Hop til indhold

Sådan kan træning også forgå i 2009


tacora
 Share

Recommended Posts

Jeg går til træning, med Axel, den yngste af hundene, i en jagthunde specialklub. Man vil jo gerne træne sammen med andre med samme race og samme interesser.

På holder er der ca. 10-12 hunde og der er jo mange forskellige problemer, deltagerne forventer at få løst i løbet af et sådan kursus.

Der er den gængse med hunden som trækker gevaldigt og ikke kan gå normal lineføring, der er hunden som ikke kan blive liggende i dæk, der er hunden som ikke kan søge i passende afstand fra føreren (spaniels må max søge i en afstand af 2o meter) der er hunde som ikke er stoplydige og der er selvfølgelig hunde, hvor apporteringen ikke er helt i orden.

Det gode ved at gå til træning er at man her kan få kvalificeret hjælp til løsning af alle disse problemer.

Det er her jeg synes at alle i hundefolk på HF også skal have glæde af de mange ”gode råd” man får.

For eksempel, hunden som trækker i lineføring og ikke er til at få kontakt med. Det er et enkelt løst problem. På med kvælerhalsbåndet og så eller bare giv et ordentlig ryk når den trækker. Når bare rykket bliver tilstrækkeligt hårdt og man f.eks samtidig RÅBER hinter, så skal hunden nok lære det. Får hunden ikke lært lektien af disse ryk, kan man passende udstyre hundeføreren med en ridepisk og så bare give hunde et rap over snuden når den kommer for langt frem !!

Hvilken jæger med respekt for sig selv bruger alligevel lineføring, så det er ikke noget man skal ofre meget tid på.

I øvelsen at blive liggende i dæk starter vi selvfølgelig med at gå fra hunden og ud på ca. 20 meter. Kan hunden ikke blive liggende er det meget vigtigt at man løber tilbage, tager fat i kræet, gerne i halsskin eller evt. ører (spaniels har de ideelle ører til formålet) løfter den op i mands højde og slipper den herfra, på nøjagtig det samme sted som den først var blevet dækket af. Man kan evt. smide den det sidste stykke, for yderligere effekt, det sparer også noglet skridt. Hvis man samtidigt brøler NEEEEEEEEEEEEJJJJJ hele vejen, styrkes effekten yderligere. Det gælder i denne øvelse om at have god tålmodighed for man kan risikere at skulle tilbage med hunden rigtig mange gange.

Så er der hundene som styrter af sted så snart de får snoren af og i søget går alt for stort. Det klares nemt ved at bede alle deltager på holdet sætte hundene i bilerne og udstyre hver enkelt med en sort plasticsæk. Man stiller så alle op i en hesteskoform foran hund og fører. Føreren starter sin hund og når den kommer for tæt på mændene i hesteskoen (som markerer grænsen for søgets størrelse) farer de frem mod hunden og slår vildt med plasticposen. Det virker prompte, hunden vender og da den får samme resultat både til siderne og fremad, har man en hund som søger i passende afstand.

Der var så ikke nogen forklaring på hvordan man får alle disse ”posemænd” med på jagt og ret beset vil det nok også se lidt underligt ud !!

En anden og nemmere løsning er at tage et bræt af passende størrelse og hænge i hundens halsbånd på samme måde som man gør med et bringsel ved rapportering. Med sådan et bræt hængende i halsbåndet vil de fleste jo kunne regne ud at der er grænser for hvor meget hunden kan fare af sted !

Er hunden ikke stoplydig er der kun en løsning, løb hunden op, gerne under højlydt vredesudbrud, og bring den tilbage til nøjagtig det sted hvor den var da fløjten lød. Har du ikke kondi til dette bør du finde en anden hobby, for der findes inegn anden løsning.

Apportering er jo en vigtig disciplin som skal udføre på kommando og uden svinkeærinder og også uden hunden tygge på apporten. En god disciplin til hunden som aldrig før har appporteret duer vil være at kaste to duer lige over et tærrænskift på ca. 30 meters afstand (terrænskift er for dem som ikke ved det, der hvor f.eks mark går over i skov) Vi sender så hunden af sted og den finder som regel lynhurtigt den første due, den samler hurtigt op; men på vej hjem skal denne underlige apport lige undersøges. Hunden samler dog hurtigt op igen og kommer hen til føreren, hvor den igen smider duen på jorden. Hvad skal føreren gøre, jo – da hunden smider på vej ind skriger han selvfølgelig først NEEEEEEJ og så APPORT og hunden samler jo op igen. Når hunden så smider inden aflevering er der kun en ting at gøre skrig NNEEEEEJ og så hurtigst muligt propper duen i munden på hunden, med kommando APPORT.

Nå vi fik jo første due hjem (hunden har vist at afstanden ikke er noget problem). Hunden sendes efter den anden; men hvad sker der ? hunden når aldrig over terrænskiftet; men søger febrilsk rundt i det åbne terræn. Her er det vigtigt med tålmodighed igen, duen skal hentes. Fløjt hunden af, gerne mange gange og send den af sted igen i den rigtige retning med kommando UDDDDDD. Husk spaniels er født til at kende forskel på kommandoer som ud, højre og venstre. Gå aldrig ud og hjælp hunden, det vil kun gøre, at den forventer dette hver gang og så kan man jo ligeså godt selv hente sine fugle. Kald så hellere hunden ind og start den forfra alle de gang det er nødvendigt. Skulle det stadig væk efter ca. 5 -10 minutter ikke være lykkedes dig at få duen hjem, kan i undtagelsesvis gå tættere på inden du sender hunden; men så skal du også sørge for at apporteringen udføre med appel og ordentlig aflevering. Husk ved apportering ikke at rose hunden for meget, at apportere og bringe døde fugle til ”far” er løn (ros) nok i sig selv.

Det blev en lang historie om hvordan hundetræning i år 2009 også foregår og hvis i går rundt og bilder jer ind at denne form for træning ikke giver resultater, så tager i fejl. Jeg spurgte en af deltagerne, hvorfor han var så sur og aldrig roste hunden, hvortil han svarede at hvis han ikke var hård ved hunden, så kunne han ikke styre den, hvilket træneren bekræftede !!!

Axel er rigtig dygtig til at blive på stedet i både dæk og sit; men de første gange gik også han fra dæk. Han blev simpelthen bange for alle de råbende og skrigende personer som farede rundt på pladsen og ”smed med hunde”. Vi gik så hjem og trænede dæk hvor jeg løb imod ham, trådte over og lignende øvelser. Nu ligger han fint i dæk uanset de andre render rundt og spiller tossede.

Jo Axel og jeg får noget ud af det og fortsætter med at komme til træning.

Nu siger vi bare at Axel og jeg skal til ”hundekastning”; men jeg har f...... ondt af de andre stakkels hunde !

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

P.S. og til mine spanielvenner, nej det er ikke i SPK !

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Skrækkeligt og ja det foregår sådan en hel del steder faktisk..

 

Flot af dig at du kan bevare roen selvom træner måske ber dig om at gøre andre ting..

 

Jeg havde dog ikke kunnet holde min mund, ej heller kunnet holde tilat sede andre stakkels hunde.

Man kan håbe at du får hurtigere og bedre resultater og af den vej kan ændre nogle af de andres syn på tingene.

 

Pøj pøj med det i hvertfald:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er noget i den stil men skal gå på hvis man skal træne jagt:?: for så skal jeg aldrig træne jagt det er helt sikkert:!:

 

 

JA. Selvfølgelig er det dét. Ellers når man aldrig nogen vegne, og alle ved da at det er sådan jægere træner.

 

En luftpistol er for øvrigt suveren til at træne hjemkald, det ved alle jægere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst tanita
JA. Selvfølgelig er det dét. Ellers når man aldrig nogen vegne, og alle ved da at det er sådan jægere træner.

 

En luftpistol er for øvrigt suveren til at træne hjemkald, det ved alle jægere.

 

Så er det da godt jeg ikke er en del af alle:!::evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du glemte lige en ting (sådan gør man der hvor jeg startede til træning med Noomi på hvalpehold), når hunden skal lære at have apporten i munden og ikke vil tage den så er fremgangsmåden følgende: Kræng hundens kæber op, pres apporten, fuglen eller hvad man nu har ved hånden ind i hundens mund og klap hundens kæber sammen igen. Sørg for at sammenklapningen bliver så hård som muligt, så forstår hunden det bedre... ;-)

 

 

 

Du er noget mere "hårdfør" end mig, jeg gav op :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh ja. Glemte lige:

 

Hvis hunden tygger i apporten, så omvikler man apporten/fuglen med pigtråd, eller sætter et bræt med søm ind i apporten.

 

Går hunden ikke ordentligt fri ved fod, så får den én med linen.

 

"Bytter" hunden en apport, så får den et skud hagl med føromtalte luftpistol.

 

Kommer hunden ikke lige hjem, så har man placeret en med en luftpistol ude i terrænet.

 

Går hunden på hetz, uden at have fået lov, så skruer man strømstyrken op i el-halsbåndet.

 

Vil hunden ikke gå ind i krattet, så smider man den derind.

 

Og når hunden fejler efter et par år, så skyder man den, og køber en ny og starter forfra.

 

Sådan gør alle jægere, og sådan fungerer det i alle jagtforeningers klubber. De har nemlig ikke uviklet sig overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst tanita
Nåh ja. Glemte lige:

 

Hvis hunden tygger i apporten, så omvikler man apporten/fuglen med pigtråd, eller sætter et bræt med søm ind i apporten.

 

Går hunden ikke ordentligt fri ved fod, så får den én med linen.

 

"Bytter" hunden en apport, så får den et skud hagl med føromtalte luftpistol.

 

Kommer hunden ikke lige hjem, så har man placeret en med en luftpistol ude i terrænet.

 

Går hunden på hetz, uden at have fået lov, så skruer man strømstyrken op i el-halsbåndet.

 

Vil hunden ikke gå ind i krattet, så smider man den derind.

 

Og når hunden fejler efter et par år, så skyder man den, og køber en ny og starter forfra.

 

Sådan gør alle jægere, og sådan fungerer det i alle jagtforeningers klubber. De har nemlig ikke uviklet sig overhovedet.

 

Det lyder altså super positivt:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

Tjaaa - den slags finder man vist alle steder - uanset hvad der trænes :(

 

Men der findes jo heldigvis også træningssteder hvor HF'erne får besked på at fysisk afstraffelse er = Farvel og Tak. Og det gælder også steder hvor der trænes jagthunde :-)

 

Tror såmænd heller ikke jeg kunne holde min mund og ja det mest sørgelige er at det virker :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh ja. Glemte lige:

 

Hvis hunden tygger i apporten, så omvikler man apporten/fuglen med pigtråd, eller sætter et bræt med søm ind i apporten.

 

Går hunden ikke ordentligt fri ved fod, så får den én med linen.

 

"Bytter" hunden en apport, så får den et skud hagl med føromtalte luftpistol.

 

Kommer hunden ikke lige hjem, så har man placeret en med en luftpistol ude i terrænet.

 

Går hunden på hetz, uden at have fået lov, så skruer man strømstyrken op i el-halsbåndet.

 

Vil hunden ikke gå ind i krattet, så smider man den derind.

 

Og når hunden fejler efter et par år, så skyder man den, og køber en ny og starter forfra.

 

Sådan gør alle jægere, og sådan fungerer det i alle jagtforeningers klubber. De har nemlig ikke uviklet sig overhovedet.

 

 

:blink:

 

Husk nu at tage billeder af træningen når du selv skal i gang :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
det er jo lige det der bliver problemet hvordan man får ændret klubbens og trænernes holdning så alle de stakkels hunde kan få noget ud af at man er standhaftig

 

Hvis man har nosser til det kan man jo blive og vise dem at de samme resultater kan opnås med andre metoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...