Hop til indhold

Hvor meget hviler jeres hunde i døgnet?


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Denne tråd er så i forbindelse med den anden afstemning:)

 

Vi fik enopgave af anders hallgren på et seminar engang, at vi skulle regne os frem til hvor lang tid vores hunde sov i døgnet i gennemsnit. Hvilket betyder at du regner det ud for en hel uge og dividere med 7, da de fleste menneskers aktivitetscyklus er på en uge;-)

 

Mines regnestykke er her: Gåturstimer på ugeplan ca. 14 fordelt som 1,5, 3, 1,5, 2, 1,5, 2, 2,5. Så kommer yderligere aktivering og der har jeg skudt det til at de ca bruger 30 min på at spise hver dag = 3,5 time om ugen. Så bruger vi måske 30 min om ugen på træning, hvis jeg ser bort fra den time sheila er til træning. Hvis jeg så lægger 45 min til pr dag(, og så bruger vi ca 2 timer i bus om ugen,) på forskellige aktiviter de selv laver som pelspleje, lidt leg, gå fra rum til rum, gø af noget ovs, så ser det færdige regnestykke ud til at være ca 3,5 timer om dagen igennemsnit de er i aktivitet, resten af tiden hviler de:shock:

 

De er jo så voksne hunde, som ikke bevæger sig så meget rundt,men alligevel. Og ting tager kortere tid end man tror. ;-)

 

Man skal lave regnestykket den vej og ikke ved at tænke på hvor meget hunden sover, for det snyder;-)

 

Hvor meget sover jeres hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er gået tabt af tallene allerede, men tror mit regnstykke passer meget godt med dit :-)

 

Luna kom med på job en dag, det kunne godt mærkes på hende.. Hun sov fra vi kom hjem og til næste dag:mrgreen: Hun plejer jo at ligge og sove herhjemme, mens jeg er på job. Den dag skulle hun jo følge med i det hele. Hun hvilede da, men slet ikke som havde hun været herhjemme

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

uhhhaaaa jeg tror nu også jeg er gået tabt i regnestykket

 

men hvis jeg ca skal regne ud hvor meget de sådan sover sådan rigtigt så vi jeg gå ud fra

 

at på fridagene sover de måske mellem 6-12 timer :mrgreen:

 

og de dage vi arb sover de kun omkring 4-8 timer i døgnet

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine sover næsten al den tid de er hjemme. De bliver meget trætte hvis de er med mig på arbejde, men det hævner sig dagen efter (for Indys vedkommende), da det er et stressende sted for dem(der er jo mange hunde man skal g¢ ad :rolleyes:), og hun "afreagerer" så den efterf¢lgende dag, ved at være mere vims, og tage længere tid om at slappe af i snoren, reagerer mere på andre hunde etc. Jeg pr¢ver at balancere det, så der bliver en ligevægt mellem stress, kedsomhed og lange dejlige ture de får når jeg har en dag fri .... Det virker som om de trives? Jeg er sikker på at jeg g¢r mange ting forkert, men det bliver ikke anderledes lige nu :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

uhhhaaaa jeg tror nu også jeg er gået tabt i regnestykket

 

men hvis jeg ca skal regne ud hvor meget de sådan sover sådan rigtigt så vi jeg gå ud fra

 

at på fridagene sover de måske mellem 6-12 timer :mrgreen:

 

og de dage vi arb sover de kun omkring 4-8 timer i døgnet

 

Undskyld men det lyder ikke sandsynligt... Er de i aktivitet op til 20 timer i døgnet? Så burde dine hunde være stresset...

 

Og det er netop der det snyder,med at regne på hundens reelle sove tid, for den hviler megetmere end vi tror. Skal man have et billede af det, må man finde du af hvor meget tid hunden faktisk bruger i aktivitet. At ligge og kigge på fugle i haven tæller ikke som aktivitet feks (ifølge AH)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Undskyld men det lyder ikke sandsynligt... Er de i aktivitet op til 20 timer i døgnet? Så burde dine hunde være stresset...

 

Og det er netop der det snyder,med at regne på hundens reelle sove tid, for den hviler megetmere end vi tror. Skal man have et billede af det, må man finde du af hvor meget tid hunden faktisk bruger i aktivitet. At ligge og kigge på fugle i haven tæller ikke som aktivitet feks (ifølge AH)

 

 

jeg kan ikke få det til aktivitet 20 timer i døgnet :confused::confused::confused:

 

når jeg skriver tiderne mener jeg reel sovetid hvor de virkelig sover dette gælder ikke slappeaf tid eller lign

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Undskyld men det lyder ikke sandsynligt... Er de i aktivitet op til 20 timer i døgnet? Så burde dine hunde være stresset...

Og det er netop der det snyder,med at regne på hundens reelle sove tid, for den hviler megetmere end vi tror. Skal man have et billede af det, må man finde du af hvor meget tid hunden faktisk bruger i aktivitet. At ligge og kigge på fugle i haven tæller ikke som aktivitet feks (ifølge AH)

 

 

timerne er skrevet op i forhod til dit spørgsmål som lyder hvor meget sover dine hunde på et døgn

 

jeg tilægger nemlig stor forskel fra at sove ti at hvile eller slappe af som ikke er det samme i mine øjne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs

Det synes jeg er et svært regnestykke, jeg går ikke tur med min hund hun er bare med mig, om jeg arbejder, køre i bil eller besøger venner.

 

Men jeg tror hun er aktiv 7 timer og hviler 17 timer, men ud af de hviletimer er der nok 4-6 timer, hvor (hvis vejret er til det) jeg hælder hende ud af døren :blink: hvor hun leger med naboens hund, kikker fugle og følger med i hvem der kommer kørende, hvis det er gæster skal hun lige hilse, følge lidt med i om hestene kommer for tæt på, for så skal de lige gøes ad :mrgreen: men jeg ved ikke om de 4-6 timer skal regnes som aktiv eller hvile.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg er et svært regnestykke, jeg går ikke tur med min hund hun er bare med mig, om jeg arbejder, køre i bil eller besøger venner.

 

Men jeg tror hun er aktiv 7 timer og hviler 17 timer, men ud af de hviletimer er der nok 4-6 timer, hvor (hvis vejret er til det) jeg hælder hende ud af døren :blink: hvor hun leger med naboens hund, kikker fugle og følger med i hvem der kommer kørende, hvis det er gæster skal hun lige hilse, følge lidt med i om hestene kommer for tæt på, for så skal de lige gøes ad :mrgreen: men jeg ved ikke om de 4-6 timer skal regnes som aktiv eller hvile.

 

Det er jo også svært, for det må være et skøn.. Er det noget der på en eller anden måde aktivere hende, så er det vel aktivitet..

Mon ikke halvdelen går på det ene og den anden halvdel på det andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan ikke få det til aktivitet 20 timer i døgnet :confused::confused::confused:

 

når jeg skriver tiderne mener jeg reel sovetid hvor de virkelig sover dette gælder ikke slappeaf tid eller lign

 

Hvis du skriver at de sover helt nedtil kun 4 timer i døgnet, så må der være 20 timer tilbage til "andet" og hvis det "andet" er hunde i aktivitet, så lyder det ikke sandsynligt:-D

 

Hunde der ligger og kigger ud i luften observere ovs, hviler jo, de laver ikke noget aktivt:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke Vinnie sover når hun er alene hjemme, men jeg er ikke sikker.

Hvis hun ikke gør, så er hun aktiv i flere timer end GD'er normalt er.

 

De dage, hvor jeg er hjemme, sover/hviler hun nok ca. 5 - 6 timer + nat på 8 - 10 timer (hun sover længe om morgenen). Jeg regner det med til at hvile når hun ligger med tyggeben eller "sut".

 

De aktive timer bliver brugt på leg, lufteture, lidt træning/leg med mig og på at stå på bagbenene op ad hegnet og "holde vagt" over byen :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal jeg regne det for aktivitet, når Tyson er med rundt i cykelkurven? Så sidder han og følger med i alting og er meget optaget af, hvad der sker omkring os, men han laver jo ikke selv noget aktivt. På den anden side vil jeg ikke umiddelbart kategorisere det som hvile.

 

Og hvad når han er med rundt i tog og bus?

Link til indlæg
Del på andre sites

At ligge og kigge på fugle i haven tæller ikke som aktivitet feks (ifølge AH)

 

Har også meget svært ved at gennemskue hvad der er aktivitet, umiddelbart lyder det som om aktivietet er defineret ved at Petrine har min fulde opmærksomhed? Så er hun kun aktiv 2 timer om dagen. Men hun sover kun 9+2 timer i døgnet, med lukkede øjne. Jeg vil (uanset hvem AH måtte være) påstå at hun er fuldt aktiv når hun ligger foran fuglene og kigger på dem, hun er jo klar til at angribe / lege hvis de skulle komme indenfor rækkevidde, hendes hjerne er i aktivitet, det samme når vi er med tog / bus etc. Jeg plejer selv at dele op i oplevelser / kedsomhed istedet for aktivitet / hvile.

 

Men hvad skal man bruge tallet til? Jeg synes lynhurtigt jeg kan mærke hvis hun er over eller understimuleret, helt uden at regne og tage tid ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Det er faktisk slet ikke dårligt:5up: Hvad bruger hun tiden på?

 

Thjaa, gåture, spise, rende hen til havedøren, rende op og ned af trapper, humørflip, gå rundt i haven og snuse - finde fugle at gø af eller spøgelser at gø af :-D Hun er ude i gennemsnit 10 gange om dagen i ca. 5 min.

Lege lidt, hugge mors trusser og gemme dem osv osv

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hvis du skriver at de sover helt nedtil kun 4 timer i døgnet, så må der være 20 timer tilbage til "andet" og hvis det "andet" er hunde i aktivitet, så lyder det ikke sandsynligt:-D

 

Hunde der ligger og kigger ud i luften observere ovs, hviler jo, de laver ikke noget aktivt:)

 

 

 

kan godt være det er formuleret forkert

 

måske mellem 8-12 timers søvn :-P:-P

 

og omkring 2-6 timers hvile:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal jeg regne det for aktivitet, når Tyson er med rundt i cykelkurven? Så sidder han og følger med i alting og er meget optaget af, hvad der sker omkring os, men han laver jo ikke selv noget aktivt. På den anden side vil jeg ikke umiddelbart kategorisere det som hvile.

 

Og hvad når han er med rundt i tog og bus?

 

Ja det synes jeg, får han får en masse indtryk, som aktiverer og trætter ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har også meget svært ved at gennemskue hvad der er aktivitet, umiddelbart lyder det som om aktivietet er defineret ved at Petrine har min fulde opmærksomhed? Så er hun kun aktiv 2 timer om dagen. Men hun sover kun 9+2 timer i døgnet, med lukkede øjne. Jeg vil (uanset hvem AH måtte være) påstå at hun er fuldt aktiv når hun ligger foran fuglene og kigger på dem, hun er jo klar til at angribe / lege hvis de skulle komme indenfor rækkevidde, hendes hjerne er i aktivitet, det samme når vi er med tog / bus etc. Jeg plejer selv at dele op i oplevelser / kedsomhed istedet for aktivitet / hvile.

 

Men hvad skal man bruge tallet til? Jeg synes lynhurtigt jeg kan mærke hvis hun er over eller understimuleret, helt uden at regne og tage tid ;-)

 

Anders hallgren er svensk hundespykolog, som lavede en undersøgelse engang om hunde og adfærdsproblemer og fandt at der var en sammenhæng mellem antal timer hunden hvilede i døgnet og hyppigheden af adfærdsproblemer.

 

Det er svært at skære en linje og sige hvad der er aktivitet og hvad der ikke er, men du er selv inde på det. Alt der aktiverer hunden, uanset om det er den selv eller os der sætter det igang.

Med mine egne hunde oplever jeg at de har meget oplevelse ud af en tur med bussen, såmed mindre hunden ligger og soveri bilen, så er det jo også aktivitet;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

vis ikke vi går tur eller træner så sover hun så langt største delen af døgnet lige nu sover hun men et get ville være af hun er vogen 3timer i

døgnet.

 

men hun rotere en del nogle netter men hun faller faktisk til rog

vis hun forlov af sove i sengen sammen med mig det gør hun dog yderst

sjelent men vi har prøvet det og det kniker med plassen:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150

Åhh, jeg ved godt nok ikke, hvor meget Lucky sover,

men han kan ikke lide fremmede mere(da han var lille,kunne han),

så han er ikke med mig steder rundt, men jeg prøver, at få det til,

at passe, så han kun er alene hjemme 4-5 timer højst, på en dag,

hvis jeg skal noget. Og ellers er han sammen med mig, leger, går meget

og sådan. Men ja.. Da han var lille, kom han også med mig alle steder hen, når jeg havde ham. Men det kan jeg desværre ikke mere.

Men det er da ret synd, at tænke på, at nogen hunde ikke kan lave andet, end at sove.:/

Kender ihvert fald én hund, som aldrig bliver gået med, og den sover hele tiden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...