Hop til indhold

Stadig i tvivl!


Tonks
 Share

Recommended Posts

Gæst anne-marie

 

 

 

Hvis du vil have en hund, der er nem at træne, så er det nok ikke gravhunde. Den er (Englands?) svar på terrieren og har derfor et meget selvstændigt sind --> der skal gooood motivation til, at få den til at samarbejde :blink:

 

Derudover kender jeg ikke til racen, udover at den er meget aktiv.

Gravhunden er tysk :lol:

 

Mange hunde vender deres mistrivsel indad og drfor ser det så ud for ejer m.fl. at hunden trives, men det er så ikke rigtigt, rigtig mange bløde hunde mistrives hele livet på den måde, fx labradors.

 

Gravhunde vil nok typisk reagere som terrier, udadvendt, men der er altid undtagelser.

 

Der behøver ikke at skulle så meget til for at afhjælpe det, fx kan fodersøg, kong, leo m.m. dagligt løse en stor del af problemet, og gå ture naturligvis, for en gravhund vil musejagt og den slags nok være en succes :-D

 

Jeg tror nu sagtens at de fleste gravhunde kan lære at gå løse, ligesom mine cairner osse kan det :-)

 

Det kræver som hos os bare kogte kødgodbidder osv..

 

Det er skam ikke så svært.

 

Jeg kunne godt selv falde pladask for en gravhund, fx en ruhåret :lun:

 

Men ingen trapper :hmm: det tror jeg ikke er godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 329
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst anne-marie
oki :D tak, det var bare det jeg ville høre ;-) så dropper jeg den tanke lidt igen...

 

..hva så med shitz shu'en ?? (staves?)

 

Findes der ikke en relativt lille hund der ikke har nogen skavanker?? Sys sku det er synd, at de har så mange sygdomme :(

 

Den ville passe godt til dig tror jeg, eller lhasa apsoen fx.

 

Cairner som jeg har er ret raske i det :-D

 

Det var en af grundene til at jeg valgte racen og jeg har ikke fortrudt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med de mange sygdomme handler langt hen ad vejen om, at man rent faktisk tjekker for dem. Derfor vil sygdomstilfældene også dukke op til overfladen i forhold til racer/klubber, hvor man ikke tjekker. Hvis du ved hvad en race fejler, ved du også hvad du skal være opmærksom på, og kan i højere grad gå udenom problemerne.

 

Nu er jeg lige streng et par sekunder: jeg undrer mig over, at du smider raceforslag ud i øst og vest. Og denne tråd er ikke den første det sker i. Har du ikke prøvet at sætte dig ned med et hundeleksikon og set på hvilke krav en given race stiller til dig, og på den baggrund sorteret fra og til? Der er ikke alene mange racer oppe at vende, de er også i hver deres del af spektret når det gælder pelspleje, mentalitet og aktivering.

 

Mit forslag er derfor, som jeg har nævnt et par gange tidligere, at du - ud fra hvad du indtil nu har fortalt - koncentrerer dig om selskabshundene. Eller bedre endnu. Tager et skridt tilbage i hele den her hundetanke, og sætter dig ned, skriver helt reelt ned, hvad du gider med en hund, og ud fra det, tager en tur gennem et hundeleksikon. Ligger noget over billederne, så du ikke lader dig forblænde af et nuttet udseende, og ser på det rent faktuelle. Du burde på den led kunne lande på 3-4 racer, du helt seriøst kan overveje, og som du vil få stor glæde af.

 

Ja, det er godt at syntes om sin hunds udseende. Men jeg skal love dig for, at hvis din hund driver dig til vanvid, når den ikke særligt langt med et sødt og lækkert udtryk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Damn it! Tænkte sq nok jeg huskede forkert :lol:

 

Men hvis jeg nu havde tænkt mig om... Dach-blabla - dens ikke-danske-navn lyder ikke særlig engelsk :lol:

 

Man kan sgu da ikke gå og tænke sig så meget om hele tiden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med de mange sygdomme handler langt hen ad vejen om, at man rent faktisk tjekker for dem. Derfor vil sygdomstilfældene også dukke op til overfladen i forhold til racer/klubber, hvor man ikke tjekker. Hvis du ved hvad en race fejler, ved du også hvad du skal være opmærksom på, og kan i højere grad gå udenom problemerne.

 

Nu er jeg lige streng et par sekunder: jeg undrer mig over, at du smider raceforslag ud i øst og vest. Og denne tråd er ikke den første det sker i. Har du ikke prøvet at sætte dig ned med et hundeleksikon og set på hvilke krav en given race stiller til dig, og på den baggrund sorteret fra og til? Der er ikke alene mange racer oppe at vende, de er også i hver deres del af spektret når det gælder pelspleje, mentalitet og aktivering.

 

Mit forslag er derfor, som jeg har nævnt et par gange tidligere, at du - ud fra hvad du indtil nu har fortalt - koncentrerer dig om selskabshundene. Eller bedre endnu. Tager et skridt tilbage i hele den her hundetanke, og sætter dig ned, skriver helt reelt ned, hvad du gider med en hund, og ud fra det, tager en tur gennem et hundeleksikon. Ligger noget over billederne, så du ikke lader dig forblænde af et nuttet udseende, og ser på det rent faktuelle. Du burde på den led kunne lande på 3-4 racer, du helt seriøst kan overveje, og som du vil få stor glæde af.

 

Ja, det er godt at syntes om sin hunds udseende. Men jeg skal love dig for, at hvis din hund driver dig til vanvid, når den ikke særligt langt med et sødt og lækkert udtryk.

 

Altså nu er der jo en grund til at jeg er i tvivl, og i har været så søde til at hjælpe mig. Det sætter jeg pris på. Tager imod jeres råd og tager imod hvad i siger.

 

Men hvis du ikke gider hjælpe, så lad være. Der er ingen der tvinger dig, for ærligt talt så lyder det som om du helst vil være fri :neutral:

 

Jeg er ikke så kræsen når det kommer til pelspleje og sådan noget, det eneste der går igen er at de er forholdsvis langhårede alle sammen ;-)

For jeg kan bedst lide hunde med pels, så er self. indstillet på at bruge nogle timer om ugen på pelspleje.

 

Jeg har ikke noget hundeleksikon. Og er blevet blacklistet på biblioteket :confused:

 

Så jeg bruger nettet og jer som min vejledning og sådan.

 

Jeg kan rigtig godt lide jeres hjælp, men hvis du ikke gider hjælpe, så lad være. Vil da hellere have råd og hjælp af folk der har lyst til at hjælpe til med at finde den rigtige hund :engel:

 

I hjælper rigtig meget :5up: Tak!! men der er jo en grund til trådens overskrift, jeg er virkelig meget i tvivl. Det er jo derfor jeg skyder hunderacer ind hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu er der jo en grund til at jeg er i tvivl, og i har været så søde til at hjælpe mig. Det sætter jeg pris på. Tager imod jeres råd og tager imod hvad i siger.

 

Men hvis du ikke gider hjælpe, så lad være. Der er ingen der tvinger dig, for ærligt talt så lyder det som om du helst vil være fri :neutral:

 

Jeg er ikke så kræsen når det kommer til pelspleje og sådan noget, det eneste der går igen er at de er forholdsvis langhårede alle sammen ;-)

For jeg kan bedst lide hunde med pels, så er self. indstillet på at bruge nogle timer om ugen på pelspleje.

 

Jeg har ikke noget hundeleksikon. Og er blevet blacklistet på biblioteket :confused:

 

Så jeg bruger nettet og jer som min vejledning og sådan.

 

Jeg kan rigtig godt lide jeres hjælp, men hvis du ikke gider hjælpe, så lad være. Vil da hellere have råd og hjælp af folk der har lyst til at hjælpe til med at finde den rigtige hund :engel:

 

I hjælper rigtig meget :5up: Tak!! men der er jo en grund til trådens overskrift, jeg er virkelig meget i tvivl. Det er jo derfor jeg skyder hunderacer ind hele tiden.

 

Hvad med en papillon? Så vidt jeg ved en rask hund, ikke voldsomt krævende, men vil da gerne lave lidt. Eller tibetansk spaniel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan rigtig godt lide jeres hjælp, men hvis du ikke gider hjælpe, så lad være. Vil da hellere have råd og hjælp af folk der har lyst til at hjælpe til med at finde den rigtige hund :engel:

 

Og så bliver jeg streng igen, og kalder dig nu børnefornærmet. For det er sgu synd for dig, at du ikke kan se, at jeg i virkeligheden tilbyder dig masser af hjælp, og viser dig vejen ud af den tunnel af tvivl du befinder dig i! Og ja, hvis jeg ikke vil hjælpe, kan jeg lade være. Men det er rent faktisk det jeg prøver på - at hjælpe.

 

Men det er altså sjovt, at jeg alligevel får de der snert af forståelse for hvorfor folk i sin tid ikke mente du var klar til at få hund. For du lyder lidt som et barn, der står i en slikbutik og peger i alle retninger og siger: den der er fin. Hov, men der er også en lyseblå. Og en rød. En grøn. Nej, den lilla er fin. Eller...

 

Alle hunde er sgu da søde. Jeg kan også slide nettet tyndt og falde for en masse hunderacer, som jeg syntes ser fantastiske ud. Men jeg har viden nok om mig selv og hvad jeg ønsker af en hund, til at kunne sige, at nok er den sød. Men det er ikke sådan en jeg skal eje. Og jeg syntes du mangler den selvindsigt.

 

At du er blacklistet på biblioteket er den ringeste undskyldning, jeg nogensinde har hørt. Og så nej. For jeg syntes ikke den kan kategoriseres som værende en undskyldning. Enten så bruger man de par hundrede kroner sådan en bog koster, eller også sætter man sig ned på biblioteket. Og bliver siddende med bogen foran sig, til man har opnået sit mål: at finde tre-fire racer, der reelt kan være noget for en.

 

Alternativt gør man brug af det allestedsnærværende internet, og finder en fa de mange (halvdårlige) tests, som kan pege én i den rigtige retning. Jeg ved flere har linket til dem herinde. Og hvis du spørger efter dem, gider folk sikkert også smide dem igen (har ikke selv nogle af de links, for glemmer altid de adresser når jeg først har været der en gang).

 

Det er fint, at du får hjælp herinde fra. Men det er svært at få god hjælp, hvis man det ene øjeblik vil høre lidt om en hyrdehund, den næste gang lidt om gravhund, derefter jagthund og måske også lidt en terrier og også en selskabshund.

 

Så endnu engang et godt råd: find en måde at snævre feltet ind til de tre-fire racer. Og lad så være med at se alt som en kritik, fordi du ikke bliver bekræftet eller der stilles kritiske spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

I hjælper rigtig meget :5up: Tak!! men der er jo en grund til trådens overskrift, jeg er virkelig meget i tvivl. Det er jo derfor jeg skyder hunderacer ind hele tiden.

 

Ved du hvad jeg tror du har brug for? At komme i nærkontakt med de hunderacer du overvejer.

 

At tage på en udstilling og få lov at snakke med hundene, eller endnu bedre: at tage ud og besøge opdræt.

 

Da vi skulle have Toffi valgte vi faktisk race ud fra en bog og internetsider, og var faktisk i tvivl om det skulle være en papillon eller chihuahua.

 

Skæbnen ville at det blev et chihuahuaopdræt vi så først. Og jeg blev bare helt forelsket i disse voksne hunde! Siden lærte vi en papillonhvalp at kende, og vel var den sød, men det var bare på ingen måde samme forelskelse ved første øjekast.

På samme måde har jeg siden lært dejlige hunde af andre racer at kende, men jeg fornemmer en helt særlig tiltrækningskraft med racen chihuahua.

 

Det kunne jeg ikke have fornemmet hvis jeg så i en bog eller skrev og læste i et hunde-forum :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er adressen på en af de der (hurtige!) tests (som jeg ikke er helt sikker på jeg syntes er fyldestgørende, men en god start), hvor du udfylder hvilke krav du har til en ny kammerat. Tror kun man svarer på omkring ti spørgsmål. Men det kan snævre feltet noget ind for dig:

 

http://animal.discovery.com/breedselector/dogselector.do

 

I forhold til de af dine indlæg jeg tidligere har læst, kommer den med disse forslag:

Italian greyhound (ville jeg ikke anbefale til dig - tror mest af alt også den er for stor)

Fransk bulldog

Japanese chin

Löwchen

Tibetansk spaniel

Chinese crested (ville jeg heller ikke anbefale - svært at få en god uden de problemer racen roder med)

Cavalier

Boston terrier

 

Testen giver også mulighed for, at læse mere om de racer den anbefaler ud fra svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

mk101: Du er simpelthen så strid!!!

 

Det er måden du skriver det på! Det hele er negativt ladet og du virker hele tiden som om du bare synes jeg skulle holde min mund/fingre i ro.

 

Der er allerhelvedes langt til biblioteket, og gider sku ik sidde der i flere timer.

 

Og den eneste jagthund jeg har smidt på bordet var gravhunden!!! og det var fordi jeg ikke kan se den som en rigtig jagthund.

 

Undskyld undskyl undskyld at jeg ikke har én bestemt race jeg altid har drømt om. Jeg har bare altid drømt om en hund, racen har squ ikke haft nogen betydning. Kun størrelsen.

 

Du kan kalde mig overfladisk fordi jeg vil have en hund med et bestemt udseende, det er dit privilegie. Men hvis du ikke har noget pænt at sige, kan du så ikke bare lade være med at sige/skrive noget.

 

Jeg har ikke brug for at du fornærmer mig, når jeg prøver at gøre det her så godt jeg kan! Har squ gjort alt hvad i har forslået, og har da indskrænket listen betydeligt, så tak for det (til dem der hjalp).

 

Du synes jeg lyder som et fornærmet barn - jeg synes du lyder som en bedrevidende nisse!!! :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan personligt gpdt forstå det der med at være interesseret i en masse racer, sådan har jeg det også selv. Når jeg tænker på, hvilken race der engang skal være min næste hund, tænker jeg bl.a. at det kunne være:

 

cavalier

mops

japansk spids

tibetansk spaniel

löwchen

bichon frisé

dværgpudel

boston terrier

 

Og ok, mange af dem er selskabshunde, men jeg har sgi også svært ved at snævre det ind til 3-4 racer. :-)

 

For øvrigt vil jeg også anbefale Tonks at investere i Politikens Hundeleksikon og Vælg den rigtige hund af Gwen Bailey.

Link til indlæg
Del på andre sites

mk101: Du er simpelthen så strid!!!

 

Det er måden du skriver det på! Det hele er negativt ladet og du virker hele tiden som om du bare synes jeg skulle holde min mund/fingre i ro.

 

Der er allerhelvedes langt til biblioteket, og gider sku ik sidde der i flere timer.

 

Og den eneste jagthund jeg har smidt på bordet var gravhunden!!! og det var fordi jeg ikke kan se den som en rigtig jagthund.

 

Undskyld undskyl undskyld at jeg ikke har én bestemt race jeg altid har drømt om. Jeg har bare altid drømt om en hund, racen har squ ikke haft nogen betydning. Kun størrelsen.

 

Du kan kalde mig overfladisk fordi jeg vil have en hund med et bestemt udseende, det er dit privilegie. Men hvis du ikke har noget pænt at sige, kan du så ikke bare lade være med at sige/skrive noget.

 

Jeg har ikke brug for at du fornærmer mig, når jeg prøver at gøre det her så godt jeg kan! Har squ gjort alt hvad i har forslået, og har da indskrænket listen betydeligt, så tak for det (til dem der hjalp).

 

Du synes jeg lyder som et fornærmet barn - jeg synes du lyder som en bedrevidende nisse!!! :P

 

Tonks - jeg tror det er skrevet "hårdere end ment". Nogle ting er svære at skrive "venligt" og kan lyde hårde. Jeg ser personligt ikke det store "hårde" i MK101's indlæg, fordi jeg læser det objektivt. Og jo, selvfølgelig er der et par steder, hvor det ikke er rart skrevet, men i det store og hele tror jeg problemet ligger i, at følelserne hos dig (selvfølgelig) bobler rundt og der er mange herinde, der har mødt for mange sørgelige hundeskæbner :(

 

Men prøv at anskaffe dig et hundeleksikon. Selvom jeg hele tiden har vist hvilken race jeg ville have, så har jeg alligevel anskaffet mig 2 :blink: Og det er bare super dejligt, for så kan man hurtigt bare lige slå en race op, som man har mødt på gaden eller lign. og har man en ven, som også overvejer hund, så kan man bare lige låne det ud :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må du sgu gerne syntes. For det er et af de privilegier der kommer med viden. Man bliver bedrevidende. Og jeg syntes stadig det er synd, at du ikke kan se, at der er mange - inklusive mig selv (hvilket du også burde have opdaget efter alle de gange jeg har talt "din sag") - der prøver at hjælpe dig.

 

Nej, jeg er ikke typen, der smider smileys udover det hele. Det ville muligvis hjælpe, for så blev man måske ikke misforstået. Jeg prøver bare at få "råbt" dig op, og få dig til at se, hvordan du kan få endnu bedre hjælp.

 

Det er også fint og fair, at du ikke har en drømmehund, som du altid har længtes efter. Men gør nu dig selv og ikke mindst den kommende hund den tjeneste, at gøre arbejdet ordentligt fra starten af.

 

Sammenligning: man køber heller ikke den første, den bedste bil, bare fordi den er fin? Man overvejer benzinøkonomi, forsikringsomkostninger, pris og så videre. Man køber ikke noget, man ikke har råd til. Og min bekymring er, at ingen hund har råd til, at blive valgt forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Damn it! Tænkte sq nok jeg huskede forkert :lol:

 

Men hvis jeg nu havde tænkt mig om... Dach-blabla - dens ikke-danske-navn lyder ikke særlig engelsk :lol:

England må være verdens hovedstad for terriere! Det vrimler med alle mulige og ikke mulige terrier-racer herovre... tror ikke gravhunden ligger h¢jst på den liste :lol:

 

I forhold til de af dine indlæg jeg tidligere har læst, kommer den med disse forslag:

Italian greyhound (ville jeg ikke anbefale til dig - tror mest af alt også den er for stor)

Fransk bulldog

Japanese chin

Löwchen

Tibetansk spaniel

Chinese crested (ville jeg heller ikke anbefale - svært at få en god uden de problemer racen roder med)

Cavalier

Boston terrier

 

Testen giver også mulighed for, at læse mere om de racer den anbefaler ud fra svar.

Italian greyhounds er bittesmå, mindre end whippets. Men de er også sindsygt skr¢belige, har h¢rt om flere der har brækket forbenene ved at hoppe ned fra sengen! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

mk101: Du er simpelthen så strid!!!

 

Det er måden du skriver det på! Det hele er negativt ladet og du virker hele tiden som om du bare synes jeg skulle holde min mund/fingre i ro.

 

Der er allerhelvedes langt til biblioteket, og gider sku ik sidde der i flere timer.

 

Og den eneste jagthund jeg har smidt på bordet var gravhunden!!! og det var fordi jeg ikke kan se den som en rigtig jagthund.

 

Undskyld undskyl undskyld at jeg ikke har én bestemt race jeg altid har drømt om. Jeg har bare altid drømt om en hund, racen har squ ikke haft nogen betydning. Kun størrelsen.

 

Du kan kalde mig overfladisk fordi jeg vil have en hund med et bestemt udseende, det er dit privilegie. Men hvis du ikke har noget pænt at sige, kan du så ikke bare lade være med at sige/skrive noget.

 

Jeg har ikke brug for at du fornærmer mig, når jeg prøver at gøre det her så godt jeg kan! Har squ gjort alt hvad i har forslået, og har da indskrænket listen betydeligt, så tak for det (til dem der hjalp).

 

Du synes jeg lyder som et fornærmet barn - jeg synes du lyder som en bedrevidende nisse!!! :P

 

Tonks, hold nu op med at være så sart, SÅ slemt var det indlæg altså heller ikke :roll: Jeg synes tværtimod at mk101 kommer med temmelig mange input af positiv karakter, så lad være med at se spøgelser allevegne ik'? Når du reagerer som du gør, så giver du netop folk indtryk af at du er for umoden til at holde hund og det kommer der jo næppe noget positivt ud af :cry:

 

Det med fed synes jeg egentlig underbygger min påstand ovenfor...

 

Skal vi ikke lige komme videre med en ordentlig tone og med de positive briller på i stedet for de negative? :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Italian greyhounds er bittesmå, mindre end whippets. Men de er også sindsygt skr¢belige, har h¢rt om flere der har brækket forbenene ved at hoppe ned fra sengen! :shock:

 

Kunne egentlig godt være, at det var en whippet jeg lidt havde i tankerne. Men en italiensk mynde er med sine 32-38 cm alligevel en smule større end eks. löwchen med sine op til 32 cm. Hvis den skal proppes i en taske og sårn.

 

Mest af alt tror jeg heller ikke det er så hensigtsmæssigt at vælge mynden, med sit reserverede væsen, hvis man tænker at skulle den have med over det hele. Der tænker jeg eks. cavalieren eller löwchen med deres hengivenhed er mere passende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...