Hop til indhold

renlig, men gir ikke tegn

Dinah
 Share

Recommended Posts

Cleo er renlig og der sker sjældent uheld indenfor, men det kræver at jeg er opmærksom på hende hele tiden.

Står havedøren åben løber hun ud og gør sine ting:5up: men hun giver ikke tegn, hvis hun skal og døren IKKE er åben eller bliver åbnet. Så gør hun det bare indenfor:evil:

Hvordan kan jeg lære hende at give tegn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis
Cleo er renlig og der sker sjældent uheld indenfor, men det kræver at jeg er opmærksom på hende hele tiden.

Står havedøren åben løber hun ud og gør sine ting:5up: men hun giver ikke tegn, hvis hun skal og døren IKKE er åben eller bliver åbnet. Så gør hun det bare indenfor:evil:

Hvordan kan jeg lære hende at give tegn?

Jeg har selv nøjagtigt samme problem.. Det er sjældent at Elliot gør det inde, men samtidigt skal jeg holde øje med ham konstant, hvilket jeg synes er vildt træls.. :neutral:.. Men har faktisk selv startet en tråd herinde omkring det på et tidspunkt :).. Den hedder bare renlig og ligger jo så inde under mine indlæg og der har folk kommet med en masse gode forslag :roll::mrgreen: Hvis det er??

Bl.a. noget med at når man kunne se at han snuste og sådan eller bare vidste at nu er der gået halvanden eller to timer siden sidst, så må vi hellere .. Så går man ud til døren og spørger hunden: Skal du tisse eller skal du ud og gå.. Og så til sidst lærer den at det er her den skal gå hen når den vil ud :-)..

Håber skam også at min begynder at komme med et piv fremover når han skal, for at man har mulighed for at vide hvornår det er .. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up: Når det er ved at være tid eller hun søger, så pisker jeg hen til døren og siger: Skal du tis. Hun løber hen til mig, jeg åbner døren og ud løber hun og gør hvad hun skal. Men har ikke fattet at gi tegn ved døren:mad:

Derimod, hvis hun ser en fugl derude :shock: så markerer hun staks med krads og piv på døren:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up: Når det er ved at være tid eller hun søger, så pisker jeg hen til døren og siger: Skal du tis. Hun løber hen til mig, jeg åbner døren og ud løber hun og gør hvad hun skal. Men har ikke fattet at gi tegn ved døren:mad:

Derimod, hvis hun ser en fugl derude :shock: så markerer hun staks med krads og piv på døren:mrgreen:

Du skal prøve på at være rolig..

Hvis du farer op og springer hen til døren ved mindste tegn på at hun skal tisse, så opnår du bare, at hun helst vil undgå at du opdager det. For hun bliver forskrækket.

Det drejer sig ikke så meget om at HUN skal lære at sige til, --men at DU skal lære at lukke hende ud inden hun tisser indendørs. Stille og roligt.

Når hun bliver ældre, så bliver hun bedre til at holde sig. Og så vil hun sige til dig hvis hun er tissetrængende... Hvis altså ikke hun er utryg ved din reaktion..

Min Silke siger faktisk aldrig til. Hun venter bare til vi skal ud og gå.

Faktisk skulle det jo ikke være nødvendigt for en voksen hund at BEDE om at komme ud og tisse. Den skulle jo helst luftes så meget, at den ikke føler tissetrang derhjemme..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal prøve på at være rolig..

Hvis du farer op og springer hen til døren ved mindste tegn på at hun skal tisse, så opnår du bare, at hun helst vil undgå at du opdager det. For hun bliver forskrækket.

Det drejer sig ikke så meget om at HUN skal lære at sige til, --men at DU skal lære at lukke hende ud inden hun tisser indendørs. Stille og roligt.

Når hun bliver ældre, så bliver hun bedre til at holde sig. Og så vil hun sige til dig hvis hun er tissetrængende... Hvis altså ikke hun er utryg ved din reaktion..

Min Silke siger faktisk aldrig til. Hun venter bare til vi skal ud og gå.

Faktisk skulle det jo ikke være nødvendigt for en voksen hund at BEDE om at komme ud og tisse. Den skulle jo helst luftes så meget, at den ikke føler tissetrang derhjemme..

nej. nu overdrev jeg måske også lidt for at være morsom:mrgreen: Jeg tager det nu også stille og roligt.

Hun er 1½ år, så hun kan godt holde sig, men nogengange kan hun tisse hveranden time, andre gange 3 gange om dagen, så det kræver at man har øje på hende ud over vores daglige 3 længere gåture:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har Soffi på godt et år - Shih Tzu. Hun siger aldrig til, hvis hun skal tisse.

Når vi går tur laver hun som regel, det hun skal.

Men så for en sikkerheds skyld lukker jeg hende ud ca. hver anden time for at være sikker på hun ikke gør noget inde.

Jeg lukker døren til fra bryggers til haven op, og står så ved døren og kalder, Soffi-i-i kom - du skal ud og tisse - og jeg bliver ved med at kalde - sommetider med en lidt sjov stemme, så hun kommer bare for at se, hvad det nu er for noget skørt noget jeg laver. Hun ender med at komme, jeg skal godt nok sommetider være tålmodig, men så går hun ud mens hun ser på mig, som om hun ville sige - ja, ja, når du nu endelig vil have det, så skal jeg da nok gå ud og tisse ................. så jeg håber på, at hun på et tidspunkt bliver helt klar over, at når hun skal lave noget, så skal hun gå hen til den dør og vise det.

Jeg er født optimist :-)

Det skal siges, at hun kun gør noget inde, hvis hun har dårlig mave, men det har så til gengæld også haft flere gange i sit korte liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis

Det er også MEGET forskelligt med Elliot.

Og hvis man lige sidder i noget f.eks. så er det ret træls at holde øje konstant.. Jeg kan f.eks. ikke lide at slippe ham løs hjemme hos andre.. for uanset om han lige har været ude, så kan han måske finde på at gøre noget et sted hvor vi ikke kan se det.. (for han gør det ikk hvor vi andre er).. Men selvom man nogle gange lige har gået med ham, så kan han finde på at gøre det igen når han kommer ind.. Heldigvis lang tid siden sidst.. Men ja :).. Han er så også kun 7 måneder :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis
Jeg har Soffi på godt et år - Shih Tzu. Hun siger aldrig til, hvis hun skal tisse.

Når vi går tur laver hun som regel, det hun skal.

Men så for en sikkerheds skyld lukker jeg hende ud ca. hver anden time for at være sikker på hun ikke gør noget inde.

Jeg lukker døren til fra bryggers til haven op, og står så ved døren og kalder, Soffi-i-i kom - du skal ud og tisse - og jeg bliver ved med at kalde - sommetider med en lidt sjov stemme, så hun kommer bare for at se, hvad det nu er for noget skørt noget jeg laver. Hun ender med at komme, jeg skal godt nok sommetider være tålmodig, men så går hun ud mens hun ser på mig, som om hun ville sige - ja, ja, når du nu endelig vil have det, så skal jeg da nok gå ud og tisse ................. så jeg håber på, at hun på et tidspunkt bliver helt klar over, at når hun skal lave noget, så skal hun gå hen til den dør og vise det.

Jeg er født optimist :-)

Det skal siges, at hun kun gør noget inde, hvis hun har dårlig mave, men det har så til gengæld også haft flere gange i sit korte liv.

Hehe :D . Plejer også at stå ved døren og kalde som en sindsyg på en sjov måde, fordi han så bliver nysgerrig :mrgreen:!

Det er så herligt! :mrgreen:

Men jeg tør ikke lukke ham ud i haven, da han 1. kan komme gennem hegnet. 2. kan komme ind til naboen (da et stakit faldt ned under lille storm) og så går haven rundt om huset, så han kunne i princippet bare løbe ud til vejen og hvis der kom nogle hunde eller andet, så ville jeg være bange for at han gjorde det :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har nogle venner med en engelsk bulldog, ham har de trænet til at ringe på en klokke ved døren :mrgreen:

Jeg kan ikke rigtigt hjælpe desværre, da Karla selv går til døren når hun vil ud... Men det er nu først noget der kom efter et godt stykke tid, I lang tid var der ingenting, så begyndte hun at opsøge OS når hun skulle tisse (det tog så lidt tid inden vi dumme mennesker fattede hvad hun mente med at stå foran os og pive :roll: ) og til sidst fangede hun at de dumme mennesker havde meget nemmere ved at fatte det når hun stillede sig ved døren og sagde piv... hvis ingen hører hendes piv giver hun et gevaldigt vov fra sig...

Jeg tror bare det handler om tålmodighed og at blive ved med at vise hende døren når hun skal ud og tisse ... Hvis hun kan gø på kommando kan du bede hende om at gø når du har kaldt hende hen til døren, inden du åbner den, sådan at hun fanger at vov=dør går op...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har nogle venner med en engelsk bulldog, ham har de trænet til at ringe på en klokke ved døren :mrgreen:

Jeg kan ikke rigtigt hjælpe desværre, da Karla selv går til døren når hun vil ud... Men det er nu først noget der kom efter et godt stykke tid, I lang tid var der ingenting, så begyndte hun at opsøge OS når hun skulle tisse (det tog så lidt tid inden vi dumme mennesker fattede hvad hun mente med at stå foran os og pive :roll: ) og til sidst fangede hun at de dumme mennesker havde meget nemmere ved at fatte det når hun stillede sig ved døren og sagde piv... hvis ingen hører hendes piv giver hun et gevaldigt vov fra sig...

Jeg tror bare det handler om tålmodighed og at blive ved med at vise hende døren når hun skal ud og tisse ... Hvis hun kan gø på kommando kan du bede hende om at gø når du har kaldt hende hen til døren, inden du åbner den, sådan at hun fanger at vov=dør går op...

Uh, den fangede jeg også lige. Tak :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg ikke helt huske (alderen osv :mrgreen:) men købte du hende ikke som voksen fra en kennel? Det kan være derfor.. Jeg tror de fleste som har flere hunde (kenneler) lufter dem på faste tider.. Fx kommer mine fast ud hver 3 time (hvalpene hver time), så indordner de sig til at "nåååå.. vi kommer ud på det og det tidspunkt" og så går de ikke til døren.. Det eneste tidspunkt mine giver tegn på er om morgenen hvor de render hen til døren og bjæffer, hvis det ikke går hurtigt nok. Og så er der ganske få af dem som giver tegn i løbet af dagen hvis det er oppe over (dem som kom fra hjem hvor de var alene, de gamle vi havde alene). De andre holder sig til tiden er inde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites