Hop til indhold

Forstår hunde konsekvenserne af deres handlinger..?


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Spørgsmålet og problematikken stammer fra, at jeg er alene med mine hunde hvilket også betyder at de er alene hjemme henover en arbejdsdag mandag - fredag, når jeg altså ikke har dem med mig på arbejde!

De dage de er alene henover en hel arbejdsdag, vil jeg ikke gå fra dem igen. Ofte kører vi ud sammen og går en tur eller ræser rundt på banen eller noget helt tredie - hovedpointen er bare, at jeg har det som krav at de kan være med og hygge sig imens hvis vi skal "ud af huset".

 

Dette har fungeret rigtigt godt i lang tid og vi trives alle med konceptet. Problemet med Stella opstår så bare når det fx. regner udenfor, eller er voldsomt varmt eller hvis hun er træt efter en aktiv aften dagen forinden. Hun VIL simpelthen ikke med og illustrerer dette med al tydelighed ved at tøffe hen i sin kurv og lægge sig, eller op i sofaen. Hvis jeg insisterer på at hun altså skal komme nu, så kan hun finde på at gå under sengen og så skal der alvorligt streng stemmeføring til for at hun kommer ud, for ikke at tale om de gange hvor jeg fysisk er nødt til at bære hende ud derfra.

 

Det er ikke fordi hun generelt ikke vil med, det vil hun for det meste gerne, det også selvom hun ikke ligefrem er begejstret for at få sele på. Men der er bare "de der dage...", og det er jo bare ikke smart på de dage hvor jeg jo er nødt til at komme afsted fordi jeg har en aftale, eller et hold eller..

 

Hidtil har jeg altid ALTID tvunget hende med når hun har lavet de stunt, for jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at gå fra hende 2. gang når hun allerede har været alene i 8 timer.

 

I går fik jeg dog nok.

Vi havde været ude og gå en god tur da jeg kom fra arbejde, og skulle, efter indtagelsen af aftensmaden og store mængder is :mrgreen: ud til en af mine veninder.

Da jeg kalder på Stella tøffer hun direkte under sengen og NÆGTER pure at komme ud.

Jeg pakker Asta sammen og sætter hende i bilen, kalder igen - ingenting. Jeg var ved at have rigtigt rigtigt travlt, så jeg låser døren starter bilen, går ind igen - ingen terrier. Så var det jeg besluttede mig for, for første gang nogensinde, at gå fra Stella igen.

 

Øj jeg havde det skidt over det!

Jeg kørte hjemmefra omkring 19.30 tiden, og var først tilbage ved 22.30 - 3 timer. Stella kom søvndruknet ud fra soveværelset (kunne se hun havde sovet på min hovedpude :-) ), kom med ud på kort tisse tur og dappede så i seng igen!

 

Puha, det blev langt! men spørgsmålet går altså på, hvorvidt I tror at Stella forstår at hun, ved at fravælge ved at tage med mig, også tilvælger alene-hjemme tid?

Det GØR hun vel ikke?? Eller hvad??

Det er jo samme mønster - pakke, smide guffer, sige kan du have det godt, låse døren, starte bilen = alene hjemme?

 

I må ikke misforstå mig, jeg VIL gerne tage hensyn til hendes dovne magelige natur, men samtidigt kan jeg jo ikke sætte mit liv på hold fordi terrieren er træt eller ikke har lyst til at blive våd!

 

Suk!

 

Hvad ville I gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun fungere fint med det, hvorfor så tvinge hende med?

Hun ytre jo at hun absolut ikke gider andet end at være kedelig og sove?

 

 

Måske lidt upædagogisk, men fair nok at du respektere at hun ikke vil med :blink: Ville det ødelægge hendes psyke at du lader hende alene igen?

 

 

(ps: jeg går heller ikke fra Aslan andet end den ene gang)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om Stella forstår, at når hun fravælger aktiviteten med dig og Asta, så tilvælger hun også automatisk alene hjemme tid.... Men jeg tror, at det er din samvittighed der lider mest her... jeg kan sagtens forstå dig, jeg har det på nøjagtig samme måde. Hvis Karla har været alene en hel dag, så bliver hun ikke forladt igen - skal jeg noget, kommer hun med - er hun ikke velkommen, så kommer jeg heller ikke... med mindre min mand er hjemme hele aftenen eller også skal hun passes...

 

Men det lyder jo faktisk som om, at der er dage, hvor det passer Stella bedst at sove hele aftenen... Ville hun også have valgt at sove, hvis I havde været hjemme sammen alle 3? Hvis svaret er ja, så skal du måske bare lade hende have dage, hvor hun vælger at blive hjemme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun så tydeligt viser, at hun ønsker at bliver, hvor hun er, og eftersom hun er helt cool med at blive ladt alene, så vil jeg give hende lov til at blive hjemme :???: jeg vil måske ikke have det 100% med at efterlade hende :engel: men ind imellem må man altså gå på kompromis :shock::(

 

Hun skal jo helst have en god oplevelse (fysisk og mentalt) ud af at komme med, og det får hun ikke, hvis hun ikke har overskuddet til det :ae:

 

Var du og Asta blevet hjemme hos hende, ville hun jo også bare sove aftenen væk :gab: og derved går du jo faktisk på kompromis med Astas (og dine) behov :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Bitten kan med al tydelighed også vise at hun ikke ønsker mere aktivitet - hun skrider simpelthen bare når jeg gør klar til at gå, og i de tilfælde kan jeg også finde på at lade hende være hjemme.. Selvom det er anden gang på en dag..

 

Dolph er derimod altid klar på at tage med - og det kommer han så :-D

 

Nu HAR jeg både set og passet den beige - og jeg er ikke i tvivl om at hun selv vælger det fra af og til, jeg synes også der var forskel fra da hun først på dagen bare ikke gad at have sele på..

Til da vi havde været på stranden i flere timer med Pero, og jeg så lokkede med en eftermiddagstur - det var en noooget andet sur Stella, som ikke mente det måtte være nødvendigt! :lol:

Lod hende være, hun dappede i sin kurv og SOV (kan godt lade sig gøre selvom man er hos Tante Theresa, åbenbart) og så tvang jeg hende lidt senere *fnis*

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hun kunne da se at Asta og dig var på vej ud af døren? Hun vidste vel i skulle til at afsted? (det ved de fleste hunde vel når man skal) og valgte så at hun ikke ville med.

Hvis hun så derefter kommer søvndrukken ud fra soveværelset når i kommer hjem... Jamen så er svaret vel allerede givet? Hun valgte at sove nogle timer istedet for at tage med og har vist ingen problemer haft med at hun skulle sove alene :blink:

Måske hun syntes det er helt ok at tage en pause fra det hele engang imellem og så sige fra. Hun er jo en lidt selvstændig dame der ved hvad hun vil ;-)

Hvordan opfører hun sig når hun gerne vil med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, det blev langt! men spørgsmålet går altså på, hvorvidt I tror at Stella forstår at hun, ved at fravælge ved at tage med mig, også tilvælger alene-hjemme tid?

Det GØR hun vel ikke?? Eller hvad??

Det er jo samme mønster - pakke, smide guffer, sige kan du have det godt, låse døren, starte bilen = alene hjemme?

 

Det tror jeg faktisk godt hun ved.

Hundene ved jo altid hvornår man gør klar til at køre, og her i huset står de altid klar til at komme med. Hvis en hund ikke reagerer på de signaler, så vil jeg tage det som et tegn på at den faktisk ikke ønsker at komme med.

 

Jeg er jo også alene med mine (bortset fra sønnen på 12 år), og mit arbejde er sådan indrettet at jeg nogle dage bliver nødt til at forlade dem mere end én gang, fordi jeg skal ud og dække begivenheder der foregår om aftenen. Jeg har ikke oplevet det som et stort problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for svar :-) de hjælper!

 

Jeg svarer lige kronologisk nedaf..

 

Nej jeg tror ikke det ville ødelægge hendes psyke. Stella er, uden konkurrence, den hund jeg kender som er mest afklaret med hele alene-hjemme tingen.

Jeg har det bare skidt over at hun sover 6-7 timer om natten, en 8 timers tid imens jeg er på job og så yderligere 3-4 timer hvis jeg går fra hende om aftenen? Det giver regne regne over 18 timer på et døgn!

Er det livskvalitet?

I går fx. ud og gå tur 40 min, fodersøg, alene 8,5 time, gåtur 1 time, mad + tøfferi 1,5-2 timer, alene 3 timer, gåtur 10 minutter, sove 6,5 time.

Det er sgu da ikke optimalt!

 

Astas liv så jo helt helt anderledes ud i aftes. Rå tur 40 min, fodersøg, alene 8,5 time, gåtur 1 time, mad + tøfferi 1,5-2 timer, bilkørsel 20 min, gåtur små 2 timer, afslapning med vand og fodersøg 30 min, bilkørsel 20 min, gåtur 10 minutter, sove 6,5 timer.

Det er jo bare noget HELT andet!

 

Var jeg blevet hjemme havde hun også sovet - nok ude i haven i en times tid eller halvanden og så i ske med mig indtil vi skulle ud og aftentisse og så i seng.

 

Når hun gerne vil med kommer hun jo tøffende så snart hun kan se jeg laver de indledende manøvrer.

Så KAN hun så godt blive sådan lidt, "nej - ikke alligevel", når hun ser selen, men når hun virkeligt gerne vil med ud, så er selv selen ingen hinder! Vi skal afsted - wuhuhuhuhhuuuuu!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop
Mange tak for svar :-) de hjælper!

 

Jeg har det bare skidt over at hun sover 6-7 timer om natten, en 8 timers tid imens jeg er på job og så yderligere 3-4 timer hvis jeg går fra hende om aftenen? Det giver regne regne over 18 timer på et døgn!

Er det livskvalitet?

I går fx. ud og gå tur 40 min, fodersøg, alene 8,5 time, gåtur 1 time, mad + tøfferi 1,5-2 timer, alene 3 timer, gåtur 10 minutter, sove 6,5 time.

Det er sgu da ikke optimalt!

 

 

For hende er det jo netop livskvalitet !

Efter min mening har du jo behandlet hende dårligt alle de gange du har tvunget hende med!

Det kan ikke nytte noget at man bliver så fanatisk med at gøre alle de "rigtige" ting, at man tror, det er det rigtige for ALLE hunde. Hunde er forskellige, lige så forskellige som mennesker, og nogle har bare ikke brug for al den aktivering. Hvis man har sådan en hund, så er det direkte synd at udsætte den for det. Lige så synd som det er, at udsætte en hund for understimulering!

Vi har 2 hunde som behandles ret forskelligt, for de har forskellige behov. Den ene kan ikke få for meget aktivering, og kommer derfor altid med til træning, stævner og overalt hvor det ellers kan lade sig gøre. Den anden er lidt af et sofadyr, og hun vil helst nøjes med een daglig gåtur i varmt eller vådt vejr, og kommer ikke til træning, for det gider hun ikke.

 

Begge hunde er lykkelige med den ordning, men begge ville blive ulykkelige hvis de skulle leve som den anden hund gør :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

For hende er det jo netop livskvalitet !

Efter min mening har du jo behandlet hende dårligt alle de gange du har tvunget hende med!

Det kan ikke nytte noget at man bliver så fanatisk med at gøre alle de "rigtige" ting, at man tror, det er det rigtige for ALLE hunde. Hunde er forskellige, lige så forskellige som mennesker, og nogle har bare ikke brug for al den aktivering. Hvis man har sådan en hund, så er det direkte synd at udsætte den for det. Lige så synd som det er, at udsætte en hund for understimulering!

Vi har 2 hunde som behandles ret forskelligt, for de har forskellige behov. Den ene kan ikke få for meget aktivering, og kommer derfor altid med til træning, stævner og overalt hvor det ellers kan lade sig gøre. Den anden er lidt af et sofadyr, og hun vil helst nøjes med een daglig gåtur i varmt eller vådt vejr, og kommer ikke til træning, for det gider hun ikke.

 

Begge hunde er lykkelige med den ordning, men begge ville blive ulykkelige hvis de skulle leve som den anden hund gør :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Det er præcis som med børn, for at behandle dem ens, så skal du huske at behandle dem forskelligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du nu kan se at der er en tydelig forskel på om hun vil med eller ej (nogle gange står hun og ser glad ud og venter og andre gange gemmer hun sig under sofaen) så er jeg ret sikker på at hun gør et, på en eller anden måde, bevidst valg og jeg synes faktisk at det vil være synd at tvinge hende med når hun jo faktisk har muligheden for at blive hjemme og snue på din hovedpude som hun helst vil :mrgreen:

Så jeg synes at du skal pakke den dårlige samvittighed væk og lade hende bestemme selv :5up:

Om det er livskvalitet eller ej? Tja, nogle mennesker har det bedst med at løbe en marathon og andre vil hellere ligge og zappe på sofaen, sådan er det vel også med hunde? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørgsmålet og problematikken stammer fra, at jeg er alene med mine hunde hvilket også betyder at de er alene hjemme henover en arbejdsdag mandag - fredag, når jeg altså ikke har dem med mig på arbejde!

De dage de er alene henover en hel arbejdsdag, vil jeg ikke gå fra dem igen. Ofte kører vi ud sammen og går en tur eller ræser rundt på banen eller noget helt tredie - hovedpointen er bare, at jeg har det som krav at de kan være med og hygge sig imens hvis vi skal "ud af huset".

 

Dette har fungeret rigtigt godt i lang tid og vi trives alle med konceptet. Problemet med Stella opstår så bare når det fx. regner udenfor, eller er voldsomt varmt eller hvis hun er træt efter en aktiv aften dagen forinden. Hun VIL simpelthen ikke med og illustrerer dette med al tydelighed ved at tøffe hen i sin kurv og lægge sig, eller op i sofaen. Hvis jeg insisterer på at hun altså skal komme nu, så kan hun finde på at gå under sengen og så skal der alvorligt streng stemmeføring til for at hun kommer ud, for ikke at tale om de gange hvor jeg fysisk er nødt til at bære hende ud derfra.

 

Det er ikke fordi hun generelt ikke vil med, det vil hun for det meste gerne, det også selvom hun ikke ligefrem er begejstret for at få sele på. Men der er bare "de der dage...", og det er jo bare ikke smart på de dage hvor jeg jo er nødt til at komme afsted fordi jeg har en aftale, eller et hold eller..

 

Hidtil har jeg altid ALTID tvunget hende med når hun har lavet de stunt, for jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at gå fra hende 2. gang når hun allerede har været alene i 8 timer.

 

I går fik jeg dog nok.

Vi havde været ude og gå en god tur da jeg kom fra arbejde, og skulle, efter indtagelsen af aftensmaden og store mængder is :mrgreen: ud til en af mine veninder.

Da jeg kalder på Stella tøffer hun direkte under sengen og NÆGTER pure at komme ud.

Jeg pakker Asta sammen og sætter hende i bilen, kalder igen - ingenting. Jeg var ved at have rigtigt rigtigt travlt, så jeg låser døren starter bilen, går ind igen - ingen terrier. Så var det jeg besluttede mig for, for første gang nogensinde, at gå fra Stella igen.

 

Øj jeg havde det skidt over det!

Jeg kørte hjemmefra omkring 19.30 tiden, og var først tilbage ved 22.30 - 3 timer. Stella kom søvndruknet ud fra soveværelset (kunne se hun havde sovet på min hovedpude :-) ), kom med ud på kort tisse tur og dappede så i seng igen!

 

Puha, det blev langt! men spørgsmålet går altså på, hvorvidt I tror at Stella forstår at hun, ved at fravælge ved at tage med mig, også tilvælger alene-hjemme tid?

Det GØR hun vel ikke?? Eller hvad??

Det er jo samme mønster - pakke, smide guffer, sige kan du have det godt, låse døren, starte bilen = alene hjemme?

 

I må ikke misforstå mig, jeg VIL gerne tage hensyn til hendes dovne magelige natur, men samtidigt kan jeg jo ikke sætte mit liv på hold fordi terrieren er træt eller ikke har lyst til at blive våd!

 

Suk!

 

Hvad ville I gøre?

 

Gå uden Bassen selvfølgelig. Han har også de der "nej, jeg orker det ikke" dage f.eks. dagen efter en udstilling. Jamen, så respektere vi naturligvis, at kræet er udkørt og bare vil være der hjemme og slappe af og lade op. Det skal så bare ikke distrahere os andre i at have et liv og så må vi bare være sammen med vaps, når han igen er frisk på noget sjov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe det ikke er hver dag, at hendes dag ser sådan ud, så tror jeg altså ikke du skal bekymre dig.... Vi andre kan jo også godt have dage, hvor vi egentlig bare helst vil flade i sofaen i 18 timer uden at lave noget som helst :mrgreen:

 

Nemlig. Og hvis hun kommer tøffende når hun gerne vil (Dumle har også den med selen, men derfor kan man godt se når han gerne vil med). Når det er så varmt som det var igår er der jo nogle hunde der nyder bare at spare på kræfterne og dase ud og jeg er ved da også at begrebet kong og tyggeting ikke er helt nyt for Stella så det bruger hun vel også lidt hyggetid på. Jeg tror såmænd hun nyder at gå hjemme og tuller :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er allerede sagt en masse kloge ord :5up:

 

Jeg tror et eller andet sted udemærket Stella er klar over hvad hun laver og hvilke konsekvenser det har. Du gør det jo ret tydeligt at nu skal I til at afsted, og hun viser endnu mere tydeligt at hun ikke vil med.

 

Jeg synes ikke der er noget forkert i det du gør, selvom jeg også er den type der kun går fra hundene en gang om dagen. Men begge mine vil også med uanset hvordan vejret er, hvis vi skal afsted senere. Havde Oscar nu insisteret på at blive hjemme som Stella, så måtte jeg kommer over den hurdle og lade ham ligge...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...