Hop til indhold

Sådan kan træning også forgå i 2009


tacora
 Share

Recommended Posts

Hvorfor kommer der altid et argument som: "Det kræver mod..." og "hvis man har nosser til det.." ?

 

I alle andre henseender har "man" overhovedet ingen problemer ved at følge ens overbevisning, ens mavefornemmelse, og ens logiske sans og fornuft.

 

beklager meget, men jeg kan altså ikke se problematikken.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Tanten
Hvorfor kommer der altid et argument som: "Det kræver mod..." og "hvis man har nosser til det.." ?

 

I alle andre henseender har "man" overhovedet ingen problemer ved at følge ens overbevisning, ens mavefornemmelse, og ens logiske sans og fornuft.

 

beklager meget, men jeg kan altså ikke se problematikken.

 

Fordi man samtidig skal være vidne til metoder der absolut ikke giver en gode mavefornemmelser osv.

 

Og nok fordi man har en fornemmelse af at hvis man ikke stopper det er man lige så skyldig som dem der bruger metoderne - Derfor nosserne (eller nosserne ikke).

Link til indlæg
Del på andre sites

I alle andre henseender har "man" overhovedet ingen problemer ved at følge ens overbevisning, ens mavefornemmelse, og ens logiske sans og fornuft.
Fordi man samtidig skal være vidne til metoder der absolut ikke giver en gode mavefornemmelser osv.

 

Og nok fordi man har en fornemmelse af at hvis man ikke stopper det er man lige så skyldig som dem der bruger metoderne - Derfor nosserne (eller nosserne ikke).

 

 

Beklager.

Kan stadig ikke se problematikken, da det samme gør sig gældende i mange andre henseender også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Axel er rigtig dygtig til at blive på stedet i både dæk og sit; men de første gange gik også han fra dæk. Han blev simpelthen bange for alle de råbende og skrigende personer som farede rundt på pladsen og ”smed med hunde”. Vi gik så hjem og trænede dæk hvor jeg løb imod ham, trådte over og lignende øvelser. Nu ligger han fint i dæk uanset de andre render rundt og spiller tossede.

Jo Axel og jeg får noget ud af det og fortsætter med at komme til træning.

Nu siger vi bare at Axel og jeg skal til ”hundekastning”; men jeg har f...... ondt af de andre stakkels hunde !

 

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

P.S. og til mine spanielvenner, nej det er ikke i SPK !

 

Jeg håber så, at du bliver den der kan bevise overfor de andre, at der findes andre og bedre træningsmetoder, som virker lige så godt, men som samtidig tillader at man bevarer et godt og tillidsfuldt forhold til ens hund :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Beklager.

Kan stadig ikke se problematikken, da det samme gør sig gældende i mange andre henseender også.

 

Selvfølgelig gør det sig gældende i andre henseender også - har jeg måske skrevet andet?

 

Nu drejede det sig så bare lige om hundetræning og metoder som man måske ikke personligt har det godt med.

 

men om det er folk der tæsker sit barn, kone/manden eller folk der slingre hammerstive ud i deres bil - det er jo det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skrækkeligt og ja det foregår sådan en hel del steder faktisk..

 

Flot af dig at du kan bevare roen selvom træner måske ber dig om at gøre andre ting..

 

Jeg havde dog ikke kunnet holde min mund, ej heller kunnet holde tilat sede andre stakkels hunde.

Man kan håbe at du får hurtigere og bedre resultater og af den vej kan ændre nogle af de andres syn på tingene.

 

Pøj pøj med det i hvertfald:5up:

 

Nu har jeg selv trænet hund i mange år; men du har ret det er svært at holde mund. Det var 4 træningsgang i lørdags og så kunne jeg heller ikke længere og spurgte ind til, hvorfor de gjorde som de gør.

Og svaret er jo bare, de tror selv på det og på kort sigt virker det jo også. Ret beset er det jo også lidt mere maskulint at hæve stemmen end som mig at rende rundt med lommerne fulde af godbidder :confused:

 

:vinken:Venlig hilsen

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Du glemte lige en ting (sådan gør man der hvor jeg startede til træning med Noomi på hvalpehold), når hunden skal lære at have apporten i munden og ikke vil tage den så er fremgangsmåden følgende: Kræng hundens kæber op, pres apporten, fuglen eller hvad man nu har ved hånden ind i hundens mund og klap hundens kæber sammen igen. Sørg for at sammenklapningen bliver så hård som muligt, så forstår hunden det bedre... ;-)

 

 

 

Du er noget mere "hårdfør" end mig, jeg gav op :cry:

 

Ja det kender jeg jo også til. For jeg må jo indrømme at da jeg i sin, tilbage i 70 erne tog en træneruddannelse i specialklubregi var det jo metoden man brugte.

Heldigvis læste jeg Egeon Chr, Christensens bog Fri Retriver dressur på samme tid som jeg fik min anden cocker i 1980. Det blev for mig starten på træning uden tvang og med lystapportering.

 

I dag bruger jeg træningen jeg går til at lære Axel at arbejde under sværere forhold med mange forstyrrelser.

Samtidig går jeg til lydigheds træning med ham i DKK og det fungerer fint.

 

:vinken:venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh ja. Glemte lige:

 

Hvis hunden tygger i apporten, så omvikler man apporten/fuglen med pigtråd, eller sætter et bræt med søm ind i apporten.

 

Går hunden ikke ordentligt fri ved fod, så får den én med linen.

 

"Bytter" hunden en apport, så får den et skud hagl med føromtalte luftpistol.

 

Kommer hunden ikke lige hjem, så har man placeret en med en luftpistol ude i terrænet.

 

Går hunden på hetz, uden at have fået lov, så skruer man strømstyrken op i el-halsbåndet.

 

Vil hunden ikke gå ind i krattet, så smider man den derind.

 

Og når hunden fejler efter et par år, så skyder man den, og køber en ny og starter forfra.

 

Sådan gør alle jægere, og sådan fungerer det i alle jagtforeningers klubber. De har nemlig ikke uviklet sig overhovedet.

 

Undskyld jeg glemte alle disse vigtige ting :confused:

 

Heldigvis kender jeg dog jægere som træner hun som jeg selv :-D

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

For mit vedkommende var der to grunde til at jeg ikke tog kampen op, men valgte bare at stoppe: For det første var jeg blevet sluset ind af bagdøren fordi min mors veninde er veninde med hende som er træner og der var flere issues (som jeg ikke har tænkt mig at forklare her) ud over at hun faktisk var et rigtig sødt menneske, som gjorde, at jeg ikke syntes at jeg ville tage kampen op. Jeg forsøgte med nogle småkampe (såsom at jeg sagde at jeg ikke ville træne mere, hvis jeg ikke måtte bruge sele til Noomi og så'rn) men de helt store slag undlod jeg. Jeg brugte i stedet min energi på selv at bruge de bløde metoder jeg kendte og at sørge for at Noomi ikke kom i en situation hvor træneren kunne komme til at bruge de hårdere på hende.

Grund nr. 2 (og den vigtigste) var at jeg faktisk er spejlblank mht. lydighedstræning :oops: Jeg har kun gået til det i ca. 2-3 mdr. da jeg fik Futte for en menneskealder siden, resten er selvlært. Dermed ikke sagt at jeg ikke kan se hvad der er forkert, men da jeg stod med en hvalp som var fløjtende ligeglad med guffer og havde mere travlt med at lege med de andre (læs: Intet virkede, heller ikke mine egne bløde metoder :cry:) og nogle af de andre hunde kunne det hele på den halve tid, syntes jeg ikke at jeg havde nok at byde på. Det er jo altid nemt at kritisere, men hvis man ikke selv kan komme op med noget der er bedre, så har det ikke helt den samme effekt :cry:

Så slagt mig bare :blink: Jeg ville ønske at jeg havde haft mere i bagagen til at tage kampen op, men det var altså ikke tilfældet. :oops::cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
For mit vedkommende var der to grunde til at jeg ikke tog kampen op, men valgte bare at stoppe: For det første var jeg blevet sluset ind af bagdøren fordi min mors veninde er veninde med hende som er træner og der var flere issues (som jeg ikke har tænkt mig at forklare her) ud over at hun faktisk var et rigtig sødt menneske, som gjorde, at jeg ikke syntes at jeg ville tage kampen op. Jeg forsøgte med nogle småkampe (såsom at jeg sagde at jeg ikke ville træne mere, hvis jeg ikke måtte bruge sele til Noomi og så'rn) men de helt store slag undlod jeg. Jeg brugte i stedet min energi på selv at bruge de bløde metoder jeg kendte og at sørge for at Noomi ikke kom i en situation hvor træneren kunne komme til at bruge de hårdere på hende.

Grund nr. 2 (og den vigtigste) var at jeg faktisk er spejlblank mht. lydighedstræning :oops: Jeg har kun gået til det i ca. 2-3 mdr. da jeg fik Futte for en menneskealder siden, resten er selvlært. Dermed ikke sagt at jeg ikke kan se hvad der er forkert, men da jeg stod med en hvalp som var fløjtende ligeglad med guffer og havde mere travlt med at lege med de andre (læs: Intet virkede, heller ikke mine egne bløde metoder :cry:) og nogle af de andre hunde kunne det hele på den halve tid, syntes jeg ikke at jeg havde nok at byde på. Det er jo altid nemt at kritisere, men hvis man ikke selv kan komme op med noget der er bedre, så har det ikke helt den samme effekt :cry:

Så slagt mig bare :blink: Jeg ville ønske at jeg havde haft mere i bagagen til at tage kampen op, men det var altså ikke tilfældet. :oops::cry:

 

Sådan er det jo at nå en mere moden alder :blink: Man ved man ikke må kritisere hvis man ikke kan byde ind med et alternativ. En ganske ok regel generelt.

 

Men er det i sådan en situation som hundetræning ikke ok at sige: Det burde ikke være nødvendigt at opdrage/lærer med fysisk/psykisk vold. UDEN at komme med alternativer når man er grøn? Det syntes jeg - og har selv sagt fra uden at have noget andet at byde ind med.

 

Der er jo ingen der er i tvivl om at børn ikke skal opdrages med vold - og det er uanset om folk har børn selv eller ej. Men måske man møder en enkelt eller to i supermarkedet der skriger på en røvfuld :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan er det jo at nå en mere moden alder :blink: Man ved man ikke må kritisere hvis man ikke kan byde ind med et alternativ. En ganske ok regel generelt.

 

Men er det i sådan en situation som hundetræning ikke ok at sige: Det burde ikke være nødvendigt at opdrage/lærer med fysisk/psykisk vold. UDEN at komme med alternativer når man er grøn? Det syntes jeg - og har selv sagt fra uden at have noget andet at byde ind med.

 

Der er jo ingen der er i tvivl om at børn ikke skal opdrages med vold - og det er uanset om folk har børn selv eller ej. Men måske man møder en enkelt eller to i supermarkedet der skriger på en røvfuld :blink:

 

Selvfølgelig gælder det ikke altid at man ikke må kritisere uden at komme med alternativer, men nu kommer folk jo sådan et sted for at få deres hund mere lydig, så hvis man står og kritiserer metoderne uden at kunne komme med alternativer (som man kan bevise virker), så er det måske ikke helt så effektivt?

Nu tror jeg egentlig ikke at det var det værste sted jeg gik, det var mest i forhold til apporteringstræningen at de hårde metoder kom i brug (og det aner jeg mildest talt ikke en sk** om) så det var lidt svært. Ved den anden træning (alm. lydighed) syntes jeg egentlig mest af alt at de pressede hundene for meget. Niveauet blev lagt efter dem som kunne mest og det var ikke fair over for de andre. Desuden tror jeg at de syntes at jeg var for pyldret i og med at jeg ikke ville bruge halsbånd (fordi Noomi trak og kastede sig ud i snoren for at lege med de andre) og fordi jeg med jævne mellemrum var inde og stoppe hvalpelegen når jeg syntes at nogle mobbede de andre. De "garvede" hundefører havde den holdning at "de skal lære at klare sig selv" og mange valgte at tro på dem i stedet for mig c045.gif

Det kan altså godt være svært at blive hørt på når man er grøn og der står nogle gamle garvede hundefører og ens egen hund er håbløs og deres kan det hele :cry: Jeg kunne jo ikke bevise at de bløde metoder ville virke på sigt :cry: Så jeg valgte den nemme løsning og holdt op... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

For mit vedkommende var der to grunde til at jeg ikke tog kampen op, men valgte bare at stoppe: For det første var jeg blevet sluset ind af bagdøren fordi min mors veninde er veninde med hende som er træner og der var flere issues (som jeg ikke har tænkt mig at forklare her) ud over at hun faktisk var et rigtig sødt menneske, som gjorde, at jeg ikke syntes at jeg ville tage kampen op. Jeg forsøgte med nogle småkampe (såsom at jeg sagde at jeg ikke ville træne mere, hvis jeg ikke måtte bruge sele til Noomi og så'rn) men de helt store slag undlod jeg. Jeg brugte i stedet min energi på selv at bruge de bløde metoder jeg kendte og at sørge for at Noomi ikke kom i en situation hvor træneren kunne komme til at bruge de hårdere på hende.

Grund nr. 2 (og den vigtigste) var at jeg faktisk er spejlblank mht. lydighedstræning :oops: Jeg har kun gået til det i ca. 2-3 mdr. da jeg fik Futte for en menneskealder siden, resten er selvlært. Dermed ikke sagt at jeg ikke kan se hvad der er forkert, men da jeg stod med en hvalp som var fløjtende ligeglad med guffer og havde mere travlt med at lege med de andre (læs: Intet virkede, heller ikke mine egne bløde metoder :cry:) og nogle af de andre hunde kunne det hele på den halve tid, syntes jeg ikke at jeg havde nok at byde på. Det er jo altid nemt at kritisere, men hvis man ikke selv kan komme op med noget der er bedre, så har det ikke helt den samme effekt :cry:

Så slagt mig bare :blink: Jeg ville ønske at jeg havde haft mere i bagagen til at tage kampen op, men det var altså ikke tilfældet. :oops::cry:

 

Nu synes jeg ikke der er nogen som "skal slagtes" fordi de ikke har nok i bagagen, erfaring det er noget man får mere af over tid !

Jeg synes man skal melde fra og finde et andet sted hvis man ikke bryder sig om træningsmetoderne.

Og som en skrev, hun ville ønske jeg ville blive og vise det kan lade sig gøre med ikke voldelige metoder. Det er nu ikke derfor jeg bliver. Jeg tror nemlig slet ikke de andre ser at Axel måske kan sine ting !

Jeg bliver fordi der ligger nogle udfordringer i de forstyrrelser stedet og træningen giver og det giver i sidste ende mig en bedre og mere lydig jagthund. Jeg er heldigvis så gammel at jeg selv bestemmer hvad jeg udsætter min hund for, så hvis jeg bliver bedt om at gøre noget med min hund, jeg ikke mener passer i min træning, ja så siger jeg fra og begrunder også gerne hvorfor.

:vinken: venlig hilsen

 

Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu synes jeg ikke der er nogen som "skal slagtes" fordi de ikke har nok i bagagen, erfaring det er noget man får mere af over tid !

Jeg synes man skal melde fra og finde et andet sted hvis man ikke bryder sig om træningsmetoderne.

Og som en skrev, hun ville ønske jeg ville blive og vise det kan lade sig gøre med ikke voldelige metoder. Det er nu ikke derfor jeg bliver. Jeg tror nemlig slet ikke de andre ser at Axel måske kan sine ting !

Jeg bliver fordi der ligger nogle udfordringer i de forstyrrelser stedet og træningen giver og det giver i sidste ende mig en bedre og mere lydig jagthund. Jeg er heldigvis så gammel at jeg selv bestemmer hvad jeg udsætter min hund for, så hvis jeg bliver bedt om at gøre noget med min hund, jeg ikke mener passer i min træning, ja så siger jeg fra og begrunder også gerne hvorfor.

:vinken: venlig hilsen

 

Steen stenild

 

Det er jeg vist også :blink: Jeg manglede bare erfaringen at byde ind med :oops:

 

Man kan da håbe på at de andre ser lidt på at Axel rent faktisk kan hvad han skal selv om han ikke er blevet trænet på samme måde som de andre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Guuud, nu gik det lige op for mig, hvem du er :oops:

 

Altså så dygtige som Axel og Lukas er, så må det jo virke :-D Eller noget.... Sad faktisk og grinte lidt af indlægget, fordi det var så sjovt skrevet, men det er jo slet ikke sjovt, men meget, meget skræmmende!

 

-Trine med den meget lækre border collie Splint :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Guuud, nu gik det lige op for mig, hvem du er :oops:

 

Altså så dygtige som Axel og Lukas er, så må det jo virke :-D Eller noget.... Sad faktisk og grinte lidt af indlægget, fordi det var så sjovt skrevet, men det er jo slet ikke sjovt, men meget, meget skræmmende!

 

-Trine med den meget lækre border collie Splint :blink:

 

Ja jeg bruger jo endda ikke noget alias og havde også regnet ud hvem "splinten mor og mig" det var !

 

Og spørg lige Axel om ikke han synes splinten er lækker - jow jow:roll:

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige siddet og læst tråden igennem, jeg har været til marktræning hele dagen, resultat : ømme lårbasser som altid, og ungpigekuløren tilbage i kinderne :)

Den med plastikposerne lyder vildt sjov, det har jeg s.. aldrig hørt om før :lol:

Måske en idé til dem, hvis hund går for langt ud.Vi må da kunne hyre det der plasikpose/sække hold til at tage rundt. :lol:

Vi har én på holdet, han siger aldrig en lyd til sin hund, han styrer "damen" med kroppen, vildt godt, det er simpelt hen mit mål, at få hunden til at arbejde, uden at skulle bruge stemmen eller fløjten, jeg har jo set at det kan lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg bruger jo endda ikke noget alias og havde også regnet ud hvem "splinten mor og mig" det var !

 

Og spørg lige Axel om ikke han synes splinten er lækker - jow jow:roll:

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

 

Jeg er ikke altid så hurtig :oops: Var først, da Axel kom på banen, at ti-øren faldt.... :o) Det er ikke sådan at være en forelsket lille hund - men ikke desto mindre kunne han da sagtens arbejde alligevel, så helt skidt er det jo ikke!

 

He, frygter helt for, når Simon får hund og skal til og træne i jagtforening :shock: Gad vide hvad de siger til ham, når han står og hælder godbidder i hunden, fordi den er så sød???? Jeg tror vist ikke jeg skal med ud og kigge.... vil vist ikke være i stand til at holde min mund! Men helt seriøst - er der virkelig nogen, der tror på at det der virker? Eller gør de det bare, fordi de altid har gjort sådan? Jeg har efterhånden bevæget mig i flere forskellige træningsregier - og der er da helt klart forskellige måder at tolke positiv træning på (de fleste siger nemlig selv, at de træner efter positive metoder)!

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke altid så hurtig :oops: Var først, da Axel kom på banen, at ti-øren faldt.... :o) Det er ikke sådan at være en forelsket lille hund - men ikke desto mindre kunne han da sagtens arbejde alligevel, så helt skidt er det jo ikke!

 

He, frygter helt for, når Simon får hund og skal til og træne i jagtforening :shock: Gad vide hvad de siger til ham, når han står og hælder godbidder i hunden, fordi den er så sød???? Jeg tror vist ikke jeg skal med ud og kigge.... vil vist ikke være i stand til at holde min mund! Men helt seriøst - er der virkelig nogen, der tror på at det der virker? Eller gør de det bare, fordi de altid har gjort sådan? Jeg har efterhånden bevæget mig i flere forskellige træningsregier - og der er da helt klart forskellige måder at tolke positiv træning på (de fleste siger nemlig selv, at de træner efter positive metoder)!

 

-Trine

 

Nåja, alt kan vel tolkes, de skriver jo ikke hvilke positive metoder - det kan jo være "positiv straf"-metode - så er den vel også positiv? Eller noget :badr:

 

Sagde én, der aldrig selv har gået til træning endnu :mrgreen:

 

Ej, seriøst, det var altså skræmmende læsning, som tråden lagde ud med... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aktivthundelivdk

Jeg er uddannet jagthundeinstruktør (2008)

 

Jeg kan kun være enig i, at de metoder der er beskrevet stadig bruges rundt omkring.

 

Men jeg har også behov for at understrege, at der er mange der træner på en helt anden måde.

Jeg vil også understrege at Jagthundeinstruktøruddannelsen på Kalø langt fra forsøger at accepterer de beskrevne metoder, tværtimod.

 

Jeg gør selv meget ud af, at al indlæring og udvikling af hunden sker igennem positiv forstærkning.

 

Jeg beklager at vedkommende med indlægget er havnet i den træning.

 

Jeg ser en fremtidig ændring af disse metoder i tagt med generationskifte hos jagthundeinstruktørerne.

 

Er man havnet i sådan en træning, så forsøg at ændre holdning hos medtrænere igennem det gode eksempel.

Alternativt så find en klub/jagtforening der træner på mere moderne principper, for de findes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs

:shock: det er da helt grotesk, sjovt nok nævnte min veninde som har en spaniel, at grunden til hun ikke ville jagttræne med ham, var at det var nogle grove metoder de brugte i nærmeste klub.

 

Jagtklubberne taber måske ligefrem penge på, at benytte de her grove træningsmetoder, kunne jeg forstille mig :hmm: Mange almindelige hundeejere, som gerne vil bruge hunden til det den nu engang er avlet til, må da få sig et shock og flygte fra træning, når de finder ud af at det ikke er jagttræning men tæskehold istedet for.

 

Er der forresten ikke noget optagelseskrav fra klubbens side? Så det grundlæggende er på plads, og de kun skal koncentrere sig om jagt. F.eks. da jeg ville starte på Agility med min hund, så kunne jeg ikke starte før min hund havde gået på grundkursus og bestået. Og hun skulle kunne vente i dæk, indkald skulle være på plads osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, desværre er tiden endnu ikke løbet fra de gammeldags metoder, men det er mit håb og forventning at de vil gøre det, efterhånden som der kommer et generationsskifte indenfor trænerstanden i jagtforeningerne. Som det også nævnes i et indlæg ovenfor.

 

Nu har jeg selv holdt mig fra træning i jagtforeninger, dels fordi jeg har en standard spaniel, som i mange "ægte" jægeres øjne ikke kan gå på jagt og dels fordi jeg har haft en alt for god fornemmelse af, hvilken type træning det er der gøres brug af.

 

Min tanke om hvorfor det forholder sig sådan, er altså ikke baseret på egne oplevelser, men det er min fornemmelse, at størstedelen af jagthundeinstruktører i de mange jagtforeninger ikke har en egentlig træneruddannelse bag sig (som eks. en tur forbi Kalø eller andet), men alene har fået lov at træne, fordi de har haft hund i mange år, og har bestået diverse prøver og har hunden med på jagt.

 

Uddannelsen på Kalø ser spændende ud, men jeg undrer mig lidt over, at eneste krav er at man har bestået prøver og er indstillet af en jagtforening. En baggrund med anden instruktøruddannelse og generel hundeerfaring burde være ligeså store plusser, og skabe rum til at nye folk og nye vinde får lov at præge jagthundetræningen.

 

Har selv gået til retrievertræning, der påstod de gjorde brug af positive træningsmetoder. Men måden at lære at gå pænt i snor på, var efter samme metode som nævnt i startindlægget og hvis hunden havde tendens til at sidde og mimre når den skulle sidde stille, plaskede man et halsbånd med vandforstøver på kræet, og gav den en ordentlig dosis når den sagde det mindste. Jo, hunden lærte da sikkert at holde sin kæft, men hvad det har gjort ved den siden hen ved jeg ikke, da jeg ikke kom til træning efterfølgende.

Link til indlæg
Del på andre sites

UHa, det forgår desværre stadig en del steder. Kender en der træner sin jagthund på den måde.:cry:

Han slår også hunden, han er blevet spurgt om hvorfor han gør det, svaret er at hunden bare skal vide hvem der bestemmer.

Han blev så spurgt om han synes vores Groa er uopdragen, det synes han så ikke. Han fik så at vide at Groa aldrig er blevet slået.

 

Jeg har aldrig set ham slå hunden, men jeg skal bare se det EN gang, så klapper fælden :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige siddet og læst tråden igennem, jeg har været til marktræning hele dagen, resultat : ømme lårbasser som altid, og ungpigekuløren tilbage i kinderne :)

Den med plastikposerne lyder vildt sjov, det har jeg s.. aldrig hørt om før :lol:

Måske en idé til dem, hvis hund går for langt ud.Vi må da kunne hyre det der plasikpose/sække hold til at tage rundt. :lol:

Vi har én på holdet, han siger aldrig en lyd til sin hund, han styrer "damen" med kroppen, vildt godt, det er simpelt hen mit mål, at få hunden til at arbejde, uden at skulle bruge stemmen eller fløjten, jeg har jo set at det kan lade sig gøre.

 

Kan godt følge dig, jeg forsøger også med Axel at bruge så små midler som muligt og det ser jo kanon ud når det virker !

 

Med hensyn til sækkeholdet synes jeg måske det bliver lidt upraktisk på jagt :blink:

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke altid så hurtig :oops: Var først, da Axel kom på banen, at ti-øren faldt.... :o) Det er ikke sådan at være en forelsket lille hund - men ikke desto mindre kunne han da sagtens arbejde alligevel, så helt skidt er det jo ikke!

 

He, frygter helt for, når Simon får hund og skal til og træne i jagtforening :shock: Gad vide hvad de siger til ham, når han står og hælder godbidder i hunden, fordi den er så sød???? Jeg tror vist ikke jeg skal med ud og kigge.... vil vist ikke være i stand til at holde min mund! Men helt seriøst - er der virkelig nogen, der tror på at det der virker? Eller gør de det bare, fordi de altid har gjort sådan? Jeg har efterhånden bevæget mig i flere forskellige træningsregier - og der er da helt klart forskellige måder at tolke positiv træning på (de fleste siger nemlig selv, at de træner efter positive metoder)!

 

 

-Trine

 

Jeg tror dem som f.eks bruger ryk i linen ved lineføring selv tror på det virker og det gør det jo også langt hend ad vejen for mange hunde. Problemet er at mange af de lidt barske og hårdhændede metoder ser ud til at virke, især i kontrollerede situationer. Hunden bliver ganske vist trykket og underdanig uden initativ; men det bekræfter jo bare føreren i at det er ham som har kontrollen !

Det er jo først når man får hunden med ud i ikke kontrollerede miljøer, som jagt, at hunden viser "ulydighed" og det bliver jo accepteret af de fleste jægere. Der er ikke mange som kræver lydighed og samarbejdsvilje sæsonen igennem, da de fleste mener det alligevel ikke kan lade sig gøre.

 

Ofte er problemet med spaniels at man har startet forkert og for sent og er det så ydermere en FT med gang i turboen vil det være et stort arbejde at rette op på en forkert eller manglende hvalpetræning !

Har man derimod startet rigtigt og givet hunden den rigtige og positive gruntræning fra hvalp mener jeg sagtens man kan have en lydig og samarbejdsvillig hund, der kan "køre" hele jagtsæsonen. Men at få en sådan hun kræver tid med træning og atter træning og det er i mange tilfælde nok også her det går galt, man bruger helt enkelt ikke den tid der skal til !

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

 

 

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...