Hop til indhold

Dømmer du andre udfra valg af hund? Hvorfor/hvorfor ikke?


Gæst Zarina
 Share

Recommended Posts

^De, der ikke synes, det er et problem, hvis man ikke har fysisk kontrol over sin hund.
Selvfølgelig er det et problem, hvis man ikke har kontrol over sin hund - om det er af fysisk eller psykisk karakter er for mit vedkommende ligegyldigt. Det handler ikke altid om at være stor og stærk, men om teknik.
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 433
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Selvfølgelig er det et problem, hvis man ikke har kontrol over sin hund - om det er af fysisk eller psykisk karakter er for mit vedkommende ligegyldigt. Det handler ikke altid om at være stor og stærk, men om teknik.

ENIG!!!!!:-D:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er det et problem, hvis man ikke har kontrol over sin hund - om det er af fysisk eller psykisk karakter er for mit vedkommende ligegyldigt. Det handler ikke altid om at være stor og stærk, men om teknik.

enig, jeg vejer ikke engang det dobbelt af vores hund, men derfor trækker ahn sku ikke rundt med os, kan godt være man lige skal tage fat i selen en sjældent gang imellem, men han har aldrig trukket os omkuld eller ligende.

Til gengæld har jeg set folk (som er større/tungere end mig.) blevet trukket omkring af beagler ect.

Redigeret af guanomo
Link til indlæg
Del på andre sites

enig, jeg vejer ikke engang det dobbelt af vores hund, men derfor trækker ahn sku ikke rundt med os, kan godt være man lige skal tage fat i selen en sjældent gang imellem, men han har aldrig trukket os omkuld eller ligende.

Til gengæld har jeg set folk blevet trukket omkring af beagler ect. som er større/tungere end mig.

 

Beagler der er større/tungere end dig? :shock::shock::shock: Må man spørge hvor meget du vejer?

 

 

 

 

 

 

 

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh, var det dig der tidligere talte om fordomme?.

 

Jeg synes godt nok at du er strid, for der er ikke een eneste der ikke har skrevet, at selvfølgelig skal små hunde opdrages og ikke være til gene for deres omgivelser.

 

Du nægter bare at indse at der er flere situationer hvor en stor hund kan være til gene og skræmme andre, hvor en lille hund ikke kan ift. dens størrelse. Det gælder (for at blive hos os selv og ikke drage ikke-hundeejere ind i billedet) både når man kommer gående med en hvalp eller en gammel vakkelvoren hund.

 

Og så lige en afluttende bemærkning, for denne diskussion fører jo ingen vejne når alle misforstår alle, så er der jo ikke nogen der anklager ejerne herinde af store hunde, for ikke at tage hensyn.

 

Nej da. Det nægter jeg ikke at indse. Jeg nægter at indse, at jeg skulle have et større ansvar end en småhundeejer. Jeg skal sørge for at min hund kan geberde sig i vores menneskesamfund uden at skræmme livet ud af dyr og mennesker. MEN det samme skal ejeren af en lille hund. Sådan er det. Lighed for loven...samme ansvarsfølelse. Længere kan jeg ikke se, at dén er og DET mangler jeg at høre småhundeejerne give mig meget ret i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej da. Det nægter jeg ikke at indse. Jeg nægter at indse, at jeg skulle have et større ansvar end en småhundeejer. Jeg skal sørge for at min hund kan geberde sig i vores menneskesamfund uden at skræmme livet ud af dyr og mennesker. MEN det samme skal ejeren af en lille hund. Sådan er det. Lighed for loven...samme ansvarsfølelse. Længere kan jeg ikke se, at dén er og DET mangler jeg at høre småhundeejerne give mig meget ret i.

 

Lighed for loven?. Hvad betyder det så at store hunde skal være i snor når det er mørkt mens små hunde gerne må gå løse. Det er da en forskel i loven imo.

 

Og måske skulle vi ikke sige at ejere af store hunde har mere ansvar end ejere af små hunde, men at de bare oftere havner i situationer der kræver at ejeren tager hensyn til andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er det et problem, hvis man ikke har kontrol over sin hund - om det er af fysisk eller psykisk karakter er for mit vedkommende ligegyldigt. Det handler ikke altid om at være stor og stærk, men om teknik.

 

Jeg er enig i, at teknik er en rigtig god ting, men jeg mener også, at man principielt bør have fysisk kontrol over den. Det er jo ikke uset, at teknikken glipper i spidsbelastninger, og derudover tager det jo også noget tid at opnå teknikken. Hvad havde du ellers forestillet dig i træningsperioden, hvor man jo endnu ikke har teknikken?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lighed for loven?. Hvad betyder det så at store hunde skal være i snor når det er mørkt mens små hunde gerne må gå løse. Det er da en forskel i loven imo.

 

Og måske skulle vi ikke sige at ejere af store hunde har mere ansvar end ejere af små hunde, men at de bare oftere havner i situationer der kræver at ejeren tager hensyn til andre.

 

Jeg tror, vi stopper den her...I, der har små hunde vil simpelhen ikke erkende jeres ansvar som værende på lige linie med os, der har store hunde. Det er trist, at I ikke vil erkende jeres ansvar, men der er så åbenbart intet at gøre ved det. At diskutere lige netop dette emne med jer har i mine øjne udviklet sig til det mest gedine spild af tid. Det er jo umuligt at diskutere med folk, der ikke kan andet end pege fingre og pudse glorie. Jeg har sagt det tidligere og jeg gentager det nu igen...og denne gang drager jeg konsekvensen af ikke at ville spilde tid på dødemandssnak :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Jeg kommer til at tænke på når i mener at de med store hunde har et større ansvar end de med små hunde.

 

Hvad er det så for en del af ansvaret der er mindre for en småhundeejer andet end at kunne holde hunden tilbage?

 

Hvor langt strækker det mindre ansvar sig egentligt?

 

 

Hvad er det som små hunde gerne må som de store ikke må ? :hmm:

Redigeret af Priceman
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer til at tænke på når i mener at de med store hunde har et større ansvar end de med små hunde.

 

Hvad er det så for en del af ansvaret der er mindre for en småhundeejer andet end at kunne holde hunden tilbage?

 

Hvor langt strækker det mindre ansvar sig egentligt?

 

 

Hvad er det som små hunde gerne må som de store ikke må ? :hmm:

oppe op

knurre

løbe ud på vejen

vikle flex snoren ind i andre folks ben

løbe hen til børn eller voksne der ikke kan lide hunde, er bange for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

oppe op

knurre

løbe ud på vejen

vikle flex snoren ind i andre folks ben

løbe hen til børn eller voksne der ikke kan lide hunde, er bange for dem.

 

Nej det synes jeg ikke er rigtigt. Jeg har da samme pligt til at holde min lille hund fra disse ting. Forskelden er bare, at jeg kan holde min fordi han ikke overstiger mine kræfter, I modsætning til nogle mennesker med store hunde jeg har mødt.

 

Bl.a. en dame med en stor chefer der altid går løs, og som altid kommer farende med damen råbende og skrigende bagefter.

Da jeg spurgte hvorfor hun ikke havde sin hund i snor var svaret: Nej for så trækker den sådan at jeg ikke kan holde den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det synes jeg ikke er rigtigt. Jeg har da samme pligt til at holde min lille hund fra disse ting. Forskelden er bare, at jeg kan holde min fordi han ikke overstiger mine kræfter, I modsætning til nogle mennesker med store hunde jeg har mødt.

 

Bl.a. en dame med en stor chefer der altid går løs, og som altid kommer farende med damen råbende og skrigende bagefter.

Da jeg spurgte hvorfor hun ikke havde sin hund i snor var svaret: Nej for så trækker den sådan at jeg ikke kan holde den.

 

Selvom jeg egentlig ikke gad spilde mere tid på den her tråd, så bliver jeg alligevel nysgrerrig. Er sagen den, at fordi du har mødt den der dame med den der uopdragne schæfer, så konkludere du, at alle, der ejer en stor eller større hund ikke gider opdrage deres hunde og ikke kan holde dem, når de er i snor ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom jeg egentlig ikke gad spilde mere tid på den her tråd, så bliver jeg alligevel nysgrerrig. Er sagen den, at fordi du har mødt den der dame med den der uopdragne schæfer, så konkludere du, at alle, der ejer en stor eller større hund ikke gider opdrage deres hunde og ikke kan holde dem, når de er i snor ?!?

 

Det har hun sgudda aldrig skrevet. Slap nu af :lol:

 

Forstår godt din argumentation med at man har samme ansvar hvadenten hunden er lille eller stor, men det er unægtelig nemmere at leve op til ansvaret hvis man ikke gør det alt for svært for sig selv ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har hun sgudda aldrig skrevet. Slap nu af :lol:

 

Forstår godt din argumentation med at man har samme ansvar hvadenten hunden er lille eller stor, men det er unægtelig nemmere at leve op til ansvaret hvis man ikke gør det alt for svært for sig selv ;-)

 

Jeg slapper skam fuldstændig af, men nu er det jo en tråd, der i sin oprindelse handlede om, at dømme på baggrund af valg af hund, så jeg blev lige lidt nysgerrig her...om der virkelig ikke skulle mere end en enkelt uopdragen hund af et eller andet tilsnit før man dømte andre. Det ville for mig være komplet hjernedødt, meeeeen vi er jo forskellige og har forskellige grænser og så alligevel...

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom jeg egentlig ikke gad spilde mere tid på den her tråd, så bliver jeg alligevel nysgrerrig. Er sagen den, at fordi du har mødt den der dame med den der uopdragne schæfer, så konkludere du, at alle, der ejer en stor eller større hund ikke gider opdrage deres hunde og ikke kan holde dem, når de er i snor ?!?

 

Nej Da! Jeg kender og møder da heldigvis mange store hunde som er velopdragne og aldeles dejlige, og hvis ejere er deres ansvar bevidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

enig, jeg vejer ikke engang det dobbelt af vores hund, men derfor trækker ahn sku ikke rundt med os, kan godt være man lige skal tage fat i selen en sjældent gang imellem, men han har aldrig trukket os omkuld eller ligende.

Til gengæld har jeg set folk (som er større/tungere end mig.) blevet trukket omkring af beagler ect.

Præcis. Jeg har også haft store og stærke hunde, som nemt kunne trække af sted med mig, hvis de ville, og alligevel er det kun sket, når de har haft flexline på og er løbet helt ud for enden. Og så stopper man jo bare med at have flexline på dem.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i, at teknik er en rigtig god ting, men jeg mener også, at man principielt bør have fysisk kontrol over den. Det er jo ikke uset, at teknikken glipper i spidsbelastninger, og derudover tager det jo også noget tid at opnå teknikken. Hvad havde du ellers forestillet dig i træningsperioden, hvor man jo endnu ikke har teknikken?
Ja, men jeg mener så noget andet :-) Jeg mener som sagt at man skal have kontrol over sin hund, men det gælder alle uanset størrelsen.
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det synes jeg ikke er rigtigt. Jeg har da samme pligt til at holde min lille hund fra disse ting. Forskelden er bare, at jeg kan holde min fordi han ikke overstiger mine kræfter, I modsætning til nogle mennesker med store hunde jeg har mødt.

 

Bl.a. en dame med en stor chefer der altid går løs, og som altid kommer farende med damen råbende og skrigende bagefter.

Da jeg spurgte hvorfor hun ikke havde sin hund i snor var svaret: Nej for så trækker den sådan at jeg ikke kan holde den.

Og hun er netop ikke hendes ansvar bevidst. Men ansvaret ville i mine øjne have været det samme som hvis hun havde en lille hund. En lille hund kan gøre folk/hunde ligeså forskrækkede og den kan altså også bide, hvis det er det den vil.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
Jeg kommer til at tænke på når i mener at de med store hunde har et større ansvar end de med små hunde.

 

Hvad er det så for en del af ansvaret der er mindre for en småhundeejer andet end at kunne holde hunden tilbage?

 

Hvor langt strækker det mindre ansvar sig egentligt?

 

 

Hvad er det som små hunde gerne må som de store ikke må ? :hmm:

 

Store og små hunde må det samme. Ejeren af en lille hund har -i og med at hunden fysisk kan holdes - fra udgangspunktet, bedre muligheder for at forhindre sin hund i at gøre de ting den (på lige fod med store hunde) IKKE må. Ejeren af den store hund har et EKSTRA ANSVAR i form af at lære sig og hunden teknikker og metoder, der gør at h*n i praksis har lige så gode muligheder for at holde sin hund som ejeren af den lille hund.

 

Ja, det lyder godtnok rodet, undskyld! :hmm:

 

Ejeren af den lille hund har ansvar for at lære plan a: hold fast i snoren

 

Ejeren af den store hund har ansvar for at lære plan a PLUS en plan b, c, d osv. for de tilfælde hvor hunden er fysisk overlegen.

 

ALLE bør lære både plan a, b, c osv. af hensyn til hunden og en selv, men kun for ejere af store hunde er disse planer 'livsnødvendige' for at kunne færdes sikkert i samfundet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men jeg mener så noget andet :-) Jeg mener som sagt at man skal have kontrol over sin hund, men det gælder alle uanset størrelsen.

 

Det har jeg så endnu ikke mødt nogen her på HF, der er uenige med dig i :-)

Men du svarede ikke på mit spørgsmål - hvordan har man kontrollen over en fysisk overlegen hund, indtil træningen har virket?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg så endnu ikke mødt nogen her på HF, der er uenige med dig i :-)

Men du svarede ikke på mit spørgsmål - hvordan har man kontrollen over en fysisk overlegen hund, indtil træningen har virket?

Nu har jeg i godt 16 år været så ubehøvlet og uforskammet (jeg undskylder jeg ikke retter ind efter visse personers ønsker om hvor stor min hund må være) at have været ejer af 3 tre fysisk meget stærke hund+en schæfer. I træningsperioden og er i hvalpetiden og i unghundetiden. I hvaletiden er der ikke problemer med at holde hunden. Men når hunden når op i unghunde alderen og hørelsen bliver "selektiv" kunne der blive problemer. Men med lidt om tanke er det muligt at holde selv den strækeste hund, når der opstår en situation stiller man sig over hunden lige bag forbenene holder fast i selen/halsbåndet, når hunden så begynder at trække frem løfter men let i sele/halsbånd indtil hunden mister fodfæste med forpoterne, i det sekund hunden letter kraften i bagbenene skamroser man helt vildt, når situationen er overstået leger man voldsomt med hunden.. uuuhhhhuuu nnnuuuiiiii du er sååååå dyggggtiiiig jaaaaa... uuuhhhhuuuuuuu:banan::banan::banan::klap::klap::klap::klap:

 

Når hunden når voksen alderen kan man kontolere hunden men en kommando så den ikke trækker i situationerne!!

Sværrer er det såmænd ikke

Redigeret af Dogue1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...