Hop til indhold

Redebygning

Umulia
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg efterhånden haft og kendt en hel del hunde, og jeg synes at have noteret mig at der er to grundlæggende former for "redebygnings"-adfærd: Skraben og cirklen.

Bo var en skraber, og det er Leroy også. Vinnie er i en klasse for sig selv, med en meget kompliceret redebygningsadfærd: Først bruger hun snuden til at samle tæpper i en bunke. Så cirkler hun rundt og rundt ovenpå tæppebunken inden hun lægger sig. Og til sidst bliver tæpperne lige rettet lidt til med mulen igen :lol:

Hvad er jeres hunde? skrabere eller cirklere - eller begge dele?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

Min kan bruge enormt lang tid på at skrabe - derefter skal der cykles en del runder inden hun ligger sig.

Desuden sker der også tit det, at når hun har lagt sig så går der ca. ½-1 min. så rejser hun sig og går igen :roll::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

skrabe og cirkle?

Aslan siger hva' r' det?

Aslan cirkler, men han går dem ikke, han hopper dem, og 30 sekunder efter han begynder er madressen i den anden ende af stuen.

PS så gør det pænt ondt når han vil bygge, IMENS MAN sover (da man jo ikke når at fjerne sig)

Begge mine forældres hudne skrabede, bella som de har nu, skraber og LISTER rundt, skraber og lister (hun er meget elegant på sine gamle dage)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

øøøhhmmm ... ingen af delene tror jeg :?:

I burerne fjerner de nøjsømmeligt de fintfoldede tæpper og ligger sig ved siden af dem eller bruger dem som hovedpude :confused:

Efter at jeg har købt puder specielt til dem, så er tæpperne nogle gange "fredet".

Link til indlæg
Del på andre sites

Bitten er en kombi-hund.. Hun tager en stump af dynen/tæppet i munden og skraber så lidt for at rette den ud.. Så cirkler hun - mange mange mange gange.. Oftest er det som om hun (stadig cirklende) belsutter sig for det alligevel ikke var så god, og smider sig ved siden af..

Dolph cirkler, af og til.. men smider sig som regel bare

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst toskethors

Loppe skraber længe og grundigt, kravler under dynen tæppe trøjer eller hvad der nu er i nærheden cirkler så lidt rundt og lægger sig så endelig, Thorsen løfter bare alle fire ben og falder ned hvor han nu vil.....altså når han ik lige ser sit snit til at lægge sig i sofaen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Freya er faktisk lidt af hvert... og lidt mere..hihi:blink:

Når hun lægger sig i sin hundeseng er hun klart en cirkler.. hun cirkler rundt i den, indtil hun har bestemt sig for om det er røven eller hovedet der skal være ved "nødudgangen".

Når hun lægger sig op i min seng er hun en skraber.. dynen ligger jo ikke altid som hun vil ha det..hihi

Men, når hun lægger sig på gulvet for at sove er hun klart en "smider"..:lol:..Hun smider sig bare ned på gulvet, hvorefter hun falder i søvn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine er vidt forskellige :mrgreen:

I sofaen er Hailey og Hero ens - de skal lige vade rundt ovenpå mig, inden de lægger sig (fortrinsvis på brystet, hvis jeg sidder op - på mit hoved, hvis jeg ligger ned) :oops:

Hero er også en skraber, men kun i deres egen sofa.

Hogan er kun en skraber og Huckie smider sig bare - helst oveni mig :-)

I deres bure skal Huckie lige vandre rundt om sig selv nogle gange, inden han lægger sig med et langtrukket bruuuum. De andre lægger sig bare.

På et tidspunkt havde jeg tæpper i deres bure. Hero skubbede tæppet hen i den ene ende med snuden, de andre brugte poterne. De var dog enige om at de ikke ville ligge på tæpperne :roll:

Nu har jeg lagt 4 stykker gulvtæppe i burene, og de bliver ikke skrabet nogen steder.

Link til indlæg
Del på andre sites