Hop til indhold

Hund til livs lang vandretur


Gæst Spinoza
 Share

Recommended Posts

Gæst Spinoza

Dav til forumet

 

Jeg skal her til sommer ud på lidt af en vandring... Min tur kommer til at starte i det nordlige Skotland, og så ellers der ud af... Regner med at være afsted i godt 5 år... Turen kommer til at minde til om en backpack rejse.. Overnatningerne kommer til at forgå i bioark ( militær stil.. Nok ikke stavet rigtigt ) og hvad jeg nu ellers finde på...

 

På turen vil jeg så gerne ha mig en 4 benet følge ven... Har kigget rundt omkring på nettet, eftersom jeg ikke har den vilde forstand på hunde, og kommet frem til disse racer:

 

Tysk Schæferhund

Canaanhund

Norsk Elghund

Engelsk Pointer

Anatolsk Hyrdehund

 

Jeg vil høre der er nogen i blandt jer som har nogen andre forslag ? Hunden som sådan skal ( i grove træk ) kunne passe ind i følgene beskrivelse:

 

Loyal

 

Selvstændig

 

intelligent

 

God udholdenhed, eftersom der nok kommer til at være en del bakker, og lange strækninger.

 

Kunne tag imod en god del træning ( skal ha trænet den til at lystre en hundefløjte bl.a.)

 

- Og kunne sammen med fremmede mennesker, og til delshed også andre hunde...

 

 

Sååå.... Hvis der er nogen som ligger ind med en god idé til en hunde race som jeg skulle vælge, så sig endelig til..

 

Og for at komme spørgsmålet i forkøbet, så nej - har ikke haft hund før.. Ikke i mit voksen liv. Men selvom at jeg ikke har den helt store affaring med at ha hund, vil hunden jo i alt sin enkelhed være sammen med mig 24/7 og vil kommer til at blive et større livs projeckt.. Mener selv at jeg kan tage vare på hvilken som helst hund, og tilpasse mig dens race behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dav til forumet

 

Jeg skal her til sommer ud på lidt af en vandring... Min tur kommer til at starte i det nordlige Skotland, og så ellers der ud af... Regner med at være afsted i godt 5 år... Turen kommer til at minde til om en backpack rejse.. Overnatningerne kommer til at forgå i bioark ( militær stil.. Nok ikke stavet rigtigt ) og hvad jeg nu ellers finde på...

 

På turen vil jeg så gerne ha mig en 4 benet følge ven... Har kigget rundt omkring på nettet, eftersom jeg ikke har den vilde forstand på hunde, og kommet frem til disse racer:

 

Tysk Schæferhund

Canaanhund

Norsk Elghund

Engelsk Pointer

Anatolsk Hyrdehund

 

Jeg vil høre der er nogen i blandt jer som har nogen andre forslag ? Hunden som sådan skal ( i grove træk ) kunne passe ind i følgene beskrivelse:

 

Loyal

 

Selvstændig

 

intelligent

 

God udholdenhed, eftersom der nok kommer til at være en del bakker, og lange strækninger.

 

Kunne tag imod en god del træning ( skal ha trænet den til at lystre en hundefløjte bl.a.)

 

- Og kunne sammen med fremmede mennesker, og til delshed også andre hunde...

 

 

Sååå.... Hvis der er nogen som ligger ind med en god idé til en hunde race som jeg skulle vælge, så sig endelig til..

 

Og for at komme spørgsmålet i forkøbet, så nej - har ikke haft hund før.. Ikke i mit voksen liv. Men selvom at jeg ikke har den helt store affaring med at ha hund, vil hunden jo i alt sin enkelhed være sammen med mig 24/7 og vil kommer til at blive et større livs projeckt.. Mener selv at jeg kan tage vare på hvilken som helst hund, og tilpasse mig dens race behov.

Umiddelbart er det underordnet hvilken race du finder, fordi den vil IKKE kunne komme med dig til sommer alligevel, med mindre du får en hund på mindst 2 år.

 

En hund skal være fuldt udviklet i knogler og muskler for at kunne klare sådan en vandring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious

Ja, hvis det er til sommer, så kommer den til at stå på "genbrugshund", da hunden skal være fuldvoksen før man må slæbe den med på sådanne lange strækninger.

 

- Har du overvejet en finsk lapphund ? Den lyder til at passe rigtig godt på din kriterier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Velkommen til :vinken:

 

Jeg er enig med de øvrige. En hund som skal være så fysisk aktiv som det du beskriver bør være mindst 1½ år gammel. Vækstzonerne i knoglerne lukker først når hunden er omkring 1-2 år gammel; overbelastning, traume mv. kan derfor føre til led og knoglerelaterede problemer hos hunden.

 

Mht. dit race valg, så ville jeg ikke anbefalde Canaan og anatolsk hyrdehund. Begge er hunde som kræver ejer med særdeles stor indsigt i hunde.

Kender ikke så meget til pointeren, men lige umiddelbart ville jeg ikke sige at den var egnet heller.

 

Jeg vil anbefalde dig en hund som er lidt mere "begynder-egnet" og som er udvokset eller i det mindste en stor unghund ude over teenager alderen.

Racer som schæfer, labrador, Toller, puddel mv. var måske en idé :?:

 

Lyder ellers frygtelig spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde jeg godt tænkt over, selvom jeg må indrømme at jeg ikke havde taget det helt ind i mine overvejelser... Men der er jo altid gode råd at hente..

 

Kan jo godt overtag en anden hund, som er godt de 2 år.. Og hvis den endnu ikke er der, er min rejseplan så flexibel at jeg godt kan tag den i små ture de første månedere... Rejsen som sådan har ikke rigtigt noget mål.. Starter i Skotland, ned igennem England, og nå jeg så engang havner i Holland gå jeg ellers bare i den retning hvor der er med vind...

 

Så det er altså ikke de første 2 år af hundes levetid som skal komme til at blive den store hindring

Link til indlæg
Del på andre sites

Og den behøver ikke at være " begynder egnet "... Har godt noget affaring med hunde, efter at flere venner har dem.. Dog er de fleste af dem muskel hunde...

 

Man kan sige hvad man vil selvfølgelig... At andre hunde kan være vansklige som første gangs hunde og så videre, og så videre - Men -

Det er jo tale om et livs projeckt... Selvfølgelig kunne en lidt mere kompliceret race hun være et dårligt valg for en begynder ejer, nå personen har hunden lukket inde i hus og have, og har et arbejde at se til, så han eller hun ikke er sammen med den særlig meget.. Og som også har et socialt liv at tag hensyn til...

 

Jeg derimod vil kun have hunden, og med det - om så i deler samme mening eller ej - mener jeg ikke at jeg vil være den typiske første gangs hunde ejer.. Det kan slet ikke sammenlignes med det jeg har gang i... Jeg har en smugle ( dog ikke meget ) indsigt i hunde... Dog vil jeg selv mene at det vil være en ting som 'hurtigt' ville kunne opnås eftersom jeg hele tiden vil være sammen med den...

Som sagt tidligere - Vil ikke komme til at være den typiske hunde ejer..

Redigeret af Spinoza
manglede at tilføje noget, og gad ikke at lave et nyt indlæg for at skrive 3 linjer
Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser ud til at Vestsjællands Internat har overtaget et helt overskudslager af Anatolske Hyrdehunde, og det vil helt klart være en hund, der egner sig til at gå over lange afstande og til overnatning i det fri.

Men det er også en meget selvstændig og stædig hund, der vil være fjendligt instillet overfor fremmede, og som slet ikke vil kunne omgås andre hunde. Så måske det ikke lige er sagen...

 

En blanding af nogle gode udholdende racer ville måske være det bedste. Du kan se udvalget hos Dyrenes Beskyttelse her: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/internat.nsf/SoegInternat?searchview&query=field+Art=Hund&searchorder=4&searchmax=10000&start=1&count=20&exp=d20244834f176904c1256fff00626373&exp=349b0ff047a035f5c1256fff00626504&exp=c419c5b3f5f45583c125711e004a538e

 

I øvrigt kunne du måske overveje at medbringe en trækvogn el. lign. så din ledsager kan hvile poterne ind imellem?

Link til indlæg
Del på andre sites

En trækvogn vil slet ikke være nødvendigt :) Som sagt så er der ingen deadline på selve rejsen.. For at være helt præsis omkring den så er det en " Dannelses rejse "... Jeg er Aser tro ( Tor, Odin, ect. ) Og den gang havde de til dels, en skik med at en dreng i sine sene teenage år fik en lille ryksæk med lidt mad og udstyr i, og så fik de ellers bare lov til at gå - den vej.. og så var det så forventet at de engang efter et ½ til helt års tid vente hjem, var de en Mand...

 

Jeg har så tænkt mig at gøre det samme.. Ikke fordi jeg er ekstrem inde for troen.. Ser mere på troen som en måde at fomulere mig med - i mere natur tro, og jordens sjæl agtig hvad det angår... Men jeg har bare tænkt mig at gå - den vej... Indtil jeg ikke gider at gå den vej længere - så vil jeg så dreje til højre, og så se hvor den vej føre hen...

 

Hvis hunden har brug for hvile, jamen så er det det vi gør :)... Har intet mål og ingen tidsplan..

 

Det med Anatolske Hyrdehunde er også begyndt at svinde lidt ind.. Har også fået svar tilbage på et engelsk hunde forum, hvor de skriver at jeg højtsandsynligt vil fortryde mit valg af den hund, om og om igen på turen...

 

 

Dog har jeg læst lidt på Toller racen efter ' Aussies for ever ' nævnte den... Lyder til at være en spændene hunderace, som jeg endnu ikke er faldet over...

 

Af ren nysgerrighed.. hvad ligger pris klassen på disse hunde ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs

Wow det lyder helt vildt fedt, at tage på vandretur i 5 år, bare dig, din tro følgesvend og den blå himmel :mrgreen:

 

Men hvad er det du vil have hunden for, er det for at passe på dig eller vil du bare have følgeskab på turen?

 

Og hvad gør du med hunden når turen er slut?

Link til indlæg
Del på andre sites

Umulia >>

Hmm.. Vil lige kigge på de hunde der, efter jeg er færdig med at skrive dette svar :)

 

Must love dogs >>

Som forudsætning skal det ikke være en vagt hund... Jeg er til dagligt vindues pudser, og har tænkt mig at tag mit værktøj med mig på min tur

 

Banke banke på

" Dav... Det er vel nok en stor gård du har dig der... Massere af vinduere.. Kommer nok til at tag nogen timer at pudse dem.. Men hvis du bare giver mig en rulle wc papir, en lille madpakke til mig og hunden, og så vil jeg pudse dem for dig "

 

( Bare for at sætte prikken over I'et i mærkelíg - Jeg har valgt at jeg ikke på noget tidspunkt må kræve penge for mit arbejde på turen... Arbejder for føden, uden andre forventninger.. Hvis folk vælger at give mig en skilling med på vejen, vil jeg selvfølgelig sige mange tak - Men jeg vil ikke arbejde imod en penge betaling :) )

 

 

Nå... Men det vil blive en følgesvend... En livs patner... Og hunden følger selvfølgelig med mig, nå turen er forbi...

Dog har tanken strejfet mig - Vinteren har været pæn hård mod de europaiske lande, så det vil nok blive til at jeg finder en større gård jeg kan arbejde og bo ved, nå det er den årstid... Alt efter omstændighederen kunne muligheden være at der vil være en børne familie som hunden ikke rigtig ville væk fra nå den var kommet lidt op i årene... Og hvis jeg nu stadig har tænkt mig at fortsætte et år endnu, kunne det være at hunden kunne blive der... - Hvad der nu er bedst for den

 

Det er ikke en plan.. Det er bare en af de mange tanker man nu få sig, nå man har besluttet sig for at tag sig så'en tur... -

 

PinPoynter >>

... For helvet... Ikke det med de 7 måneder.. Fnis.. Hvis du har prøvedet at vente så langt tid på det, har du godt nok været mere uheldig end de fleste.. Har lige været inde og læse om de sær regler England har... Hunde skal ha taget blodprøve mindst 6 måneder før indrejse.... Kan godt være at der vil komme til at ændre på nogen ting på rejsen... Det skal der lige ses lidt på..

 

Ellers - tag for heads up :)

Link til indlæg
Del på andre sites

... For helvet... Ikke det med de 7 måneder.. Fnis.. Hvis du har prøvedet at vente så langt tid på det, har du godt nok været mere uheldig end de fleste.. Har lige været inde og læse om de sær regler England har... Hunde skal ha taget blodprøve mindst 6 måneder før indrejse.... Kan godt være at der vil komme til at ændre på nogen ting på rejsen... Det skal der lige ses lidt på..

 

Ellers - tag for heads up :)

 

Nej hvor spændende. :mrgreen: Har du overvejet at tage afsted og så adoptere en hund når du kommer derover. Tror nok indførselsreglerne til DK er lidt mindre komplicerede end den anden vej rundt. Og der er vist rigeligt af herreløse hunde i Storbritanien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Indrejse 6 måneder efter blodpr¢ve, ja. Men blodpr¢ven tages en måned efter vaccinen, så derfor 7 måneder! Vel og mærke hvis immuntallet Er h¢jt nok. Ja, jeg flyttede til England med 3 hunde og 2 katte, så jeg ved hvor lang tid det tager.

Hvis hunden er under et år ved vaccinationen, skal den revaccineres allerede efter 1 år, det skal du huske i din planlægning hvis du får en hvalp og venter et par år med at rejse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virkede for Lewis og Clark at have en newfoundland med på deres ekspedition

 

http://www.dogguide.net/blog/2008/07/lewis-and-clark-expedition-had-a-newfoundland-companion/

 

... Tak for linket... Står faktisk og er i gang med at indsamle flere bøger om andres rejser... Vil begynde at lede lidt rundt efter bøger om deres rejse :)

 

Nej hvor spændende. :mrgreen: Har du overvejet at tage afsted og så adoptere en hund når du kommer derover. Tror nok indførselsreglerne til DK er lidt mindre komplicerede end den anden vej rundt. Og der er vist rigeligt af herreløse hunde i Storbritanien.

 

sjovt du nævner det.. Efter jeg loggede af i gå aftes tænkte jeg lidt på det samme... Ellers skulle jeg starte i Tyskland... Og det er mere pga. at jeg har det nemmer med det engelske sprog, end jeg har med det tyske... Bliver jo nød til at starte i et stille og roligt tempo, og så skabe mig min ejen affaring fra start af.. Nemme hvis man forstå folke sproget i det land man befinder sig i :)

 

PinPoynter >>

Jaah... Fik skrevet indlæget før jeg havde fået det tænkt igennem :) kan godt se på det hele at der skal gå 7 måneder før det hele kan komme på plads..

Men nu må jeg se tiden ad... Jeg stå faktisk lige fortiden og passer den mest sølle hund jeg længe har set..

 

Har en ven som var på besøg hos en anden ven, der havde denne her hund der hedder look.. Den er så rag mager og han få hurtigt den opfattelse at de mildes talt mishandler dyret... Han tog den så med sig, men kan desværre ikke havde den hjemme hos sig selv.. Hans forældre er meget religøse, og de mener at de vil få et urent hjem hvis hunden kommer ind i lejligheden.. Og han vil ha det dårligt med at skulle lukke den ud på altanen, eller nede i en kælder.. ( Og det er hvad der sker med hunde nu om dage )

så jeg sagde at jeg ville passe den.. Skal til københavn i dag, for at se om jeg kan ha fundet en familie han kan være hos.. Hvis det ikke lykkes har jeg selv tænkt mig at få ham trænet op lidt ( mangler sin lydigheds træning ) og så nå jeg er færdig med ham, give ham videre før jeg rejser... Skal også bare lige ha fedet ham op.. Kan se alle hans riben for at beskrive ham.. Tager et billede af ham og smækker det op senere i dag, så du selv kan se... er ikke helt sikker på hvad race han er, men der er helt sikket noget stafford i ham...

 

Men vil selv smutte for nu.. Har ting der skal gøres, og en hund der skal plejes :)

Link til indlæg
Del på andre sites

... Tak for linket... Står faktisk og er i gang med at indsamle flere bøger om andres rejser... Vil begynde at lede lidt rundt efter bøger om deres rejse :)

 

 

 

Det skulle sagtens være muligt. Det er meget velbeskrevet, men det er jo primært litteratur du finder i US. Jeg har aldrig læst noget om det på dansk ihvertfald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virkede for Lewis og Clark at have en newfoundland med på deres ekspedition

 

http://www.dogguide.net/blog/2008/07/lewis-and-clark-expedition-had-a-newfoundland-companion/

 

 

Jeg ved at der en landevejsrider , tror jeg de hedder, som har en Newfer , den går med på vejen året rundt og det fungere bare fint , der var dog en betingelse , han skulle komme forbi opdrætteren en gang om året og få hunden ordnet , og det er blevet overholdt

 

Der er dog et men hvis valget skulle være en Newfer , den får det svært med varme hvis turen går til de egne , og så kræver den noget tid i pelspleje

 

Det vil også kræve at der ikke er svær grad af HD , det kan godt gå hen og blive et problem , så det vil jeg råde til at få tjekket , der skal hunden være 18 md før det er til at regne med statusen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at der en landevejsrider , tror jeg de hedder, som har en Newfer , den går med på vejen året rundt og det fungere bare fint , der var dog en betingelse , han skulle komme forbi opdrætteren en gang om året og få hunden ordnet , og det er blevet overholdt

 

Der er dog et men hvis valget skulle være en Newfer , den får det svært med varme hvis turen går til de egne , og så kræver den noget tid i pelspleje

 

Det vil også kræve at der ikke er svær grad af HD , det kan godt gå hen og blive et problem , så det vil jeg råde til at få tjekket , der skal hunden være 18 md før det er til at regne med statusen

 

 

Man kan jo altid få den penhippet når den er 4 mdr.

Men får man en voksen hund som der lægges op til her, så kan man jo også snildt finde ud af om den kan klare det eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad så med AD og OCD?

 

Det er nok en god idé at få tjekket det hele, når hunden skal med rundt på sådan en lang tur..

 

Hov der var noget jeg ikke kender til...hvad er OCD? Troede det var "Obsessive Compulsive Disorder" :mrgreen:

Min bedre halvdel lider en smule af det, kan bla ikke "cope with" ulige tal, så vorest hus temperatur er fx altid på enten 18,20, eller 22 grader aldrig 19,21, eller 23 grader :rolleyes:

 

undskyld en smule off topic

 

En Newf kan da evt holde dig varm hvis der skulle blive kolde nætter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...