Hop til indhold

"Ignorer" frem for afledning


Hailey
 Share

Recommended Posts

Når man er ude med hundene, så kan der opstå situationer hvor afledning ikke fungerer så godt.

 

EKSEMPEL

Jeg kommer forbi et hus, hvor der står en hund og knurrer og gør. Det eneste der kan aflede hund nr 1 er legetøj, men det kan jeg ikke bruge, da det stresser nr 2 hund op.

 

Jeg har i stedet for brugt "ignorer", og det virker :-) For mig betyder "ignorer" kun én ting - nemlig lad vær at reagere på det.

 

Jeg har brugt det i alle mulige situationer i stedet for "nej"

 

interesse for løbske tæver

andre hunde

fremmede "farlige" mennesker

joggere

biler

katte

osv.

 

Andre der bruger det :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Cleo er god til kontakt, når vi går tur, men ser hun en hund, så slår hun hjernen fra og jeg prøver desperat på afledning, men det reagerer hun først på, når vi er paseret hunden. Så det er jeg ved at give op om.

 

Ignorere, når I møder anden hund? Vil det sige, at du trækker/går så normalt som muligt forbi fx på den anden side af stien:?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den vil jeg også gerne lige hører om. Vi har lige købet en genbrugs hund også på 1 år. Og den gøer af andre hunde. Det samme er problemet med cykler, der siger jeg "NEJ" og selvom vi kun har haft ham en dag. Så lader det til at hjælpe. Men ikke med andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cleo er god til kontakt, når vi går tur, men ser hun en hund, så slår hun hjernen fra og jeg prøver desperat på afledning, men det reagerer hun først på, når vi er paseret hunden. Så det er jeg ved at give op om.

 

Ignorere, når I møder anden hund? Vil det sige, at du trækker/går så normalt som muligt forbi fx på den anden side af stien:?:

 

Jeg har indlært det, ved at vende om, når hunden har taget fokus på "det ikke ønskelige". I samme sekund hundens blik bliver fjernet, kommer kommandoen, og derefter belønning (mine hunde er selvfølgelig trænet enkeltvis i øvelsen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg i 2 dage på hver tur, gjort som du beskriver det og allerede nu ser jeg bedring og vi kan komme tættere på andre hunde end for 3 dage siden, før hun reagerer og vi må vende om:5up:

 

Jeg er begyndt at nyde turen igen, fordi jeg ikke bliver anspændt og nervøs, når jeg ser en anden hund + at jeg undgår pinligheden i at Cleo opfører sig sådan:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør stort set det samme når Vinnie flipper ud over et eller andet: Hanker op i hende og går videre, om hun så hopper på bagbenene. Lige så snart jeg har hendes opmærksomhed igen, roser jeg.

 

Det er noget jeg er kommet frem til efter at have prøvet klikkertræning, og alskens afledningsmanøvrer.

 

Jeg vil ikke sige at de andre ting ikke virkede. Især klikkeren var med til at nedsætte den tid hun bruger på at flippe ud. Men det virker kun til et vist punkt. Så kan hun bare ikke styre sig længere, og der er intet der bider på hende. Så er det bare med at komme videre uden at gøre et stort nummer ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har indlært det, ved at vende om, når hunden har taget fokus på "det ikke ønskelige". I samme sekund hundens blik bliver fjernet, kommer kommandoen, og derefter belønning (mine hunde er selvfølgelig trænet enkeltvis i øvelsen)

 

Jeg bruger dette meget. Har bare en anden kommando, som hedder: 'Det er ikke til dig'. Det var ikke en veltænkt kommando, men sådan er det blevet og Jodie ved at det betyder at det ikke nytter at fatte interesse og at hun belønnes bagefter. kommandoen bruges ved joggere, børn og andre hunde.

 

Jeg har indlært det ved at bede Jodie sætte sig og blive hver gang hendes interesse blev for stor og afledning ikke virkede. Jeg satte mig selv på hug sammen med hende og kælede hende imens, f.eks. den anden hund gik forbi. Bagefter kom belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man er ude med hundene, så kan der opstå situationer hvor afledning ikke fungerer så godt.

 

EKSEMPEL

Jeg kommer forbi et hus, hvor der står en hund og knurrer og gør. Det eneste der kan aflede hund nr 1 er legetøj, men det kan jeg ikke bruge, da det stresser nr 2 hund op.

 

Jeg har i stedet for brugt "ignorer", og det virker :-) For mig betyder "ignorer" kun én ting - nemlig lad vær at reagere på det.

 

Jeg har brugt det i alle mulige situationer i stedet for "nej"

 

interesse for løbske tæver

andre hunde

fremmede "farlige" mennesker

joggere

biler

katte

osv.

 

Andre der bruger det :?:

 

 

nu føler man sig helt flov over at man ikke fatter hvad du mener, nårnu en masse andre gør:oops:

Siger du ignorer til dem eller hvordan? Og hvordan erdet anderledes end at bede dem feks tage kontakt til dig, eller simpelthen sige "nej"?

Link til indlæg
Del på andre sites

nu føler man sig helt flov over at man ikke fatter hvad du mener, nårnu en masse andre gør:oops:

Siger du ignorer til dem eller hvordan? Og hvordan erdet anderledes end at bede dem feks tage kontakt til dig, eller simpelthen sige "nej"?

 

Jeg forstår det heller ikke helt og vil også gerne have uddybet. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at 'nej' er et hårdere begreb. Nej betyder at noget er forbudt. Det er noget man ALDRIG må. Jeg bruger kun nej sjældent, men så mener jeg det også.

 

Ignorer er mere mildt. Jodie skal jo ikke tro at der er fordi hun ikke må snakke med andre mennesker eller hunde. Så derfor kan jeg ikke bruge nej. Ignorer betyder at opmærksomheden skal rettes et andet sted hen, for der skal ikke snakkes lige nu.

 

Hvis man bruger nej for tit, tror jeg hunden bliver døv overfor det. Derfor vil jeg have at nej kun bruges i situationer, hvor det virkelig gælder.

 

Ved ikke hvordan Hailey tænker det, men det er sådan jeg synes det hænger sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at 'nej' er et hårdere begreb. Nej betyder at noget er forbudt. Det er noget man ALDRIG må. Jeg bruger kun nej sjældent, men så mener jeg det også.

 

Ignorer er mere mildt. Jodie skal jo ikke tro at der er fordi hun ikke må snakke med andre mennesker eller hunde. Så derfor kan jeg ikke bruge nej. Ignorer betyder at opmærksomheden skal rettes et andet sted hen, for der skal ikke snakkes lige nu.

 

Hvis man bruger nej for tit, tror jeg hunden bliver døv overfor det. Derfor vil jeg have at nej kun bruges i situationer, hvor det virkelig gælder.

 

Ved ikke hvordan Hailey tænker det, men det er sådan jeg synes det hænger sammen.

 

:5up: Det er lige nøjagtig det jeg mener!

 

Jeg vil ikke bruge "nej" i de situanioner hvor de MÅ reagere sommetider, f.eks andre hunde/mennesker.

 

Et "nej" er et "nej"

"ignorer" betyder "ikke lige nu"

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...