Hop til indhold

At lave hjemmelavet mad til hundene:)


Gæst fairlady
 Share

Recommended Posts

Gæst fairlady

Jeg overvejer kraftigt selv at lave mine hundes mad, men jeg mangler noget info omkring det.

Jeg har indtil videre kommet frem til:

1/3 kød, 1/3 grøntsager, 1/3 kornprodukter.

Mængden af den daglige foder skal svare til ca. 2% af hundens vægt.

 

Jeg vil gerne spørge:

Hvad kan man give som kornprodukter?

Hvad hører æg ind under, jeg selv ville tro det ville gælde for kød fordi det er animalske proteiner, men hvad siger i andre med erfaring??

Hvor mange gange om ugen skal man give fisk og indmad??

Hvor meget fedtstof skal der gives (olie)???

Hvilke vitamin/mineral tilskud er gode at give (jeg giver i forvejen vitalanimin, men det er jo kun spormineraler og indeholder ikke vitaminer)??

Er det dyrere eller billigere end at købe tørfoder (jeg køber RC med opdrætterrabat)???

Er der specielle hensyn man skal tage til hunde der er fyldt 8 år??

Hvad med drægtige og diegivende tæver, samt hvalpe der overgår til fast føde??

Mine voksne hunde vejer 5kg og 8 kg og mine hvalpe er 3 måneder og vejer godt 3 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er slet ikke klog nok til at svare på alle dine spørgsmål :rolleyes: men jeg kan sige, at jeg bruger økologisk bulgur / økologiske brune ris og en sjælden gang udkogt økologisk pasta som korn... (ja, vi spiser selv økologisk, så det gør hunden selvfølgelig også ;-):lol: )

 

Vitamer bruger jeg kanavit og følger det der står på dåsen...

 

Annemarie er vist vores guru over alle guruer med hensyn til dte hjemmelavede, så håber hun kommer på banen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg overvejer kraftigt selv at lave mine hundes mad, men jeg mangler noget info omkring det.

Jeg har indtil videre kommet frem til:

1/3 kød, 1/3 grøntsager, 1/3 kornprodukter.

Mængden af den daglige foder skal svare til ca. 2% af hundens vægt.

 

Jeg vil gerne spørge:

Hvad kan man give som kornprodukter?

Hvad hører æg ind under, jeg selv ville tro det ville gælde for kød fordi det er animalske proteiner, men hvad siger i andre med erfaring??

Hvor mange gange om ugen skal man give fisk og indmad??

Hvor meget fedtstof skal der gives (olie)???

Hvilke vitamin/mineral tilskud er gode at give (jeg giver i forvejen vitalanimin, men det er jo kun spormineraler og indeholder ikke vitaminer)??

Er det dyrere eller billigere end at købe tørfoder (jeg køber RC med opdrætterrabat)???

Er der specielle hensyn man skal tage til hunde der er fyldt 8 år??

Hvad med drægtige og diegivende tæver, samt hvalpe der overgår til fast føde??

Mine voksne hunde vejer 5kg og 8 kg og mine hvalpe er 3 måneder og vejer godt 3 kg.

 

Hej :-)

 

Du kan finde mange svar her http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

 

Til voksne skal du give mindst en 3. del kød(fisk/indmad og til voskne en 4. del kød m.m..

 

Jeg regner ikke ben med, det får de udover maden.

 

I opskrifterne har jeg skrevet kanavit, jeg er gået over til kanavit 37 da det er uden benmel (skal have opdateret de opskrifter) :lol:

 

Jeg giver indmad og fisk med jævne mellemrum, indmad mest som kogte godbidder, men der kan godt ryge en pakke kyllinge indmad med i gryden som køddel :-)

 

Jeg giver ikke æg, men da de er proteinholdige hører de under kød, det vil jeg mene.

 

Du kan ikke nøjes med 2% af kropsvægt.

 

Du skal nærmere regne med ca dobbelt af tørfoder, da tørfoder ikke indeholder vand.

 

Drægtige tæver og hvalpe skal have hvad de kan spise inden og efter fødsel samt små hvalpe, de skal have en 3.del kød og ekstra vitaminer/kalk.

Småhvalpe kan få det fra de begynder at spise, måske skal du der starte med en udgave på hvide ris, kylling og helt finthakkede grøntsager såsom gulerødder, kartofter og andet mildt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
Det er skånekost så derfor er det også godt til ældre hunde!

 

Det kræver ikke så meget energi at omsætte derfor har hunden energi til at holde kroppen sund :-D

 

Hvor mange år har du fodret med hjemmelavet mad??

Jeg har fortalt min mormor at jeg overvejer at fodre med hjemmelavet, men hun fraråder det for hun siger at hendes hunde har aldrig været være skravl end den gang hun lavede hjemmelavet foder og hun brugte endda bøger om det, tabeller, vitamintilskud osv... Men det er jo for 20-30 år siden, hvad er forskellen fra den gang og til nu??

Hvad er billigst, at købe 15 kg rc til 355kr som 2 hunde er om, eller lave maden selv??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hvor mange år har du fodret med hjemmelavet mad??

Jeg har fortalt min mormor at jeg overvejer at fodre med hjemmelavet, men hun fraråder det for hun siger at hendes hunde har aldrig været være skravl end den gang hun lavede hjemmelavet foder og hun brugte endda bøger om det, tabeller, vitamintilskud osv... Men det er jo for 20-30 år siden, hvad er forskellen fra den gang og til nu??

Hvad er billigst, at købe 15 kg rc til 355kr som 2 hunde er om, eller lave maden selv??

 

2 år på hjemmelavet som hovedfoder :-)

 

Jeg ved ikke hvad din mormor har fodret med, men mine barndomshunde trives osse fint på hjemmelavet mad :hmm:

 

Opskrifterne har jeg lavet i samarbejde med vores dyrlæge der er uddannet i hundemad og fodring af bla syge hunde inden for traditionel kinesisk medicin til hunde :-) Dyrlægen er fantastisk dygtig og maden er god :-D

 

Jeg har ikke fodret med RC, og jeg har ikke regnet på forskellen på tørfoder/hjemmelavet mad, så jeg kan ikke svare dig hvad angår prisen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady

Jeg tænker lidt på at til mennesker er der jo en daglig anbefalet mængde af vitaminer, det må der vel også være til hunde..

Hvad er de anbefalede daglige mængder af de forskellige vitaminer??

Selv om jeg sys rc er ok, tror jeg ikke på at der er noget færdigproduceret foder der er heelt fuldendt, derfor giver jeg mine hunde tilskud af hørfrøolie, fiskeolie, glycosemin og vitalanimin (spormineraler), og det fungerer egentlig rigtig godt, men jeg tænker jo altid om det kan blive endnu bedre.

Annemarie, jeg sys selv mine hunde er flotte i pelsen og de har moderat mængde af afføring, men jeg har heller aldrig prøvet andet en rc, så jeg ved ikke hvordan fx. deres pels og mængde af afføring ellers kan være.

Men Annemarie hvor kommer du fra i landet?? For jeg tænker at en med god erfaring som dig må kunne se på hundene om det de får er rigtig godt eller om det kan blive endnu bedre.

Det jeg gerne vil opnå er jo fuldkomne sunde, flotte pelse, generelt bare sunde flotte hunde, god vitalitet samt sunde og flotte hvalpe. Jeg vil også gerne at mine hunde kan leve længe og stadig være sunde og flotte på deres gamle dage.

Men som sagt, jeg kender jo ikke andre resultater end de resultater der er ved at jeg fodrer som jeg gør nu.

Men Annemarie, nu du har fodret med hjemmelavet i 2 år, hvad fodrede du med før? Hvorfor valgte du at begynde på hjemmelavet og hvad er resultaterne??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg tænker lidt på at til mennesker er der jo en daglig anbefalet mængde af vitaminer, det må der vel også være til hunde..

Hvad er de anbefalede daglige mængder af de forskellige vitaminer??

Jo det er der da, jeg følger de anbefalinger der er på bøtten med vitaminpulver, ligesom jeg selv tager vitaminpiller :-)

 

Jeg ved ikke om du selv spiser efter tabeller, det gør jeg ikke, og jeg tror også at jeg kan fodre mine hunde uden.

De er blanke i pelsen , er friske og glade, og ser sunde ud :-)

 

Selv om jeg sys rc er ok, tror jeg ikke på at der er noget færdigproduceret foder der er heelt fuldendt, derfor giver jeg mine hunde tilskud af hørfrøolie, fiskeolie, glycosemin og vitalanimin (spormineraler), og det fungerer egentlig rigtig godt, men jeg tænker jo altid om det kan blive endnu bedre.

Ja, det var også det jeg gjorde :-)

 

Hørfrøolie m.m. giver jeg også som tilskud til hjemmelavet mad :-)

 

Annemarie, jeg sys selv mine hunde er flotte i pelsen og de har moderat mængde af afføring, men jeg har heller aldrig prøvet andet en rc, så jeg ved ikke hvordan fx. deres pels og mængde af afføring ellers kan være.

Jeg tror på at det bedste er at variere lidt, også med tørfoder.

 

Du kan evt starte op med at blande det i deres tørfoder, eller give dem hjemmelavet i kong eller andet :-)

 

Men Annemarie hvor kommer du fra i landet?? For jeg tænker at en med god erfaring som dig må kunne se på hundene om det de får er rigtig godt eller om det kan blive endnu bedre.

 

Jeg kommer fra østjylland :-)

Så synes jeg det er bedre at prøve Gudrun Frantsen, hun er alternativ dyrlæge (er uddannet som dyrlæge også, har mange års erfaring), hun kan en masse ting, bla se hvad en hund bedst vil kunne trives på, hun har klinik i Beder syd for Århus.

 

Det jeg gerne vil opnå er jo fuldkomne sunde, flotte pelse, generelt bare sunde flotte hunde, god vitalitet samt sunde og flotte hvalpe. Jeg vil også gerne at mine hunde kan leve længe og stadig være sunde og flotte på deres gamle dage.

Men som sagt, jeg kender jo ikke andre resultater end de resultater der er ved at jeg fodrer som jeg gør nu.

Så er det oplagt at prøve lidt andet synes jeg :-)

 

Men Annemarie, nu du har fodret med hjemmelavet i 2 år, hvad fodrede du med før? Hvorfor valgte du at begynde på hjemmelavet og hvad er resultaterne??

 

Jeg fodrede med eaglepack og hjemmelavet før jeg gik over på kun hjemmelavet mad :-)

 

Jeg skiftede pga de råd jeg fik hos ovenstående dyrlæge.

Egentlig ville jeg barfe, men hun fortalte mig at det ikke egnede sig til mine hunde, vi har haft meget glæde af den dyrlæge :-D

 

Resultaterne har været rigtigt gode, en del af dem skyldes dyrlægens behandling, men jeg er ikke i tvivl om madens kvalitet for mine hunde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
Jo det er der da, jeg følger de anbefalinger der er på bøtten med vitaminpulver, ligesom jeg selv tager vitaminpiller :-)

 

Jeg ved ikke om du selv spiser efter tabeller, det gør jeg ikke, og jeg tror også at jeg kan fodre mine hunde uden.

De er blanke i pelsen , er friske og glade, og ser sunde ud :-)

 

 

Ja, det var også det jeg gjorde :-)

 

Hørfrøolie m.m. giver jeg også som tilskud til hjemmelavet mad :-)

 

 

Jeg tror på at det bedste er at variere lidt, også med tørfoder.

 

Du kan evt starte op med at blande det i deres tørfoder, eller give dem hjemmelavet i kong eller andet :-)

 

 

 

Jeg kommer fra østjylland :-)

Så synes jeg det er bedre at prøve Gudrun Frantsen, hun er alternativ dyrlæge (er uddannet som dyrlæge også, har mange års erfaring), hun kan en masse ting, bla se hvad en hund bedst vil kunne trives på, hun har klinik i Beder syd for Århus.

 

 

Så er det oplagt at prøve lidt andet synes jeg :-)

 

 

 

Jeg fodrede med eaglepack og hjemmelavet før jeg gik over på kun hjemmelavet mad :-)

 

Jeg skiftede pga de råd jeg fik hos ovenstående dyrlæge.

Egentlig ville jeg barfe, men hun fortalte mig at det ikke egnede sig til mine hunde, vi har haft meget glæde af den dyrlæge :-D

 

Resultaterne har været rigtigt gode, en del af dem skyldes dyrlægens behandling, men jeg er ikke i tvivl om madens kvalitet for mine hunde :-)

 

Hvad er Kong??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har fået at vide at hunde kan få proteinforgiftning hvis man kommer for meget protein i det hjemmelavede foder. Er det korrekt?? Og hva gør man så??

 

Jamen det kan ikke gå galt, du holder dig bare til opskrifterne :-)

 

 

 

Protein forgiftning er meget meget sjældent forekommende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber det er ok jeg spammer lidt.;-) Mine har jo også fået hjemmelavet i lidt over et år nu, og de elsker det og trives, de får lidt råt kyllingevinger og kallun et par gange om ugen. De får også kanavit vitaminpiller og livets olie.

Idag prøvede jeg første gang med hestekød fra den lokale slagter, det var et hit :-D:5up: Det har ellers holdt mig lidt tilbage, at jeg har 3 skønne heste ude i stalden, men det var alligevel ok for mig, at håndtere kødet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady

Oki:) Jeg er jo pokme bare så nervøs for at komme til at gøre mere skade end gavn, også på længere sigt..

Hvis du opdrætter, kan du så se ændring i dine hvalpekuld efter at du er begyndt på hjemmelavet fx. større kuld, større levedygtighed, tæven ligger mere mælk ned osv??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Håber det er ok jeg spammer lidt.;-) Mine har jo også fået hjemmelavet i lidt over et år nu, og de elsker det og trives, de får lidt råt kyllingevinger og kallun et par gange om ugen. De får også kanavit vitaminpiller og livets olie.

Idag prøvede jeg første gang med hestekød fra den lokale slagter, det var et hit :-D:5up: Det har ellers holdt mig lidt tilbage, at jeg har 3 skønne heste ude i stalden, men det var alligevel ok for mig, at håndtere kødet ;-)

 

Det er da ikke spam Susanne :mrgreen:

 

Flot at du klarede hestekødet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
Håber det er ok jeg spammer lidt.;-) Mine har jo også fået hjemmelavet i lidt over et år nu, og de elsker det og trives, de får lidt råt kyllingevinger og kallun et par gange om ugen. De får også kanavit vitaminpiller og livets olie.

Idag prøvede jeg første gang med hestekød fra den lokale slagter, det var et hit :-D:5up: Det har ellers holdt mig lidt tilbage, at jeg har 3 skønne heste ude i stalden, men det var alligevel ok for mig, at håndtere kødet ;-)

Er der ikke kæmpe natlys i livets olie??

Hunde kan ikke omdanne kæmpe natlys, det siger min helsekost...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Annemarie, opdrætter du?? Hvis ja, kan du så se ændring i kuldene efter du er begyndt med hjemmelavet foder, fx. større kuld, større levedygtighed, tæven har mere mælk osv??

 

Min tæve er for gammel nu, så det gør jeg ikke :-)

 

Prøv evt at ring til nævnte dyrlæge, bor du så du kan komme til hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-)

 

Du kan finde mange svar her http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

 

Til voksne skal du give mindst en 3. del kød(fisk/indmad og til voskne en 4. del kød m.m..

 

Jeg regner ikke ben med, det får de udover maden.

 

I opskrifterne har jeg skrevet kanavit, jeg er gået over til kanavit 37 da det er uden benmel (skal have opdateret de opskrifter) :lol:

 

Jeg giver indmad og fisk med jævne mellemrum, indmad mest som kogte godbidder, men der kan godt ryge en pakke kyllinge indmad med i gryden som køddel :-)

 

Jeg giver ikke æg, men da de er proteinholdige hører de under kød, det vil jeg mene.

 

Du kan ikke nøjes med 2% af kropsvægt.

 

Du skal nærmere regne med ca dobbelt af tørfoder, da tørfoder ikke indeholder vand.

 

Drægtige tæver og hvalpe skal have hvad de kan spise inden og efter fødsel samt små hvalpe, de skal have en 3.del kød og ekstra vitaminer/kalk.

Småhvalpe kan få det fra de begynder at spise, måske skal du der starte med en udgave på hvide ris, kylling og helt finthakkede grøntsager såsom gulerødder, kartofter og andet mildt.

 

Enig:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hva dvil det sige at barfe og hvordan ved man om sin hund kan trives på det??

Barf er at fodre med råt kød. Du kan se om dine hunde trives bl.a. på deres afføring og deres pels.

 

Hvis hundene ofte har tynd mave, kunne det for eksempel godt tyde på at de ikke rigtig trivedes på den slags foder.

 

Det er ikke alle hunde der trives på det! Mine forældres hunde gjorde for eksempel ikke, de fik konstant tynd mave. De brød sig heller ikke særlig meget om råt kød, de kunne simpelthen ikke lide det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...