for at forhindre en ulykke, hvis Fido trods sin excellente træning skulle finde på at gøre noget, han ikke må.

 

Jeg synes, det er ærgerligt, at diskussionen skal ende i teorier om hvilken størrelse hund, der går pænest. Som tidligere skrevet oplever folk jo nok det, der passer bedt i deres kram, og der findes næppe nogen statistik på området.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det "I" var rettet mod mig, men jeg tillader mig at svare alligevel!

 

NEJ, jeg er ikke bange for hunde, hverken store, små eller mellemstørrelses hunde!

Jeg er bare ikke interesseret i at blive væltet omkuld/trådt på/sprunget ind i eller noget andet af store hunde - fordi det gør ondt!

i er rettet mod de "vi" som Zarina skriver om :-)

 

jeg er da hellere ikke interesseret i at blive væltet af store hunde eller min hund vælter/træder eller er til gene for andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville jeg jo, men havde hun været en lille pige med samme skræk kunne det også være sket ;-)

 

Stadig mindre risiko, end hvis det havde været en stor hund ;-)

 

Det er præcis det jeg mener :blink: at det er det samme ansvar. Det er bare nemmere at leve op til for nogle end for andre. Hundens størrelse kan måske have noget med det at gøre, men det kan også være hvor nem hunden er at træne eller opdrage der har noget med det at gøre.

 

Jeg er enig, bortset fra det med ansvarets størrelse. Ansvaret vokser i takt med risikoen. Sådan behandler man alle andre "farlige emner" i samfundet, så jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være anderledes med hunde. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må kravle til korset og indrømme at jeg foretrækker, når store hunde hopper op af mig i forhold til små hunde :oops: Så behøver man nemlig ikke at bukke sig ned for at sige hej :mrgreen: Ja, jeg synes det er super hyggeligt, når hundene springer op af én - og ja, Møffe skal lære det. Men på signal! Aldrig uden signal, for gru åh gru, hvis han pludselig springer op ad en fremmed :shock: Eller min farfar! :shock:

 

Vi har haft et eksempel i klubben: En teenagepige mødte op med en Dogo Argentino på knap 1 år. Hun havde aldrig gået til træning med ham - hvorfor skulle man dog det - doooh :roll: Men nu havde hun altså lige fået det problem, at han var blevet så stærk at hun ikke længere kunne holde ham. Når han bestemte sig til at han ville et eller andet sted hen, måtte hun enten følge med, eller alternativet, som hun selv havde fundet på - hvine højt og slippe snoren. Det problem ville hun godt lige have klubbens hjælp med at løse. Desværre afviste vores formand hende, fordi han mente at hun var til fare for alle andre på træningspladsen. Ved ikke hvad der er sket med hunden siden. Mit gæt er at den enten er død eller aldrig kommer ud.

 

Hun havde en hund der var stærk for hende - OG hun syntes det var spild af tid at gå til træning, fordi hun var så klååååg. Synes hun passer meget godt på quilts bemærkning.

 

Jøøøøsses :shock:

 

Jeg er så en af dem der mener, at man ikke skal skaffe sig hund i en størrelse man ikke fysisk kan tilbageholde.

 

Og så løber den allerede af sporet der, for uforudsete ting kan ske, f.eks. ville jeg i sommers ikke fysisk have kunnet holde Pelle pga smerter i hænder og knæ, hvis han havde villet frem, men heldigvis er han ikke opvokset med at at komme frem ved træk, så det var normalt ikke et problem.

 

Omvendt har jeg oplevet hundeejere som ikke kunne holde hunde i cairnstørrelse :shock: Vitterligt ikke kunne holde så lille hund tilbage!

 

Generelt mener jeg at "holde" også har betydningen, at man kan holde sin hund til sig ved stemmens brug - altså at den er opdraget som du beskriver.

 

Og det er efter min mening oftest der filmen knækker, med træning som ikke sigter mod kontakt og arbejde uden fysiske tiltag, men baseret på at man med linen fysisk kan holde sin hund.

 

Jeg skal ikke kunne sige det og Møffer er jo også min første hund, så jeg har endnu unghundetiden til gode :mrgreen: Men som udgangspunkt mener jeg også, at man skal nøjes med hunde, man kan tilbageholde i alle situationer!

 

Dog mener jeg, at har man virkelig fået taget på hundetræning, så er det hips som haps umiddelbart. Selvfølgelig er hunden "til fare" i længere tid, hvis man ikke kan holde den ordentligt i snoren og den ser rødt og lukker 110% af. Men så ville problemet jo også være der, når hunden var løs. Og mon ikke man med et tag i halsbåndet kan fjerne sin egen hund? Hvis man ikke kan fjerne sin hund ved et tag i halsbåndet, så mener jeg dog heller ikke, at man bør have sådan en kaliber, det skal jo heller ikke være håbløst, den dag (som forhåbentligt aldrig oprinder), den måske ser rødt - om den er i line eller ej.

 

Og hvis træningen skulle gå skævt og hunden bliver ustyrlig... Jamen, så findes der grimer, selvom jeg ikke er meget for at indrømme det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha ha jeg kan se, at I rigtig har muntret jer, men jeg har været til foredrage om Jakob Knudsens liv og levned.

 

Jeg tror egentlig, at man kan drage følgende konsekvens af den her debat: Der findes folk, der hellere vil pege finge af mennesker, der har de store racer uanset om der er grundt til det eller ej og samtidig vil de - småhundeejere som de er - gerne pudse glorie og fralægge sig deres egentlige ansvar som hundeejere. Lidt trist at det florerer her på HF, men what ever...der skal jo være plads til os alle :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha ha jeg kan se, at I rigtig har muntret jer, men jeg har været til foredrage om Jakob Knudsens liv og levned.

 

Jeg tror egentlig, at man kan drage følgende konsekvens af den her debat: Der findes folk, der hellere vil pege finge af mennesker, der har de store racer uanset om der er grundt til det eller ej og samtidig vil de - småhundeejere som de er - gerne pudse glorie og fralægge sig deres egentlige ansvar som hundeejere. Lidt trist at det florerer her på HF, men what ever...der skal jo være plads til os alle :blink:

 

Her kunne man da fristes til at sige, at du læser indlæg som en vis herre læser bibelen :blink: :engel:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha ha jeg kan se, at I rigtig har muntret jer, men jeg har været til foredrage om Jakob Knudsens liv og levned.

 

Jeg tror egentlig, at man kan drage følgende konsekvens af den her debat: Der findes folk, der hellere vil pege finge af mennesker, der har de store racer uanset om der er grundt til det eller ej og samtidig vil de - småhundeejere som de er - gerne pudse glorie og fralægge sig deres egentlige ansvar som hundeejere. Lidt trist at det florerer her på HF, men what ever...der skal jo være plads til os alle :blink:

 

 

Hvad var så mest interessant?

 

Knudsen eller HF :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha ha jeg kan se, at I rigtig har muntret jer, men jeg har været til foredrage om Jakob Knudsens liv og levned.

 

Jeg tror egentlig, at man kan drage følgende konsekvens af den her debat: Der findes folk, der hellere vil pege finge af mennesker, der har de store racer uanset om der er grundt til det eller ej og samtidig vil de - småhundeejere som de er - gerne pudse glorie og fralægge sig deres egentlige ansvar som hundeejere. Lidt trist at det florerer her på HF, men what ever...der skal jo være plads til os alle :blink:

 

Tja, jeg ser det bare som endnu et (temmelig mislykket) forsøg fra nogle ejere af store hunde på at lukke øjnene for den meget reelle problemstilling, det er at have en hund, man ikke har fysisk kontrol over. Og det vil jeg kalde at fralægge sig sit ansvar. Hver gang de bliver gjort opmærksomme på det, skal vi igennem hele repertoiret: småhunde er hysteriske, småhunde er uopdragne, småhundeejere er bange for store hunde, småhunde er mindst ligeså farlige osv. osv.

 

Alt sammen noget som der ingen konkrete beviser er for, og som derfor lugter langt væk af taktikken "angreb er det bedste forsvar". Det virker noget hjælpeløst på den måde at svine modparten til med en masse fordomme, når indvendingen drejer sig om noget så konkret som muskelstyrke.

 

Heldigvis er der da også masser af ejere af store hunde, som er bevidste om problematikken, og som faktisk er i stand til at holde deres hunde - også her på HF :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Ved ikke om det er at fralægge sig sit ansvar...der er sikkert nogen der ikke kan holde deres hund, men det er jo ikke mit eller nogen andens ansvar/problem...

 

Men ALLE har vel et ansvar for at holde hund på en måde der ikke generer andre?:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, jeg ser det bare som endnu et (temmelig mislykket) forsøg fra nogle ejere af store hunde på at lukke øjnene for den meget reelle problemstilling, det er at have en hund, man ikke har fysisk kontrol over. Og det vil jeg kalde at fralægge sig sit ansvar. Hver gang de bliver gjort opmærksomme på det, skal vi igennem hele repertoiret: småhunde er hysteriske, småhunde er uopdragne, småhundeejere er bange for store hunde, småhunde er mindst ligeså farlige osv. osv.

 

Alt sammen noget som der ingen konkrete beviser er for, og som derfor lugter langt væk af taktikken "angreb er det bedste forsvar". Det virker noget hjælpeløst på den måde at svine modparten til med en masse fordomme, når indvendingen drejer sig om noget så konkret som muskelstyrke.

 

Heldigvis er der da også masser af ejere af store hunde, som er bevidste om problematikken, og som faktisk er i stand til at holde deres hunde - også her på HF :5up:

 

Prøv at læse tilbage til det famøse indlæg, hvor en af vores kære meddebatører udgød, at vedkommende dømte ejere af store racer, fordi de ikke kunne holde deres hunde og ikke var kloge nok til at gå på kursus med dem. Jeg replicerede umiddelbart derefter. Det er ikke fordi jeg ikke står ved det jeg har skrevet i den her debat. Jeg står ved hvert eneste ord, men tænk over, om mit svar ikke udsprang af en faktuel viden om, hvad der ville ske og hvem, der ville komme på banen. Sorry, men nogle gange ligger den lige til højrebenet og så er det forbandet svært ikke at prikke til bolden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
^Nej, det kan da aldrig blive dit ansvar, at andre ikke kan holde deres hund. Det er der vist heller ingen, der har påstået :-D

 

 

hehe...nej men så er det bare at jeg ikke helt fanger hvor det med ansvarsfraskrivelse kommer ind i billedet...men det er nok mig der ikke har læst det ordentlig igennem...:oops:...kom jo oprindeligt ind i tråden for at fortælle at jeg ik er ret fordomsfuld, og så har jeg lige læst lidt med fra sidelinjen efter...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, jeg ser det bare som endnu et (temmelig mislykket) forsøg fra nogle ejere af store hunde på at lukke øjnene for den meget reelle problemstilling, det er at have en hund, man ikke har fysisk kontrol over. Og det vil jeg kalde at fralægge sig sit ansvar. Hver gang de bliver gjort opmærksomme på det, skal vi igennem hele repertoiret: småhunde er hysteriske, småhunde er uopdragne, småhundeejere er bange for store hunde, småhunde er mindst ligeså farlige osv. osv.

 

 

Hvem lukker øjnene for problemet? Jeg ser ingen der forsøger at fralægge sig ethvert ansvar, men tværtimod bare folk, der mener at ALLE hundeejere, uanset størrelsen på hunden, har pligt til at opdrage deres hund, så den kan begå sig i samfundet uden at være til gene for andre mennesker. Og det mener jeg netop er at være bevidst om sit ansvar.
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem lukker øjnene for problemet? Jeg ser ingen der forsøger at fralægge sig ethvert ansvar, men tværtimod bare folk, der mener at ALLE hundeejere, uanset størrelsen på hunden, har pligt til at opdrage deres hund, så den kan begå sig i samfundet uden at være til gene for andre mennesker. Og det mener jeg netop er at være bevidst om sit ansvar.

 

Det var vist egentlig bare dét jeg har prøvet at videreformidle hele dagen, så tak for den korte og præcise formulering. Så må det da være fuldt forståeligt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

^De, der ikke synes, det er et problem, hvis man ikke har fysisk kontrol over sin hund.

 

Jeg ser ingen steder at nogle mener det ikke er et problem, men der er bare også andre problemer der kræver større ansvar fra ejerens side. Ligesåvel som det også kræver større ansvar fra ejerens side hvis denne ikke fysisk er i stand til at holde sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
Prøv at læse tilbage til det famøse indlæg, hvor en af vores kære meddebatører udgød, at vedkommende dømte ejere af store racer, fordi de ikke kunne holde deres hunde og ikke var kloge nok til at gå på kursus med dem. Jeg replicerede umiddelbart derefter. Det er ikke fordi jeg ikke står ved det jeg har skrevet i den her debat. Jeg står ved hvert eneste ord, men tænk over, om mit svar ikke udsprang af en faktuel viden om, hvad der ville ske og hvem, der ville komme på banen. Sorry, men nogle gange ligger den lige til højrebenet og så er det forbandet svært ikke at prikke til bolden...

 

Du skal altså vente til (hunde)fløjten har lydt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror egentlig, at man kan drage følgende konsekvens af den her debat: Der findes folk, der hellere vil pege finge af mennesker, der har de store racer uanset om der er grundt til det eller ej og samtidig vil de - småhundeejere som de er - gerne pudse glorie og fralægge sig deres egentlige ansvar som hundeejere. Lidt trist at det florerer her på HF, men what ever...der skal jo være plads til os alle :blink:

 

Uhh, var det dig der tidligere talte om fordomme?.

 

Jeg synes godt nok at du er strid, for der er ikke een eneste der ikke har skrevet, at selvfølgelig skal små hunde opdrages og ikke være til gene for deres omgivelser.

 

Du nægter bare at indse at der er flere situationer hvor en stor hund kan være til gene og skræmme andre, hvor en lille hund ikke kan ift. dens størrelse. Det gælder (for at blive hos os selv og ikke drage ikke-hundeejere ind i billedet) både når man kommer gående med en hvalp eller en gammel vakkelvoren hund.

 

Og så lige en afluttende bemærkning, for denne diskussion fører jo ingen vejne når alle misforstår alle, så er der jo ikke nogen der anklager ejerne herinde af store hunde, for ikke at tage hensyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...