Hop til indhold

Meningen med at lette ben

Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg har kun hørt at det gælder om at have tisset sidst for at vise sin dominans :lol:

Hvis det gælder om at tisse højst , så vil de store altid være de bedste , det er lige hvad jeg kan komme i tanke om :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det mener jeg også, det er med at sprede duften så langt som mulig, så andre hunde kan læse at her har været en en selvsikker hund.

Det lyder rigtig nok. Da jeg lige havde fået Huckie, var jeg i skoven med ham og Hailey. Hailey skulle så af med en klat :oops: Han fandt en træstub som han satte bagdelen op på, og lagde pænt sin gave deroppe på :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder rigtig nok. Da jeg lige havde fået Huckie, var jeg i skoven med ham og Hailey. Hailey skulle så af med en klat :oops: Han fandt en træstub som han satte bagdelen op på, og lagde pænt sin gave deroppe på :lol:

Det gjorde den hund jeg havde som barn også :lol: Hvis der var stensætninger rundt om haver el. lign. så fik han møvet bagdelen derop og placeret hømmeren fint på toppen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Flaffy er jo under 30 cm. høj, og han kan også finde på, at stå på forbenene med bagbenene op ad en træstamme, hvis der skal tisses højt. ;-)

Susi tisser også tiltider på to ben :lol:

Men mest med det ene bagben løftet, og så drejer hun numsen, for at placere urinen heeeelt præcist!

Så tæver løfter altså også ben :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
hi hi ja, det er sjovt, Zozo letter også ben, hun tisser næsten ligeså meget på turene som Flaffy.;-)

Ja, hun gør så:lun: dejlige Zozo :hjerte: Susi tisser meget mere end Mika, Mika har et mere praktisk forhold til at tisse (neutraliseret tidligt):-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle hund løftede altid bagdelen så højt at han nærmest stod på hovedet. Høm hømmen blev forsøgt at lægge op ad en træstamme, på grene og hvad der ellers var af høje steder. Men som enhver kan regne ud, så faldt lorten ofte ned. Men hvad man ikke ved har man ikke ondt af. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Jo h¢jere afmærkning, jo mere spredes den??

Det er en af teorierne, samt at risikoen for at markeringen tildækkes er mindre, at den er mere synlig (f.eks. om vinteren) mv.

Mange hanhunde lettere også ben når der ikke er noget at lette ben op ad, ligesom der hos hunde oftest ses at flere individer af samme gruppe lettere ben. Hos ulve ses det derimod primært at forældrene lettere ben.

Man mener derfor at letten ben - uanset om der afsættes urin eller ej - er et selvsikkerheds signal hos hunden.

Jeg har observeret hos mine hunde at letten ben udsættes/undertrykkes hos unge hanhunde hvis de vokser op i en familiegruppe.

I situationer hvor min hanhund har været udsat for en mental pres/belastning fra en anden hund, f.eks. at han skulle passere en have hvor beboeren har gøet af ham, så skal han gerne lige "tisse lidt på den".

Skraben bag ud er også markant kraftigere hvis der fremmede hunde i nærheden eller blot lugten af fremmede hunde i nærheden - så skraber han gerne bagud med både ben og arme og minder mest af alt om en tyr, der er ved at pløje jorden op :mrgreen:

Er der nogle af Jer som har observeret rigtig letten ben hos tæver :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det er en af teorierne, samt at risikoen for at markeringen tildækkes er mindre, at den er mere synlig (f.eks. om vinteren) mv.

Mange hanhunde lettere også ben når der ikke er noget at lette ben op ad, ligesom der hos hunde oftest ses at flere individer af samme gruppe lettere ben. Hos ulve ses det derimod primært at forældrene lettere ben.

Man mener derfor at letten ben - uanset om der afsættes urin eller ej - er et selvsikkerheds signal hos hunden.

Jeg har observeret hos mine hunde at letten ben udsættes/undertrykkes hos unge hanhunde hvis de vokser op i en familiegruppe.

I situationer hvor min hanhund har været udsat for en mental pres/belastning fra en anden hund, f.eks. at han skulle passere en have hvor beboeren har gøet af ham, så skal han gerne lige "tisse lidt på den".

Skraben bag ud er også markant kraftigere hvis der fremmede hunde i nærheden eller blot lugten af fremmede hunde i nærheden - så skraber han gerne bagud med både ben og arme og minder mest af alt om en tyr, der er ved at pløje jorden op :mrgreen:

Ja, som jeg skrev tisser Susi med løftet bagben og tiltider med to bagben fra jorden :-)

Hun srtede da hun blev kønsmoden :-)

Mika løfter også bagben, bare ikke så meget som Susi :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Ja, som jeg skrev tisser Susi med løftet bagben og tiltider med to bagben fra jorden :-)

Sorry over så lige den :oops:

Kunne man lokke dig til at prøve at tage et par billeder af det :?: Som man, dvs. undertegnet, kunne bruge ... lokke lokke

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Sorry over så lige den :oops:

Kunne man lokke dig til at prøve at tage et par billeder af det :?: Som man, dvs. undertegnet, kunne bruge ... lokke lokke

Uha da, kan prøve hvis jeg husker det :lol:

Har vidst aldrig taget billeder af tissende hunde :hmm: :lol:

Det er de specielle steder hun finder på det med 2 ben på jorden, så er der virkelig hanhundetis på stedet :lol:

Og hvis (piv piv) kæresten har været der :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jeg tror på den med at det er selvtillid der får dem til at lette ben - for jason har gjort det siden jeg fik ham som 3 mdr gammel :roll:møgkræ :mrgreen:

Jason har så også fundet en ny måde at sprede de dyre dråber: hvis han stiller sig som havde han fået en kæmpestor ble på (altså med bøjede bagben ud til siderne) og så vralter så laver han er kæmpestort S hen ad vejen :blink: Rigtig tydeligt her med sne på jorden - vi efterlader rigtig mange S'er for tiden :mrgreen:

Jason skal ALTID tisse 400 gange når der er andre hunde, (han pissede på en rottweilerhans snude her den anden dag og op ad en helvedesmand i går:roll:) og og så skal der sparkes bagud så han letter :mrgreen:man er vel en rigtig machohund:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jason skal ALTID tisse 400 gange når der er andre hunde, (han pissede på en rottweilerhans snude her den anden dag og op ad en helvedesmand i går:roll:) og og så skal der sparkes bagud så han letter :mrgreen:man er vel en rigtig machohund:cool:

Hahahha

Aslan er også begyndt på hans kroniske pisseri. Igår gik han plads og skulle lige markere, det havde martin ikke luret, for Aslan havde jo fået komandoen plads, så pludselig ser han aslan komme hoppende på 3 ben, fordi markere skulle han sq :mrgreen:

Er det egentlig ikke okay, at stoppe hudnen i markeringen en gang imellem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

ja det er liiidt pinligt engang imellem med en hormonforstyrret teenagehund:lol:

Jeg sendte dog en mental godbid da han pissede op ad helvedesmanden: han har flere gange pralet af hvordan han opdrager hunde, bl.a. skal man (ifølge ham) tage fat i kinderne på hunden når den springer op, kaste den i jorden og sætte sig på den og holde den nede :shock: Så gør den nemlig ikke dét mere og har man en problemhund er han mere end villig til at komme ud og give en konsultation og en behandling - dog må ejeren ikke bryde ind selvom det ser ud til at være hårde metoder han bruger for ellers hjælper det ikke (han kan IKKE tales til fornuft - han har nemlig haft hund de sidste 20 år og derfor er han ekspert :megaked:)

Er det egentlig ikke okay, at stoppe hudnen i markeringen en gang imellem?

JO SGU!!!!! Jason synes altid han liiiige skal pisse af hvis han søger, runderer e.l. og det er IKKE OK i min verden - Ok, hvis hans godbidsøg er uden at jeg har sagt noget så bestemmer han selv, men har jeg sagt 'søge' så er det dælendundremig ikke det samme som "pis på hver en gren og busk" og siger jeg 'runder' skal han heller ikke liiiiige tisse et par gange først fordi der nu duftede af en anden hund :evil:Jason er dog ikke helt enig med mig :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja da, Flica letter konsekvent ben når hun tisser -eller i hvert fald 9 ud af 10 gange, hun skal være ekstremt trængene for ikke at gøre det :mrgreen: Hun har altid gjort det og hun tisser (markere) også ofte over hvor de andre har tisset, både hannerne og tæverne.. :-) Faktisk er hun nok næsten mere konsekvent med at lette ben end Chivas er :lol:

Skraben bag ud gør hun ikke så meget, men det kan ske. Shelly gør det tilgengæld RIGTIG meget! (Har hun altid gjort det?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Ja da, Flica letter konsekvent ben når hun tisser -eller i hvert fald 9 ud af 10 gange, hun skal være ekstremt trængene for ikke at gøre det :mrgreen: Hun har altid gjort det og hun tisser (markere) også ofte over hvor de andre har tisset, både hannerne og tæverne.. :-) Faktisk er hun nok næsten mere konsekvent med at lette ben end Chivas er :lol:

Skraben bag ud gør hun ikke så meget, men det kan ske. Shelly gør det tilgengæld RIGTIG meget! (Har hun altid gjort det?)

Billeder Anne, Billeder :-D

Mht. Shelly så ja, så har altid skrabet bagud. Så teorien om dominans og skraben bagud holder ikke helt. Hun var helt klart totalt underhund her.

Hun har jo gået primært alene i hundegård hele sit liv, så jeg tror at skraben bagud er opstået på dette tidspunkt og simpelthen blevet en vane.

Sirius skraber bagud næsten hver gang, Emmy ca. halvdelen af gangene, Padmé så godt som aldrig og Lyssa aldrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Billeder Anne, Billeder :-D

Mht. Shelly så ja, så har altid skrabet bagud. Så teorien om dominans og skraben bagud holder ikke helt. Hun var helt klart totalt underhund her.

Hun har jo gået primært alene i hundegård hele sit liv, så jeg tror at skraben bagud er opstået på dette tidspunkt og simpelthen blevet en vane.

Sirius skraber bagud næsten hver gang, Emmy ca. halvdelen af gangene, Padmé så godt som aldrig og Lyssa aldrig.

:-D Jeg skal prøve og huske at få nogle billeder af Flica's letten ben, når jeg ellers også lige husker at få købt nogle batterier til kameraet :roll::mrgreen:

Hvad angår Shelly så syntes jeg at hun er lidt svær at greje, for ja, umiddelbart er der jo ikke noget dominans i hende overhovedet, men så er der sådan nogen ting som hendes skraben bag ud -som selvfølgelig kan være kommet af vane, og fx. hendes trælse vane med at humpe på Gaia når hun (Gaia) er i løbetid, en ting som Flica, der jo er en stærk og små dominerende tæve også kan finde på -hvis jeg altså ikke havde givet hende forbud i mod det :blink: Og Shelly er jo heller ikke mere underkuet eller underhund, end at hun vogter på sine ting -eller nogen gange bare ting som hun selv mener er hendes :lol: Hvilket sådan en som Cody der jo er en 'blød' hund ikke gør, det skal virkelig være noget ekstremt lækkert for at han ikke bare bøjer af hvis de andre kommer anmasende... :-)

Men ingen tvivl om at Shelly's opvækst har haft temmelig stor indflydelse på hvordan hun er i dag, det kunne have været lidt interessant hvis man kunne have taget den Shelly vi kender i dag og have skruet tiden tilbage og have givet hende en mere normal 'familihunde/flok' opvækst og se hvordan hun så ville have udviklet sig :?::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør Herr Flick nogle gange når han skal dreje en vase :mrgreen:

Han er i det hele taget meget kæk og fuld af selvtillid, både når han skal bimmelimme og bummelumme :blink::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites