Aslan Skrevet Januar 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2009 Nu ved jeg godt at jeg nok menneskelig gøre aslans adfærd lidt, så bær over med overskriften........... Aslan har en tendens til at hvis han kommer hen til en hund, der knurre ad ham og ikke gider ham, så skal han da lige prøve lidt igen.....og igen.......og måske igen, inden han acceptere at den hund gider ham bare ikke. Men hvorfor fanden stopper han ikke bare efter første gang? "fair nok, det er ikke alle hudne der gider mig store skrummel" Så tænker jeg også, er det vores opdragelse der gør at han lige skal prøve en gang til? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Jeg oplever at mange unghunde gør som Aslan. De kan ikke dy sig for lige at prøve en gang mere. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Jeg tror absolut det er hans alder og intet har med opdragelse at gøre... Karla gør det især med hunde der ikke gider lege, så prøver hun igen og igen og så liiiiige en gang til.... Hvis hun altså får lov... Men det gør hun nu sjældent, jeg synes ikke det er fair at andre folks hunde skal tvinges ud i at ende med at knurre af mit lille energibundt... så hvis hun ikke kan opføre sig anstændigt overfor den anden hund mens vi mennesker snakker sammen, så bliver hun kommanderet i sit eller får snor på hvis det er helt galt... Vil dog sige, at vores gåture flere gange om ugen med en hund der ikke gider at lege har hjulpet gevaldigt, nu respekterer hun (for det meste) at nogle hunde kun gider hilse og derefter tulle rundt og snuse sammen... Så nej, jeg tror ikke det er jeres skyld at han gør det - men jeg synes I skal tage ansvaret for det og afskærme den anden hund fra jeres skrummel af en glad unghund... Hvis han ikke selv respekterer et "pænt nej tak" fra den anden hund... Jeg tænker tit på Sonja77's tyson i sådanne situationer, jeg har jo aldrig mødt ham, men baseret på hvad hun skriver om ham, så tænker jeg lidt over hvad det ville gøre ved en hund som ham når min hund fx springer helt op i fjæset på en hund... og jeg vil ikke have at hun stresser en allerede usikker hund.... 2 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Nu ved jeg godt at jeg nok menneskelig gøre aslans adfærd lidt, så bær over med overskriften........... Aslan har en tendens til at hvis han kommer hen til en hund, der knurre ad ham og ikke gider ham, så skal han da lige prøve lidt igen.....og igen.......og måske igen, inden han acceptere at den hund gider ham bare ikke. Men hvorfor fanden stopper han ikke bare efter første gang? "fair nok, det er ikke alle hudne der gider mig store skrummel" Så tænker jeg også, er det vores opdragelse der gør at han lige skal prøve en gang til? Dumle gør det samme :blink: Det er blevet bedre med tiden, men tror bare det er en unghunde ting... "Eeej det mener du da ikke gør du?" "Okay okay så, du får fred 2min. mere, men så prøver jeg altså også liiige igen" Jeg kan så fortælle dig at det også kan virke. Dumle's cocker ven Aslan gider som regel ikke rende og lege meget. Han vil hellere rende med en pind i munden, men hvis Dumle har været henne og "prikke til ham" ofte nok så overgiver han sig ind imellem og tager en løbetur eller en tumletur med ham. Og det samme med min venindes forældre's to labbe tæver. Og Lexus når han er blevet træt... ja selv Sitto virkede det på, med hende lurede han bare hvor hendes grænse helt præcis gik og så holdte han sig liiige udenfor så han stadig provokerede, men ikke nok til hun blev helt sur, men alligevel nok til hun til sidst overgav sig og tog en løbetur med ham Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Hov... Ja, jeg går også imellem hvis det er en hund vi ikke kender. Det er kun hvis jeg ved hunden er stærk nok til at sige fra at han får lov. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Jeg tænker tit på Sonja77's tyson i sådanne situationer, jeg har jo aldrig mødt ham, men baseret på hvad hun skriver om ham, så tænker jeg lidt over hvad det ville gøre ved en hund som ham når min hund fx springer helt op i fjæset på en hund... og jeg vil ikke have at hun stresser en allerede usikker hund.... :5up: Bare flere ejere af unghunde var så opmærksomme på, hvad deres hunde laver, og hvad de andre hunde siger til det. Tyson bryder sig ganske rigtigt ikke om voldsomme unghunde, der ikke forstår et nej, og synes, at de er meget ubehagelige. Unghundene risikerer jo også at få et ordenligt fur (Tyson har i hvert fald overfuset nogle stykker ). Som cs-dumle skriver, er der selvfølgelig forskel på, om hundene kender hinanden eller ej. F.eks. får Rosa og Lumi lov til at løbe ind i Tyson, humpe ham (hvilket jeg dog plejer at stoppe) og alt muligt andet, selvom han ikke lige gider at lege på det tidspunkt. Og nogle gange ender de da også med at få provokeret ham så meget, at han lige tager en legerunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Som Dumle siger, det virker faktisk engang imellem og det tror jeg genetisk hvalpe og unghunde ved;-) Gizmo som jeg passer nu, hunbliver ved og ved og ved, med at slikke sheila om snuden på trods af at sheila har alle tænder fremme og brøler som en løve! Det er sgi et under at hun ikke mister noget af tungen:roll: ej, jeg stopper hende selvfølgelig (altså gizmo), men jeg når det bare ikke altid og sheilas bidehæmninger er heldigvis tip top:cool: Og så ER det jo nogengange at sheila lige pludselig, hov, leger:blink: Derudover kan man hos ulve i naturen iagtage samme fænomen. En hvalp eller ungulv "gør sig til" hos en ældre ulv, som ikke gider kontakten. Dette intensiverer dog bare den unge ulvs aktive underkastelse, som så får den ældre ulv til at sende endnu kraftigere signaler og det bliver ved indtil den unge ulv må smide sig i ultimativ passiv underkastelse.. Så jo, måske skal de lige tjekke hvor meget de voksne rent faktisk har at byde på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts