Hop til indhold

Anti-gø halsbånd ?


Gæst topsytop
 Share

Recommended Posts

I princippet vel egentlig underordnet? Uanset årsag skal det samme trænes: selvbeherskelse.

 

Selvbeherskelse har i mine øjne intet med angst at gøre - jeg mener ikke, at man kan forlange af en bange hund, at den skal forholde sig roligt i en angstprovokerende situation.

 

Jeg ville heller ikke reagere på samme måde, hvis jeg stod med en bange hund eller en hund, der bare ville lege. Hvis hunden "bare" ville lege, ville jeg træne øjenkontakt, når der kommer en anden hund, så min hunds adfærd bliver erstattet af en anden.

 

Hvis min hund er bange, skal den lære, at der ikke er noget at være bange for. At den ikke behøver at gø, fordi der ikke sker den noget. Og det ville jeg træne på en helt anden måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
  • Svar 169
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu kan jeg se at denne debat om anti gø halsbånd er nogle måneder gammel, men vil alligevel gerne komme med min mening.

Jeg har selv en Cairn terrier, som konstant gøede i haven og vi prøvede alle mulige tricks, lege osv. for at få ham til lade være. Han gøede af alt, også når der intet var at gø ad... Hvilket var meget irriterende for os og vores naboer. Tilsidst besluttede vi at prøve anti-gø halsbåndet og hvilken succes. Han har ikke rigtig gøet siden, medmindre der virkelig er noget at gø ad. Han er overhovedet ikke skræmt af halsbåndet og ved han skal have det på, når han går ud i haven, så han sætter sig og venter på at få det på.

Jeg kan kun anbefale det, hvis man har problemer med gøen og træning ikke virker, som i mit tilfælde!b

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu kan jeg se at denne debat om anti gø halsbånd er nogle måneder gammel, men vil alligevel gerne komme med min mening.

Jeg har selv en Cairn terrier, som konstant gøede i haven og vi prøvede alle mulige tricks, lege osv. for at få ham til lade være. Han gøede af alt, også når der intet var at gø ad... Hvilket var meget irriterende for os og vores naboer. Tilsidst besluttede vi at prøve anti-gø halsbåndet og hvilken succes. Han har ikke rigtig gøet siden, medmindre der virkelig er noget at gø ad. Han er overhovedet ikke skræmt af halsbåndet og ved han skal have det på, når han går ud i haven, så han sætter sig og venter på at få det på.

Jeg kan kun anbefale det, hvis man har problemer med gøen og træning ikke virker, som i mit tilfælde!b

 

Vil du fortælle hvilken træning I forsøgte og hvor lang tid med hver metode?

 

Jeg har nemlig ikke mødt en hund endnu hvor konsekvent træning ikke fungerede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil du fortælle hvilken træning I forsøgte og hvor lang tid med hver metode?

 

Jeg har nemlig ikke mødt en hund endnu hvor konsekvent træning ikke fungerede.

 

Nu spørger jeg, jeg ved ikke om det er blevet spurgt om før, hvordan får man h*n til at stoppe ?:damn: Vi har ingen anelse. Fordi Emma gør vildt højt! Hun lyder som en stor farlig schæfer!:cool::vuf: Men det er jo efterhånden blevet irreterne !

Link til indlæg
Del på andre sites

måske det virker at lukke dem ud når de larmer inde? .....den må jeg afpr¢ve :lol:

 

Vores unghund havde fået den ide at det var sjovt at gø idenfor af den gamle for at få en reaktion, hun blev i en periode fast lukket ud i haven når hun begyndte, (mange gange i løbet af en time), da vi måtte erfare at anden aktivering intet hjalp, hun begyndte ligeså hurtigt igen. Men det hjalp at lukke hende ud, i dag er hun syv mdr. og gør det så godt som aldrig...:slem::stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu spørger jeg, jeg ved ikke om det er blevet spurgt om før, hvordan får man h*n til at stoppe ?:damn: Vi har ingen anelse. Fordi Emma gør vildt højt! Hun lyder som en stor farlig schæfer!:cool::vuf: Men det er jo efterhånden blevet irreterne !

 

Hvad gør hun over? Det er væsentligt at vide for at finde det rette værktøj :-D

 

Generelt når du vil ændre din hunds adfærd i en situation = Ændr situationen. Tag kontrol over situationen ved f.eks. at ændre den ved at gøre noget andet end det hunden er vant til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør hun over? Det er væsentligt at vide for at finde det rette værktøj :-D

 

Generelt når du vil ændre din hunds adfærd i en situation = Ændr situationen. Tag kontrol over situationen ved f.eks. at ændre den ved at gøre noget andet end det hunden er vant til.

 

 

Mennesker der løber forbi, hunde der går forbi, børn der leger, alt muligt! Eller når nogen kommer ind af døren, men der er det kun et par gange hun gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Mennesker der løber forbi, hunde der går forbi, børn der leger, alt muligt! Eller når nogen kommer ind af døren, men der er det kun et par gange hun gør.

 

Så skal du finde ud af om hun gør fordi hun vil være med eller fordi hun bliver utryg og så arbejde med dette på så stor afstand at du kan undgå hun gør, belønne for ro og kun gradvist nærme jer det hun reagerer på.

 

Sammen med afledning og et virksomt stopsignal ville dette kunne afhjælpe problemet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er 100% lovligt!

 

Forbud mod brug af: Fjernbetjente eller automatisk virkende aggregater, der hæftes på dyr, og som påfører dem elektriske stød eller anden væsentlig ulempe, når de aktiveres (BEK nr. 1043 af 16/12 1999, § 1).

 

I min (og mange andres) verden er et sprøjt af luft, vand, citron eller hvad man ellers kan finde på at betragte som "anden væsentlig ulempe"

Link til indlæg
Del på andre sites

Forbud mod brug af: Fjernbetjente eller automatisk virkende aggregater, der hæftes på dyr, og som påfører dem elektriske stød eller anden væsentlig ulempe, når de aktiveres (BEK nr. 1043 af 16/12 1999, § 1).

 

I min (og mange andres) verden er et sprøjt af luft, vand, citron eller hvad man ellers kan finde på at betragte som "anden væsentlig ulempe"

det er vel ikke mere væsentlig ulempe end et kvælerhalsbånd som bliver strammet, eller et almindeligt halsbånd som bliver rykket i, og det er jo ikke "forbudt". Jeg bryder mig ikke om disse agregater til at aflære simpel gøen, men tror ikke man skal argumentere med at de er forbudte, for den vil ikke "holde i retten".

Hvis folk ikke gider træne deres hund, så fred være med det, det er deres egen dovenskab og tabt samarbejde med sin hund fremfor modarbejdning :vedikke: Jeg vil altid anbefale en anderledes tilgang, men ved også af erfaring at det ikke hjælper at prædike for folk som ikke har lyst til at lytte.

Ja, man kan være uheldig, og skidtet vil virke anderledes end man havde tænkt det, og det er da smadder uheldigt at få skabt en angst-situation for sin hund, eller gjort den agressiv uden det var det man ville, men folk i dag har jo ikke tiden til at lægge ordentligt arbejde i deres hunde, det skal bare VIRKE.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er vel ikke mere væsentlig ulempe end et kvælerhalsbånd som bliver strammet, eller et almindeligt halsbånd som bliver rykket i, og det er jo ikke "forbudt".

 

 

keywords: automatisk virkende aggregater

 

 

dvs noget der virker uden menneskelig indblanden, som man derfor ikke overvåger mens det er i brug, og derfor ikke kontrollerer virkningen (eller fejlvirkningen) af.

Link til indlæg
Del på andre sites

keywords: automatisk virkende aggregater

 

 

dvs noget der virker uden menneskelig indblanden, som man derfor ikke overvåger mens det er i brug, og derfor ikke kontrollerer virkningen (eller fejlvirkningen) af.

 

Bare tanken om at hunden er i haven, siger ikke en lyd og halsbåndet er gået i selvsving og "straffer" gang på gang :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er 100% lovligt!

 

Det er muligt det er lovligt, men det er jo ikke ensbetydende med hensigtsmæssigt eller optimalt. Lovgivning er jo til enhver tid baseret på dynamiske forståelser, hvorfor det absolut ikke er forbudt at tænke selv i det danske samfund – det er ofte den slags, der har skabt nødvendige lovændringer (hurra for 1915 f.eks :vinken:)

 

Anti-gø produktet fremhæves som værende humant på én af salgssiderne. Humanitet er et begreb for det menneskelige og den menneskelige ånds dannelse og i sammenhængen her, er det en retorisk manipulering, der giver en følelse af sjælefred, når hunden udstyres med sin nye anordning, hvorpå freden atter sænker sig bag ligusterhækken for den sølle pris af 139 kr.

 

At beskrive et produkt til dyr som humant, er ualmindelig klodset og vildledende, for den dag dyr opnår status som værdige nok (til at blive behandlet humant) i humanistisk forstand, ville der ikke længere være en forskel imellem os.

 

 

Problemet med anti-træk seler, anti-gø anordninger og anti-alt muligt er, at det ikke arbejder med at ændre motivationen for adfærden, men blot stopper fænomenet her og nu (hunden gør, hunden trækker, hunden bider, hunden kommer ikke når man kalder etc.) og hunden anvises jo ikke en alternativ adfærd.

 

Hunden kan jo gø af mange årsager, som Ninjamor vist også er inde på, så hvorfor ikke forsøge at identificere årsagen? :-)

Ofte vil symptombehandling når den står alene, indebære risikoen for, at selvom adfærden stoppes, kan den underliggende motivation udtrykkes ved andre uønskede adfærdstyper.

Man kommer heller ikke udenom, at der i negativ forstærkning findes et strafelement, hvis ophør jo er det, der forstærker adfærden ”at holde mund”.

 

Om anordningen er til ”væsentlig ulempe” for hunden, bliver så et fortolkningsspørgsmål og det er her, man gerne må tænke selv :vinken:.

 

Men det er jo en bekvem måde at undgå at lære noget nyt om sin hund på.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange af alle jer som herinde udtaler jer mod et anti-gø halsbånd har rent faktisk set et i anvendelse ?

 

Har I set hvordan det virker ?

 

Nej vel ?

næææ, forklaring er nok.

 

Jeg var imod pig hals bånd før jeg så et i brug og er endnu mere imod efter jeg har set et i brug, så har ikke brug for at se et apparat der automatisk puster det ene eller andet i hovedet på en hund for at have en modstand imod det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange af alle jer som herinde udtaler jer mod et anti-gø halsbånd har rent faktisk set et i anvendelse ?

 

Har I set hvordan det virker ?

 

Nej vel ?

 

Øh, ja!

 

Og hvorfor behøver man at have set det i funktion for at have en mening? Det er jo tydeligt hvordan det virker (positiv straf), og hvis man ikke mener det er vejen frem, kan man da uden problemer afvise brugen af sådan et produkt - også uden at have set det i brug. Ligeså vel som man ikke behøver at stå at se på et træningshold, hvor man bruger ryk i snoren og kvælerhalsbånd, for at bestemme sig for, at det ikke er måden man træner på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvor mange af alle jer som herinde udtaler jer mod et anti-gø halsbånd har rent faktisk set et i anvendelse ?

 

Har I set hvordan det virker ?

 

Nej vel ?

 

Jo, på adskillige reklamer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop
Øh, ja!

 

Og hvorfor behøver man at have set det i funktion for at have en mening? Det er jo tydeligt hvordan det virker (positiv straf), og hvis man ikke mener det er vejen frem, kan man da uden problemer afvise brugen af sådan et produkt - også uden at have set det i brug. Ligeså vel som man ikke behøver at stå at se på et træningshold, hvor man bruger ryk i snoren og kvælerhalsbånd, for at bestemme sig for, at det ikke er måden man træner på.

 

Det jeg er træt af, er alle de påstande om de skadelige virkninger fra folk som aldrig har set det anvendt. F.eks. den der med at så vil hunden bare udvikle en anden måde at afreagere på, som kommer fra folk som aldrig har set det anvendt i virkeligheden. At hunden udvikler alverdens traumer etc.

 

Det kunne jo osse være man blev lidt klogere af at se tingene i virkeligheden. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det jeg er træt af, er alle de påstande om de skadelige virkninger fra folk som aldrig har set det anvendt. F.eks. den der med at så vil hunden bare udvikle en anden måde at afreagere på, som kommer fra folk som aldrig har set det anvendt i virkeligheden. At hunden udvikler alverdens traumer etc.

 

Det kunne jo osse være man blev lidt klogere af at se tingene i virkeligheden. :vuf:

 

Det har du ret i - og det gælder begge veje :-D

 

Hvor mange hunde har du set reaktionen på ved de første pust?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange af alle jer som herinde udtaler jer mod et anti-gø halsbånd har rent faktisk set et i anvendelse ?

 

Har I set hvordan det virker ?

 

Nej vel ?

Der er ingen der siger at alle hunde bliver traumatiserede eller afreagerer på anden måde bagefter, det vi siger er, at du ikke på forhånd ved om netop din hund bliver traumatiseret eller udvikler andre problemer, før det er for sent.

Link til indlæg
Del på andre sites

at bruge et sådan halsbånd ville være en falitærklæring for mig, det svarer for mig til at bruge gå pænt sele eller fx kvæler halsbånd, det er ikke noget jeg ønsker at andvende, hvis ikke jeg er i stand til at lære min hund at opføre sig som jeg ønsker uden den slags hjælpemidler så vil jeg ikke have hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...