Hop til indhold

Livslængde


Umulia
 Share

Recommended Posts

Fandt lige dette på en kennel-hjemmeside:

 

Sakset fra GD Bladet 1-2007

Gennemsnitalderen for sort/harlekin er 7 år

Gennemsnitalderen for Blå er 6,2 år

Gennemsnitalderen for gul/tigret er 5,5 år

 

Det er jo ikke mange år for nogen af dem, men det er især lidt creepy at læse når man er ejer af en tigret :cry:

 

Er der nogen der ved hvad forskellen skyldes?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg lyder ufatteligt pessimistisk og jeg tror at vi alle skal tage det med et gran salt. Nu skal vi også forholde os lidt kildekritiske her.

 

Jeg har ledt rundt på nettet og har set RIGTIG mange forskellige bud på gennemsnitsalderen for GD'er. Det eksempel Umulia kommer med, er det eneste jeg har set hvor der differencieres mellem de forskellige farver - og jeg må indrømme at jeg ikke tror på at det holder vand.

 

De fleste sites siger at GD'eres levetid er ca. 7 år. Nogle siger 6-8 år, andre 7-10 og flere skriver i øvrigt om at der efterhånden bliver flere og flere GD'ere der når at opleve deres 11 års fødselsdag hvis man er heldig.

 

Så - lad os nu ikke tage sorgerne på forskud, men istedet elske og værdsætte vores dejlige vuffere mens vi har dem. Jeg tør SLET ikke at tænke på at dagen vil komme hvor jeg skal sige farvel til Hektor :cry:

 

Jeg kan i øvrigt "berolige" med at min gamle tigrede GD-pige, Mishka, blev 7 år (selvom det var ALT for kort tid!!!!!) og at hendes gule mor blev 9 år!

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhyggelige korte gennemsnit som har fået bla min søster til at løbe skrigende bort fra racen :( når det er et gennemsnit er der jo også nogle der ikke engang når op på 5.

 

Er det stadig sådan eller bliver det bedre? Vi har søgt længe og intenst for at finde info om det, men uden at finde særligt optimistiske forventede levealdre.

 

...håber alle må leve uendeligt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det ville jeg godt nok heller ikke, det er da synd.

 

Men ja det er en skræmmende statestik du har skrevet, man bliver sådan hel vemodig når man tænker på at man en dag skal tage afsked..:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en af de ting der ligger i generne er levetid. I hvert fald har jeg talt med opdrættere af irsk ulvehund og berner sennen. Indenfor begge racer var man begyndt at være opmærksom på problemerne omkring den relativt korte levetid, og var derfor begyndt målrettet at benytte avlsdyr, hvor linjerne var "oversået" med gamle individer. Altså hunde som havde forældre, bedsteforældre og oldeforældre, der nåede en vis alder.

 

Det skulle have hjulpet begge racer. Hvad den forventede levetid var før og nu ved jeg ikke, men der kan altså godt være noget om snakken, når der ses forskelle på forventet levetid på de forskellige farvevarianter.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg syns ikke der er nogen grund til af gå helt i kelleren over det der

det er ren stadestik og iøvrigt er der trosalt gder som bliver 10 11år

heldigvis sæsar blev 10 et halvet. stadestik er stadestik vis man vel

vide noget om livslengten kan man jo gisne ud fra di kontrol

besøg man fårlavet hos dyrlægen og iøvrigt er det ikke viden

men bare et fingerpej:-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Aflivninger trækker ned på gennemsnittet, og med hofte roblemer osv, kan jeg forestille mig at der sker en del aflivninger grundet dette, eller?????

 

Der er ikke hofteproblemer i racen. HD-fotografering er ikke engang et krav hos DKK.

 

Største årsag til at grander dør unge er hjerteproblemer. Og jeg vil tro at mavedrejning kommer på en 2. plads. Det eller allergi.

 

Så vidt jeg ved diskuteres det stadig om mavedrejning kan være arveligt betinget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke hofteproblemer i racen. HD-fotografering er ikke engang et krav hos DKK.

 

Største årsag til at grander dør unge er hjerteproblemer. Og jeg vil tro at mavedrejning kommer på en 2. plads. Det eller allergi.

 

Så vidt jeg ved diskuteres det stadig om mavedrejning kan være arveligt betinget.

 

 

 

Så blev jeg da det klogere :mrgreen::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...