Hop til indhold

Hvorfor er der forskel?.

Jane
 Share

Recommended Posts

Her i Dk. Får mange retriever en hårdere dom end for år tilbage, når det drejer sig om hofterne. Hofter der før fik A får i dag B eller C, ja sågar nogle gange D.

I Sverige er det nemmere at få A og B hofter på sin hund.

Hvorfor denne forskel?. Er vi for strenge herhjemme eller er de for lemplige i Sverige?.

Min mening er at man i Europa skulle finde frem til en fælles holdning. Det ville gavne avlen bedre. For selvfølgelig skal hofterne være i orden.

Jeg har hørt om flere som snakker om at sælge deres hund til Sverige og få taget billederne der og så købe hunden tilbage. Men det løser jo ikke problemet.

Jeg har kendskab til en hund, som inden den blev solgt hertil fik konstateret A-hofter i Sverige, der var altså på ingen måder tale om snyd. Ejeren ville så prøve at have hunden fotograferet herhjemme. Hvorfor ved jeg ikke. Men der fik hunden D- hofter.

Ejeren som jo har en hund der officel har A-hofter, er gået videre med sagen herhjemme for som jeg tror at få en forklaring på hvorfor der er denne forskel.

Spørgsmålet er hvor meget kan vi stole på at HD fotogaferingen giver det sande svar?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kan da fortælle dig, at DKK sagtens kan dømme for godt..

Bare se på Luna.. Vi fik taget billeder mellem jul og nytår 07 - fordi jeg godt vil vide, hvor meget jeg kunne tillade mig at "presse" hende. Dyrlægen siger, at Luna har en C hofte (på en MEGET MEGET god dag, kunne den måske gå som B) på højre side og 1 på venstre albue.

DKK sender efter 3 mdr deres rapport, hvor de skriver at hun har rent A og 0.

Jeg ringede til DKK og snakkede med en dame, som blev meget fornærmet, da jeg såede tvivl om "dommen". "Jeg kunne da godt komme til at tale med en af dyrlægerne i panelet, men man kunne jo ikke snyde sig til et A"

Hmm gooodt så..

Vi fortsatte nu alligevel det waterwalk vi var begyndt på efter billederne var taget..

Vi har været til kiropraktor efterfølgende og pt går vi til massør. Begge to (kiropraktor og massør) har sagt, at Luna kompenserer for "noget" i højre hofte og venstre forpart.. Uden at kende status..

Så DKK har altså givet Luna for god en status..

Så kan man overhovedet regne med dem? Mener du dyrlægen eller DKK, der har givet hunden D-status??

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ingen forstand på det her overhovedet... men er det ikke dyrlægens rapport der sendes ind til DKK og registreres? Eller får de kun røntgenbillederne og laver selv en vurdering?

Jeg mener de får røngtenbillederne.. Egentlig må dyrlægerne ikke komme med en vurdering.

Jeg fik ikke taget billeder med henblik på avl, da Luna allerede var steriliseret på det tidspunkt, men jeg synes at det var en vigtig del at få med i historikken på Luna's familie og stamtræ.. Men det er jo lidt ligemeget når det ikke passer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kan da fortælle dig, at DKK sagtens kan dømme for godt..

Bare se på Luna.. Vi fik taget billeder mellem jul og nytår 07 - fordi jeg godt vil vide, hvor meget jeg kunne tillade mig at "presse" hende. Dyrlægen siger, at Luna har en C hofte (på en MEGET MEGET god dag, kunne den måske gå som B) på højre side og 1 på venstre albue.

DKK sender efter 3 mdr deres rapport, hvor de skriver at hun har rent A og 0.

Jeg ringede til DKK og snakkede med en dame, som blev meget fornærmet, da jeg såede tvivl om "dommen". "Jeg kunne da godt komme til at tale med en af dyrlægerne i panelet, men man kunne jo ikke snyde sig til et A"

Hmm gooodt så..

Vi fortsatte nu alligevel det waterwalk vi var begyndt på efter billederne var taget..

Vi har været til kiropraktor efterfølgende og pt går vi til massør. Begge to (kiropraktor og massør) har sagt, at Luna kompenserer for "noget" i højre hofte og venstre forpart.. Uden at kende status..

Så DKK har altså givet Luna for god en status..

Så kan man overhovedet regne med dem? Mener du dyrlægen eller DKK, der har givet hunden D-status??

Det er DKK som giver den offentlige status. I dag bliver billederne altid sendt ind, hvor man førhen kunne undlade at sende dem ind.

Jeg må sige at du er en ærlig kvinde. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det har også undret mig temmelig meget.

Inde for min race er der også en meget stor andel af B hofter og en lille andel af A hofter, mens man i Sverige og Norge næsten aldrig ser en B hofte. Er deres hunde vitterlig så forskellig fra vores :?: Skulle være meget underligt da de nordiske Aussier på en eller anden måde er beslæget med hinanden :confused:

Har også selv personligt oplevet at DKK og anden vurderingsinstans har været uenige. F.eks. havde jeg en hund som blev bedømt til D hofter i DKK og mild i OFA.

To hvalpe fra et af mine kuld, blev også bedømt som henholdsvis A og C, hvilket undre både ejere og især dyrlæge, da han bestemt synes at de så ens ud :confused:

Tilgengæld kender jeg også til hunde som bedømt Fair i USA og fik A1 herhjemme :confused:

For et par mdr. siden havde DKK det oppe og vende i medlems bladet Hunden og deres begrundelse på de forskellige resultater var at man vægtede forskelligt i landene.

Det synes jeg bare ikke er godt nok, det kan ikke være rigtig at vores hunde i Danmark generelt fremstår som mere "usunde" bare fordi DKK vægter anderledes end vores nordiske naboer.

Et godt HD resultat er vigtig for en opdrætter og jeg så selvfølgelig derfor helst at mine hunde fik A hofter, jeg kunne dog ikke drømme at "snyde" mig til et bedre resultat. F.eks. kender jeg til en opdrættere der er så fokuseret på at få det perfekte resultat på sine hunde, at vedkommende betaler en kiropraktor for at være med når hunden skal placeres til HD fotografering :shock:

Men udover at jeg synes DKK er urimelig i at være strengere i deres bedømmelse, så synes jeg ikke rigtig at man kan bruge bedømmelse til så meget. Du får en status, men ingen andre oplysninger. I USA og England får man et fint afkrydsning skema, som fortæller om knoglens struktur, løshed i leddet mv. dvs. præcise oplysninger af hvad der ligger til grund for bedømmelsen, specielt England er god på dette opråde.

Da vi ikke har noget krav i racen op HD fotografering, har jeg overvejet at sende billederne til England - kender til flere opdrættere som gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu synes jeg at jeghar læst for nylig at der blandt andet ved goldens er kommet nye regler... Noget med at de i forvejen har nogle lidt anderledes hofter.. så de bedømmer dem anderledes nu end tidligere:???:

Ja jeg har også hørt lidt om det du skriver. Men ved faktisk ikke mere om det.

Link til indlæg
Del på andre sites