Hop til indhold

Så er Sofus syg igen.


Gæst Noanoa
 Share

Recommended Posts

Gæst Noanoa

Hejsa.

 

Det er ikke meget jeg er herinde, men i får lige en update.

 

Vi har idag været nød til at tage til dyrelæge. Sofus har nu besvimet 4 gange på 1 uge, i starten troede vi det var pga varmen, men nu måtte vi afsted.

 

Den spiser ik som den plejer, den er meget meget trist, og orker ingenting.

 

Straks da dyrelægen så den, kunne han konstaterer stor blodmangel.

 

Så der er sendt blodprøver afsted, som vi får svar på i morgen.

 

Og skal samle afføringsprøver op for 3 dage, og komme ned med dem torsdag, så skal de se om der er tegn på hjerte/lunge orm

 

Vi er selvfølgelig ret knuste, og nervøse.

 

men håber det er noget der kan helbredes. Den stakkels hund er jo kun 8 mdr.

 

Øvøv

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror snart ikke vi kan være mere uheldige..

 

Sjovt som dens øjne bare sender de største kram. Den gør virkelig hvad den kan. Nu har vi ladet den slappe af, tit så kommer den hen og vil ae, og aflevere en bold, selvom den er helt færdig i kroppen..

 

Og vi giver den alt den kærlighed den kan klare, og putter meget med den. Har så ondt af den lille skat..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kedelig oplevelser for jer - men endnu mere for Sofus :(

 

Hvad race er Sofus?

Det er en blanding af cocker og springer spaniel.

 

Den har fået det værre idag, så håber snart de ringer med svar på prøverne. Frygter virkelig for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en blanding af cocker og springer spaniel.

 

Den har fået det værre idag, så håber snart de ringer med svar på prøverne. Frygter virkelig for den.

 

Er det noget den kan kurreres for overhovedet?

Er der nogen der har en ide om hvad det er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg græder og græder..har aldrig oplevet så stor smerte.

Sofus danner ik selv nyt blod og den har et meget kritisk blodtab.

 

jeg er helt ude af den.

 

den har næsten ingen hvide eller røde blodlegemer til bage.

 

Aflivning sker fredag, hvis der ik er bedring.

 

Jeg skriver senere.

 

Sofus er kun 8 mdr, og har kun været frisk siden februar..så den har nok aldrig været helt rask

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, for en ærgerlig besked. Det er rigtig svært at sige farvel til så god en kammerat som en hund er!

 

Det lyder til det er meget dystre udsigter, og hvis det ikke bedrer sig, så må man jo tage den bedste, men hårdeste, beslutning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrelægen ringede..Og sagde det stod meget slemt til. Den var langt langt nede i blodlegemer, og der var ikke noget der tydede på den selv dannede nye.

Der var den mulighed at give den blodtransfusion, men det kan kun ske i københavn, og det koster langt over 10.000 kr pr gang, og så har den kun ca 45 dage at leve i bagefter, så er blodet brugt.

 

Så vi er ikke i tvivl, den skal aflives hvis der ikke er andre muligheder.

 

Lige nu får den binyrebarkhormon, og skal have det indtil fredag, så skal vi til kontrol, og hvis det stadig står skidt til, så må vi sige farvel.

 

Jeg er helt sikker på den har været syg hele dens liv, men den er købt privat, og vi kan intet stille op. Så næste gang, bliver det hos kennel, og med gode forhold.

 

<det er virkelig hårdt, og jeg græder hver gang jeg snakker om det. Da jeg stod i supermarked i den lokale by, væltede tårene bare ned, uden jeg kunne gøre noget.

 

Det gør så ondt.

 

Vi har forkælet den med masser af lækre godbidder, og har siddet og kælet og nusset med den. Et liv uden den bliver svært at forstå.

 

Vi har på den korte liv brugt 10,000 kr på dyrelæge regninger, så den er bare en hund der har en meget kedelig skæbne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrelægen ringede..Og sagde det stod meget slemt til. Den var langt langt nede i blodlegemer, og der var ikke noget der tydede på den selv dannede nye.

Der var den mulighed at give den blodtransfusion, men det kan kun ske i københavn, og det koster langt over 10.000 kr pr gang, og så har den kun ca 45 dage at leve i bagefter, så er blodet brugt.

 

Så vi er ikke i tvivl, den skal aflives hvis der ikke er andre muligheder.

 

Lige nu får den binyrebarkhormon, og skal have det indtil fredag, så skal vi til kontrol, og hvis det stadig står skidt til, så må vi sige farvel.

 

Jeg er helt sikker på den har været syg hele dens liv, men den er købt privat, og vi kan intet stille op. Så næste gang, bliver det hos kennel, og med gode forhold.

 

<det er virkelig hårdt, og jeg græder hver gang jeg snakker om det. Da jeg stod i supermarked i den lokale by, væltede tårene bare ned, uden jeg kunne gøre noget.

 

Det gør så ondt.

 

Vi har forkælet den med masser af lækre godbidder, og har siddet og kælet og nusset med den. Et liv uden den bliver svært at forstå.

 

Vi har på den korte liv brugt 10,000 kr på dyrelæge regninger, så den er bare en hund der har en meget kedelig skæbne.

 

 

Jeg har så ondt af jer. Det er frygteligt at skulle af med sin hund, og selv om jeg har prøvet det et par gange efterhånden, så er det lige trist hver gang. jeg kan sidde og få tudeøjn af at tænke på at jeg har 2 hunde på 8 år der nu har levet halvdelen af deres liv.

 

Jeg bliver så ked af det når jeg læser historier som din hvor en hvalp for det første får et meget kort liv og undervejs koster ejeren en ordentlig bunke penge.

 

Jeg ved godt at det er inderligt ligegyldigt for jer (fordi man hellere ville have hunden skulle leve), men prøv at kontakt sælger af Sofus alligevel.

 

Skal i have ny hund, og i spaniel-genren, så er du velkommen til at sende en pb. Så skal jeg prøve at finde en god opdrætter til jer.

 

Håber det bedste trods de hårde odds.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har læst lidt..Og dette lyder lidt som det Sofus har.

 

Hvad er autoimmun hæmolytisk anæmi hos hunde?

AIHA er en lidelse, hvor hunden danner antistoffer mod dens egne røde blodlegemer. Disse antistoffer binder sig til overfladen af de røde blodlegemer, hvilket "fortæller" immunforsvaret, at cellerne er syge. Når dette sker, vil de røde blodlegemer blive ødelagt, og hunden vil vise tegn på blodmangel (anæmi).

Man kan inddele AIHA i 2 hovedgrupper. I den primære form er antistofferne rettede mod helt normale, raske røde blodlegemer, hvorimod de i den sekundære form er rettede mod røde blodlegemer, hvis overflade-struktur har ændret sig. Ændringen kan ske som følge af f.eks. medicin, infektioner eller kræftlidelser. Den primære form er den mest almindelige.

 

Hvad er symptomerne på autoimmun hæmolytisk anæmi?

  • Pludseligt opstået slaphed og træthed, især i forbindelse med leg eller anden energiudfoldelse
  • Blege slimhinder
  • Ca. halvdelen af hunde med AIHA viser tegn på gulsot

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen autoimmun hæmolytisk anæmi?

Den indledende kliniske undersøgelse af hunden har til formål at be- eller afkræfte mistanken om blodmangel. Dyrlægen vil først koncentrere sig om slimhindernes farve og derved bedømme blodets evne til at transportere tilstrækkelige mængder ilt rundt i kroppen. Det sidste bedømmes også udfra hjerte- og lungefunktionen, idet hunde med blodmangel ofte vil have forhøjet puls og en hurtig, overfladisk vejrtrækning. Desuden vil dyrlægen vurdere, om milten og/eller leveren er forstørret. Denne undersøgelse er vigtig, da en forstørret milt eller lever kan være tegn på, at hundens røde blodlegemer bliver nedbrudt hurtigere end normalt.

For at stille den endelige diagnose skal blodet undersøges nøje. Derfor udtager og undersøger dyrlægen en blodprøve og laver evt. en speciel undersøgelse, kaldet en Coombs undersøgelse. Den viser, om de røde blodlegemer rent faktisk er dækket af antistoffer.

Blodet undersøges under mikroskop. Her kigger dyrlægen på, hvordan de enkelte røde blodlegemer ser ud, og om der er tegn på blodparasitter eller forskellige kræftceller, som kan forekomme ved den sekundære form af AIHA.

Desuden er det vigtigt at fastslå, om knoglemarven er i gang med at lave nye, raske celler som erstatning for de syge. Endeligt kan dyrlægen undersøge både hundens blod og urin for specifikke nedbrydningsprodukter fra de røde blodlegemer. En forøget mængde af disse nedbrydningsprodukter er nemlig et tegn på, at cellerne bliver ødelagt for hurtigt, og at hunden således kan lide af hæmolytisk anæmi.

 

Hvordan behandles autoimmun hæmolytisk anæmi?

Hunde med denne lidelse har svært ved at transportere tilstrækkelige mængder ilt rundt i kroppen. Dyrlægen vil derfor anbefale hvile og evt. tilføre hunden ilt. I meget alvorlige tilfælde kan det desuden være nødvendigt at give hunden en blodtransfusion.

Den videre behandling omfatter binyrebarkhormon-terapi, som både forhindrer kroppen i at producere de skadelige antistoffer og desuden hæmmer antistoffernes evne til at binde sig til de røde blodlegemer. Behandlingen medfører, at kroppens immunforsvar ikke længere opfatter de røde blodlegemer som syge, og cellerne vil derfor ikke blive nedbrudt.

Behandlingen skal fortsætte i minimum 2-3 uger. Herefter skal hunden igen undersøges af din dyrlæge. Nogle hunde kan efter denne periode helt undvære binyrebarkhormoner, hvorimod andre må fortsætte med behandling gennem hele deres levetid.

Hvis hundens blodlidelse er opstået som følge af f.eks. en infektion eller kræftlidelse og altså falder i gruppen med de sekundære AIHA-typer, vil dyrlægen naturligvis også behandle den tilgrundliggende sygdom.

 

Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den har

autoimmun hæmolytisk anæmi?

Hundens fremtid afhænger både af, hvor alvorlig selve blodmanglen er, og om der kan findes en tilgrundliggende årsag til sygdommen. Hvis symptomerne på blodmangel opdages tidligt, kan man i mange tilfælde undgå en alvorlig og livstruende situation for hunden.

På længere sigt må prognosen dog siges at være reserveret, ikke mindst fordi der hos de fleste hunde med AIHA ikke findes nogen anden, tilgrundliggende sygdom. Dette indebærer, at mange hunde med AIHA skal være i langvarig binyrebarkhormon-behandling. En sådan behandling kan på lang sigt være med til at fremprovokere forskellige hormonelt betingede sygdomme hos hunden. Især har dyret forhøjet risiko for at udvikle Cushings sygdom og sukkersyge (Diabetes mellitus).

 

Hvorfor får hunde autoimmun hæmolytisk anæmi?

I de primære AIHA-tilfælde, dvs. de tilfælde, hvor hundens antistoffer binder sig til tilsyneladende raske røde blodlegemer, kan der ikke findes nogen tilgrundliggende årsag. Man mener, at lidelsen opstår som følge af regulationsfejl i kroppens eget immunsystem. Regulationsfejlene indebærer, at immunforsvaret mister sin evne til at skelne mellem kroppens egne, raske celler og de celler, der kommer udefra, f.eks. virus eller andre infektionsskabende organismer. Dette medfører, at immunsystemets celler nu ukritisk angriber både kroppens egne, raske celler og fremmede/syge celler. Langt de fleste AIHA-tilfælde hos hunde er af den primære type, hvor der altså ikke findes nogen adskilt, tilgrundliggende sygdom.

I de sekundære AIHA-tilfælde, dvs. de tilfælde, hvor hundens antistoffer binder sig til røde blodlegemer, hvis overflade-struktur har ændret sig, skyldes blodlidelsen en anden og adskilt sygdom. F.eks. kan forskellige typer medicin, metaller, blodparasitter og enkelte kræftlidelser beskadige de røde blodlegemers overflade og fremprovokere en sådan antistof-binding.

 

Hvad er risikoen for, at din hund får autoimmun hæmolytisk anæmi?

Lidelsen er sjælden. Den ses hos hunde i alle aldre, men hyppigst hos tævehunde.

 

Hvilke racer er særligt udsatte for at få autoimmun hæmolytisk anæmi?

Old english sheepdog, irsk setter, langhåret gravhund, amerikansk cockerspaniel, schæfer og puddel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er jeg ked af det på jeres vegne:megaked:

 

Hvis i har overskud til det, så ville jeg altså også kontakte sælger, selvom denne er privat - om ikke andet så for at fortælle ham/hende hvad der er galt og måske spørge lidt ind til resten af kuldet.

 

Stakkels Sofus og stakkels jer.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Update.

 

Vi tog idag afsted til special klinik i Hillerød, og fik taget blodprøver og urin prøver.

De viste desværre det samme, den dannede slet ikke nye blodlegemer.

Dens blodprocent var så lav så man slet ik kunne måle den.

 

Så Sofus fik fred og fik en meget flot afsked.

 

Hvis vi ikke sagde farvel idag, ville den dø af blodmanglen inden længe.

 

Det har været meget hårdt, og vi har græd meget, og her er meget meget tomt herhjemme.

 

jeg kontaktede sælger igår, som har skrevet hun ville give os penge tilbage for hunden. Hun har ellers ikke ville tage sig af problemet, men det er nu endelig endt på en ordenlig måde.

 

Jeg er helt tom indeni, og kan græde hvert et øjeblik..

Link til indlæg
Del på andre sites

Giv los og græd! For det er da en forfærdelig situation I er i, og noget af et forløb I har været i gennem!

 

Så det ville være mærkeligt, hvis det ikke føles som om man er ved at bryde sammen. Har selv oplevet at måtte aflive en 5 mdr. gammel hvalp, og mistede en på 10 mdr. som blev kørt over. Så jeg kender desværre godt den følelse du sidder med, og den er bare så stor, dum, svær og altfortærende. Stakkels jer!

 

Glad for at høre, at sælger var med til at give en god afslutning på sygdomsforløbet. Netop fordi jeg husker du på et tidspunkt skrev, at der var lidt kurrer på tråden.

 

Men altså, der vel kun en ting at sige, og det er en masse: :ae: :ae: :ae: :ae: :ae: :ae: :ae: :ae: :ae: :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Giv los og græd! For det er da en forfærdelig situation I er i, og noget af et forløb I har været i gennem!

 

Så det ville være mærkeligt, hvis det ikke føles som om man er ved at bryde sammen. Har selv oplevet at måtte aflive en 5 mdr. gammel hvalp, og mistede en på 10 mdr. som blev kørt over. Så jeg kender desværre godt den følelse du sidder med, og den er bare så stor, dum, svær og altfortærende. Stakkels jer!

 

Glad for at høre, at sælger var med til at give en god afslutning på sygdomsforløbet. Netop fordi jeg husker du på et tidspunkt skrev, at der var lidt kurrer på tråden.

 

Men altså, der vel kun en ting at sige, og det er en masse: :ae: :ae: :ae: :ae: :ae: :ae: :ae: :ae: :ae: :ae:

Nu løber tårerne igen.

 

Og dyrelægen som gjorde det forbi har lige skrevet mail. Hun var selv meget berørt, og har aldrig en mere uheldig skæbne. Hendes tårer pressede meget på..Aldrig har jeg mødt så menneskelig dyrelæge..

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkel!

 

Selvfølgelig er du ked. Jeg syntes også det er en forfærdelig sørgelig historie, som også kan trække tårer her.

 

Rart med søde dyrlæger, som ikke er mekaniske men er åbne og varme. Også selvom det må være hårdt for dem at blive påvirket ofte under deres arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Update.

 

Vi tog idag afsted til special klinik i Hillerød, og fik taget blodprøver og urin prøver.

De viste desværre det samme, den dannede slet ikke nye blodlegemer.

Dens blodprocent var så lav så man slet ik kunne måle den.

 

Så Sofus fik fred og fik en meget flot afsked.

 

Hvis vi ikke sagde farvel idag, ville den dø af blodmanglen inden længe.

 

Det har været meget hårdt, og vi har græd meget, og her er meget meget tomt herhjemme.

 

jeg kontaktede sælger igår, som har skrevet hun ville give os penge tilbage for hunden. Hun har ellers ikke ville tage sig af problemet, men det er nu endelig endt på en ordenlig måde.

 

Jeg er helt tom indeni, og kan græde hvert et øjeblik..

 

Selvfølgelig er du tom indeni og selvfølgelig skal du græde. Selv om han fik et kort hundeliv, så har han alligevel sat dybe spor hos jer.

 

Personligt ville jeg tude mine øjne ud, for det hele må føles så uretfærdigt for jer.

 

Jeg sender jer et varmt knus

 

S

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er jeg ked af det på jeres vegne :megaked: :ae: Det er hårdt at skulle sige farvel til sin ven og det bliver bestemt ikke nemmere af at det er så ung en hund :megaked:

I har gjort hvad I kunne for ham og i modsætning til mange andre hunde, så har han haft et liv fyldt med kærlighed og omsorg selv om det desværre blev alt alt for kort :ae:

 

d020.gif Sofus

 

 

I ses igen på Regnbuebroen:

 

http://www.indigo.org/rainbowbridge_ver2.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...