Hop til indhold

Stabyhoun?


Gæst Noanoa
 Share

Recommended Posts

Gæst Noanoa

Hejsa.

 

Midt i vores sorg kigger vi på nye hunderacer, da vi er blevet frarådet cocker igen pga deres disponible sygdomme..

 

Og har fundet frem til Stabyhoun.

 

Kender i noget til racen?

 

Der er 6 mdr ventetid, og har skrevet til dem der har ventelisten.

 

Er der noget særlig man skal være opmærksom på?

 

Især sygdomme vil jeg gerne vide mere om?

 

Håber nogle kan hjælpe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Midt i vores sorg kigger vi på nye hunderacer, da vi er blevet frarådet cocker igen pga deres disponible sygdomme..

 

Sjovt, det har jeg nu ikke hørt om. Hvem oplyser dig om dette, og hvilke sygdomme skulle der være tale om?

 

Ja, der er HD og vi skal øjenlyse på spaniels. Men netop fordi der er godt tag om tingene, er der stort set ingen problemer i racen. Hvis du vel og mærke køber DKK Så er der i hvert fald tjekket for tingene. Det er ikke en stensikker garanti, men så godt som. På stabyhoun skal der også HD fotograferes inden avl.

 

Hvorfor er I gået helt væk fra spaniels, hvis det var den type hund I mener passer til jer?

 

Stabyhoun hører til i gruppe 7 sammen med ruhårede hønsehunde eksempelvis. Det dækker over de stående hunde, og de kan have en tendens til at gå stort. Det vil sige, at de søger noget længere væk fra fører end man ser for gruppe 8 hunde. Generelt siges om de stående hunde, at de har deres force i store og åbne terræner, hvor de forsøger at finde småvildt og via den ofte medfødte stand markere, hvor der er vildt. Om de kontinentale racer, der hører under gruppen hedder det sig, at de fødes med en stærk interesse for jagt og vildt og har tit en medfødt interesse for hårvildt. Ofte vil de halse på frisk fod af hare, råvildt og ræv etc.

 

Nu kender jeg ikke noget til stabyhoun som sådan, men tænker at I skal tage højde for, at det er en hund, der sandsynligvis i højere grad vil have tendens til at gå på opdagelse alene, da deres primære styrke ligger i førskudsarbejdet. I modsætning til spaniels, der har force i forskudsarbejdet, og som i deres førskudsarbejde arbejder utroligt tæt sammen med fører.

 

Der findes masser af gode spaniels, og jeg syntes det er synd, at der hænger et rygte på dem, af uvisse årsager. Alle racer har racespecifikke sygdomme, som de er disponible for. Og jeg mener ikke vi har et større problem med vores gruppe 8 spaniels, end hos alle andre racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Noanoa

Den race vi havde var blanding af cocker og springer, men perfekt hund. Nu tror jeg så ikke vi helt har oplevet hunden som den rigtigt ville være, da vores jo har været meget syg, og derfor ikke været sig selv.

 

Men spaniel er skøn hund og skulle måske læse lidt mere om dem.

 

Vi søger en aktiv hund, som er frisk på mange ture, både strand, skov, og have.

Vi var vilde med Sofus´s venlige væsen, altid glad, og følger med hvor end vi går.

Vi er vilde med deres udseende også, og stabyhoun minder jo meget om.

 

Men vi laver ingen forhastede beslutninger, det skal snakkes grundigt igennem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Jeg er jo enormt farvet, for jeg er vokset op med springer spaniel, og har stadig to af slagsen. Samtidig er jeg meget aktiv indenfor specialklubben, og har derfor ofte kontakt med de syv andre spaniel racer, der hører til i Spaniel Klubben. Og de er nogle dejlige racer, der for størstedelens vedkommende er avlet til tæt samarbejde med føreren. Hvilket betyder, at de ikke har så stor tendens til at tage på vandring for sig selv. Forudsat at de er velstimulerede. De har en tendens til at ville være med i det meste, og har den omtalte "will to please".

 

Som sagt kender jeg ikke mere til stabyhoun end jeg har haft fornøjelsen af at tale med en ejer, og klappe lidt på dem. De er så vidt jeg ved også i familie med spaniels langt tilbage, men hører altså til i gruppe 7, der dækker over de stående hunde, der som jeg nævnte i sidste indlæg, generelt er mindre "førerafhængige". Men den bedste til at fortælle dig om racen, må være en ejer af den. Og hende har du allerede skrevet til. Så godt begyndt og alt det der.

 

Jeg kender til flere seriøse opdrættere af både cockere og spaniels, som vil være et besøg værd. Nu kan jeg ikke huske hvor I bor, men kan helt sikkert finde frem til nogen i jeres område. Så kan I komme ud og opleve de forskellige racer med egne hænder. Gætter også på, I skal på besøg hos nogle stabijes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Noanoa

Tak for alle dine oplysninger...

 

Jeg har set på alle spaniel racer, og welsh ser også meget interessant ud.

 

Det er et svært valg. men tror vi skal rundt og kigge på de forskellige, og snakke med nogle kenneler, inden vi bestemmer os.

 

Det er jo en hund man skal have i mange gode år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Præcis.

 

Sig endelig til, hvis du mangler adresser på nogle. Kender til langt størstedelen af de danske opdrættere, så kan hurtigt hjælpe dig til nogen der kunne have jeres interesse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

 

Midt i vores sorg kigger vi på nye hunderacer, da vi er blevet frarådet cocker igen pga deres disponible sygdomme..

 

Og har fundet frem til Stabyhoun.

 

Kender i noget til racen?

 

Der er 6 mdr ventetid, og har skrevet til dem der har ventelisten.

 

Er der noget særlig man skal være opmærksom på?

 

Især sygdomme vil jeg gerne vide mere om?

 

Håber nogle kan hjælpe..

 

 

Ja den her føler jeg mig også forpligtet til at reagere på, eftersom jeg er opdrætter af cocker spaniels.

 

Jeg er af den opfattelse at cockeren faktisk er en meget sund race, og at de fleste opdrættere har rigtig godt styr på sundheden. Jeg ved da godt der bliver lavet syge hunde, men det er ret sjældent du støder på en stambogsført cocker der må tidligt herfra pga. sygdom.

 

Vi skal, før vi avler på vores hunde, HD fotografere og øjenlyse. Øjenlysningen må max være et år gammel, og derfor ser vi ofte hunde der i en høj alder stadig øjenlyses. Det er overordentligt sjældent at vi ser hunde med enten HD eller øjensygdomme. Vi har så få tilfælde at det åbent debatteres om vi rent faktisk har brug for sundhedsrestriktioner. Dette gælder naturligvis nok kun for DKK hunde.

 

Om der laves syge cockere uden stamtavle har jeg ærligt ikke så meget kendskab til. Hvis vi, hos os, har opdrættere der laver syge hunde, så vil vedkommende opdrætter også lynhurtigt få et dårligt ry hos os andre og som regel vil ingen lægge hanhund til opdrætterens kuld eller du vil få dårlig omtale af opdrætteren hvis du ringer til en anden opdrætter.

 

Jeg kan ærlig talt ikke komme på hvilke disponible sygdomme der skulle være på cockeren som skulle være et så stort problem at man fraråder jer fra at skulle have en cocker. :???: -men jeg vil da gerne høre herom

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Noanoa

Jeg aner faktisk ik lige hva det var. Fik det af vide mens sofus lå død i mine arme, så hørte ik hvad hun sagde..Ikke andet end vi skulle helst gå væk fra cocker..Beklager.

 

Men kigger en del på welsh spaniel, min mand er lidt nervøs over den stabyhoun, fordi den er så ukendt herhjemme,,men det er mest fordi vi ik er så skrappe til at finde info..men spaniel eller golden retriver er budet, men golden retriver er bare for stor, i følge mig..og var sgu så vild med Sofus...savner ham

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Noanoa

Hejsa..

 

Har først set denne nu..Men ellers mange tak for din besked..

 

Det er rigtigt, vi vendte tilbage til cocker spaniel, og er rigtig glade for ham...han er nu 12 uger gammel, og hedder Silas...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa..

 

Har først set denne nu..Men ellers mange tak for din besked..

 

Det er rigtigt, vi vendte tilbage til cocker spaniel, og er rigtig glade for ham...han er nu 12 uger gammel, og hedder Silas...

 

Ja, ja - det kan enhver jo påstå... Hvor er billedbeviserne :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Noanoa
Ja, ja - det kan enhver jo påstå... Hvor er billedbeviserne :blink:

Hehe..Er vidst ik så god til at få taget billeder for tiden..Kunne være jeg skulle fange ham med mit web cam, for skøn er han...Med den blødeste lækre silkepels...Og kæmpe poter som en anden bjørn..

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...
Gæst mariabenja

Det er en meget hengivende hund over for sin familie der elsker at tumle med ungerne også de helt mindste...

hvis du søger på google under stabyhoun finder du på side 2 et link der giver information om denne race. linket er fra dogbreedinfo

 

håber du kan bruge det hilsen maria

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en meget hengivende hund over for sin familie der elsker at tumle med ungerne også de helt mindste...

hvis du søger på google under stabyhoun finder du på side 2 et link der giver information om denne race. linket er fra dogbreedinfo

 

håber du kan bruge det hilsen maria

 

Psst tråden er fra maj/juni sidste år, og de har fundet en cocker spaniel:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...